Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/02-04-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 25-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 martie 2004

18. Dezbaterea Propunerii legislative privind instituțiile publice de spectacole și concerte (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 261/2003

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Propunerea legislativă privind instituțiile publice de spectacole și concerte.

Inițiatorul, dacă este aici? Comisia de cultură, v-aș ruga.

Domnul Mihai-Adrian Mălaimare:

Domnule președinte,

Domnule ministru,

Doamnelor și domnilor,

Am avut deosebita bucurie de a descoperi că o lege, deși are un inițiator, poate realiza pe parcursul muncii în comisie, transferul de la ideea unui om, la șansa de a fi înțeleasă, susținută și transformată într-o adevărată lege, cu posibile efecte benefice în viitor, de către o întreagă comisie.

Codul Muncii actual, dar și celelalte legi, nu prevăd nicăieri, la nici un capitol existența artistului în România. Astfel încât, legea pe care am propus-o și pe care am avut șansa de a o transforma împreună cu colegii mei din Comisia pentru cultură este, în fapt, un prim pas pentru recâștigarea demnității meseriei de artist în această țară.

În acest sens, această lege a întrunit și acordul Guvernului, iar toate observațiile acestuia se regăsesc în proiectul final, proiect care a fost dezbătut împreună cu oameni de teatru din România și cu sindicatele, evident, ajungându-se la o formulă acceptabilă pentru toată lumea.

Vă mulțumesc pentru încrederea pe care sper că o veți acorda acestei legi și sper din tot sufletul că ea înseamnă, va fi ceea ce ne-am dorit din totdeauna, un prim pas către modernitate, către reformă, într-un sistem care trebuie într-adevăr reformat.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Dezbateri generale. Din partea comisiei, vă rog.

Domnul Márton Arpád Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Acest proiect de lege a fost retrimis la comisie, din plen. În urma acestei retrimiteri, comisia a purtat discuții, atât cu conducătorii anumitor instituții de spectacole, cât și cu sindicatele, luând în discuție toate observațiile lor și încercând să armonizăm dorințele lor cu acele cerințe care rezultă din specificul activității instituțiilor de spectacole, evident preluând anumite amendamente și respingând alte solicitări care nu erau în consonanță cu această activitate.

Ca atare, comisia vă propune să acceptați forma legii, rezultată prin raportul suplimentar.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale dacă dorește cineva să intervină? Nu dorește.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

La titlul legii dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La titlul Capitolului I dacă sunt observații? Nu sunt observații. Votat în unanimitate.

La art. I dacă sunt observații? Nu sunt observații. Votat în unanimitate.

La art. 2 v-aș ruga să urmăriți amendamentul admis și propus de comisie, respectiv la pct. 1 din raport. Articolul 2 se modifică, cu subpunctele a), b), c) și d). Dacă sunt observații la varianta comisiei? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 3. Urmăriți pct. 2 din raport. Dacă sunt observații la amendamentul comisiei? Nu sunt. Votat în unanimitate în varianta comisiei.

La art. 4 urmăriți pct. 3 din raport. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votată varianta comisiei.

La titlul Capitolul II dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 5. Urmăriți pct. 4 din raport. Comisia a avut amendamente la alin. 1, 2 și 3. Dacă dumneavoastră aveți observații? Nu aveți. Votat în unanimitate.

La art. 6, urmăriți pct. 5 din raport. Comisia a propus un amendament de modificare.

La alin. 1, 2, 3 și 4 dacă sunt observații din partea dumneavoastră? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La art. 7, urmăriți pct. 6 din raport, amendamentul propus de comisie. Dacă dumneavoastră aveți observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La art. 8 urmăriți pct. 7 din raport, amendamentul propus de comisie. Dacă dumneavoastră aveți observații? Nu sunt observații. Votat în unanimitate.

Articolul 9 din lege, urmăriți pct. 8 din raport. Comisia propune eliminarea. Dacă dumneavoastră aveți observații? Nu. Votat în unanimitate.

Titlul Capitolului III. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La art. 10 urmăriți pct. 9 din raport. Dacă sunt observații la amendamentul propus de comisie? Nu sunt observații. Votat în unanimitate.

Articolul 11. Urmăriți pct. 10 din raport. Dacă sunt observații? La subpunctele, bineînțeles, alin. 1 și 2, cu subpunctele a), b), c) și d). Urmăriți amendamentul propus de comisie.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

După art. 9 se introduce un articol nou, art. 10 cu alin. 1 și 2.

Dacă sunt observații? Punctul 11 din raport v-aș ruga să-l urmăriți. Nu sunt observații. Votat în unanimitate.

După art. 10 se introduce un articol nou, art. 11. Urmăriți pct. 12 din raport, amendament propus de comisie. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La titlul Capitolului IV dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 12, cu alin. 1, 2, 3, 4, 5, 6. Urmăriți pct. 13 din raport.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 13. V-aș ruga să urmăriți pct. 14 din raport, amendament propus de comisie, cu alin. 1 și 2.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat amendamentul propus de comisie.

Articolul 14. Urmăriți pct. 15 din raport, cu alin. 1, 2, 3, 4 și 5, amendamente propuse de comisie.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 15. Urmăriți pct. 16 din raport, cu alin. 1 și 2.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 16. Urmăriți pct. 17 din raport, amendament propus de comisie.

Dacă sunt observații la propunerea comisiei? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La titlul Capitolului V dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 17. Urmăriți pct. 18 din raport, amendament propus de comisie. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat amendamentul comisiei.

Punctul 18. Urmăriți pct. 19 din raport.

Dacă sunt observații la amendamentul propus de comisie? Nu sunt. Votat amendamentul comisiei.

Articolul 19. Urmăriți pct. 20 din raport, cu subpunctele a) și b).

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votată varianta amendamentului propus de comisie.

Articolul 20. Urmăriți pct. 21 din raport, cu alin. 1 și 2, amendament propus de comisie.

Dacă sunt observații la aceste amendamente? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 21. Urmăriți pct. 22 din raport, cu amendamentul propus de comisie.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 22. Urmăriți pct. 23 din raport. Vă rog.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Atât în propunerea inițială, cât și în propunerea comisiei se folosește următorul termen: "Criteriile de performanță cuantificabile". Eu propun eliminarea cuvântului "cuantificabile". În primul rând că nu are caracter juridic.

În al doilea rând, orice criteriu de performanță nu poate fi menționat decât dacă intră sub control, are parametrii operanți. Deci, aici suntem în fața unei redundanțe. "Criteriile de performanță" este suficient când am spus, în cadrul acestui articol.

Iată de ce, propunerea mea, eliminarea cuvântului "cuantificabile". Nu are sens aici, este de prisos.

Domnul Constantin Niță:

Domnule deputat Márton, vă rog.

Domnul Márton Arpád Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Aici ne aflăm, în cazul acestei legi, într-un domeniu de activitate specific, și anume, artistic. Or, performanța poate fi și una artistică, deci de calitate artistică, ceea ce nu este cuantificabil și ceea ce nu poate fi un obiect care poate fi cântărit.

Pe de altă parte, aceeași activitate artistică are și elemente cuantificabile. Ca de exemplu: numărul de spectatori, numărul de spectacole, numărul de premiere, care se pot scrie într-un astfel de contract-cadru.

Ca atare, avându-se în vedere specificul acestei activități, este nevoie de acest cuvânt ca să deosebim performanța pur artistică de cea care poate fi cuantificată.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Inițiatorul sau domnul secretar Leonăchescu, vă rog.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Stimați colegi, nu este vorba de o ambiție, este vorba de a reveni în realitate, pentru că astăzi orice domeniu poate fi introdus sub control prin scări numerice, elaborate în urma unor convenții. Noi astăzi stabilim valoarea patrimoniului unor muzee, unde avem foarte multe valori artistice, uneori de tip Monalisa, Leonardo da Vinci, imposibil de transformat în ceea ce domnul spune "cuantificabil".

Dar, operăm cu scări numerice în sisteme informatice și ierarhizăm importanța și de aici și valoarea decizională a legii.

Iată de ce, când am zis "criteriul de performanță", am zis tot. Cum cuantificăm? La vot, la părerea unei persoane sau a alteia, la propunerea unui director sau al unui manager general sau printr-o scară convențională de cifre, este o altă problemă, este o problemă metodologică. Atunci când am zis "criteriu de performanță", am inclus toate elementele care definesc acel sau acele criterii de performanță, restul este retorica.

Mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Domnul deputat Márton, din partea comisiei.

Domnul Márton Arpád Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Vă rog să citiți cu atenție articolul. Articolul se referă la contractul de management. Deci, criterii de performanță care se solicită unui manager. Pot să includ într-un astfel de contract că tu, în timp de 5 ani trebuie să scoți anual cel puțin trei premiere, să ai performanță de a avea un venit anual, să ai un număr de spectatori, să ai un număr de spectacole. Deci, acestea sunt lucruri cuantificabile, dar dacă eu mă duc la această performanță, care poate să fie și performanță artistică, deschid calea spre arbitrar și pot eu, autoritate publică în a cărei subordonare să activeze instituția respectivă, ca peste doi ani să spun: "Nu-mi place performanța artistică, nu-i pe gustul meu! Desfacem contractul-cadru".

Deci, credeți-mă, suntem într-un domeniu artistic, unde sunt elemente cuantificabile și elemente care nu pot fi cântărite, pentru că arta este o activitate care are elemente care nu pot fi cântărite, nu pot fi trecute într-un contract.

Domnul Constantin Niță:

Mulțumesc.

Supun la vot textul comisiei.

Cine este pentru? Vă rog să votați. Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă? 2 voturi împotrivă.

Abțineri?

Cu majoritate s-a aprobat varianta comisiei.

Titlul Capitolului VI. V-aș ruga să urmăriți punctul 24 din raport. Comisia propune eliminarea acestuia.

Dacă aveți observații? Nu. Votat în unanimitate.

Articolul 23 din lege. Urmăriți pct. 25 din raport, cu alin. 1, 2 și 3.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 24. Comisia propune eliminarea. Urmăriți pct. 26 din raport.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 25. De asemenea, urmăriți pct. 27 din raport. Comisia propune eliminarea. Dacă dumneavoastră aveți observații? Nu. Votat în unanimitate.

Articolul 26. Urmăriți pct. 28 din raport. Comisia propune eliminarea. Dacă dumneavoastră aveți alte observații? Votat în unanimitate.

Capitolul VII. Titlul Capitolului VII. Urmăriți pct. 29, varianta comisiei. Votat în unanimitate.

După titlul Capitolului VII se introduce un articol nou, art. 24, cu alin. 1 și 2.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat varianta comisiei.

După art. 24 se introduce un articol nou, art. 25, cu alin. 1, 2 și 3, amendamentul comisiei.

Dacă dumneavoastră aveți observații la aceste amendamente? Nu aveți. Votat în unanimitate.

Articolul renumerotat ca art. 26 se modifică și va avea un alt cuprins. Urmăriți pct. 32 din raport.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 27. Urmăriți pct. 33 din raport, amendament propus de comisie.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul 28. Urmăriți pct. 34 din raport. Se propune eliminarea.

Dacă sunt observații? Nu sunt. Aprobat varianta comisiei.

Articolul 29. Urmăriți pct. 35 din raport. Se renumerotează și devine art. 27, cu alin. 1 și 2. Urmăriți amendamentul comisiei.

Dacă sunt observații? Votat amendamentul comisiei.

După art. 27 se introduce un articol nou, art. 28, amendament propus de comisie. Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Votat în unanimitate.

După art. 28, se introduce art. 29. Vă rog, domnule ministru.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Art. 29, care se propune să fie introdus, are următoarea redactare: "Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării". Și vă propun să adăugăm în continuare: "...publicării în Monitorul Oficial al României Partea I".

Domnul Constantin Niță:

Corect.

Dacă sunt observații la această propunere, din partea comisiei? Nu sunt.

Dacă dumneavoastră, din sală, aveți observații?

Cine este pentru propunerea făcută? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri? Nu sunt.

Deci, s-a acceptat varianta aceasta.

Există și o anexă. Dacă sunt observații la aceasta? Nu sunt.

Votată în unanimitate.

Vom supune legea aprobării votului final.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Mihai Adrian Mălaimare:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Vă rog să-mi permiteți să vă declar că, pentru prima oară în 3 ani, de când sunt deputat, am fost emoționat și vă mulțumesc pentru aceste momente.

Vă rog să-mi permiteți să-i mulțumesc domnului ministru Acsinte Gaspar, pentru extraordinara solicitudine arătată.

Să le mulțumesc colegilor mei din Comisia pentru cultură.

Și, în numele dumneavoastră, al tuturor, să-i mulțumesc domnului Márton Arpád, care acceptat ca propriul proiect de lege să fie topit în corpul acestei legi și, cu ocazia zilei lui, să-i spun în plen: La mulți ani!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Constantin Niță:

Îi urăm La mulți ani! domnului Márton Arpád și să fie aproape de noi, de parlamentari!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 29 martie 2020, 9:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro