Vasile Filip Soporan
Vasile Filip Soporan
Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.64/05-05-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 25-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2006

3. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputații:
  3.2 Vasile Filip Soporan  
 
consultă:

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Vă cer scuze. Da. Domnul deputat Vasile Filip Soporan. Este vina mea, vă rog, domnule deputat, să primiți scuzele mele și să vă susțineți întrebarea.

Domnul Vasile Filip Soporan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

O întrebare adresată domnului Eugen Nicolăescu, ministrul sănătății. Obiectul întrebării este legat de criza medicamentelor, practic, întrebarea are două părți. Cum ați reușit prin reforma sănătății să creați criza medicamentelor și a doua parte, cum veți rezolva această problemă pentru cetățenii României, în primul rând?

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Szekely Ervin Zoltan (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Pentru eficientizarea și îmbunătățirea accesului asiguraților la medicamente, s-a elaborat un ordin comun al ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr.56/45 din 2005 privind aprobarea normelor metodologice de aplicare a contractului cadru privind condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anul 2005. Acest act normativ a contribuit la eficientizarea activității furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale în cazul sistemului de asigurări de sănătate pentru anul 2006.

Modificările propuse pentru asistență cu medicamente în tratamentul ambulatoriu se referă la mai multe aspecte dintre care aș enumera: 1. Din fondul aprobat la nivelul casei de asigurări pentru consumul de medicamente - 60% se va repartiza în anul 2006, față de 20% din anul trecut pe zone sau localități, în funcție de numărul de asigurați și pe farmaciile din zonele, respectiv, localitățile în funcție de consumul de medicamente cu și fără contribuție personală din anul precedent, iar 40%, față de 80% din anul trecut, se repartizează de Casa de Asigurări pe farmacii în funcție de punctajul obținut de fiecare farmacie, potrivit nivelului profesional al angajaților; 2. În vederea asigurării tratamentului în ambulatoriu, pentru bolnavii cronici, pe lângă afecțiunile cronice cu adaos comercial negociabil prevăzut în normele de anul trecut, au fost introduse în acest an și alte boli cronice cum sunt spondilita anchilozantă, ciroză hepatică, demențe, bolnavi cu proceduri intervenționale, percutane, numai după implantarea unei proteze endovasculare stend, boala Gaucher, bolile oncologice, accident vascular cerebral ischemic și altele; 3. În situații de urgență, farmaciile pot depăși valorile lunare contractate cu cel mult 5% din luna respectivă; 4. Pentru gestionarea mai eficientă a consumului de medicamente și pentru a permite accesul la tratament a mai multor pacienți, casele de asigurări de sănătate și direcțiile de sănătate publică desemnează un medic coordonator pentru fiecare dintre bolile cronice menționate.

Experții caselor de asigurări este medicul coordonator analizează bilunar consumul, stabilesc protocoale terapeutice pentru pacienții beneficiari ai tratamentelor cuprinse în protocoale și iau măsurile care se impun pentru utilizarea eficientă a fondului destinat eliberării de medicamente fără contribuție personală pentru cele 11 boli cronice. 5. Alocarea resurselor financiare pentru tratamentul cu medicamente în ambulatoriu în anul 2006 va avea la bază următoarele criterii: morbiditate, adresabilitate, în cadrul acestuia, consum real de medicamente, criteriul istoric, numărul asigurați, numărul de pacienți care au beneficiat de tratament în ambulatoriu, acoperirea cu furnizori, număr de farmacii, număr de medici prescriptori, rata de consum, criterii de eficiență, alocarea directă de fonduri pe diferite tipuri de boli cronice, repartizarea sumelor rectificate, având în vedere creșterea costului asigurat, aplicarea unor criterii de evaluare a farmaciilor în vederea contractării cu stabilirea punctajului pentru valoarea de contract.

În cazul bolilor cronice, se va aplica un adaos comercial negociat care va genera economii care acoperă consumul pe aproape o lună pentru aceste boli costisitoare. Prin aceste măsuri, se vor evita disfuncționalitățile în eliberarea medicamentelor cu regim gratuit și compensat de către unitățile farmaceutice aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc. Domnule deputat, cu precizări. Vă rog.

Domnul Vasile Filip Soporan:

Domnule președinte,

Domnule secretar de stat,

Nu sunt mulțumit de răspunsul primit. Răspunsul este unul formal, nu are nici o legătură cu situația existentă.

Practic, la ora actuală, există o criză gravă a medicamentelor. Oamenii stau la cozi, sunt insultați și, până la urmă, au ajuns bătaia de joc, eu cred că a sistemului, dacă nu ne raportăm strict la o anumită persoană.

Mă așteptam la un alt răspuns, la un răspuns în care să faceți o evaluare a necesităților, să spuneți: problema medicamentelor poate să fie rezolvată cu următoarele măsuri organizatorice și cu următoarele sume care vor fi disponibilizate sistemului.

Până la urmă, există o nemulțumire și față de răspuns și o nemulțumire față de situația existentă. Practic, cetățenii se așteptau la un alt tratament, pentru că acest tratament nu le aduce nimic în plus la nivelul dorințelor și la nivelul așteptărilor îndreptățite.

Aștept un alt răspuns, domnule secretar de stat, un alt răspuns din partea domnului ministru al sănătății, un răspuns care să se apropie de situația dramatică, de criza dramatică prin care trece sistemul.

Vreau să vă spun că unitățile medicale funcționează după bugetul istoric și acest lucru mi se pare iarăși foarte grav pentru faptul că nu ați luat măsurile de care avea nevoie sistemul. Ne aflăm la jumătatea, aproape la jumătatea anului și încă bâjbâim asupra măsurilor care trebuie luate.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat, aveți două minute, conform Regulamentului, să răspundeți.

Domnul Székely Ervin Zoltán:

Domnule deputat, înțelegem nemulțumirea dumneavoastră și aș vrea să vă asigur că Ministerul Sănătății nu este impasibil față de situația dramatică în care au ajuns asigurații din lipsa fondurilor pentru medicamente. Dumneavoastră aveți dreptate când spuneți că sunt necesare măsuri organizatorice și este necesar un fond mai mare pentru cumpărarea de medicamente.

Măsurile organizatorice am încercat să vi le prezint în răspuns, în ceea ce privește fondurile, sperăm ca odată cu intrarea în vigoare a pachetului legislativ privind reforma în sănătate, prin lărgirea masei de contribuanți la fondul național unic de asigurări de sănătate, prin diferite mijloace financiare, cum este taxa de viciu, bugetul casei de asigurări de sănătate va fi mai mare și evident și posibilitatea Casei de a acoperi, necesarul de medicamente se va lărgi.

Dar asta este deocamdată un proiect. Noi încercăm să rezolvăm situația la ora actuală cu mijloacele pe care ministerul le are la dispoziție.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, cred că nemulțumirea dumneavoastră la răspunsul primit se poate transforma numai într-o interpelare adresată ministrului de resort.

De data aceasta, într-adevăr, am epuizat lista întrebărilor.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 7 aprilie 2020, 20:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro