Plen
Ședința Senatului din 14 iunie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/21-06-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 14-06-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 14 iunie 2004

22. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege privind organizarea studiilor universitare.
 
consultă fișa PL nr. L384/2004

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la proiectul de Lege privind organizarea studiilor universitare.

Domnule ministru, vă ascultăm.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Domnule președinte,

Distinși colegi,

Nu vreau să ocup foarte mult din agenda de lucru a Senatului astăzi. Vreau doar să precizez că este, după părerea celor care au promovat acest proiect, a Guvernului, dar și a mediului universitar, poate cea mai importantă lege în privința modului de organizare a studiilor universitare în România.

Este, pe de o parte, asumarea concretă, explicită și totală a angajamentului făcut de România la procesul Bologna, adică la crearea unui spațiu comun european al învățământului.

Este, totodată, un semn important prin care învățământul universitar românesc va oferi beneficiarilor lui compatibilizarea și comparabilizarea actelor de studii, a diplomelor.

Este, în al treilea rând, un mod de a pregăti învățământul universitar românesc pentru competiția dură care va începe pe piața învățământului începând cu 2007 și sigur din 2010.

Avem nevoie de instituții de învățământ care, prin conținutul materiilor, al specializărilor, dar și prin tipologia de specializări și de documente de studii să poată face față cu brio competiției în acest domeniu.

Nu vreau să intru în detalii, dar stabilirea ciclurilor de studii pe 3 cicluri: licență, masterat, doctorat, stabilirea unor competențe și unor abilități cognitive proprii fiecărui ciclu, stabilirea apoi, printr-o lege consecutivă, a specializărilor necesare pentru ocuparea anumitor posturi pe bază doar de licență sau pe baza doar a diplomei de master,

crearea școlilor doctorale cu învățământ doctoral la zi, punând capăt acestei mixturi necesare o lungă perioadă, dar care nu înseamnă și viitorul învățământului universitar românesc, sunt câteva din principalele obiective pe care acest important proiect de lege le urmărește.

Consider, fără a mai lungi vorba, că efectele din anul universitar 2005 - 2006, când va fi pus în aplicare acest demers al nostru, așează România între primele 6 țări care introduc sistemul Bolonia în Europa, asigură șanse sporite absolvenților învățământului universitar românesc în direcția recunoașterii actelor lor de studii, nu numai din punct de vedere academic, dar și din punctul de vedere al condițiilor de acces pe piața forței de muncă europene și, în al treilea rând, asigură, cum spuneam, o premisă consistentă, solidă, de calitate și de competiție, și de competitivitate pentru învățământul universitar românesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Raportul Comisiei pentru învățământ, știință și tineret ni-l prezintă tot domnul senator Nicolaescu.

Domnul Ioan Nicolaescu:

Așa cum s-a arătat, acest proiect de lege are ca obiect de reglementare organizarea studiilor universitare pe cele trei cicluri: ciclul I - studii universitare de licență, ciclul II - studii universitare de master și ciclul III - studii de doctorat.

Luând în dezbatere acest proiect de lege, comisia l-a avizat favorabil și propune plenului Senatului adoptarea lui cu amendamentele cuprinse în anexă.

Pentru amendamente, Camera decizională este Senatul.

S-au primit avize favorabile de la Comisia pentru muncă, familie și protecție socială și de la Consiliul Legislativ.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale, dacă sunt luări de cuvânt?

Vă rog, domnul senator Maghiar.

Domnul Teodor Maghiar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule președinte,

Stimate domnule ministru,

Distinși colegi,

Pentru mine, care lucrez în învățământ de peste 27 de ani, este o bucurie deosebită faptul că, de când a venit la conducerea ministerului, distinsul ministru Athanasiu a reușit să introducă în învățământul românesc aceste percepte legate de recunoașterea diplomelor în țările din Europa și în celelalte țări ale lumii.

Aș vrea să vă spun că această universitate a noastră are cinci institute de învățământ superior în străinătate, cu recunoașterea diplomelor, și de aceea implementarea cu doi ani înainte de intrarea României în Uniunea Europeană arată că distinsul ministru are previziuni deosebite, care pot să conducă țara noastră spre o dezvoltare deosebită și anticipată față de celelalte țări.

Sunt pentru adoptarea acestui proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dacă mai sunt luări de cuvânt? Nu mai sunt.

Stimați colegi, sunt 10 amendamente care au fost admise de comisie. Înțeleg că și domnul ministru este de acord cu ele.

Deci, supun votului dumneavoastră raportul comisiei, cu cele 10 amendamente. Vă rog să votați. Legea are caracter organic.

Raportul comisiei a fost adoptat cu 90 de voturi pentru, nici un vot împotrivă și 2 abțineri.

Supun acum votului dumneavoastră proiectul de lege, în care se vor opera aceste modificări. Vă rog să votați.

S-a adoptat cu 90 de voturi pentru, nici un vot împotrivă și 3 abțineri.

Vă mulțumim, domnule ministru.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Vroiam să mulțumesc, în primul rând, colegilor mei, doamnelor și domnilor senatori și, în al doilea rând, bazându-mă pe înțelegerea dumneavoastră, domnule președinte, v-aș fi adresat o rugăminte. În măsura în care astăzi intră în discuție și ordinea de zi suplimentară, la poziția 8 este un proiect care vizează creșterea, în medie cu 5%, a salariilor întregului personal din învățământ. Dacă ați fi de acord, sigur, și dacă Senatul este în asentimentul conducerii lui, să prezint, pe scurt, acest proiect.

(Convorbire telefonică a domnului președinte Nicolae Văcăroiu)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumim, domnule ministru. Vă dorim succes și în continuare.

Din sală: V-a solicitat ceva domnul ministru.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ce anume?

Domnul Ion Solcanu (din sală):

La ordinea de zi suplimentară, pct.8.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu am fost atent. Scuzați-mă.

De acord.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 4 aprilie 2020, 2:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro