You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2006 > 23-02-2006

Sittings of the Chamber of Deputies of February 23, 2006

3. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii nr.114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare (rămasă pentru votul final).
 
see bill no. 426/2005

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează să luăm în dezbatere inițiativele legislative înscrise pe ordinea de zi a ședinței de astăzi.

Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr. 114/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul? Avem inițiator?

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul deputat Relu Fenechiu, președintele Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Domnul Relu Fenechiu:

Vă mulțumesc, doamnă președintă.

Bună dimineața tuturor colegilor prezenți, tuturor celor 180 și ceva de colegi prezenți.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată în vederea examinării, dezbaterii în procedură obișnuită și avizării în fond cu o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 114.

Vreau să vă explic despre ce este vorba, pentru că aici trebuie să votați cu toții în cunoștință de cauză. Inițial, propunerea legislativă a avut ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii locuinței, în sensul stabilirii reședinței oficiale a președintelui României și nominalizării acesteia ca fiind Vila Lac 3.

Această propunere, acest text, a fost respins de Senat, în schimb proiectul de lege s-a numit modificarea și completarea Legii nr. 114. Ajungând la Camera Deputaților, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a făcut un amendament la prezenta lege în conformitate cu programul de guvernare al Alianței D.A. PNL-PD, un amendament care vorbește de o subvenție de 20% pentru locuințe.

Acesta este motivul pentru care Senatul a respins proiectul de lege, de fapt, Senatul a respins nominalizarea locuinței președintelui, dar Camera Deputaților a aprobat proiectul de lege, aprobare care înseamnă respingerea locuinței președintelui și amendamentul privind acordarea subvenției de 20%.

Acesta este deci, stimați colegi, motivul pentru care comisia propune adoptarea proiectului de lege, proiect de lege care face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Guvernului, domnul Ioan Andreica, secretar de stat.

Aveți cuvântul.

Domnul Ioan Andreica (secretar de stat, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului):

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Așa cum domnul președinte al comisiei a prezentat, obiectul acestui proiect de lege a fost alocarea unei locuințe de protocol pentru președintele României și pentru ceilalți demnitari, respectiv președintele Camerei, al Senatului și primul ministru.

Având în vedere art. 58 din aceeași lege nr.114 care are prevederi suficiente pentru atribuirea de locuințe de protocol pentru demnitarii de frunte, nu mai este necesară o altă lege sau altă precizare care să reglementeze acest lucru, Guvernul a respins această inițiativă parlamentară, această inițiativă legislativă. Deci, nu o susținem.

Mai mult, în comisia administrativă, cu prilejul dezbaterii, s-au inițiat amendamente care nu au nici o legătură cu proiectul inițial și anume introducerea, din nou, de subvenții pentru construcția de locuințe, similare cu programul de locuințe pentru credit ipotecar.

Vreau să vă informez că în anul 2005, prin votul dumneavoastră, am scos subvențiile care se alocau prin ANL, așa încât ANL-ul să rămână un operator comercial egal cu oricare alți operatori comerciali pentru construcții de locuințe, în sistem concurențial, fără ca statul să intervină prin vreun operator cu astfel de subvenții. De aceea nici de această dată considerăm că nu este oportun să venim cu un amendament și să reintroducem subvențiile pentru construcții de locuințe, mai ales că în amendamente se prevede introducerea de subvenții la cei care au locuințe de până la 100 mp. Asta ar presupune că probabil peste 90% din actualii proprietari de apartamente, care au apartamente până la 100 mp, ar beneficia pentru o a doua locuință de subvenții din partea statului român.

În al doilea rând, există și la această oră subvenții de până la 30% pentru locuințele care se cumpără de către diferiți beneficiari de la autoritățile publice locale, locuințe special construite din fonduri constituite din vânzarea de locuințe sau din închirieri, deci din același obiect, dar sigur locuințe care se pot cumpăra cu subvenții în condiții bine stabilite de către persoanele care nu au venituri, de către persoanele cu probleme sociale sau alte criterii stabilite.

Deci, acest amendament s-ar suprapune în mod nefericit cu un alt articol din Legea nr. 114.

În ceea ce privește procedura, credem că după prezentarea acestor amendamente în comisie, trebuia să fie returnată propunerea de lege la Guvernul României, deci Guvernul nu și-a însușit un asemenea gen de propunere privind acordarea de subvenții, de aceea propun respingerea acestui proiect de lege.

În plus, nu a trecut nici prin Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților, care să ia în dezbatere acest gen de subvenții, care până la urmă înseamnă o presiune pe bugetul statului.

Aș mai vrea, în susținerea celor prezentate, să mai prezint faptul că în trimestrul I 2006, Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor și Construcțiilor, are în programul legislativ o propunere pentru modificarea Legii nr. 114 cu toate variantele posibile de acordare de ajutoare sociale pentru locuințe, cu criterii bine stabilite, prilej cu care să se discute, implicit, problemele legate de chirii care astăzi încă nu sunt bine reglementate.

Deci, ca oportunitate, nu suntem împotriva unor ajutoare pentru construcția de locuințe, dar, în acest moment, nu constituie o prioritate ajutoarele pentru toate categoriile de locuințe, ci în condiții bine stabilite. De aceea, vă rog să respingeți acest proiect de lege, urmând ca în maxim 3 luni de zile să venim cu un proiect de lege complet, cu toate criteriile privind anumite subvenții, ajutoare, modificări de taxe și impozite în ceea ce privește locuințele.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare dacă dorește cineva să ia cuvântul?

Atunci trecem la dezbaterea raportului comisiei.

Poziția nr.1 din raport, e vorba de textul legii. Text nemodificat. Se adoptă.

Poziția 2 din raport, art. I art. 1, este o propunere a comisiei. Dacă sunt obiecții? Nu sunt. Se adoptă.

Poziția 3 din raport, se propune eliminarea din partea comisiei. Obiecții? Nu sunt. Se adoptă.

Poziția 4 din raport, de asemenea, eliminarea articolului. Obiecții? Nu sunt. Se adoptă.

Poziția 5 din raport. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Poziția 6 din raport. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Votul final, marți la ora 12,00.

Președintele comisiei, poftiți, aveți cuvântul.

Domnul Relu Fenechiu:

Stimați colegi,

Având în vedere că fac parte din coaliția aflată la guvernare, n-am vrut să intervin la cuvântul Guvernului, la poziția Guvernului, aș vrea totuși acum, după ce s-a acordat votul, să precizez câteva lucruri foarte importante, cred eu.

În primul rând, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și-a dat acordul pentru acest proiect de lege săptămâna trecută sau săptămâna aceasta. În al doilea rând, acordarea de subvenții pentru construirea de locuințe face parte din programul de guvernare al Alianței. În al treilea rând, motivul pentru care am propus această subvenție de 20% vreau să vă spun că nu este doar un motiv social. Pentru problemele sociale se ocupă statul, se ocupă ANL-ul. Noi am propus o subvenție de 20% pentru toți cetățenii României, care doresc să-și construiască o locuință, nu folosind munca la negru, ci folosind societăți autorizate, pentru că în construcția de locuințe în acest moment este cea mai răspândită munca la negru din România.

Deci, acestea au fost motivele pentru care noi am propus această subvenție de 20%, nu este vorba de vechea subvenție care se acorda numai locuințelor construite prin ANL, ANL-ul fiind în acest caz doar instituția statului care gestionează această subvenție.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

S-au finalizat dezbaterile generale, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Îmi pare rău, dar nu m-ați observat. Am ridicat mâna chiar și la dezbaterile generale. Dacă nu vă uitați și în partea cealaltă, eu n-am nici o vină.

Doamna Daniela Popa:

Este misia secretarilor. Atunci vă rog să ne scuzați, aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Trebuie să spun o singură frază, doamnă președintă, oricum va urma un vot final. Procedura care în această comisie a fost urmată este una neregulamentară și neconstituțională. Deci, a venit un proiect de lege care, în fond, n-a fost discutat, a fost respins și pe acest proiect de lege s-a construit, pe numele inițiatorului, un altceva, un cu totul altceva. Chiar și în situația în care un proiect de lege dezbătut într-o comisie suferă niște modificări care au implicații bugetare, conform noului regulament, înaintea depunerii raportului, trebuie să se primească, pe acea parte care are implicații bugetare, punctul de vedere al Guvernului indicând sursa acestuia.

Deci, acest raport care a venit de la comisie este neregulamentar și este neconstituțional. Va trebui, într-adevăr, să votați în cunoștința și a acestui fapt.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.