Adrian Gurzău
Adrian Gurzău
Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/02-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 27-09-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 septembrie 2004

10. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  10.2 Adrian Gurzău
 
consultă:

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Pentru domnul Adrian Gurzău, răspunde domnul Traian Panait.

Domnul deputat PD Adrian Gurzău este prezent? Nu este. Absent.

Pentru domnul Adrian Moisoiu...

 

Domnul Adrian Gurzău (din sală):

Am venit.

Domnul Constantin Niță:

Domnule Adrian Gurzău, v-aș ruga să respectați orele care sunt prevăzute în programul nostru.

Domnule ministru, vă rog să răspundeți, pentru domnul Adrian Gurzău, Partidul Democrat, referitor la accidentul feroviar Gugești.

Domnul Traian Panait (secretar de stat, MTCT):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

La data de 15.08.2004, la ieșirea din stația CFR Gugești, ora 4,30, în circulația trenului de marfă nr.91.552 aparținând CFR Marfă SA, s-a produs un accident feroviar de categoria I, încadrat conform prevederilor Instrucțiunilor pentru prevenirea și cercetarea accidentelor și evenimentelor feroviare nr.3/2000, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr.210 din 14.03, prin deraierea unui vagon de ambele boghiuri, deraierea, răsturnarea și incendierea a trei vagoane și incendierea și explozia unui vagon.

O comisie formată din specialiștii din cadrul Autorității Feroviare Române și CFR Marfă SA au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările în care s-a produs accidentul feroviar, cauzele, abaterile produse, vinovații și măsurile de prevenire necesare. În acest sens, a fost întocmit dosarul de cercetare nr.4030/953 din 2004.

Concluziile cercetării efectuate au fost următoarele: accidentul feroviar s-a produs ca urmare a ruperii fusului corespunzător roții nr.5 de la osia nr.383-51-62. Osia montată cu nr.383-51-62 echipa boghiul nr.2 de la vagonul nr.31537965883/6.

Analizând toate cauzele posibile, comisia de cercetare a stabilit că ruperea fusului de osie în zona de tranziție, racordarea între fusul osiei și zona obturatorului, s-a datorat depășirii limitei de rezistență la oboseala materialului, din cauza unui defect de fabricație.

Osia axă nr.383-51-62 făcea parte din șarja nr.511-940 și a fost fabricată de SC SMR SA Balș. SC MEVA SA echipa vagonul nr.31536965883/6 cu osia montată cu ocazia reparației capitale, cu modernizare, efectuată la data de 21.01.2004.

Prin dosarul de cercetare nr.4030/953 din 2004, finalizat la data de 19 august 2004 și aprobat de conducerea Ministerului Transporturilor, Construcției și Turismului, s-a dispus ca osia nr.383-51-62 să fie trimisă la Autoritatea Feroviară Română, în vederea efectuării unor analize de laborator, probe mecanice, precum și alte verificări necesare în vederea determinării defectelor ce au condus la ruperea fusului de osie.

Termenul de îndeplinire a fost stabilit pentru data de 1.09.2004, însă această măsură nu a putut fi aplicată deoarece osia montată, precum și boghiul nr.2 de la vagonul 1537965883/6 sunt la dispoziția Parchetului de pe lângă Tribunalul Vrancea, ca probă la dosarul penal cu nr.600P din 2004. Acestea au fost sigilate de organele de urmărire penală și duse la depoul de locomotive Adjud.

La data de 20.09.2004, Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea a emis o ordonanță pentru efectuarea unei expertize tehnico-judiciare. Prin această ordonanță, s-au dispus următoarele: efectuarea unei expertize tehnico-judiciare; expertiza va fi efectuată de către expertul tehnic judiciar profesor doctor inginer Elisabeta Vasilescu din cadrul Corpului de Experți ai județului Galați. Termenul de executare a expertizei a fost stabilit pentru data de 20 noiembrie 2004.

Achitarea costurilor aferente staționării și imobilizării vagoanelor cu defecțiuni similare celor care au condus la producerea accidentului feroviar se va face conform prevederilor legale în vigoare de către persoana cauzatoare de prejudiciu.

Răspunderile privind defectele în termen de garanție, cum este cazul de față, revin agentului economic care a furnizat produsul feroviar în cauză. Aceste răspunderi decurg, pe de o parte, din prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr.490 din 28 iunie 2000 pentru aprobarea instrucțiunilor privind tratarea defectelor unor produse feroviare critice aflate în termen de garanție nr.906, precum și din relațiile contractuale dintre CFR Marfă SA, IR I.R.S. Leasing Limited și SC MEVA SA Turnu Severin și, pe de altă parte, din relațiile contractuale pe care SC MEVA SA Drobeta Turnu Severin le are cu subfurnizorii de produse feroviare critice, în speță cu SC SMR SA Balș, fabricantul osiei montate.

Costul operațiunilor de înlocuire a osiilor montate din șarjele care au prezentat defecte similare celor implicate în accidentul feroviar în cauză nu pot fi stabilite decât după finalizarea acțiunilor de înlocuire a osiilor.

Prin dosarul de cercetare nr.4030/953 din 2004 a fost stabilită ca măsură retragerea imediată din circulație a tuturor vagoanelor echipate cu osii din șarjele 511-963, 511-967, 511-969, 511-970 și 511-971 și înlocuirea acestor osii montate. În cadrul osiilor din șarja 511-970, s-a dispus rebutarea lor în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Operațiunea se desfășoară în comun de către CFR Marfă SA, societățile reparatoare care au folosit osii din aceste șarje și SC SMR SA Balș. Aceste vagoane vor fi puse în circulație după înlocuirea acestor osii cu altele noi.

Pentru prevenirea unor accidente feroviare similare, prin dosarul de cercetare nr.4030/953 din 2004 s-au dispus următoarele măsuri: retragerea imediată din circulație a tuturor vagoanelor echipate cu osii din șarja 511-970, înlocuirea acestor osii și rebutarea șarjelor; retragerea imediată din circulație a vagoanelor echipate cu osii din șarjele 511-963, 511-967, 511-969 și 511-971 și înlocuirea acestor osii; osia nr.383-51-62 să fie trimisă la Autoritatea Feroviară Română în vederea efectuării unor analize de laborator, probe mecanice, precum și alte verificări necesare, în vederea determinării parametrilor determinanți ce au condus la ruperea fusului de osie; suspendarea certificatului de omologare tehnică pentru produsul feroviar critic "Aparat de rulare cu sarcina maximă de 20 de tone" și retragerea autorizației de furnizor feroviar pentru același produs pentru SC SMR SA Balș; demararea procedurilor privind certificarea sistemului calității la SC SMR SA Balș, în conformitate cu cerințele SR EN ISO 9001/2001 de către AFR; analiza eficienței controlului defectoscopic nedistructiv ultrasonic; elaborarea și actualizarea reglementărilor specifice modului de efectuare a controlului ultrasonic; identificarea și implementarea altor metode de control nedistructiv pentru produsul feroviar critic "Osie montată".

Cu deosebită considerație, semnează ministrul Miron Tudor Mitrea.

Domnul Constantin Niță:

Vă mulțumesc foarte mult.

Aș ruga și pe ceilalți colegi să nu depășim 3 minute, așa cum prevede Regulamentul.

Dacă aveți observații la răspuns.

Vă rog să poftiți la microfon.

Domnul Adrian Gurzău:

Aș dori să știu exact cum s-au putut stabili defecțiunea și cauza accidentului dacă nu s-au făcut analize de laborator.

Iar domnul ministru Mitrea a făcut niște afirmații fără să aibă analize de laborator nici ale celorlalte osii datorită cărora vagoanele au fost accidentate.

Chiar dacă osia respectivă este la Parchet, sunt și alte osii din aceeași șarjă care ar putea să suporte analize de laborator, și ar fi interesant dacă aceste analize de laborator s-ar face inclusiv de un organism neutru, în afară de Autoritatea Feroviară.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule ministru, pentru un minut dacă puteți să răspundeți la întrebarea domnului deputat.

Domnul Traian Panait:

Așa cum am spus în material, analiza se va face și de către Parchetul de pe lângă Tribunal, de către un expert tehnic în domeniu.

Organele de control, AFR și CFR Marfă SA au stabilit cauza care a produs acest efect, și anume ruperea osiei, și au propus examinarea acelei osii pentru a vedea care este defectul care a produs ruperea osiei.

Domnul Constantin Niță:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 20:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro