Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/02-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 27-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004

6. Dezbateri asupra Proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 509/2004

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Proiectul de Lege privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române. De asemenea, suntem în procedură de urgență.

Rog Comisia pentru apărare să-și spună cuvântul.

Domnul Răzvan Ionescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art.89 din Regulamentul Camerei, cu modificările și completările intervenite prin Hotărârea Camerei Deputaților, Comisia pentru apărare a fost sesizată spre dezbatere și avizare în fond, în procedură obișnuită, cu proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia juridică, de disciplină și imunități au avizat favorabil acest proiect de lege în forma prezentată de inițiator.

Proiectul de lege abrogă Legea nr.116/1998, care reglementează în prezent activitatea Jandarmeriei Române și instituie un nou cadru legislativ coerent și corelat cu reglementările instituțiilor similare din statele Uniunii Europene.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice și se adoptă în conformitate cu art.76 alin.1 din Constituția României.

Potrivit art.51 și 52 din Regulamentul Camerei, la lucrările comisiei au participat, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului de Interne, consilieri juridici și reprezentanții Jandarmeriei.

Proiectul de lege, potrivit art.75 din Constituția României, este de competența decizională a Senatului.

În urma dezbaterii, în ședința din 15 septembrie, cu unanimitate de voturi pentru, comisia a hotărât să supună Proiectul de Lege privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române plenului Camerei Deputaților.

Vă propun, domnule președinte, pentru dezbateri 30 de minute, iar orice intervenție să nu depășească 2 minute.

Domnul Constantin Niță:

Cine este pentru timpii propuși? Vă rog să votați. Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri? Nu sunt.

Trecem la dezbaterea proiectului legii.

Titlul legii. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Titlul Cap.1. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Art.1 alin.1 și 2. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Art.2. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Art.3 alin.1 și 2. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Titlul Cap.2. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat.

Art.4 alin.1 și 2. Dacă sunt observații?

Aveți observații? Vă rog. La care punct? La alin.1, vă rog.

Domnul Adrian Moisoiu:

La art. 4 alin. 1, spune în lege la pct. c)"enumerarea structurii organizatorice - brigada specială de intervenție și grupările de jandarmi mobile". Aș propune aici să intre și un pct.d): "inspectoratele de jandarmi teritoriale și grupările de jandarmi mobile", care nu sunt amintite, decât parțial, "grupările de jandarmi mobile"... dar "inspectoratele de jandarmi teritoriale" nu sunt amintite. Deci, ar fi o introducere, o inserare la acest articol. Mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Comisia, ce punct de vedere are?

Domnul Răzvan Ionescu:

V-ați referit cumva la inspectoratele de jandarmi județene?

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule ministru!

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Vă mulțumesc foarte mult pentru problema pe care ați ridicat-o. Vreau să fac precizarea că prin proiectul de lege noi am desființat-o, așa cum am făcut mențiunea în expunerea de motive. Unul din documentele pe care l-am avut în vedere la elaborarea acestui act normativ este însuși programul de guvernare. Și în programul de guvernare la Cap.32 este prevăzută desființarea unor structuri care au competențe în mai multe județe și, în mod deosebit, la Poliție și Jandarmi.

Pe această filozofie, dacă doriți, pe această construcție a sistemului de ordine publică au fost desființate brigăzile de poliție de transporturi, care funcționau interjudețean, și tot pe această concepție am propus acum desființarea acelor comandamente teritoriale de jandarmi, care, într-adevăr, în acest moment, funcționează, dar vrem să facem desființarea lor. Deci asta s-a propus: desființarea acestor comandamente interjudețene de jandarmi, care nu prea își găsesc locul în nici o structură administrativ-teritorială. Asta a fost concepția pentru care le-am desființat și propunem să se desființeze categoric și prin lege. Mulțumesc mult.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Răzvan Ionescu:

Domnule președinte și stimați colegi,

Înainte de a continua dezbaterile, aș vrea să prezint un punct de vedere personal asupra acestui proiect de lege.

Eu am în față un document ce datează de aproximativ 10 luni, 1 an de zile, care se referă la concepția de acțiune pentru asigurarea ordinii publice și creșterea gradului de siguranță a cetățeanului.

Într-adevăr, este vorba de un proiect aprobat la acea vreme de ministrul de interne, Ioan Rus. În acest proiect se spune că, pe lângă faptul că efectivele Poliției destinate menținerii ordinii publice sunt insuficiente, iar structurile mobile ale Jandarmeriei nu au putut realiza acoperirea întregului teritoriu cu elemente de dispozitiv, uneori s-au înregistrat disfuncționalități în acțiunile desfășurate de cele două structuri, atât pe timpul executării misiunilor de asigurare a ordinii publice, cât și în unele acțiuni pentru menținerea ordinii publice, prevenirea și combaterea infracțiunilor.

Eu am crezut că, venind cu un proiect nou, o să evităm pe viitor suprapunerea și disfuncționalitatea între cele două structuri. Din păcate, sunt nevoit să-mi exprim aici un punct de vedere personal, în sensul în care acest proiect de lege este pe departe a rezolva aceste lucruri.

Mai mult decât atât, la primul punct al aceluiași proiect sunt trecute atributele Poliției, pe care - stimați colegi - o să le întâlniți la articolele următoare, unde se specifică în mediul urban "unitățile de Poliție aplică măsuri de menținere a ordinii publice prin organizarea unor dispozitive de siguranță publică care rezolvă problemele operative".

În baza planului de ordine întocmit anual, teritoriul localității este împărțit în zone de siguranță publică, în funcție de mai mulți factori stabiliți prin reglementări interne, care sunt acoperite cu echipă de siguranță publică.

Domnul Constantin Niță:

Domnule președinte,

V-aș ruga, la alin.1 art.4, să spuneți dacă ...

Domnul Răzvan Ionescu:

Nu mai intervin pe parcursul legii. Am rugămintea numai la o singură intervenție. Este o intervenție de fond, atâta tot.

La atribuțiile ce revin Jandarmeriei, atribuții care - o să vedeți -în proiectul nou dispar, Poliția Română sprijină Jandarmeria cu date și informații, asigură desfășurarea normală a circulației în zonă pe traseele de deplasare a manifestanților, participă cu echipe de cercetare pentru rezolvarea unor situații ce intră în competența acesteia și, în funcție de situația operativă, își întărește dispozitivele proprii din zonele de competență. Are atribuții în menținerea în zona instituțiilor de învățământ preuniversitar, a parcurilor și locurilor de agrement, a ordinii și liniștii publice în stațiuni turistice montane și de pe litoral - și o să vedeți că aceste lucruri au dispărut din nou în proiect.

Nu mai insist, domnule președinte, asupra acestor lucruri. Am vrut numai să prezint un document care în urmă cu un an de zile era valabil și acceptat de reprezentanții Ministerului de Interne, o strategie și o concepție de acțiune cu care toată lumea era de acord.

În momentul de față ni se prezintă un proiect nou, cu o altă concepție, și aș vrea să subliniez aici inconsecvența reprezentanților Ministerului de Interne, pe care eu aș traduce-o printr-o lipsă de seriozitate totală. Vă mulțumesc foarte mult.

Am uitat să mai adaug un lucru: acest proiect nu are avizul CSAT-ului și întrucât am făcut o adresă - și o să primim răspuns de la CSAT - noi sperăm că nu este un impediment în a dezbate legea, întrucât Camera decizională este Senatul.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule deputat!

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dimpotrivă, eu consider că este un impediment major de a dezbate legea.

Conform art.102 din Regulamentul nostru, dacă pe parcursul dezbaterilor se ivesc probleme deosebit de importante, care nu pot fi soluționate în plen și nu pot fi soluționate prin observații pe articole, atunci proiectul de lege se retrimite comisiei.

Aș fi vrut să spun și eu că este vorba de două mari probleme de concepție: o concepție care subordonează - pe de o parte - Jandarmeria, Poliția. Dați-mi voie să fiu tranșant, ca de obicei, și s-o spun pe a dreaptă. Nu știu dacă asta este soluția cea mai bună din moment ce Jandarmeria trebuie să acționeze în elemente specifice; și al doilea viciu de concepție este, probabil, tocmai această problemă a teritorialității. Dacă este nevoie de acoperirea unui teritoriu mare cu oameni puțini, mobilitatea și teritorialitatea care excede unitățile județene și se fac pe anumite structuri, este absolut necesară, și poate asta este un viciu fundamental.

Faptul că ăsta este programul Guvernului, nu mă convinge că este un lucru bun, ci mă convinge că programul Guvernului n-a fost bun de la începutul său.

În aceste condiții, trecând peste ceea ce am spus eu până în prezent, pentru că lipsește un lucru pe care îl consider esențial în organizarea unui număr mare de oameni sub arme și sub comandă, ceea ce însemnează unități militare. Fără avizul CSAT-ului, eu cred că nu ne putem pronunța.

Vă propun restituirea la comisie a acestui proiect, în așteptarea avizului CSAT-ului, care este foarte important în cauză.

Vă rog să supuneți la vot propunerea mea, domnule președinte.

Domnul Constantin Niță:

Comisia este de acord? De acord.

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru trimiterea la comisie? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri?

În unanimitate retrimis proiectul la comisie.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 23:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro