Domnul Nicolae Paul Anton Păcuraru: Domnule președinte, Este un proiect care, vă spun de la bun început, am spus și în comisie, că trebuie să fie susținut. El face parte dintr-un proiect pe care P.N.L.-ul îl are de transferare a cheltuielilor necontributive din sistemul public de pensii, a celor care sunt necontributivi, în sarcina bugetului sau a altor operațiuni, în așa fel încât sistemul public de pensii să rămână alocat doar celor care au contribuit sau contribuie la veniturile sistemului. Pot doar comenta așa, ceea ce de altfel și proiectul de lege spune, că situația persoanelor din agricultură, din fostele C.A.P.-uri, a fost întotdeauna o problemă delicată, nerezolvată, și, ca atare, întotdeauna pentru pensionarii agricoli a fost o situație deosebit de dificilă. Ei au venit încă dinainte de 1990 într-un sistem aparte de contribuții, ei erau reglementați prin Legea nr. 4/1977 în care veniturile casei de pensii pentru agricultori erau alimentate la vremea respectivă din contribuțiile C.A.P.- urilor, erau alimentate din contribuțiile individuale ale țăranilor din zonele necooperatiste și sigur că, cu trecerea anilor a apărut obligativitatea ca în 1992 să se introducă o primă prevedere legislativă importantă - Legea nr. 80/1992 - în care s-a introdus un impozit, o taxă de 2-4 % pe agenții economici care operau cu produse alimentare sau cu produse agricole. Ulterior, nici acest sistem nu a funcționat. Finalmente, s-a ajuns la situația, care este în vigoare și în prezent, în care cei aproximativ 1.400.000 de pensionari agricoli sunt susținuți din sistemul public de pensii, în condițiile în care ei nu au avut contribuții efective la veniturile sistemului public și au grevat, și au afectat, au creat un deficit substanțial în bugetul public, în bugetul Casei de pensii și, din acest punct de vedere, măsura este bine venită. Sigur că întrebarea pe care ar trebui să ne-o punem este ce se va întâmpla în continuare cu acești oameni pentru că - bun - ei vor fi susținuți de la bugetul de stat, dar care este viziunea Casei de pensii și a ministerului în perspectivă, pentru că aici avem cel mai mare decalaj între contributori și beneficiari. Deci asigurările pentru cei care lucrează în agricultură, astăzi, sunt în continuare o mare problemă. Numărul persoanelor care se asigură este extrem de mic. De aceea, spuneam că diferența dintre persoanele asigurate și persoanele care beneficiază este foarte mare. Care este viziunea Casei de pensii sau a Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei pentru ca, în timp, să se găsească o soluție care să fie, să spunem, și de lungă durată și care să fie și în consonanță cu prevederile europene, pentru că marea problemă pe care o avem noi, în momentul de față, în România, este că jumătate din populație nu este contributoare și ea provine, în marea ei majoritate, din agricultură și din cei care sunt cu activități neremunerate în agricultură, dar totuși încadrați ca persoane ocupate sau ca persoane active. Dacă domnul Giurescu ar putea să ne exprime punctul său de vedere, ca opinie și sigur că, atunci când va fi la vot, noi vom vota acest proiect de lege.
|