Scarlat Iriza
Scarlat Iriza
Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.37/01-04-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 23-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.49 Scarlat Iriza - intervenție ce abordează tema "Susținerea politicii PSD și a Guvernului României în domeniul agriculturii - o necesitate obiectivă";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Iriza Scarlat:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați

Intervenția pe care o supun atenției dumneavoastră abordează tema: "Susținerea politicii PSD și a Guvernului României în domeniul agriculturii - o necesitate obiectivă"

România este în prezent un importator net de produse agricole și alimentare. Este o inversare a tradiției, întrucât exportul de produse agricole românești depășea, de regulă, importurile.

Acest regres se datorează gestionării catastrofale a "reformei" în agricultură în perioada guvernării CDR - PD. Rezultatele s-au caracterizat prin reducerea în perioada 1997 - 2000 a efectivelor de bovine cu 18%, a celor de porci cu 42%, a celor de oi cu 21% și prin reducerea cantităților de îngrășăminte chimice (substanță activă) cu 22%.

Măsurile luate de Guvernul României au condus la: creșterea producției agricole totale în 2003 cu 20% față de 2000 în ciuda condițiilor climaterice nefavorabile; au fost pregătite 2000 stații de pompare care vor iriga 1,5 milioane ha; în 2002 producția zootehnică a crescut cu 10%, iar în primul semestru al anului 2003 a crescut cu încă 20%; suprafața cultivată cu legume de seră a crescut cu 1000 ha fața de 1990; bugetul pe anul 2004 prevede 37 mii de miliarde lei sprijin pentru agricultori (din care 17 mii de miliarde sunt fonduri externe nerambursabile), de 6 ori mai mult decât în anul 2000 și aproape de 3 ori mai mult decât în 2003; sprijinul statului pentru gospodăriile țărănești este 2,25 milioane lei/ha în 2004 față de 1 milion lei în 2001; dublarea pensiilor pentru agricultori de la 1 ianuarie 2004; scăderea ponderii forței de muncă ocupate în agricultură de la 40% în anul 2000 la 33,5% în 2003; privatizarea în agricultură a fost practic încheiată (88% din totalul terenurilor aflate în proprietatea statului); creșterea producției pentru piață, respectiv a celei destinate vânzării, a cunoscut creșteri semnificative de: 20% în 2002 față de 2000 la producția de lapte; cu 30% la producția de carne de pasăre în aceiași perioadă și de 3,3 ori la producția de cartofi pentru piață.

Creșterea producției destinate vânzării integrează economia rurală în piața națională. Ea este mai importantă chiar decât creșterea producției în ansamblu.

Cu toate acestea, gospodăriile țărănești au încă o legătură slabă cu piața. În anul 2000, veniturile din vânzări nu au reprezentat decât 18% din veniturile gospodăriei țărănești, în timp ce consumul din resurse proprii reprezintă 60% din totalul acestor venituri.

În fața agriculturii românești se ridică probleme deosebite legate de integrarea în UE. Aceasta cere standarde de calitate pe care gospodăriile țărănești încă nu le pot realiza. Este necesar să fie combătute, în acest context, zvonurile răuvoitoare cu privire la: distrugerea viilor (în fond este vorba de numai 30.000 ha cu hibrizi care nu vor putea comercializa strugurii și vinul rezultat); interzicerea tăierii porcilor în gospodărie, care se reflectă numai la comercializare; îmbunătățirea calității laptelui de vacă care în prezent îndeplinește standardele de calitate ale UE în proporție de numai 22%; combaterea vocilor care susțin că dosarul agriculturii în negocierile cu UE nu se va putea încheia, ținând cont că ministrul de resort asigură că negocierile pentru sectoarele sanitar-veterinar și cel fitosanitar se vor finaliza în iulie a.c., iar cele privind cotele și întreg capitolul 7 în octombrie a.c.

Este necesar să fie depuse eforturi sporite pentru: absorbția fondurilor UE și combaterea cazurilor de corupție de la nivel local legate de alocare fondurilor SAPARD; combaterea intensificării comerțului cu terenuri agricole în detrimentul țăranilor; găsirea de soluții pentru circa 1 milion de tineri care au nevoie de locuri de muncă în ocupații non-agricole; dezvoltarea infrastructurii și serviciilor în rural; combaterea polarizării rapide și dramatice a ruralului, cu diferențieri sociale și economice mai mari decât în urban.

O problemă deosebită pentru relansarea agriculturii consta în informarea largă a populației ocupate în această ramură în legătură cu uriașele facilități pe care le asigură Guvernul României prin: 19.750 miliarde lei alocate gratuit pentru susținerea agriculturii; 5 milioane lei pentru scrofița obținută prin însămânțarea artificială și care înțarcă 8 purcei; 150.000 lei pentru mioare obținute prin însămânțări artificiale; 2 milioane lei pentru juninci obținute prin însămânțări artificiale; 1.400 - 2000 lei/litru lapte pentru gospodăriile care livrează lapte la unități de procesare.

Este important ca producătorii agricoli să știe că în momentul în care vând animalele și păsările sau cereale la diferite unități statul acordă gratuit: 8.000 lei/kg carne de porc; 10.000 lei/kg carne ecologică de porc; 5.000 lei/kg carne de bovină; 7.000 lei/kg carne ecologică pasăre; 500.000 lei/tonă grâu; 3 milioane lei/tonă de legume de seră, etc.

Numai pe baza unei informări corecte, producătorii vor putea fi preveniți și apărați de escrocii care vin să cumpere produsele direct din gospodării la prețuri mizere și care încasează ulterior sumele acordate gratuit de stat, în detrimentul producătorilor agricoli adevărați.

Sprijinirea dezvoltării agriculturii și a ridicării standardului de viață a populației rurale este de importanță națională.

În acest sens este necesară unirea tuturor forțelor conștiente din țara noastră pentru sprijinirea realizării obiectivelor prevăzute în Programul de guvernare al Partidului Social Democrat și al Guvernului României.

Ca deputat de Gorj voi milita cu toată energia pentru înfăptuirea acestor obiective și pentru o agricultură prosperă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 9:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro