Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.18/03-03-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 23-02-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 februarie 2006

18. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 212/2005

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.

Din partea inițiatorilor, dacă se dorește să se ia cuvântul?

Din partea comisiei sesizate în fond? Comisia pentru industrii și servicii?

Doamna deputat Aura Vasile.

Aveți cuvântul, doamna deputat.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință de ședință.

Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată pentru avizare și dezbatere în fond cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România.

Proiectul de lege adoptat de Senat a avut la bază Propunerea legislativă pentru completarea art.3 din Legea nr.424/2002 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, cu modificările și completările ulterioare, ale domnului senator Gyorgy Frunda.

Prin această propunere legislativă, avizată favorabil de Consiliul Legislativ, domnul senator a propus ca la excepțiile de la plata tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România să fie incluse persoanele cu handicap locomotor și pensionarii cu pensii mai mici de 4 milioane lei care folosesc vehiculele pe care le dețin.

Guvernul României a comunicat că nu susține adoptarea acestei propuneri legislative, întrucât în Directiva nr.62/1999 a Consiliului European, preluată în Ordonanța Guvernului nr. 15, se prevede că statele membre pot aplica taxe reduse sau exonerări numai cu acordul Comisiei Europene pentru vehiculele pentru apărare națională, protecție civilă, serviciile de pompieri sau alte servicii de urgență, forțele de menținerea ordinii, precum și pentru întreținerea drumurilor, vehiculelor care circulă numai ocazional pe căile publice ale statului membru.

Reexaminarea proiectului de lege a avut loc în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii, au participat 22 de deputați din 23 de membri ai comisiei. La dezbateri au participat specialiști ai Ministerul Transporturilor și, potrivit reglementărilor, acest proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare, iar în urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise și amendamentele respinse.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare, la dezbateri generale?

Domnul deputat Nicolae Popa, Grupul parlamentar al Partidului Conservator.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Nicolae Popa:

Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Este adevărat că nimic nu se poate face fără bani și drumurile trebuie întreținute, autostrăzile și așa mai departe, dar nu oricum.

Eu am avut discuții cu responsabilii Ministerului Transporturilor și am și făcut interpelări în acest sens și am arătat nemulțumirea multor transportatori în legătură cu percepția acestui tarif unic, și ei și-au exprimat nemulțumirea pentru faptul că de foarte multe ori, sunt foarte mari perioade de timp care nu folosesc mijloacele de transport și totuși ei plătesc aceste tarife care în momentul de față trebuie să fim foarte sinceri, sunt destul de mari.

Și, ca atare, eu am propus și îmi mențin în continuare un amendament și, sigur, când vom ajunge la el vom discuta despre acesta, și anume ca excepție de la acest proiect de lege să facă parte mijloacele de transport din agricultură, silvicultură, îmbunătățiri funciare și exploatări miniere, pentru că în acest sector de activitate se lucrează numai 8 luni de zile, pentru că 4 luni de zile nu se poate desfășura activitatea; bineînțeles că și în domeniul construcțiilor situația este aceeași.

Și, motivez această cerere a mea prin Directiva Uniunii Europene privind reglementarea acestor tarife, nr.62/1999, care spune foarte clar, că un stat membru poate aplica nivelurile anuale. Noi încă nu suntem un stat membru al Uniunii Europene, în momentul de față, nici nu știm dacă vom intra în 2007, sperăm din toată inima să intrăm în 2007, dar încă nu știm și, ca atare, eu cred că se poate face excepție de la această regulă.

De aceea, eu voi avea în vedere ca la dezbaterea acestui proiect de lege să îmi mențin punctul de vedere și amendamentul pe care l-am propus.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte înscrieri la cuvânt, la dezbateri generale? Din partea Grupului parlamentar al PSD, doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Vă mulțumesc, doamna președintă.

Am să susțin în continuare punctul de vedere al colegului de la Partidului Conservator, în ideea că, într-adevăr, Capitolul 9 - Transporturi - s-a încheiat în timpul guvernării PSD, dar asta nu înseamnă că nu s-au putut face și atunci unele lucruri care teoretic aduce necazuri operatorilor de transport, și nu numai, cetățenilor care au un autovehicul în proprietate.

Revin la ce a spus colegul Popa că această taxă trebuie plătită doar de țările membre, România încă nu este țară membră. În timpul dezbaterii proiectului de lege, Grupul parlamentar al P.S.D. va susține un amendament care este trecut în raport la amendamente respinse în ideea în care dacă pentru operatorii și cetățenii străini utilizatori ai transportului pe drumurile naționale ale României se poate face plata vignetei o zi, șapte zile, treizeci de zile, șase luni și douăsprezece luni. Același lucru dorim să fie și pentru cetățeanul român, pentru că există o discriminare evidentă.

Deci, dacă cetățeanul român, operatorul român pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene sau nemembru al Uniunii Europene trebuie să plătească la fel ca operatorul țării respective, nu înțelegem de ce pe teritoriul României aceste persoane să plătească o zi, iar cetățeanul român să plătească 12 luni, chiar dacă circulă o singură zi.

De asemenea, sunt o serie de alte amendamente pe care o să le susținem în momentul dezbaterii raportului.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, doamna deputat.

Alte înscrieri la cuvânt, la dezbateri generale.

Din partea Grupului parlamentar al P.D., aveți cuvântul doamna deputat.

Doamna Anca Constantinescu:

Mulțumesc, doamna președinte.

Vreau să vă atrag atenția că agricultura nu se face pe asfalt, cetățenii străini care vin în România vin să aducă valută și nu să ne ia și să ne povestească că a plouat și nu a mers agricultura anul ăsta și mai au nevoie de subvenții, iar în Comunitatea Europeană, când o să intrăm, n-o să ne aducă comunitatea lapte și miere. Noi trebuie să ne pregătim deja și să respectăm niște reguli, da?

Deci, vă rog frumos să respingeți acest amendament.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Alte înscrieri la cuvânt la dezbateri generale? Nu mai sunt.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Poziția 1 din raport, este vorba de titlul legii, text nemodificat. Se adoptă.

Poziția 2 din raport, art.I, text nemodificat, se adoptă.

Poziția 3 din raport, art.3, text nemodificat, se adoptă.

La poziția 4 din raport, respectiv art.4, există amendamente, din câte am înțeles.

Doamna deputat.

Doamna Aurelia Vasile:

Este un amendament făcut de colegul meu Istvan Antal, susținut în cadrul comisiei și de deputații P.S.D.

Amendamentul spune că "utilizatorii români și străini, posesori de autoturisme vor achita tariful de utilizare în funcție de durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, astfel: o zi, șapte zile, treizeci de zile, șase luni și douăsprezece luni."

Susținem acest amendament pentru a nu exista discriminare între utilizatorii români și străini. De asemenea, conform prevederilor documentului de poziție privind încheierea negocierilor cu Uniunea Europeană la Cap.IX, Politica în domeniul transporturilor, tariful de utilizare pentru utilizatorii români se face numai integral.

Deci, Grupul P.S.D. susține acest amendament.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Deci, se susține amendamentul de la amendamentele respinse.

Poziția Guvernului, vă rog. Mi s-a cerut cuvântul din partea Guvernului referitoare la acest amendament.

Vă rog.

Domnul Ioan Andreica:

Doamna președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vreau să fac precizarea că Directiva Uniunii Europene precizează faptul că nivelul taxelor se stabilește de către statul român, dar perioada de aplicare este perioadă anuală. Mai mult, dacă am fragmenta modalitățile de aplicare, cred că această lege ar fi inoperantă, nu avem logistica necesară în România să putem monitoriza mii și mii de categorii de mașini sau curse de mașini sau perioade de funcționare, categorii sociale de persoane, deci, efectiv, ar deveni inoperantă.

De aceea, forma inițială, care a fost propusă, Guvernul României n-o susține, iar în urma dezbaterii în Comisia de industrie susținem amendamentele admise de către Comisia de indistrii.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Domnul deputat Márton Árpád din partea Grupului parlamentar UDMR. După aceea, doamna deputa, vă dau cuvântul.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Am auzit și eu această susținere și am luat în mână această directivă să văd ce e în ea și în această directivă e cu totul altceva. Statele membre numai pentru cetățenii proprii pot să introducă obligativitatea unei taxe anuale. Deci, numai pentru cetățenii proprii.

Asta nu înseamnă că este obligatoriu să aplice pentru cetățenii proprii. Este adevărat că Guvernul României când a semnat acordul a semnalat că vrea să introducă o astfel de taxă, adică i se poate aplica această derogare. Dar asta nu înseamnă că este obligatorie o astfel de taxă. Și sunt foarte mulți cetățeni, de la apicultori, de la foarte mulți pensionari care nu circulă, de exemplu, iarna cu mașina. Sau există și situații în agricultură când folosesc numai primăvara o perioadă de timp drumurile țării.

Deci, având în vedere toate acestea, cred că se impune o astfel de modificare a legii și cred că este posibilă pentru că directiva nu ne interzice. Ne-ar interzice să impunem taxa anuală pentru ceilalți.

Eu cred că această amânare și doar această amendare ar putea să fie acceptată și văzând solicitudinea pe care o aveți față de anumite susțineri, față de o anumită categorie a cetățenilor români, care ați demonstrat-o la modificarea Legii construcției de locuințe, vă solicit tuturor ca să votați pentru acest amendament.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamna deputat Aura Vasile.

Doamna Aurelia Vasile:

Stimați colegi,

Nu știu dacă ați fost atenți la susținerea pe care a făcut-o reprezentantul Guvernului atunci când a adus în discuție de ce nu se poate și pentru cetățenii români să se facă plata o zi, o săptămână, o lună și așa mai departe, ca și pentru cetățenii străini.

Deci, domnul secretar de stat a spus că nu suntem pregătiți pentru a putea să avem o astfel de diferențiere. Încerc să-l reproduc, nu am notat, dar cam aceasta a fost exprimarea. Dacă Guvernul nu este pregătit pentru a putea să respecte o Directivă a Uniunii Europene, atunci ne bagă pe toți în aceeași oală și, teoretic, ia de la toată lumea pentru a putea să îi folosească nu se știe unde, pentru că oricum până în momentul acesta, nu s-a construit nici măcar un metru de autostradă, nici măcar nu au apărut reabilitări sau, știu eu, să spunem că banii pe care noi îi plătim și cetățenii României posesori de autovehicule și operatorii de transport care, teoretic, plătesc important statului aceste taxe, suntem obligați să le plătim doar pentru că Agenția Națională a Drumurilor, Ministerul Transporturilor, nu are tehnologia necesară pentru a aplica același sistem ca în Comunitatea Europeană.

Deci, Grupul P.S.D. susține în continuare acest amendament, începând, dacă vreți, cu nediscriminarea între cetățenii români și cetățenii altor state și poate, în acest mod, aprobând acest amendament și legiuitorul își pune la punct acest sistem de evidențiere a taxelor și unde merg până la urmă banii cetățenilor.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc, doamna deputat.

În acest caz, o să trebuiască să votăm, în primul rând, conform art.110 din Regulament, textul adoptat de comisie. Îl aveți în raport la poziția 4. Votul va fi electronic. Vă rog să vă pregătiți cartelele.

Să ne pregătim să votăm ceea ce este în raport. Vă rog să vă înregistrați prezența și să și votați.

Voci din sală:

Ce să votăm?

Doamna Daniela Popa:

Raportul. Deci, raportul comisiei, nu amendamentul care a fost susținut mai devreme. Raportul comisiei care a fost susținut și de reprezentantul Guvernului.

Vă rog să votați.

Încheiem procesul de votare.

Prezenți: 114; voturi pentru 47; voturi împotrivă 57 și 9 abțineri.

În acest caz, raportul comisiei nu a fost... (Din sală se strigă că nu este întrunit cvorumul)

Nu contează, cvorumul trebuie numai la votul final, vă rog.

Vă rog, stimați colegi! Deci, raportul comisiei, tot ceea ce aveți scris la poziția 4 din raport nu a întrunit majoritatea voturilor exprimate și, în acest caz, vă supun atenției și votului dumneavoastră amendamentul care a fost susținut mai devreme de către doamna deputat Aura Vasile.

Vă rog să vă înregistrați prezența.

Să vă manifestați și votul dumneavoastră, vă rog.

Am încheiat procesul de votare.

Prezenți: 103. Voturi pentru 61; voturi împotrivă 31; abțineri 10.

Amendamentul a fost adoptat.

Tot la art.4 din raport, mai avem un amendament al domnului deputat Nicolae Popa. Doriți să-l mai susțineți? Da.

Domnul Nicolae Popa:

Mulțumesc, doamna președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Este adevărat că de multe ori cădem în păcatul acesta al excesului de zel, vrem să facem neapărat ce spune Uniunea Europeană, fără să negociem, fără să ne spunem și noi punctul de vedere. Uneori facem acest lucru orbește și nu este bine. Trebuie să mai ținem cont și de oamenii noștri, de românii noștri, că tot timpul venim cu aceste măsuri nepopulare și, bineînțeles, că suntem criticați pe drept pentru ceea ce facem și pentru ceea ce hotărâm noi aici, în Parlament.

Tot vorbim de clasa de mijloc, tot vorbim de micul producător, să-l sprijinim, să-l ajutăm, să realizăm clasa de mijloc frumoasă atât în industrie, cât și în agricultură, dar punem pe spatele lui zeci și zeci de biruri, unele nemeritate. Și această impunere de a plăti toată perioada anului acest tarif unic nu este corect, mai ales în agricultură, așa cum spuneam pentru cei care se ocupă de apicultură, pentru cei care se ocupă în construcții, care folosesc aceste utilaje și mijloace de transport doar opt luni de zile pe an. De ce să plătească patru luni de zile în plus atâta timp cât el nu lucrează, ba unii nu lucrează decât o lună de zile și el este obligat să plătească tot anul.

De aceea, eu am propus în acest amendament ca acest tarif să se plătească lunar în așa fel încât să realizăm un act de dreptate și vă rog să-l susțineți.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Tehnic vorbind, domnule deputat, înțeleg că este vorba de introducerea unui alineat nou, da? La art.4.

Din partea Guvernului, doriți să luați cuvântul la acest amendament? La amendamentul domnului deputat Nicolae Popa.

Domnul Ioan Andreica:

Doamna președinte,

Întâi vă rog să-mi permiteți să fac o observație foarte scurtă. Recomandarea Comisiei Europene este de a pune taxe anuale, repet încă o dată. Nivelul taxelor este discutabil pentru posesorii de autoturisme și autovehicule din România. Noi susținem în continuare varianta cu argumentele admise de comisie și nu susținem alte propuneri făcute astăzi.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

Comisia înțeleg că nu mai intervine.

Vă supun atunci atenției și votului dumneavoastră amendamentul domnului deputat Nicolae Popa, referitoare la introducerea unui alineat suplimentar la art.4.

Vă rog să vă înregistrați prezența și să votați.

Încheiem procesul de votare. Să vedem și rezultatul.

Pentru amendament 52 de voturi; împotriva amendamentului 53 de voturi, abțineri 6.

Amendamentul a căzut.

Văd că se derulează destul de greu aici, în Cameră, votul electronic. Fac o sugestie, știu eu, stafului tehnic care se ocupă de acest lucru, poate că un semnal sonor la începutul procesului de votare și la final ar fi indicat.

Deci, practic, prin aprobarea amendamentului anterior, s-a votat și poziția 4 din raport.

Poziția 5 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Se adoptă.

Poziția 6 din raport. Dacă sunt observații. Nu sunt. Se adoptă.

Legea are caracter ordinar, iar votul se va da marțea viitoare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 30 martie 2020, 0:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro