Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 octombrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.140/25-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 18-10-2004 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 octombrie 2004

2. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.48/2004 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2004 și asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.91/2004 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2004.
 
consultă fișa PL nr. 454/2004 498/2004

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Pentru Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 48/2004 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe 2004 și Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 91/2004 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe 2004, deci la ambele, dau cuvântul domnului ministru Gherghina pentru a prezenta în mod succint cele două proiecte de lege.

Domnul Gheorghe Gherghina (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Prin cele două ordonanțe de urgență, prin Ordonanța nr.48, în mare, s-au produs următoarele modificări asupra bugetului general consolidat: deci, prin această ordonanță urmărim execuția, încasările pe primele șase luni ale anului, precum și indicatorii macroeconomici realizați, am ajuns la concluzia că pot fi majorate veniturile bugetului general consolidat cu circa 18 mii miliarde lei.

Aceste venituri suplimentare pentru bugetul general consolidat, pentru susținerea reducerii inflației, s-a hotărât să fie utilizate în vederea diminuării deficitului bugetului general consolidat la 3% cât a fost aprobat inițial prin legea bugetului, la 2,1% din produsul intern brut.

De asemenea, tot prin această ordonanță, s-a propus o redistribuire de 6.800 miliarde lei de la cheltuieli privind datoria publică spre alte destinații îndeosebi pentru suplimentarea cheltuielilor privind fondul de asigurări de sănătate, circa 2100 de miliarde lei, și pentru suplimentarea cheltuielilor unor ministere.

Prin cea de-a doua ordonanță, prin Ordonanța 91, s-a ajuns la concluzia că, datorită unei colectări pe primele șapte luni ale anului, mai pot fi majorate veniturile cu încă 21.400 miliarde și jumătate din sumele respective să fie folosite pentru majorarea cheltuielilor bugetului general consolidat, iar jumătate să fie utilizate pentru diminuarea deficitului de la 2,1%, la cât se ajunsese după prima rectificare, la 1,64% după cea de-a doua rectificare.

De asemenea, și la această rectificare, majoritatea sumelor au fost utilizate pentru creșterea cheltuielilor asigurărilor sociale de sănătate, cu 2.272, miliarde pentru creșterea cheltuielilor privind bugetul asigurărilor sociale de stat și pentru suplimentarea cheltuielilor unor ministere.

Deci, pe scurt, acestea au fost principalele elemente care au fost realizate prin cele două rectificări.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Din partea Comisiilor de buget și finanțe, prezintă raportul comun domnul deputat Tudor Baltă.

Domnul Tudor Baltă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Comisiile reunite de buget-finanțe ale Camerei Deputaților și Senatului constată că rectificarea bugetului a fost determinată de schimbările intervenite în evoluția indicatorilor macroeconomici, precum și de modul de realizare a indicatorilor bugetari pe primele șase luni ale anului 2004 și preliminarea acestora până la finele anului 2004.

Veniturile bugetului de stat, față de prevederile inițiale aprobate prin Legea 507/2003 de 278 de miliarde de lei, au fost majorate pe total cu suma de 18.736,9 miliarde lei, din care, venituri fiscale cu 17.954,2 miliarde lei, iar veniturile nefiscale cu suma de 776,9 miliarde lei.

Cheltuielile bugetului de stat aprobate prin Legea 507/2003 în sumă totală de 351.291,8 miliarde lei, au fost diminuate cu 830,8 miliarde lei.

Prin ordonanță s-a modificat și bugetul fondului național unic de asigurări sociale și de sănătate, anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2004. În aceste modificări, pe lângă suma de 600 miliarde lei acordată la bugetul de stat, prevederile bugetare au fost majorate cu 1500 miliarde lei în vederea acoperirii costurilor medicamentelor, cu și fără contribuție personală în tratamentul ambulatoriu, precum și pentru asistența medicală ambulatorie pentru specialități paraclinice.

Deficitul bugetar a fost stabilit la suma de 43.444,2 miliarde lei, față de 63.012 miliarde lei, prevăzute în Legea 507/2003 și reprezintă 2,1% din produsul intern brut.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de ordonanță. Comisiile parlamentare au comunicat avizele favorabile respectivei legi. Comisiile de specialitate, ca urmare a analizei și dezbaterii proiectului de lege, cu majoritate de voturi, au hotărât să prezinte raportul favorabil cu privire la adoptarea Ordonanței nr.48.

În ceea ce privește cealaltă ordonanță, informăm plenul că, urmare a dezbaterii acestui proiect, comisiile de specialitate ale celor două Camere, a Senatului și a Camerei Deputaților, au aprobat cu majoritate de voturi să prezinte raportul favorabil la prezenta lege, cu un amendament respins, prevăzut în anexă.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Dacă dorește cineva să se înscrie la dezbateri generale.

Domnule Nicolăescu, poftiți.

Domnul Eugen Gheorghe Nicolăescu:

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Discutăm astăzi de patru proiecte de lege referitoare la rectificarea bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat. Am fost informați deja că Guvernul intenționează să mai facă o rectificare atât a bugetului de stat, cât și a bugetului asigurărilor sociale de stat.

Deci, anul 2004 se va caracteriza prin trei rectificări bugetare, a bugetului de stat și bugetului asigurărilor sociale de stat. Noi credem că prin aceste rectificări bugetare nu se mai păstrează forma inițială a bugetului aprobat de Parlament, ci faptul că Guvernul face asemenea rectificări în cursul execuției bugetare, demonstrează mai multe lucruri.

În primul rând, Guvernul a evaluat greșit evoluția societății românești în acest an. În al doilea rând, cred că Guvernul a prognozat eronat indicatorii macroeconomici, evoluția de fapt a indicatorilor macroeconomici ai României pe acest an.

Dacă Guvernul a greșit de atâtea ori în anul 2004, ce încredere să mai avem pentru viitor? Eu cred că rectificările bugetare au avut, din nefericire, o singură destinație, și anume mita electorală, întărirea corupției prin utilizarea banului public către clientela politică a P.S.D.-ului.

De aceea, eu cred că nu trebuie să fim de acord cu asemenea abordări și Grupul parlamentar P.N.L. nu va vota pentru aceste legi.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea Grupurilor parlamentare ale P.D. Poftiți!

Domnul Alexandru Mocanu:

Domnilor președinți,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Democrat din cadrul Alianței Dreptate și Adevăr vor vota împotriva celor patru proiecte de rectificare atât a bugetului de stat, cât și a bugetului asigurărilor sociale de stat pentru că acestea, la fel ca întreaga politică bugetară a P.S.D. din ultimii ani, legalizează utilizarea discreționară de către Guvern a fondurilor bugetare, legalizează de fapt măsurile populiste.

Este deosebit de grav faptul că bugetul consolidat al statului este folosit ca instrument politic, fiind transformat într-un buget electoral. Filozofia acordării sprijinului bugetar către diferite categorii socio-profesionale nu urmărește, din păcate, criteriile de raționalitate economică, ci se întemeiază exclusiv pe principiul creșterii numărului celor care vor beneficia de aceste măsuri și aceasta cu scop, evident, în avantajul P.S.D.-ului.

În opinia noastră, principala problemă a bugetului nu este, așa cum ne spune P.S.D., nivelul scăzut al veniturilor bugetare, ci proasta gospodărire și administrare a acestora care, în mare parte, au fost și din păcate sunt folosite pentru a hrăni uriașa clientelă politică a P.S.D.

În patru ani, P.S.D. ne-a convins că se pricepe ca nimeni altul să cheltuie banii țării, mai ales în interes propriu și clientelar. Din păcate, nu a convins încă pe nimeni că are și capacitatea să și producă bani pentru țară și, mai ales, pentru cei mulți. Și vă mărturisesc sincer că acum nici nu mai are timp.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea Grupurilor parlamentare ale P.R.M. am înțeles că dorește să intervină domnul deputat Anghel Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnilor președinți,

Domnilor miniștri,

Stimați colegi,

Evident că nu ne propunem să repetăm ceea ce au spus distinșii noștri colegi în intervențiile anterioare. Și grupul nostru parlamentar își însușește aceste aprecieri nu tocmai pozitive asupra rectificărilor, motivațiilor acestora.

Credem însă că dacă au fost bani care au venit suplimentar, așa cum s-a precizat aici de către domnul ministru secretar de stat, era nevoie ca aceștia să fie folosiți. Ceea ce însă nu înțelege grupul nostru parlamentar este de ce Ministerul Finanțelor și în speță Guvernul României nu respectă legea bugetului, deoarece domnul ministru Tănăsescu a avut înțelepciunea ca, la buget, la discuția acestuia, să adauge un articol care a fost votat în unanimitate de noi toți, și anume art.49, dacă nu mă înșel, în care se preciza că, la o posibilă rectificare bugetară, învățământul va beneficia cu prioritate de aceste fonduri.

Iată că s-au făcut, dacă nu mă înșel, patru rectificări bugetare și nu s-a ținut cont de ceea ce însăși ministrul de finanțe a propus.

Atunci, mă întreb și vă întreb și pe dumneavoastră, evident retoric, este bugetul fundamentat și, în speță, rectificările pe lege sau pe fărădelege? Căci altfel, ce sens mai are să votăm, să propunem și să nu respectăm, mai ales că în Legea învățământului s-a votat de către cele două Camere, respectiv de către cele două comisii, următorul lucru: pentru finanțarea învățământului de stat din fonduri publice se asigură anual o creștere a alocațiilor bugetare până la minim 6% din p.i.b. în anul 2007.

În aceste condiții, iar îl întreb pe eternul nostru prieten, ministru secretar de stat, cum va reuși în 2007 să dea 6%, printr-un salt brusc, sau printr-o creștere eșalonată? Noi credem că aceste rectificări erau un mijloc de a se face pasul cerut de Comunitatea Europeană, ca în 2007 să avem 6% din p.i.b.

Ca atare, grupul nostru parlamentar nu poate vota o nerespectare a legii, pentru că atunci intrăm într-o zonă în care democrația nu mai este bazată pe autoritatea legii, ci pe încălcarea ei.

De aceea, senatorii și deputații P.R.M. vor vota împotriva acestui proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Din partea Grupurilor parlamentare ale P.S.D., va lua cuvântul domnul Vasile Bleotu. Aveți cuvântul.

Domnul Vasile Bleotu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Considerăm că este un aspect pozitiv faptul că se reușește să se facă o rectificare pozitivă, față de rectificările anterioare ale vechiului guvern, când rectificările erau în minus, avem o rectificare în plus.

Asta denotă că creșterea prognozată de 5,5%, avem o creștere aproape de 7,6%, în care meritul principal l-a avut agricultura și se știe foarte bine că în domeniul agriculturii nu se pot prognostica cu exactitate creșterea veniturilor, iar faptul că unii dintre colegi spun că nu au fost alocate fonduri către anumite sectoare, cum ar fi învățământ sau sănătate, vreau să vă spun că, față de prevederile inițiale ale bugetului, Ministerul Învățământului, Educației și Cercetării a primit 2300 de miliarde în plus. Numai acum a primit 500 de miliarde de lei la acel program-acțiune "Bani pentru liceu".

De asemenea, s-au primit bani și în domeniul sănătății. Au fost deci niște creșteri care cred eu au fost luate în considerație cu un efort deosebit și cred că s-a procedat corect alocându-se aceste sume cu predilecție spre aceste activități cu caracter social.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea inițiatorului, domnul ministru Gherghina.

Domnule ministru, așteptați puțin, pentru că vrea să interveniă și domnul senator Radu Alexandru, din partea Grupului P.N.L. din Senat.

Domnul Radu F.Alexandru:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Domnule secretar de stat,

Stimați colegi,

Cred că rectificarea de buget este una dintre cele mai seducătoare sintagme care sunt rostite de la microfonul Parlamentului. An de an, toate insatisfacțiile noastre provocate de bugetul pe anul în curs sunt seduse de perspectiva rectificării de buget când, în mărinimia lui, Guvernul va reuși să găsească o soluție pentru un domeniu sau altul aflate, vai! în suferință.

Așa cum bine se știe, de patru ani de zile, în actuala legislatură, an de an, bugetul Ministerului Culturii și Cultelor a fost tot mai scăzut, a fost tot mai vlăguit. An de an, la rectificarea de buget s-au găsit resurse pentru a mai acoperi o gaură sau alta.

Pentru prima dată, anul acesta, rectificarea de buget nu aduce nici un singur leu în bugetul Ministerului Culturii și al Cultelor. Din structura ministerului se ia de la un capitol la altul dar, per total minister, nu se alocă nici un leu.

Este de neimaginat într-un moment în care România face toate eforturile pentru a-și găsi locul binemeritat de altfel în Uniunea Europeană, tocmai cultura, capitalul spiritual cu care putem intra în orice competiție, fără complexe și cu o istorie care ne îndreptățește să spunem că suntem acasă acolo, tocmai cultura să nu poată fi sprijinită cu o minimă subvenție la această mult așteptată rectificare de buget.

Am în față trei dintre scrisorile adresate de doamna Ana Blandiana, președinta Fundației Academia Civică, adresate domnului ministru academician profesor Răzvan Teodorescu. Aceasta arată situația inimaginabilă în care a ajuns una dintre instituțiile emblematice ale României postrevoluționare "Memorialul de la Sighet".

S-a ajuns în situația că nu mai sunt bani de salarii, s-a ajuns în situația în care nu mai sunt bani pentru căldură, pentru întreținerea Memorialului, s-a ajuns în situația în care o instituție culturală care, de regulă, face parte din traseul oferit marilor personalități care ne vizitează țara, să fie în situația de a-și bloca activitatea.

Memorialul de la Sighet nu este un accident. Sunt nenumărate instituții culturale, sunt teatre, sunt filarmonici, sunt edituri care nu-și pot desfășura activitatea în condiții normale.

Nu se poate, domnule secretar de stat, nu se poate, distinși reprezentanți ai Guvernului să tratați cu atâta ușurință, cu atâta indiferență, cu atâta nepăsare în domeniul care, repet, ne definește cultura și cultele.

De la acest microfon, reprezentanți ai Grupului Partidului Național Liberal și-au exprimat, au anunțat refuzul de a vota această rectificare de buget. Dacă am venit la acest microfon este pentru a vă ruga a transmite domnului ministru al finanțelor, a transmite domnului prim-ministru al țării, considerăm ca o datorie imperioasă de a găsi resursele așa cum din rezerva pusă la dispoziția primului-ministru s-au organizat manifestări culturale demne de toate aplauzele, tot așa să găsească și acum și resursele pentru ca această rectificare de buget să dea un balon de oxigen, departe de cel necesar, Ministerului Culturii și Cultelor, în speță, culturii românești.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnule secretar de stat, aveți cuvântul, să răspundeți problemelor care au fost ridicate în dezbaterile generale.

Domnul Gheorghe Gherghina:

Aș dori să subliniez mai întâi că este vorba de două rectificări bugetare pe ordonanță simplă, în baza legii de abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe. Deci, nu am rectificat bugetul prin ordonanțe de urgență, sunt rectificări în baza legii de abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe pe timpul vacanței parlamentare și de a rectifica bugetul în acest sens.

În ceea ce privește modul cum au fost estimați indicatorii, noi considerăm că o estimare prudentă cum am făcut noi, plecând de la o creștere economică de 5,5% și faptul că am reușit să realizăm o creștere economică preliminată de 7,6% și automat venituri suplimentare la bugetul general consolidat, considerăm că nu este un element criticabil, și tocmai considerăm că s-a făcut un efort deosebit și toate aceste resurse suplimentare au fost alocate destinațiilor principale, învățământ, sănătate, pensii și așa mai departe.

În ceea ce privește învățământul, trebuie să subliniez că dacă la a doua rectificare au fost acordate 500 de miliarde, ulterior, din economiile care, potrivit Legii 500, se preiau la fondul de rezervă se alocă pe destinații, au fost acordate încă 1800 miliarde lei, la cultură, au fost alocate din fondul de rezervă sume pentru această destinație. Și domnul ministru Tănăsescu și cu domnul ministru Răzvan Theodorescu au convenit în continuare... din economiile identificate la ministere, noi urmărim execuția în fiecare zi și identificăm ce sume pot fi economisite și realocate spre alte destinații și, deja, au convenit ce sume suplimentare să fie acordate culturii.

Deci, noi considerăm că, potrivit Legii nr.500, aceste două rectificări au avut în vedere veniturile și cheltuielile totale, iar economiile identificate se iau la fondul de rezervă și pot fi realocate pentru alte destinații, așa cum s-a făcut și se face în fiecare săptămână, prin hotărâri ale Guvernului.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 19:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro