Domnul Kereskenyi Alexandru: Domnule președinte, Onorat Senat, Este o problemă acută, nerezolvată de ani de zile, chestiunea fostului examen de capacitate, actualmente "testul național". Școlile, inspectoratele școlare, dar, în primul rând, părinții și elevii de vârsta respectivă, sunt ținute în tensiune în legătură cu acest eveniment, precum și de urmările privind evoluția ulterioară a tinerilor în procesul instructiv educativ. Anul trecut, a existat deja o promisiune fermă din partea autorităților în cauză, în vederea schimbării acestui mod de evaluare mult criticat, cu unul mai corespunzător cerințelor structurale și funcționale ale învățământului românesc contemporan. În realitate, s-au luat însă măsuri ambigue. "Testul național" a rămas în vigoare, dar va fi doar o singură sesiune, imediat după încheierea anului școlar, iar acei elevi care nu vor absolvi testul urmează să fie repartizați printr-o metodă așa-zis științifică, datele lor fiind introduse într-un calculator, iar programul aplicat nu poate ține seama, fatalmente, de calitățile, de aptitudinile personale ale copiilor. Ei au neșansa să se trezească repartizați într-o meserie, față de care nu au nici o vocație. În cazuri și mai nefericite, sunt cu totul inapți, fizic și mental, pentru practicarea acesteia. După asemenea experiență, este și mai greu de închipuit să fie în stare, eventual, să facă față unui examen de diferență, menită să asigure continuarea studiilor lor în cadrul învățământului mediu sau superior. Solicit deci o luare de poziție tranșantă din partea domnului ministru în legătură cu această problemă. Așteptăm o soluție definitivă și eficientă, care să fie introdusă în anul școlar următor și care să aducă liniște în sufletele miilor de părinți și elevi. Vă mulțumesc în prealabil și solicit răspuns scris și oral.
|