Dan Brudașcu
Dan Brudașcu
Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/02-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 27-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004

10. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  10.4 Dan Brudașcu
 
consultă:

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Pentru domnul Dan Brudașcu, va răspunde domnul secretar de stat Gheorghe Popa, într-o interpelare făcută Ministerului Educației și Cercetării.

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Gheorghe Popa (secretar de stat, Ministerul Educației și Cercetării):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Față de interpelarea adresată, răspunsul este următorul:

În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.410/2004 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, una din principalele atribuții ale ministerului constă în elaborarea de politici privind dezvoltarea resursei umane și pentru cercetare. Acest obiectiv este realizat atât prin constituirea unui cadru legislativ omogen și armonizat cu legislația specifică în domeniu din țările europene, cât și prin programele de cercetare-dezvoltare care asigură promovarea excelenței și cooperării interne și internaționale în domeniu.

Îmi permiteți să trec peste alte considerații prezentate în scris și să fac următoarele precizări:

În virtutea celor declarate, trebuie să ținem seama că în momentul de față avem următoarele două legi care reglementează această problemă în domeniu: este Legea nr.319 din 2003, care specifică foarte clar că numărul de posturi, de funcții și grade profesionale se propune de către Consiliul Științific și se aprobă de către Consiliul de administrație al instituției sau al unității, respectiv de organele de conducere echivalente, în concordanță cu necesitățile și resursele financiare ale acesteia. Funcțiile și gradele profesionale de cercetare-dezvoltare se ocupă prin concurs, pe baza evaluării performanțelor profesionale. A doua lege este Legea nr.324, care reglementează că pentru cercetătorii științifici I și cercetătorii științifici II aceste posturi sunt evaluate și sunt certificate de CNADTCU, Consiliul Național de Acreditare și Recunoaștere a Titlurilor și Diplomelor.

În filosofia Ministerului Educației și Cercetării și în virtutea legii, trebuie să se facă echivalența între funcția de profesor universitar și postul de cercetător științific grad I, între funcția de conferențiar și cea de cercetător științific grad II. Aceste reglementări sunt făcute la nivelul ministerului și ele vor intra în operațiune și vor fi la dispoziția Comisiei CNADTCU începând cu luna octombrie a acestui an.

În virtutea celor două legi, toate posturile ocupate până la apariția Legii nr.319 sunt făcute echivalările între posturile CP I, respectiv CP II, și CS I, CS II, acestea fiind validate prin Ordinul ministrului nr. 3893 din 2004, și sunt certificate de către Departamentul de cercetare al Ministerului Educației și Cercetării.

Toate concursurile care se desfășoară după apariția Legii nr.319 urmează să treacă procedura care a fost stabilită prin ordinul ministrului și autorizată de CNADTCU.

 

Domnul Dan Brudașcu (din sală):

Mai avem încă un răspuns de primit de la dumneavoastră.

Domnul Constantin Niță:

Da. Mai aveți încă o interpelare.

Puteți să răspundeți și la cea de-a doua interpelare, domnule secretar de stat.

Domnul Gheorghe Popa:

Cea de-a doua interpelare este legată de același subiect.

 

Domnul Dan Brudașcu (din sală):

Este vorba de interpelarea nr.1529 și de interpelarea nr.1575.

Domnul Constantin Niță:

Sunt într-adevăr două.

Domnul Gheorghe Popa:

La una singură am răspuns.

Domnul Constantin Niță:

Atunci, la care ați răspuns dumneavoastră?

Domnul Gheorghe Popa:

Am dat răspunsul nr.11613 din 22 septembrie 2004.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Dan Brudașcu:

Întâi de toate, domnule președinte de ședință, dați-mi voie să îmi exprim surpriza neplăcută să constat că ministerul nu a răspuns unei reveniri față de o întrebare anterioară, o interpelare anterioară prin care am sesizat o serie de disfuncționalități și abuzuri petrecute în județul Cluj în materie de educație și cercetare.

În al doilea rând, referitor la răspunsul pe care domnul ministru mi l-a dat, țin să îi mulțumesc pentru răspuns și țin să îl asigur că această problematică este ridicată de către Sindicatul cercetătorilor Academiei Române - Filiala Cluj. deci este vorba de fapte care mi-au fost sesizate de către persoane autorizate. Nu este vorba de invenția mea, ci este vorba de cazuri pe care ministerul le poate constata în structura de personal a institutelor din cadrul Filialei Cluj a Academiei Române.

Cercetătorii de aici mi-au sesizat că de foarte multă vreme, deși sunt reglementate aspectele pe care domnul ministrul le-a specificat, au fost făcute echivalările între funcțiile de CP I, profesor universitar, CP II conferențiar universitar.

Problemele cele mari sunt pentru începători și pentru cei care urmează să devină CP III. Dumnealor mi-au sesizat că este o situație aproape identică cu cea de dinainte de 1989.

Cu tot respectul supun atenției domnului ministru și ministerului pe care domnia sa îl reprezintă acest aspect care ține oarecum de un tratament corespunzător unei categorii de cercetători din ce în ce mai puțini, care riscă să devină și mai redus în viitorul apropiat datorită condițiilor de salarizare mai mult decât inacceptabile. Poate aceasta și explică de ce o bună parte din cercetătorii valoroși din România au părăsit instituțiile de cercetare, fie că este vorba de cele ale ministerului, fie că este vorba de cele ale Academiei Române.

Deci, rugămintea pe care o am este ca aceste elemente care țin de o birocrație pe care nu o mai dorim, să fie cât mai repede eliminate și să se dea posibilitatea oamenilor valoroși din cercetare să promoveze în conformitate cu competențele lor, cu gradele științifice pe care le dețin, cu activitățile pe care le-au realizat și care și-au câștigat recunoaștere în cercurile de specialitate la nivel național și internațional.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Domnule secretar de stat, pe scurt, dacă aveți un comentariu. Și v-aș ruga ca la prima interpelare să luați măsuri și să răspundeți de urgență.

Vă rog.

Domnul Gheorghe Popa:

Răspunsul este foarte simplu: ceea ce am prezentat aici a fost legat numai de echivalarea CP I, CS I și echivalarea CS I profesor, respectiv CS II conferențiar.

Referitor la celelalte posturi - CS III și cercetător simplu, acestea sunt absolut atributul conducerii institutului. Deci, și la nivelul Academiei, și la nivelul institutelor naționale se stabilesc criteriile. Ele organizează concursul care se desfășoară și, prin Consiliul de administrație sau Consiliului științific, autorizează și validează concursul. Nu este de competența Ministerului Educației și Cercetării.

 

Domnul Dan Brudașcu (din sală):

Se invocă lipsa fondurilor.

Domnul Gheorghe Popa:

Asta este o altă problemă. Dacă îmi permiteți, fondurile sunt o altă chestiune, și aș vrea să discutăm aceste lucru.

Ceea ce ați prezentat dumneavoastră vine din partea Academiei.

Academia este o instituție bugetară care are un număr de posturi și, funcție de finanțele pe care le primește de la bugetul de stat, fixează schema de încadrare în cadrul Academiei. În cadrul departamentului de care eu răspund, sistemul este altul: există o competiție deschisă, există programul, nucleul de finanțare și programele de competiție. Deci, este cu totul diferit de Academie. De aici apar și disparitățile dintre cele două categorii de instituții.

Domnul Constantin Niță:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro