Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.135/01-11-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 23-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2003

17. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.44/1.07.1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 121/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Următorul punct Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.44/1994 privind veteranii de război. Comisia pentru muncă și protecție socială a făcut de asemenea, propunere de respingere. Doamna Smaranda Dobrescu, vă rog să prezentați raportul comisiei.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Stimați colegi,

Legea nr.44 din 1994, republicată, a avut în vedere, pe lângă acordarea unor indemnizații și a unor prestații în natură în scopul protejării veniturilor bănești ale veteranilor, transformarea acestor prestații dedicate vârstei a treia în indemnizații compensatorii. Acest lucru însă, așa cum ni-l propune această propunere legislativă, va conduce la o serie de discriminări atât între veterani, cât și față de alte categorii beneficiare ale unor legi cu caracter reparatoriu cărora li s-au acordat prestații în natură prin similitudine cu cele ale Legii nr.44/1994 privind veteranii. Fără doar și poate, deținuții politici, revoluționarii, cei persecutați pe motive etnice, cei care au prestat armata în cadrul detașamentelor de muncă forțată se vor simți frustrați, discriminați și vor veni să ceară exact aceleași lucruri și trebuie să recunoaștem că în afară de faptul că ar fi un concept incorect, nici nu s-ar putea face față din punct de vedere financiar, la această presiune.

În al treilea rând, instituind opționalitatea, adică nu toată lumea dorește compensații bănești și nu servicii în natură, nu se poate face o previziune pentru a cunoaște influențele asupra bugetului de stat și a celor locale.

În același timp, ar fi necesar un aparat birocratic de avansare-decontare a drepturilor, foarte amplu. Și în ultimul rând, compensarea în bani a terenurilor neacordate, una din principalele cerințe ale propunerii legislative, este în fază de elaborare, se pare că a și trecut, că a fost aprobată prin hotărâre de guvern în săptămâna trecută și s-a luat, prin acest act normativ, în considerare valoarea terenului la care erau îndreptățiți veteranii, potrivit legii, adică cei care nu au fost puși în proprietate cu pământ până la ora aceasta.

Există, în momentul de față, și prin mijloacele media o informație conform cărora cei care se pot califica pentru acest drept, până la 1 ianuarie 2004 trebuie să depună toate actele necesare, iar gradul de recuperare a banilor este mult mai important în ceea ce privește cuantumul, prin hotărâre de guvern, decât o face propunerea legislativă.

Având în vedere toate aceste considerente, membrii Comisiei pentru muncă vă propun respingerea propunerii legislative.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Moisoiu dorește să intervină cu privire la această propunere.

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc, domnule președinte. Am să încep cu câteva cuvinte ale domnului general în rezervă Nechita Petru, veteran de război și președintele Uniunii Veteranilor de Război și Urmașilor Veteranilor de Război. Dânsul spune așa: "Nici un sacrificiu nu este prea mare când este vorba de veteranii de război și nevoile lor. Considerând că în următorii 10 ani, majoritatea dintre ei nu vor mai fi pe aceste tărâmuri, se impune luarea unor măsuri concrete de îmbunătățire a vieții lor prin introducerea unor articole benefice în legea care îi vizează și care în final să fie respectată și aplicată cu profundă atenție și strictețe".

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această scrisoare am primit-o ulterior, după ce legea era depusă, proiectul legislativ era deja depus, și să știți că mi-a dat curaj. În același timp, am mai primit, de la alți veterani de război și uniuni ale veteranilor de război, aceleași cuvinte de susținere, de a fi alături de acest proiect de lege. Din păcate, punctele prezentate aici de către doamna președintă Smaranda Dobrescu nu sunt în totalitate adevărate, corecte și vreau să vă spun, că legea prevede o situație alternativă. adică dacă vrea veteranul de război primește drepturile care-i sunt conferite în lege, dacă nu, până la 1 iulie, deci, în primul semestru al anului anterior, depune o cerere prin care în anul următor poate sau nu să primească aceste drepturi, deci, rămân încă 6 luni de zile, încă 4 luni de zile bune pentru introducerea în Legea bugetului. dar mai este un aspect din acest punct de vedere și anume: drepturile bănești au fost acordate, aceste drepturi au fost acordate atunci, în 1994, când legea a trecut prin fața dumneavoastră, prin fața noastră a celor care au fost la momentul respectiv în Parlamentul României.

Deci, în clipa de față numărul celor care mai trăiesc dintre acești veterani de război este o treime din numărul celor care erau la momentul respectiv. nu se pune problema ca să fie o acoperire din punct de vedere financiar, pentru că această acoperire financiară există, altfel nu se lansa legea la momentul respectiv.

Doamna președintă spune în felul următor, că în felul acesta s-ar acorda sau ar putea să vină și alte categorii beneficiare ale unor legi speciale, care să ceară și ei această acordare a unor drepturi.

Vă întreb, dar aceste drepturi n-au fost acoperite financiar în momentul când legile respective au trecut? Au fost. Și atunci ce vrem? Vrem să le luăm banii la acești oameni care ar avea dreptul? Asta dorim, pentru că numai așa se poate explica o asemenea treabă.

Și încă ceva, la ședința comisiei au participat și reprezentanții Ministerului Apărării Naționale. Culmea, lt.col.Fotache este șeful Biroului Veterani; mr.Dănilă este consilier juridic și discutam cu dânșii pe coridor după ce a fost ședința în plen. Domnule deputat, ce să facem? Aceasta a fost soluția Ministerului Apărării Naționale, pe aceasta am venit să o propunem, chiar dacă bunicii noștri au fost și sunt și dânșii veterani de război. Nu vă supărați, ori facem o politică, și atunci facem o politică de partid, ori, dacă nu, facem o politică a țării. Și eu cred că astăzi, aici trebuie să facem această politică a țării. pentru că veterani de război sau părinți veterani de război nu au numai cei de la PRM, ci veterani de război, părinți veterani, rude, invalizi ș.a.m.d., văduve aveți și dumneavoastră, avem noi toți. Noi suntem țara, și dacă față de acești veterani de război nu ne manifestăm într-un fel oarecare această dragoste, această mulțumire pentru ceea ce au făcut, atunci când ați dori să o facem? Vă rog să vă gândiți. Eu vă dau numai un exemplu, și anume, un articol din Legea nr.44 spune că 4% au dreptul la bilet de tratament pe an. Deci, aceasta înseamnă, pentru ca să poată să ia toți veteranii de război, în condițiile în care aceștia ar trăi, 25 de ani de acum înainte ar trebui să mai trăiască pentru ca să poată să beneficieze de acest drept. Este posibil așa ceva?!

Deci, nu vă supărați, având în vedere că acești oameni sunt aici, încă între noi, și sunt părinții noștri, sunt bunicii noștri, din suflet, eu vă rog, nu pentru ca să treacă legea, pentru că în clipa de față aceasta, undeva e caducă, este mai greu, dar haideți, vă fac o altă propunere. Ne întoarcem la comisie și facem o discuție prin țară pe la diversele organizații, asociații ale veteranilor de război și, în funcție de aceste opțiuni, să fie din nou discutată în comisie, pentru că de fapt legea nu este a Partidului România Mare, legea nu este a lui Moisoiu, legea este a părinților noștri.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Chiliman dorește să intervină.

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Am avut mai multe inițiative legislative privind îmbunătățirea acestor drepturi care sunt acordate de statul român celor care au luptat pentru ca România să fie o țară liberă, independentă și care, din păcate, mulți dintre ei au rămas acolo, pe câmpurile de bătălie. Supraviețuitorii au fost mai mulți în decembrie 1989, când a căzut sistemul comunist, astăzi sunt din ce în ce mai puțini, nu știu dacă cifra de o treime este valabilă față de 1984, dar dacă ar fi să ne luăm după vârsta pe care o aveau în perioada 1942-1945, ar trebui să vedem că de fapt sunt oameni care astăzi nu mai au o speranță foarte mare de viață, și noi avem obligația morală să le acordăm acestor oameni un sfârșit de viață cât mai tihnit. Țara este sărăcită, este încă săracă, nu poate să dea foarte multe, dar pentru ei cred că trebuie să facem acest efort.

Nu cred că 350.000 de lei de veteran de război, în locul unor servicii pe care mulți dintre ei nu știu sau nu pot să le ceară, reprezintă foarte mult pentru bugetul țării. Și cred cu tărie că avem obligația morală, toți dintre noi, să facem acest minim efort de conștiință pentru a le da acestor oameni un sfârșit de viață mai tihnit.

Din cauza aceasta, domnule președinte, cred că cele ce au fost susținute aici de președinta comisiei reprezintă o privire birocratică. Or, cu birocrația niciodată nu poți să rezolvi chestiuni care țin de viață, care țin de morală, poți cel mult să le blochezi.

Eu, din acest motiv, susțin această inițiativă, indiferent cine sunt inițiatorii ei, pentru că este o inițiativă morală și cred că nu trebuie respinsă, cred că ar trebui cu toții să ne uităm dimineața în oglindă, când venim aici ca să votăm o lege sau alta, și să facem recurs în primul rând la conștiință, la conștiința noastră de cetățeni, la obligațiile morale pe care le avem pentru cei care au făcut ca România să fie astăzi ceea ce este, o țară liberă.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc. Domnul deputat Buzatu, din partea comisiei.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ascultând intervențiile celor care au vorbit înaintea mea, încă o dată, trebuie să constat că deși pe parcursul discutării diverselor inițiative legislative trebuie să ne luptăm cu o mulțime de lucruri, cu argumente, uneori greu de acceptat, cu stereotipii de gândire, cu stereotipii verbale și multe alte lucruri, totuși, cel mai greu este să ne luptăm cu înțelegerea acelora care inițiază asemenea proiecte de lege, care încearcă să transforme actele normative care dau un beneficiu meritat unor categorii de persoane, într-o sursă de popularitate și de propagandă ieftină.

Vreau să subliniez că, pe parcursul discuțiilor din comisie, inițiatorul, și am avut această impresie, a fost lămurit asupra tuturor aspectelor care ar face aproape inaplicabilă propunerea legislativă și ar crea o sumedenie de greutăți în ceea ce privește aplicarea Legii nr.44, dar și a altor acte normative care au urmat acestei legi, pentru că vreau să vă spun că în 2002, inițiativa domnului senator Pop de Popa a mai acordat o serie de drepturi veteranilor de război. În 2003, inițiativa doamnei Smaranda Dobrescu, de asemenea, a făcut ca sporurile acestea pe care le primesc veteranii de război să crească de 10 ori. Oricât ne-am strădui noi și oricât am încerca să găsim rațiuni suficiente pentru o escaladare permanentă a acestor drepturi și pentru o flexibilizare, care face inaplicabilă legea, a unor prevederi din conținutul legilor actuale, nu vom putea totuși să gestionăm acest sistem dacă nu ne vom menține o linie clară în ceea ce privește acordarea dreptului.

Vreau să spun domnului Moisoiu că prin inițiativa pe care ne-a propus-o, practic, domnia sa a flexibilizat într-o asemenea măsură Legea nr.44 încât ar trebui cred că o armată de oameni care să gestioneze și să urmărească aplicarea legii în forma în care ne-o propune domnia sa. Eu cred că, păstrând respectul cuvenit pentru toți aceia care au luptat pentru țară, urmărind cu strictețe aplicarea dispozițiilor legale în vigoare, putem face mai mult decât adoptând o inițiativă legislativă care bulversează întreg sistemul.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Costache. Vă rog. Aveți cuvântul.

Domnul Costache Mircea:

Mulțumesc, domnule președinte, pentru îngăduință.

Chiar dacă mă aflu printre inițiatorii proiectului nu aș fi intenționat să iau cuvântul pentru că au făcut-o destul de clar, de deslușit colegii mei. Mă surprinde un punct de vedere al colegului nostru Dumitru Buzatu, care invocă protejarea bugetului, pentru a nu îl expune unor eforturi suplimentare, și care mai invocă faptul că unii dintre noi am face propagandă ieftină. Cei care acordă corn cu lapte, cei care scutesc de zeci de mii de miliarde datorii la buget, fac, într-adevăr, o propagandă scumpă. (Aplauze din partea stângă a sălii.)

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Ionescu. Domnule deputat Buzatu, vă rog așteptați, din partea comisiei, să vorbiți ultimul. Poftiți, domnule deputat. Domnul deputat Ionescu.

Domnul Costel Marian Ionescu:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu cred că nu este un nod gordian acuma ca să stăm atât pe poziție și să vedem de ce nu putem noi să translatăm niște fonduri, nu este vorba de a acorda fonduri noi, și ce s-a spus aici de către onorabilii noștri colegi din comisie cred că este o demagogie simplă și care nu ar trebui să fie spusă în Parlamentul României, pentru că nu este vorba de nici un fond în plus, nici un leu în plus nu se acordă veteranilor de război, ci doar ce s-a solicitat. Și acest lucru îl știu, iată, și ca inițiator și îl știu din propria mea familie; tatăl meu a fost veteran de război și nu a folosit până acum, nu numai el, și foarte mulți, cred că 70-80% nu au folosit aceste bilete de călătorie, stimată doamnă președinte Smaranda Dobrescu. Și atunci care este problema, unde este nodul gordian? Noi nu putem să accesăm mai departe niște drepturi ale acestor oameni, să se folosească de drepturile care li s-au oferit prin lege.

Parlamentul și Guvernul le-a oferit 12 până la 24 de călătorii anual. De ce nu se pot translata aceste sume de bani, să intre în buzunarul lor? Ferească Dumnezeu ca noi să ajungem la vârsta dânșilor și să avem astfel de sume că, într-adevăr, o să ne plângem amarnic soarta și modul cum am votat strâmb și am discutat de la acest microfon al Parlamentului împotriva părinților și celor care, într-adevăr, și-au jertfit viața pentru apărarea țării.

De asemenea, ei sunt scutiți de o parte din taxele radio-tv, dar foarte mulți trăiesc într-o accentuată situație de mizerie îngrozitoare și de sărăcie, în care nu au radio și televizor. Care este, iarăși, problema de nu putem noi să fim de acord să eliberăm niște sume modice, ultramodice? Nu mai doresc să merg pe ideea pe care a venit domnul Costache tot de la acest microfon, de mii și miliarde de lei au fost scutite anumite întreprinderi în folosul unora care au beneficiat de aceste sume și le-au intrat în buzunar. Oare pentru aceștia, care au făcut fală țării și au fost trimiși pe front, nu pot fi translatate niște sume dintr-un buzunar într-altul? Este imposibil, mintea mea nu poate să creadă că dumneavoastră veniți și spuneți că nu se poate acest lucru, atâta timp cât nu sunt niște bani în plus. De asemenea, au scutiri pe metrou, dar metroul este numai în București. Vă rog foarte mult. Haideți să luăm la mână toate aceste probleme, să le discutăm, eu aș propune chiar să se reîntoarcă în comisie, pentru că avem foarte multe idei de pus în aplicare și vă rugăm cu toată amabilitatea să le luați așa cum sunt ele de facto, și nu cum dorim noi ca să le pavoazăm aici la microfonul Parlamentului, și să fim într-adevăr de acord cu aceste translatări de sume pentru niște oameni care sunt sub 30% față de cei din '90 și care mai au efectiv puțin de trăit. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamna Smaranda Dobrescu.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Stimați colegi,

Afirmația colegului, distinsului coleg este puțin contradictorie după părerea noastră. pe de o parte, recunoaște că nici rudele dumnealui nu beneficiază de călătorii, pe de altă parte, spune că nu necesită nimic suplimentar financiar, deși, ni se propune, prin acest act normativ, ca toate călătoriile potențiale, dar decontabile în momentul de față, să fie oferite ca echivalent al cuantumului - 1 milion pe an, un milion compensat.

Deci, pe de o parte, nu sunt influențe financiare, pe de altă parte, nu sunt folosite. Care este ideea, sunt sau nu sunt influențe financiare? Bineînțeles că sunt. Aș vrea însă prezint câteva din aceste servicii propuse, ca să vedeți că foarte multe dintre ele deja există și sunt reglementate. Problema terenului, cum vă spuneam, începând cu 1 ianuarie 2004 se vor primi sumele compensatorii de către toți aceia care n-au primit un hectar de pământ până acum.

În privința propunerii să fie exonerați de taxe și impozite locale, scutiți de taxe și impozite locale au mai fost și ultima oară, foarte clar, prin propunerea legislativă devenită lege, a senatorului Pop de Popa. Compensație pentru combustibil, după cum știți, din 2001 există o lege care este ajustată prin hotărâre de guvern prin punere la zi cu indexările, ajutoare speciale pentru veterani.

În privința biletelor de tratament mi se spune, de ce există o limită - 6% doar dintre veterani pot beneficia de bilete de tratament? Poate este mult. Mă gândesc că este puțin, dar în același timp veteranii sunt singura categorie, și a fost o opțiune politică de-a lungul anilor, să fie singura categorie care beneficiază de un capitol special în capitolul total de bugete de odihnă și tratament. dar să nu uităm că veteranii sunt în același timp și pensionari cu toții și în calitate de pensionari au un loc mult mai mare, practic 70% din totalitatea biletelor de odihnă și tratament, de unde pot să se înscrie și pot să obțină suplimentar, într-un procent de 6%, prin asociațiile de veterani. Deci, este o discriminare pozitivă a legiuitorului, și nu dimpotrivă.

Protezarea pentru motive de sănătate a fost prinsă în legea inițiată de profesorul Pop de Popa. Având în vedere toate aceste lucruri și mai ales faptul că din 1 ianuarie 2004 se va compensa lipsa în natură a hectarului de pământ agricol, deci, principala cerință, considerăm că nu aduce nimic nou acea idee cu plata potențială a unor călătorii pe care practic le fac sau nu le fac și conceptual este greșit să o acordăm. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, vom supune votului final această propunere în ședința de luni. Ați vorbit de două ori, distinse coleg. (Se referă la domnul deputat Moisoiu care dorește să vină la microfon.)

De regulă vorbește un reprezentant dintr-un grup parlamentar și ați vorbit... Poftiți!

Domnul Adrian Moisoiu:

Deși știu că este zi de joi și suntem în întârziere cu programul, permiteți-mi, pentru că este, într-adevăr, dureros ceea ce se spune aici. Este dureros pentru motivul că se spune, pe de o parte, că este o lege populistă, și mă deranjează gândul că cineva dintre colegii noștri, în momentul când se gândește la părinții săi și la cei care au apărat această patrie, spune că dacă undeva încercăm să dăm aplicabilitate unei legi care se referă la dânșii, aceasta este o lege populistă. Pe de altă parte, din ceea ce spunea doamna președintă, un alt aspect este legat de sumele acestea care se decontează sau nu se decontează din biletele de călătorie. Dar chiar așa am ajuns, stimați colegi, că statul român vrea să facă economii pe baza biletelor nedecontate de către veteranii de război? când aici se dau "n" scutiri, mii de milioane de dolari pentru treaba aceasta. iertare, nu mai vorbesc că presa scrie în continuu și dumneavoastră cunoașteți aceste aspecte, iar când se pune problema de a da veteranilor de război, atunci, dintr-o dată dorim ca să economisim. Nu, doamna președinte. Cine susține această problemă? președinta Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Iar în privința terenului, că doamna președinte se referă la acest teren, dar legea a fost depusă în 21 februarie 2003, doamna președinte. Deci, ne găsim în octombrie. Puteam eu să știu la momentul respectiv că se gândește sau se va gândi Executivul ca să facă o lege în 2004? Păi, atunci nu mai facem, fraților, nici un fel de lege în clipa de față, că da..., pe parcursul timpului Executivul sau Executivele care vor urma vor face tot felul de legi.

Stimați colegi,

Fiindcă aș dori să subliniez o idee pe care adineauri nu am spus-o, dar pe care acuma este nevoie să o spun. Legea nu este a unor deputați dintr-un singur partid, legea este mixtă, adică în sensul că sunt și deputați de la PSD, sunt și deputați de la PRM. Așa a fost să fie. Nu am știut că domnul deputat dorește, că altfel poate îl chemam și pe dânsul să fie printre inițiatori, și pe cei de la liberali. Nu a fost nici o problemă.

Deci, rugămintea mea este, haideți să o analizăm încă o dată la comisie și poate că în felul acesta vom reuși să-i dăm de capăt. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, s-a propus restituirea proiectul la comisie. Doriți să interveniți sau supun la vot?

Cine este pentru propunerea de restituire făcută de colegii noștri de la PRM?

14 voturi pentru restituire.

Împotrivă?

Da, este evident. Cu marea majoritate de voturi s-a respins această propunere.

Vom supune votului final această propunere luni.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 iunie 2020, 19:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro