Domnul Alexandru Athanasiu: Domnule președinte, Distinși colegi, Nu vreau să ocup foarte mult din agenda de lucru a Senatului astăzi. Vreau doar să precizez că este, după părerea celor care au promovat acest proiect, a Guvernului, dar și a mediului universitar, poate cea mai importantă lege în privința modului de organizare a studiilor universitare în România. Este, pe de o parte, asumarea concretă, explicită și totală a angajamentului făcut de România la procesul Bologna, adică la crearea unui spațiu comun european al învățământului. Este, totodată, un semn important prin care învățământul universitar românesc va oferi beneficiarilor lui compatibilizarea și comparabilizarea actelor de studii, a diplomelor. Este, în al treilea rând, un mod de a pregăti învățământul universitar românesc pentru competiția dură care va începe pe piața învățământului începând cu 2007 și sigur din 2010. Avem nevoie de instituții de învățământ care, prin conținutul materiilor, al specializărilor, dar și prin tipologia de specializări și de documente de studii să poată face față cu brio competiției în acest domeniu. Nu vreau să intru în detalii, dar stabilirea ciclurilor de studii pe 3 cicluri: licență, masterat, doctorat, stabilirea unor competențe și unor abilități cognitive proprii fiecărui ciclu, stabilirea apoi, printr-o lege consecutivă, a specializărilor necesare pentru ocuparea anumitor posturi pe bază doar de licență sau pe baza doar a diplomei de master, crearea școlilor doctorale cu învățământ doctoral la zi, punând capăt acestei mixturi necesare o lungă perioadă, dar care nu înseamnă și viitorul învățământului universitar românesc, sunt câteva din principalele obiective pe care acest important proiect de lege le urmărește. Consider, fără a mai lungi vorba, că efectele din anul universitar 2005 - 2006, când va fi pus în aplicare acest demers al nostru, așează România între primele 6 țări care introduc sistemul Bolonia în Europa, asigură șanse sporite absolvenților învățământului universitar românesc în direcția recunoașterii actelor lor de studii, nu numai din punct de vedere academic, dar și din punctul de vedere al condițiilor de acces pe piața forței de muncă europene și, în al treilea rând, asigură, cum spuneam, o premisă consistentă, solidă, de calitate și de competiție, și de competitivitate pentru învățământul universitar românesc.
|