Plen
Ședința Camerei Deputaților din 1 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.20/08-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 01-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 martie 2004

10. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea Legii nr.586/2002 pentru modificarea art.1 lit.c) din Ordonanța Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice (restituită comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 318/2003

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Următorul proiect înscris pe ordinea de zi de astăzi este cel de la punctul 9: Propunerea legislativă privind modificarea Legii nr.586/2002 pentru modificarea art.1 lit.c) din Ordonanța guvernului nr.105/1999.

Inițiatorul cine este? Ministrul pentru relația cu Parlamentul, cine este inițiatorul la acest proiect? A, e propunere legislativă. Scuzați-mă.

Domnul deputat Dorel Dorian, este? Poftiți.

Dumneavoastră sunteți inițiatorul. Vă rog să vă susțineți...

Domnul Dorel Dorian:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Inițiativa legislativă a avut și are, în intenția ei, o corecție la Legea nr.189 care s-a transformat în Legea nr.562. S-au omis, pe parcurs, printre cei înscriși la drepturi, la despăgubiri, evreii care au fost evacuați din locuințele lor în perioada '41 - '45. Fusese o formulare inițială, în care era vorba despre cei evacuați din locuințele lor și cei strămutați. A rămas, în lege, ideea cu cei strămutați, dar înțelegerea exactă, în aplicarea legii, a fost cei strămutați, cei care au părăsit ori au fost obligați să părăsească o localitate. În felul ăsta, cei evacuați din case nu au mai intrat în categoria celor cărora li se cuvin despăgubiri pentru evacuarea din locuințele lor, timp de 4 ani de zile. Marea majoritate, evident, nu au mai intrat în locuințele astea niciodată, pentru că, după război, au intrat în cu totul alt regim.

Ideea a fost ca, pe această listă a celor care au dreptul la despăgubiri să figureze cei evacuați din locuințele lor în perioada respectivă. Sigur că asta ar mai obliga, nu știu dacă este prevăzut în inițiativă, faptul ca ei să depună cereri pentru despăgubiri până la sfârșitul acestui an. Acesta este sensul modificării.

Ulterior s-a mai adăugat la această inițiativă o propunere care este corectă, dar nu știu cum se poate corecta. Este vorba despre faptul următor, că, înainte de instituirea statului național legionar, la 14 septembrie 1940, a mai existat, în România, un pogrom, la data de 1 iulie 1940, la Dorohoi, pogrom în care au fost uciși 70 de oameni. Au apărut și niște cereri, în sensul că, mi se pare este un singur caz sau două cazuri, oameni care cer, urmașii, despăgubiri pentru suferințele îndurate.

Există două posibilități: ori s-o puneți în forma actuală, la vot, această inițiativă legislativă, ori, dacă nu, de remis această inițiativă legislativă înapoi la comisie, pentru ca să se facă și modificarea termenului în care se poate face solicitarea despăgubirilor, pentru că, altminteri, este un termen depășit, expirat, or, cererea de despăgubire trebuie făcută în cursul anului acesta, până la data de 31 decembrie 2004.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Doamna președinte Smaranda Dobrescu.

Vă rog să vă pronunțați cu privire la problemele ridicate de inițiator.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Din propunerile acestei inițiative legislative, comisia a păstrat și a formulat două, iar cu una nu a fost de acord, aceea cu reparația privind locuințele. De ce nu a fost de acord? Pentru că ne-am uitat și noi prin arhive și prin legislație, fără să încercăm să spunem că noi știm exact situația. Sunt sigură că distinsul nostru coleg o cunoaște mai bine, dar, atâta câtă este și la îndemâna tuturor, am văzut că în ceea ce privește situația bunurilor confiscate sau naționalizate ca urmare a aplicării măsurilor discriminatorii, prin Legea nr.641/1944, s-a dispus că "bunurile și drepturile de orice fel intrate în patrimoniul statului, respectiv al Centrului Național de Românizare sau a oricărui alt dobânditor, se socotesc că n-au ieșit niciodată din patrimoniul titularilor deposedați și vor fi restituite acestora, fără îndeplinirea vreunei formalități de transcriere sau intabulare".

Totodată, există Ordonanța de urgență a Guvernului nr.21/1997 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților evreiești din România, aprobată prin Legea nr.140/1997. Există Ordonanța Guvernului nr.112/1998 privind, de asemenea, restituirea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților - organizații, culte religioase - minorităților naționale din România, aprobată prin Legea nr.176 și, nu în ultimul rând, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparținut comunităților cetățenilor aparținând minorităților naționale. Deci o legislație reparatorie există.

Am putea să spunem, în privința termenului, că, prin modificările aduse în comisie, a dispărut termenul existent în Ordonanța nr.105 modificată, devenită Legea nr.586/2002, acel termen de depunere a dosarelor, și anume 31 decembrie 2003, a dispărut din corpul legii. Mărturisim că am avut îndelungate discuții cu Consiliul Legislativ, cu Departamentul legislativ, cum să facem ca să nu deranjăm nici proiectele de lege care au modificat ordonanța inițială, în așa fel încât să nu mai avem mențiunea termenului de 31 decembrie 2003, de depunere a dosarelor. În acest moment, nu mai există acest termen, deci dosare se pot primi în continuare.

Am reținut ideea ca cei care au suferit masacre în masă să poate să se constituie, urmașii lor direcți, ei sau urmașii lor, în categorie care să extindă prevederile inițiale ale Ordonanței nr.105 și Legii nr.586. Deci am reținut acest lucru ca o măsură de extindere reparatorie pentru această categorie "masacru în masă".

Cred că titlul generic al ordonanței, respectiv al Legii nr.586, chiar dacă vorbim de perioada 6 septembrie 1940 - 6 martie 1945, întrucât avem această sintagmă "masacru în masă", se încadrează și va fi considerat, și prin norme, și prin modul de interpretare al nostru, ca un titlu generic al persecuțiilor pe motive etnice.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Dorel Dorian.

Domnul Dorel Dorian:

Revin la tribună pentru a face două precizări foarte importante. Prima: există măsuri reparatorii pentru proprietățile comunitare care au fost luate în diferite perioade, există. E vorba, în această inițiativă, despre proprietățile individuale care au fost preluate, în principal, în urma Legii de românizare din anul '41. Nu există nici o normă de restituire a unei proprietăți din care evreii au fost evacuați, în 48 de ore, din locuința pe care o aveau. S-a anulat această... și Comisia pentru românizare, și în normele ei, după ieșirea României din alianța hitleristă, dar, practic, imobilele nu au fost, niciodată, redate. Aici se pune problema de o nedreptate care s-a produs în anul '41 și este vorba de o măsură reparatorie pentru cei care au fost lipsiți de aceste case între '41 - '44, până la anularea legii.

Îmi pare rău că nu am participat la dezbaterile în comisie, de aceea am propus, ca variantă, să se întoarcă la comisie, unde să vin să explic care este această situație. Nici unul dintre cei evacuați din case, care se află în România în viață, nu au beneficiat de o despăgubire reparatorie pentru o nedreptate cu niște consecințe dramatice, și pentru familie, și pentru copiii care fuseseră scoși din școli și alte lucruri.

Deci eu consider că această reparație trebuie neapărat făcută. încă o dată, insist, pentru ca lucrul să se lămurească deplin, să aduc datele de care va mai fi nevoie, la o nouă dezbatere la comisie, unde să demonstrez că este, într-adevăr, o situație dramatică limită.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Se pare că, a doua oară, domnul Dorel Dorian a fost mai persuasiv și a convins-o și pe distinsa noastră colegă. (Doamna președinte Smaranda Dobrescu)

Supun votului, în aceste condiții, propunerea dumnealui de a se întoarce proiectul la Comisia pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Restituim propunerea la comisie. Termen pentru raport suplimentar: 10 zile.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 11:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro