Plen
Ședința Senatului din 6 mai 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/13-05-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 06-05-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 6 mai 2004

11. Dezbateri generale asupra proiectului Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de privatizare, inclusiv constituirea Comisiei de privatizare a Casei de Economii și Consemnațiuni C.E.C. - S.A. (votul final într-o ședință viitoare)
 
consultă fișa PL nr. L274/2004

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Punctul 7 din ordinea de zi, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a Casei de Economii și Consemnațiuni - C.E.C. - S.A.

Comisia sesizată în fond, Comisia pentru privatizare.

Îl invit pe domnul președinte Carol Dina să-și ocupe locul. Reprezentanții Executivului, vă rog să prezentați punctul de vedere al Guvernului.

Doamna Daniela Gheorghe -secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin programele de reformă structurală care au stat la baza împrumutului PSAL de la Banca Mondială și a împrumutului...

Din sală:

Și să se prezinte...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să vorbiți mai aproape de microfon.

Doamna Daniela Gheorghe:

... și a împrumutului de asistență macroeconomică de la Comisia Europeană sunt prevăzute măsuri privind implementarea planului de restructurare a C.E.C.-ului, în vederea pregătirii acestei bănci pentru privatizare.

Etapele prevăzute pentru privatizarea C.E.C. sunt următoarele:

  • până la finele lunii septembrie 2004 să se semneze contractul cu consultantul de privatizare;
  • în februarie 2005, aprobarea de către Guvern a strategiei de privatizare;
  • în martie 2005, lansarea anunțului pentru oferta publică la privatizarea C.E.C.

În vederea demarării procesului de privatizare prin similitudine cu prevederile Legii nr. 83/1997 pentru privatizarea societăților comerciale bancare la care statul este acționar, se constituie o comisie de privatizare formată din 11 specialiști, din care 4 reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, 3 reprezentanți ai Băncii Naționale a Românei, 2 reprezentanți ai Ministrului Justiției și 2 specialiști cu experiență în domeniu, precum și a unui secretariat tehnic format din 2 specialiști din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

După demararea acțiunilor privind procesul de privatizare, până la aprobarea strategiei de privatizare, este necesară neinițierea, suspendarea oricăror investiții majore sau oricăror noi activități, având în vedere că activitatea consultantului de privatizare trebuie să se desfășoare într-un cadru stabil.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Carol Dina să prezinte raportul comisiei.

Domnul Carol Dina:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Comisia pentru privatizare a fost sesizată în fond cu proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a C.E.C.

Prezentul act normativ vizează, în principal, elaborarea graficului pentru privatizarea Casei de Economii și Consemnațiuni C.E.C.

Proiectul de lege a fost dezbătut și în ședința din 21 aprilie, în care au fost analizate și avizele favorabile ale Consiliului Legislativ și ale Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a propus două amendamente pe care Comisia pentru privatizare și le-a însușit și pe care le prezentăm în anexă la raport.

Precizăm că amendamentele au fost agreate și de Ministerul Finanțelor Publice.

Comisia pentru privatizare a întocmit și un raport suplimentar aprobat de plenul Senatului, întrucât, în expunerea de motive se arăta că privatizarea C.E.C. a fost convenită cu experții F.M.I., fiind înscrisă doar în proiectul Memorandumului de politici economice și financiare.

Întrucât la acea dată, când acest proiect era pe ordinea de zi, delegația României se afla la Washington pentru a analiza obiectivele propuse prin memorandum, am apreciat că este necesar să așteptăm rezultatul discuțiilor pentru a fi în măsură să oferim plenului Senatului informații mai detaliate și certe.

Privitor la privatizarea C.E.C., Ministerul Finanțelor Publice ne-a transmis ultima variantă a Memorandumului de politici economice și financiare, revizuit de Guvern pe baza discuțiilor de la Washington din săptămâna 19-23 aprilie a.c., în care se arată: "Vom continua eforturile pentru finalizarea privatizării în sectorul bancar. În aprilie 2004 am decis graficul pentru privatizarea C.E.C., banca de stat de economii, în vederea terminării privatizării în 2005. În plus, până la finele lunii mai 2004 vom anunța licitația pentru angajarea consultantului pentru privatizare".

Comisia pentru privatizare s-a întrunit în ședința din data de 4 mai a.c., preluând dezbaterea prezentului proiect de lege, la care senatorii P.R.M. au votat împotrivă, din următoarele considerente:

  1. C.E.C. a fost înființată la 1 ianuarie 1881 cu scopul de a provoca, a păstra, a face producătoare și a strânge economiile cele mai neînsemnate ale claselor muncitoare. Pe tot parcursul existenței sale a avut acest rol în care depunerile populației erau garantate de stat în totalitate.
  2. C.E.C. a rămas singura instituție solvabilă percepută în mintea românilor ca o bancă populară în care oamenii de rând își depun banii de mai mult de 120 de ani.
  3. După anul 1990 au apărut o serie de instituții așazise financiar-bancare, fonduri de investiții, bănci populare etc. sau chiar jocuri piramidale, uneori încurajate de guvernanți, care au prăduit economiile celor nevoiași.
  4. Casa de Economii și Consemnațiuni - C.E.C. este o instituție credibilă, iar prin privatizarea ei dispare și ultima redută a siguranței micilor agoniseli ale românilor.
  5. În prezent, C.E.C. încheie activitatea cu profit în interesul statului român. Soldul depunerilor nebancare ale populației la sfârșitul lunii martie 2004 este de aproape 36.000 miliarde lei, sumă care reflectă cu prisosință încrederea depunătorilor față de C.E.C.

Senatorii P.R.M. din Comisia pentru privatizare consideră că încrederea populației în sistemul bancar este prioritară și din acest motiv se impune mai întâi consolidarea sistemului financiar-bancar existent și apoi să se treacă la privatizarea C.E.C. Se asigură, astfel, protejarea depunerilor populației și se evită riscul unor inginerii financiare care ar conduce la destabilizarea acestei instituții.

Având în vedere cele prezentate, Comisia pentru privatizare supune dezbaterilor în plen proiectul de lege, cu amendamentele din anexă.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Consult reprezentanta Executivului dacă este de acord cu cele două amendamente din anexă.

Doamna Daniela Gheorghe:

Da.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Declar deschise dezbaterile generale.

Domnul senator Petre Roman, aveți cuvântul!

Domnul Petre Roman:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Într-adevăr, marea întrebare în legătură cu C.E.C.-ul este dacă această privatizare intenționată de Guvern este justificată, oportună în general și în special în acest moment și dacă modalitatea aleasă, aceea a unei ordonanțe de urgență, de asemenea, este justificată.

După părerea mea, răspunsul la ambele întrebări este nu. Dincolo de faptul că am putea ușor constata că sentimentul, percepția publică - în legătură cu această privatizare făcută în mare grabă - este că ne trezim cu încă o hoție la activ.

Judecând lucrurile din punct de vedere al acțiunii guvernamentale, care ar fi motivele fundamentale, esențiale, pentru care s-ar justifica o asemenea urgență și o asemenea grabă față de C.E.C.?

Știm că se află în instanță de privatizare B.C.R.-ul, cea mai mare bancă românească. C.E.C.-ul este o instituție aparte. Am traversat un episod foarte neplăcut, nejustificat, greșit, știm foarte bine, asocierea dintre F.N.I. și C.E.C., care a riscat să dăuneze masiv C.E.C.-ului, și știm foarte bine că există în continuare în instanța judecătorească un litigiu care s-ar putea să dea dreptate F.N.I.-iștilor și, față de această situație, apare această grabă de privatizare a C.E.C.-ului.

După părerea mea nu este în interesul C.E.C.-ului, instituție în care românii au foarte mare încredere, și cred că nu este nici în interesul unei politici guvernamentale de fond să se plece la acest drum în grabă și cu o justificare foarte subțire.

De aceea, vă propun, stimați colegi, să respingem această ordonanță de urgență și să cerem Guvernului să reevalueze această situație, cu atât mai mult cu cât are în față de realizat privatizări de o altă amploare și nu mai puțin dificile: B.C.R., "Petrom", distribuțiile de electricitate, distribuțiile de gaze, și nu cred că C.E.C.-ul este o urgență. Riscul este în continuare să se creeze, din nou, o foarte proastă imagine și, ca atare, o foarte proastă percepție, că se atacă una din instituțiile cele mai credibile nu numai din sistemul bancar, ci una din instituțiile cele mai credibile ale cetățeanului simplu.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții? Domnul senator Matei Vintilă.

Domnul Vintilă Matei:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Nu sunt de acord cu cele expuse de antevorbitorul meu, distinsul senator Petre Roman. Nu este o privatizare în pripă, și am în vedere că în programele de reformă structurală, care stau la baza împrumutului PSAL II de la Banca Mondială și, de asemenea, împrumutului de asistență macroeconomică, sunt prevăzute măsuri privind implementarea planului de restructurare a C.E.C.-ului, în vederea pregătirii acestei bănci pentru privatizare.

Pentru realizarea acțiunilor premergătoare lansării procesului de privatizare - că acum este o etapă premergătoare, constituirea comisiei -, demararea și implementarea etapelor din procesul de privatizare, este necesară crearea cadrului legal, prin adoptarea unui act normativ special, având în vedere că C.E.C.-ul nu se încadrează în prevederile Legii nr. 83/1997 pentru privatizarea societăților comerciale bancare la care statul este acționar.

De asemenea, se are în vedere, la demararea procesului de privatizare, stabilirea componenței comisiei de privatizare și a secretariatului tehnic. Prin similitudine cu prevederile Legii nr. 83/1997 se impune instituirea unei comisii de privatizare, exact cum este propus în proiectul de lege - cei 11 specialiști - 4 reprezentanți ai Ministerul Finanțelor Publice, 3 reprezentanți ai Băncii Naționale a României, 2 reprezentanți ai Ministerului Justiției și 2 specialiști cu experiență.

Acum se parcurge o etapă preliminară privatizării, deci nu este făcută în pripă și nu avem de ce să avem suspiciuni.

Eu propun colegilor să votăm proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

Dacă nu mai sunt alte intervenții, declar închise dezbaterile generale.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 19 octombrie 2019, 23:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro