Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 16 februarie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/24-02-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 16-02-2006 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 16 februarie 2006

2. Prezentarea moțiunii de cenzură "Antireforma sănătății".

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

  ................................................

Stimați colegi,

Vă rog să-mi permiteți să dau cuvântul domnului senator Sorin Oprescu... (discuții la masa prezidiului) Este prezent?

Din sală: Da.

Domnul Nicolae Văcăroiu :

Mulțumesc.

Este prezent pentru prezentarea Moțiunii de cenzură.

Dați-mi voie să salut pe domnul prim-ministru Tăriceanu, membrii Guvernului și, sigur, mass-media care se află în sală.

Domnule senator, aveți cuvântul.

Domnul Sorin Oprescu:

Domnilor președinți,

Domnule prim ministru,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați.

Moțiunea de cenzură se intitulează "Antireforma sănătății".

În temeiul art. 113 din Constituția României și ale art. 78 și art.82 din Regulamentul ședințelor Comune ale Senatului și Camerei Deputaților, 160 de senatori și deputați, aparținând Grupurilor parlamentare PSD și PRM, 160 depun prezenta Moțiune de cenzură în legătură cu angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului de Lege privind reforma în domeniul sănătății.

Inițiatorii moțiunii de cenzură, respectiv partidele politice pe care aceștia le reprezintă, Partidul Social Democrat și Partidul România Mare, doresc să precizeze, de la bun început, că s-au manifestat și au acționat constant, de-a lungul anilor, pentru o reformă reală, de substanță, în domeniul sănătății.

În viziunea noastră, această reformă ar trebui să răspundă cerințelor de echitate, de calitate, de sustenabilitate ale sistemului în ansamblul său. Un echilibru și o armonizare a celor trei cerințe, considerăm că pot contribui, cu adevărat, la reformarea sănătății, de o manieră care să corespundă nevoilor și așteptărilor populației din România.

Ceea ce ne-a prezentat însă Guvernul Tăriceanu sub forma unui pachet de 17 legi, intitulat "Lege privind reforma în domeniul sănătății", nu reprezintă altceva decât expresia cel mult a unei antireforme în domeniu căci, în fapt, ni se propune să legitimăm, prin votul nostrum, nimic altceva decât crearea unor noi surse de câștiguri pentru grupurile de interese clientelare din anturajul Guvernului.

Așa zisa reformă se dovedește a fi o reformă împotriva pacienților și, în general, împotriva cetățenilor obișnuiți din aceasta țară, consecința ei directă fiind restrângerea severă a dreptului fundamental la ocrotirea și garantarea sănătății, drept prevăzut la art. 34 din Constituție, pentru marea majoritate a populației.

Adevărații beneficiari ai acestei reforme mimate o reprezintă persoanele cu venituri mari și foarte mari din această țară.

De la acoperirea universală și accesul egal și gratuit la servicii de asistență medicală la pachetul minimal și restrângerea severă a accesului la ocrotirea sănătății, în funcție de mărimea veniturilor, iată uriașul pas înapoi pe care ministrul Nicolăescu îl propune prin antireforma sa.

Respingem categoric o asemenea soluție vădit antisocială și anticonstituțională.

Este încă un exemplu concludent a ceea ce înseamnă politica de dreapta în România, o politică și o guvernare în folosul celor bogați și împotriva marii majorități a cetățenilor țării, lăsați să se descurce fiecare cum poate.

În fapt, această așa zisă reformă nu este altceva decât expresia legislativă a retragerii statului din încă unul din domeniile esențiale ale vieții sociale și anume asigurarea serviciilor de sănătate pentru cetățenii României.

Iată, stimați colegi, motivele pentru care semnatarii introduc prezenta moțiune de cenzură. În plus, angajarea răspunderii Guvernului pe o temă atât de complexă și sensibilă pentru întreaga națiune, fără o dezbatere parlamentară temeinică, este, în opinia noastră, un act iresponsabil, o aventură pe care Parlamentul României are datoria să o sancționeze drastic.

Ceea ce ne-a prezentat Guvernul nu este o reformă reală, ci o mimare a reformei și crearea unor noi surse de câștiguri pentru grupuri de interese nelegitime din anturajul Guvernului, așa cum declara chiar Traian Băsescu, Președintele României. Este o reformă împotriva pacienților și a oamenilor bolnavi, care va accentua haosul din sistemul sanitar, pentru că pacienții sunt marii perdanți ai acestei așa zise reforme.

Lor nu li se oferă nimic în plus, dimpotrivă, li se ia un drept garantat: dreptul la sănătate.

În afara ministrului sănătății care devine atotputernic, singurii care au de câștigat sunt cei cu bani, din nefericire, foarte puțini, care își pot permite să plătească asigurări private pentru serviciile medicale. Desigur, printre cei capabili să plătească servicii private de sănătate se numără și ministrul Nicolăescu.

De altfel, întregul pachet de legi este făcut să distrugă sistemul public de sănătate pentru a favoriza firmele private de asigurări.

Cetățeanul obișnuit, cel căruia ar fi trebuit să i se adreseze, de fapt, această reformă a sănătății este complet omis din cele peste 200 de pagini de text de lege. Așa zisa grijă pentru cetățeanul simplu apare doar în noile metode menite să-l mai jupoaie de bani pe omul sărac aflat în impas. Am numit aici coplata, pachetul minim de servicii medicale și așa-numita extindere a bazei de impozitare, care puse în aplicare vor diminua și mai mult calitatea serviciilor medicale, crescând, în același timp, costul suportat de contribuabili.

Iată ce înseamnă, mai simplu zis, aceste inovații, dincolo de fanfaronadă, tradus în limba română: coplata ministrului Nicolăescu înseamnă că ceea ce primeam până acum pe gratis, vom primi de acum înainte contra cost; pachetul minim de servicii medicale inventat de același ministru arată, așa cum îi indică și numele, că dacă până acum pacienții primeau destul de puțin, de acum înainte vor primi și mai puțin; extinderea bazei de impozitare înseamnă că cei care până acum nu plăteau, adică pensionarii cu venituri mici și agricultorii, după promulgarea acestui pachet de legi, vor fi obligați să plătească pentru orice serviciu în sănătate.

Legile sănătății nu sunt doar antisociale, prin conținutul lor, ci și neconstituționale, ele reconfirmă maniera Guvernului de a trata cu dispreț dezbaterea politică parlamentară.

Din păcate, Cabinetul Tăriceanu a dus, după învestirea sa, o politică sistematică de eludare a Parlamentului, unicul for legislativ și instituția de bază a democrației, într-un stat de drept.

Așa a procedat Guvernul și anul trecut, când a angajat răspunderea Guvernului pe legile Justiției, iar acum, la doar câteva luni, același titular de la Justiție vine cu circa 140 de amendamente la propriul pachet de legi, despre care și-a dat seama, într-un târziu, că are carențe majore. Așa a procedat Cabinetul Tăriceanu în iulie 2005 când, fapt fără precedent, într-o singură ședință de Guvern a emis 45 de ordonanțe de urgență, dintr-un total de 210 ordonanțe de urgență, emise de-a lungul anului 2005, fără ca urgența să existe cu adevărat, așa cum procedează din nou Guvernul în cazul legilor din Sănătate.

Semnatarii prezentei Moțiuni resping această manieră de lucru arbitrară și anticonstituțională, care transformă Parlamentul într-o instituție decorativă și golește democrația românească de conținut.

Pachetul legislativ pe care își asumă răspunderea Guvernul Tăriceanu reprezintă o recidivă a acestei echipe guvernamentale, de atac la ordinea constituțională.

De asemenea, apare ca fiind contrar art. 41 din Constituție includerea, în conținutul uneia și aceleiași bălțate și chinuite legi, a aspectelor care țin de protecția socială a muncii, sub forma asigurărilor de sănătate, alături de aspecte care vizează organizarea spitalelor, exercitarea profesiei de medic sau de farmacist.

Caracterul neconstituțional al acestei Legi privind reforma în domeniul sănătății rezultă, cu atât mai mult, dacă avem în vedere și faptul că, în această lege, cum s-a arătat mai sus, sunt introduse forțat și aspecte care țin de regimul juridic al funcției publice sau al contractului de muncă, materii pentru care, în Constituție, sunt prevăzute legi organice speciale.

Faptul că se apelează la această modalitate, excepțională de legiferare, evitându-se discuțiile în comisiile de specialitate ale celor două Camere, posibilitatea formulării de amendamente, în procedură obișnuită de legiferare, și evitându-se dezbaterile în plenul Camerelor, scoate în evidență, nu numai lipsa de respect a Guvernului față de Parlament, în general, ci și față de majoritatea Parlamentului pe care se sprijină, în particular, și, totodată, conduita acestuia, contrară principiilor democratice constituționale consacrate de Constituție.

Angajarea răspunderii Guvernului pe acest voluminos pachet de legi este un act iresponsabil, care va spolia sistemul și va crea un haos generalizat în acest sector de activitate. Constituția prevede la art. 114 dreptul Guvernului de a-și angaja răspunderea în fața Parlamentului, drept pe care nu îl contestăm.

Apreciem însă că, în cazul de față, angajarea răspunderii Guvernului pe acest pachet de legi este un abuz de drept și un abuz de putere. Asociațiile patronale și sindicale reprezentate în Consiliul Economico-Social, precum și instituțiile profesionale cu prestigiu și autoritatea unanim recunoscută din Uniunea Europeană sunt în consens împotriva acestei așa-zisei reforme din sănătate.

Practic, în acest caz, Guvernul e împotriva tuturor, furnizori ai actului de asistență medicală și beneficiari ai acestuia. Adevăratele obiective ale inițiatorilor acestui demers sunt în număr de cel puțin trei:

1.Datorită scăderii la mai puțin de jumătate a creșterii economice în 2005 față de 2004, Guvernul nu are suficienți bani să susțină sistemul de sănătate și atunci creează o perdea de fum, o diversiune, înșelând populația cu o pretinsă, dar inexistentă, reformă a sistemului. Actualii guvernanți au promis, în campania electorală, o finanțare pentru sănătate de minimum 6% din PIB, iar acum sunt în situația ca, după un an, să ofere doar 3, 3% din PIB.

2.Acapararea sistemului de sănătate în folosul exclusiv al unor grupări din anturajul Guvernului. Sunt de notorietate încercările nereușite, până în prezent, de a deposeda de terenuri intravilane o serie de spitale din București, pentru ca, ulterior, acestea să fie speculate în tranzacții imobiliare.

3.Dorința acerbă de mediatizare și orgoliul de vătaf al ministrului Nicolăescu de a câștiga, fie și de o manieră iresponsabilă, măcar o singură luptă împotriva medicilor, a profesorilor, a personalului sanitar, a bolnavilor, a întregului sistem față de care a manifestat un total dispreț de la numirea sa și până în prezent. Până și colegi din PNL, dintre care trebuie menționat numele fostul ministru, profesorul Mircea Cinteză, au solicitat Guvernului și domnului Nicolăescu înțelepciune și rațiune pentru stoparea angajării răspunderii Guvernului pe un pachet de legi dezastruos.

De ce considerăm că așa-zisa reformă din sănătate? Că ea este una împotriva pacienților?

Pentru că ea nu rezolvă principala problemă a sistemului sanitar care este subfinanțarea. În toate țările civilizate Fondul unic de sănătate este un fond public, cu administrare autonomă, folosit exclusiv în actul medical. Am sperat ca, prin mult-trâmbițata reformă în sănătate, și la noi lucrurile să se poată schimba. Din păcate, Fondul unic în viziunea Nicolăescu rămâne parte a bugetului consolidat, care poate fi deturnat prin intermediul Ministerului de Finanțe către numeroase "găuri" ale bugetului de stat, în loc a fi folosit pentru sănătate.

Antireforma inițiată de actualul Guvern va crea noi bariere unor largi grupuri sociale, pentru care accesul la servicii de sănătate va deveni imposibil.

Bolnavii în vârstă, în special, cei din mediul rural sunt condamnați, prin așa zisa reformă Nicolăescu, să aibă acces doar la medicina practicată de medicii de familie sau în spitalele teritoriale, accesul la medicina de vârf, din marile centre, fiindu-le blocat, indiferent de complexitatea intervenției medicale pe care o implică afecțiunea de care suferă.

Actualul pachet legislativ va desființa, practic, sistemul cabinetelor medicale școlare - cabinetele medicale din grădinițe, școli, licee, universități - aceste cabinete ofereau servicii medicale copiilor din comunitățile respective și aveau, totodată, și rolul de a face educație sanitară la o vârsta la care însușirea noțiunilor de baza este mai facilă.

Prin desființarea centrelor medico-sociale create în ultimii ani, bătrânii cu boli cronice, fără familie și fără resurse, sunt complet abandonați.

Așa-zisa reformă desființează gratuitățile de care beneficiau femeile gravide și copiii, un drept considerat, până acum, inatacabil. Astfel, medicamentele pentru nou-născuți și pentru femeile gravide nu vor mai fi gratuite, ci listate la prețul de referință.

În loc de descentralizare și de implicare a comunităților locale în managementul sistemului sanitar, curent dominant în Uniunea Europeană, asistăm la o recentralizare a luării deciziilor, concentrate în mâinile ministrului. În timp ce asigurații oferă resursele financiare, ministrul poate decide discreționar asupra sistemului.

Prin proiectul noii Legi a Spitalelor, se desființează consiliile de administrație ale acestor unități, ministrul sănătății fiind singurul care are dreptul să numească și să destituie directorii de spitale. Problema rezidă în faptul că Ministerul Sănătății nu mai este demult proprietarul unităților spitalicești, acestea fiind trecute aproape în totalitate în proprietatea comunităților locale, primării, respectiv consilii județene. În conducerea spitalelor nu se vor mai regăsi reprezentanți ai comunității locale, societății civile și ai mediului profesional, ci clientela politică a ministrului, așa cum s-a văzut și în recentele numiri la conducerea unor spitale.

De altfel, această tentație de centralizare este de înțeles, de vreme ce prigoana medicilor, la care asistăm de când domnul Eugen Nicolăescu a preluat conducerea ministerului, este fără precedent. Deși au fost schimbate integral aproape toate conducerile Direcțiilor de sănătate publică, au fost demiși abuziv directori de spitale, care și-au câștigat apoi drepturile în justiție, cu siguranță că prin această lege se urmărește ca întreg sistemul de sănătate publică să devină portocaliu. Reforma trebuie însă să fie sanitară și nu politică.

Centralizarea excesivă imprimă un caracter anti-european noilor reglementări. În Europa se vorbește despre descentralizare masivă în toate domeniile de activitate, în timp ce, în România, puterea centralizează sistemul sanitar până la sufocare. În acest sens este elocvent punctul de vedere al președintelui Camerei Federative a Medicilor din Germania care atrage atenția ministrului sănătății român ca se află pe un drum greșit: "Dacă aceste legi vor fi implementate, România se va separa de un sistem funcțional de autoadministrare, existent în Europa, și își va periclita integrarea în Uniunea Europeană", se arată în scrisoarea semnată de prof. Dr. Jorg-Dietrich Hoppe.

Tot unică în Europa este taxa pe viciu care, oricum nu va rezolva subfinanțarea din sistem, dar va conduce la evaziune fiscală și consumul unor produse de alcool și tutun contrafăcute, care vor afecta și mai grav sănătatea populației.

Actualul pachet legislativ frânează cercetarea și reduce calitatea actului medical. Principalul efect va fi o mercantilizare a jurământului lui Hipocrate. Cetățenii din zonele slab dezvoltate sunt practic abandonați, întrucât medicii de familie nu sunt stimulați să rămână și să practice medicina în zonele sărace, cu probleme sociale, unde nevoia de servicii medicale este acută, ci să se orienteze preponderent înspre zonele dezvoltate, cu pacienți înstăriți.

Pachetul legislativ generează discriminări în interiorul sistemului de sănătate. Actuala reformă introduce o nouă categorie a directorilor de spitale, bine plătiți, dar selectați și promovați politic, direct de către ministrul sănătății. Astfel, se deschide o poartă de acces pentru cei cu performanțe scăzute, dar cu ambiții mari de a deveni directori.

Acest pachet contrafăcut de legi este o nouă și sperăm ultimă probă a incapacității Cabinetului de a guverna România și de a-și respecta promisiunile electorale. Este o culme a neputinței politice și a incompetenței administrative a acestui Guvern.

Executivul dovedește, încă o dată, să se facă că nu înțelege ce așteaptă societatea de la guvernanții săi, oferind din nou o dovadă a distanței care îi separă pe membrii Cabinetului de cetățeanul obișnuit, cu venituri obișnuite, cu speranțe și așteptări obișnuite.

Legea Nicolăescu este o lege a celor bogați în dauna celor săraci.

În fond, trebuie să vedem ce ascund acești termeni deliberat sofisticați ca și coplată, pachet minim sau extinderea impozitării.

Ei, cei săraci, vor fi obligați de acum să plătească ceea ce până acum era gratuitate.

Lor, celor săraci, prin așa-zisul "pachet minim", li se va restrânge și mai mult accesul la serviciile medicale de bază, devenind cu adevărat cetățeni de rangul al doilea în propria țară.

Ei, cei săraci, pensionarii cu venituri mici și agricultorii vor fi obligați de acum încolo să scoată bani din buzunare pentru a-și plăti dreptul la sănătate.

De aceea semnatarii Moțiunii de cenzură fac un apel către toți membrii Parlamentului, indiferent de grupurile politice cărora le aparțin, de a vota în favoarea ei. Adoptarea acestei moțiuni ar constitui punctul de plecare pentru constituirea unui nou Cabinet a cărui competență, corectitudine și unitate ar sluji unei reale stabilități politice, absolut necesare cu mai puțin de un an înaintea integrării României în Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Conform graficului stabilit de către Biroul permanent, după prezentarea Moțiunii de cenzură în plenul celor două Camere urmează dezbaterea în plen, în conformitate cu prevederile Constituției și al Regulamentului comun.

Acest lucru se petrece după trei zile de la prezentarea Moțiunii de cenzură.

Pe cale de consecință, de comun acord și cu Guvernul, am stabilit ca dezbaterea Moțiunii de cenzură să aibă loc pe 21 februarie, săptămâna viitoare, la orele 9.00.

Cu aceasta încheiem primul punct din ordinea de zi.

Mulțumesc domnului prim-ministru și membrilor Guvernului pentru prezență și ne vom revedea marți la ora 9.00 în plenul celor două Camere.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 4 iunie 2020, 3:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro