Plen
Ședința Senatului din 27 octombrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.149/03-11-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 27-10-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 octombrie 2004

37. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii Contenciosului Administrativ.  
 
consultă fișa PL nr. L677/2004

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La pct. 20 ... Mai aveți ceva, domnule ministru?

Domnul Claudiu Seucan:

Legea contenciosului administrativ.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Luăm contenciosul atunci. Bun, vă rog.

Stimați colegi, să luăm în dezbatere proiectul Legii contenciosului administrativ. Totuși, haideți, să-l mai lăsăm puțin că este mai mare și cu siguranță veți dori să discutați mai mult.

................................................

Și mai avem ultima lege...

Din sală: Nu mai este nimic.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Ba da, ați înscris în ordinea de zi. Ați votat la solicitarea domnului senator Antonie Iorgovan. Proiectul Legii Contenciosului administrativ.

Vă rog, unde este reprezentantul Executivului?

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, vă rog.

Inițiatorul... Vă rog, domnule senator Iorgovan. (discuții în sală; discuții la masa prezidiului)

Îl invit pe domnul senator Iorgovan să prezinte expunerea de motive la proiectul Legii Contenciosului administrativ.

Domnul Antonie Iorgovan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Cu îngăduința dumneavoastră, am să fac o sinteză în trei fraze.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Numai puțin, domnule senator.

Înainte, v-aș cere permisiunea... Nu abandonez, nu vă faceți probleme, că nu fug. Nu fac o pauză, trebuie să dau un telefon domnului președinte Văcăroiu. Am să stau la ușă, ca să nu vorbesc... (intervenție din sală, neinteligibilă)

Nu la microfon... Am să vorbesc la telefon, dar dați-mi voie să stau puțin mai în stânga, și să nu credeți că s-a întâmplat cine știe ce.

Îl rog pe domnul senator...

Domnul Antonie Iorgovan:

În această ipoteză, domnule președinte, am să rostesc atâtea fraze, câte sunt necesare, până vă întoarceți dumneavoastră.

Stimate colege și stimați colegi,

Sunt convins că și cei care nu suntem de profesie juridică am intrat, fie și o singură dată, într-un tribunal și ne-am interesat cam ce fel de litigii se soluționează și am constatat, cred, că sunt litigii civile - și există la tribunal secția civilă, că există litigii penale - și există secția penală, că există litigii comerciale - și există secția comercială, și că există și litigii de Contencios administrativ. Vorbesc de regulă. Corespunzător, la nivelul curților de apel și la nivelul Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Noi ne-am ocupat, până acum, de aspectele, într-un fel sau altul, și de fond, și de procedură, care au vizat litigiile penale. Am adoptat un nou Cod penal. Am modificat, inclusiv astăzi, Codul de procedură penală. Deci, în repetate rânduri, am venit cu modificări și cu șlefuiri, cu perfecționări.

În ceea ce privește litigiile civile, am modificat de foarte multe ori procedura civilă și am adoptat noi, Senatul României, un nou Cod civil. Deci, dreptul substanțial.

Cât privește litigiile comerciale, e suficient să amintesc rolul ședinței de astăzi și vom constata că este pe rolul nostru și o lege care este izvor de drept comercial, Legea nr.21/1996, cu privire la concurență.

Nu ne-am ocupat, însă, sub nici o formă, dar sub nici o formă, de la Constituție spre noi, de Legea Contenciosului administrativ.

Legea în vigoare a Contenciosului administrativ - deci a patra categorie de litigii, în țara românească - este o lege dinaintea Constituției. Este Legea nr.29/1990. A intrat în vigoare exact cu un an înaintea Constituției, pe 8 decembrie 1990. Constituția din 1991 vine cu soluții diferite față de cele ale legii și, cu toate acestea, legea nu a fost modificată expres nici până în ziua de astăzi.

Apoi, revizuirea Constituției. Legea de revizuire a Constituției, din 2003, are dispoziții exprese la materia Contenciosului administrativ. Este suficient să amintesc art.21. S-a introdus un nou principiu, principiul după care jurisdicțiile speciale administrative sunt facultative și gratuite.

La fostul art.48, actual art.52, unde este sediul materiei, am introdus și referirea la interesul legitim, iar articolul consacrat justiției, este vorba de art.126 alin.6, închide cercul în legislația noastră constituțională, reluând un principiu pe care l-am avut în Constituția din 1923 și pe care, mă rog, din motive care nu mai au relevanță acum, nu l-am luat în versiunea din 1991.

Noi spunem acum, prin Constituția României, că este garantat controlul instanțelor asupra actelor administrative, cu două excepții. În Constituția din 1923 erau exceptate "actele de guvernământ" și "actele de comandament cu caracter militar". Acum, am spus noi, având în vedere terminologia juridică actuală, "actele administrative emise în relația cu Parlamentul" și am menținut "actele de comandament cu caracter militar".

Pe de altă parte, am adoptat, tot în baza Constituției, legea cu privire la reforma în justiție, deci noua organizare judecătorească, în care vorbim despre secțiile de contencios administrativ și fiscal la curțile de apel și la Înalta Curte de Casație și Justiție, și vorbim despre tribunale administrativ-fiscale, deci de Contencios administrativ și fiscal. Dar Legea Contenciosului administrativ, legea de bază, este tot cea din 1990, și întrebarea care se pune este aceea de a ști cum se poate aplica Constituția, cum se poate continua reforma în justiție, pe această zonă a justiției, a litigiilor administrative. Litigiile administrative înseamnă litigiile între cetățeanul care este vătămat în dreptul său, între persoana juridică, care este vătămată în drepturile sale, și autoritatea care a emis actul care se dovedește a fi, până la urmă, vătămător - autoritate, care înseamnă primar, înseamnă prefect, înseamnă ministru, minister, înseamnă Guvern, poate să însemne și Parlament, prin refuzul de a soluționa o cerere în termenul prevăzut de lege.

Aceste argumente de ordin constituțional și legal ne-au determinat pe noi, cei de la catedra de drept public a Facultății de drept, pe care am cinstea să o reprezint în Senatul României, să gândim o nouă lege a Contenciosului administrativ.

Am avut șansa să am înțelegerea corespunzătoare la Camera Deputaților. Nu a fost o discuție simplă. De altfel, vreau să spun - și cu asta închid imediat expunerea mea - că am procedat într-o manieră pe care eu nu am mai întâlnit-o la nici un proiect de act normativ.

Am în față revista noastră din zona dreptului public, "Revista de drept public". În nr.2 din acest an, de la pagina 71 și următoarele, este publicat acest proiect. Deci, după ce l-am introdus la Camera Deputaților, cu expunerea de motive... În revistă este și precizarea că proiectul a fost înregistrat cu nr.243 din 28.06.2004.

Spune revista: "Așteptăm observații și propuneri referitoare la acest proiect de lege."

Vreau să informez Senatul că, în calitate de inițiator, am trimis această propunere legislativă la toate curțile de apel ale țării. De asemenea, la toate tribunalele, la secțiile de Contencios administrativ, la Înalta Curte de Casație și Justiție, la Consiliul Legislativ s-a trimis oficial, la Guvern s-a trimis oficial, dar, în plus, am trimis la Avocatul Poporului și la Ministerul Public.

Am primit puncte de vedere - și doresc să mulțumesc cu această ocazie - de la majoritatea curților de apel. A fost, de altfel, un continuu dialog între noi, ca inițiatori... Când spun "noi, ca inițiatori", mă refer la echipa de la facultate și, dacă îmi este permis, aș indica cel puțin două nume, două conferențiare, două doamne - Virginia Vedinaș și Dana Tofan.

Am primit puncte de vedere de la Curțile de apel, cred că le-am reținut pe toate, Timișoara, Galați, Oradea, Brașov, Constanța, Craiova, Ploiești, am primit un substanțial punct de vedere cu propuneri, cu sugestii de la Înalta Curte de Casație și Justiție, de la Avocatul Poporului, de la Ministerul Public.

În plus, colegii din specializarea noastră, eu sunt singurul profesor de drept public în viața parlamentară, dar nu sunt singurul din țară.

Patriarhul dreptului public românesc, profesorul Tudor Drăganu, care a împlinit recent 92 de ani, mi-a trimis un studiu, și urmează să fie publicat, o analiză critică, și vreau să spun că am ținut cont de acele observații.

Colegul Ion Santea, profesorul Ion Santea de la Sibiu, de asemenea, și-a făcut observațiile sale.

Și după toate aceste discuții, după tot acest schimb de opinii profesionale, cu curți de apel, cu tribunale, cu oamenii cei mai avizați în materie pe care îi are România la ora actuală, mărturisesc, și după o vizită de documentare pe care, recent, am făcut-o în Germania, unde este o foarte puternică școală de Contencios administrativ, am venit și cu propuneri la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și-mi place să cred, chiar cu riscul de a fi calificat ca lipsit de modestie, dar am spus că eu sunt doar instrumentul juridic, procesual, prin care acest act normativ vine în fața domniilor voastre, pentru că în spate, așa după cum am spus, este o întreagă dezbatere, și autorii acestui proiect, practic, se găsesc peste tot în lumea juridică care s-a implicat în acest proiect.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul Antonie Iorgovan:

Aș vrea, domnule președinte, doar să rețin atenția că s-a strecurat o greșeală la poziția 7, final pe coloana a doua, dacă prin lege organică specială, nu știu cum a apărut și lege organică specială. E suficient: "dacă prin lege nu se prevede altfel".

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Eliminăm din amendament "organică specială"...

Domnul Antonie Iorgovan:

Mulțumesc, respectuos...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Claudiu Seucan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Ministerul Justiției a fost prezent la lucrările comisiei și a susținut punctul de vedere și suntem de acord cu amendamentele și cu forma rezultată.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Domnul Emilian Prichici:

Domnule președinte,

Membrii Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, în unanimitate, au apreciat atât importanța deosebită a acestui proiect de lege, cât și caracterul desăvârșit al redactării, precum și înalta ținută științifică care îl animă.

De aceea, raportul nostru este de admitere, cu amendamentele care sunt prevăzute în anexă și cu precizarea că, într-adevăr, s-a strecurat acea eroare, arătată de domnul profesor Iorgovan, și solicităm, la rândul nostru, eliminarea din text.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Vreau să vă spun că, în cadrul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, practic, această lege nu are culoare politică, nu are, de altfel, nici o culoare, și a constituit sau a determinat dezbateri serioase pe diverse chestiuni în timp, iar după aceea, când s-a cristalizat propunerea legislativă, practic, fiecare dintre colegi, indiferent de grupul parlamentar, a avut posibilitatea să discute cu inițiatorul și să găsim soluțiile cele mai bune.

Deci, v-aș ruga o primă observație, să o repetați, ca să știm exact la ce articol să rămână în stenogramă.

Domnul Antonie Iorgovan:

Domnule președinte,

Din raport, la poziția 7, vizează art.2 alin.1 "nesoluționarea în termenul legal a unei cereri" și urmează "faptul de a nu răspunde solicitantului în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii, dacă prin lege nu se prevede alt termen".

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci, să eliminăm din text...

Domnul Antonie Iorgovan:

Nu știu cum... calculatorul...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Organică, specială... că textul era "prin lege, organică, specială"...

Deci, pentru staff-ul tehnic vreau să noteze ca să eliminăm din text cele două cuvinte "organică, specială"...

Domnul Antonie Iorgovan:

Care sunt în plus...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Și să rămână lege. Bun.

Supun votului dumneavoastră amendamentele existente în raport, cu această precizare făcută în plen, eu aș spune, mai mult de corecție a textului.

Vă rog să votați.

Amendamentele au fost adoptate în unanimitate, cu 82 de voturi.

Supun votului dumneavoastră raportul întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Raport aprobat cu 85 de voturi, în unanimitate.

Și parcă aș fi tentat să pun și proiectul de lege în ansamblu, dacă sunteți de acord.

Dacă sunteți de acord, supun votului dumneavoastră.

Propunerea legislativă a fost adoptată de plenul Senatului, în unanimitate, cu 85 de voturi.

Deci, credeți că am putea să nu votăm legile care credeți că au încărcătură politică, eu sunt de acord și cred că sunt cele două legi, doar. (discuții în sală)

Sunt de acord să nu punem la vot cele două legi care sunt importante, Legea pentru alegerea Președintelui României, care este politică, și cealaltă... (discuții în sală)

Stimați colegi, prietenia-prietenie, bunăvoința- bunăvoință, și înțelegerea este înțelegere.

Toate legile vor fi supuse votului în ședința viitoare.

Vă mulțumesc pentru înțelegere.

Lucrările ședinței se încheie la ora 18.30

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 11 aprilie 2021, 8:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro