Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.135/01-11-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 23-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 octombrie 2003

16. Dezbaterea Propunerii legislative privind statutul personalului feroviar (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 120/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

La punctul 15: Propunerea legislativă privind Statutul personalului feroviar.

Comisia pentru muncă.

Doamnă președinte Dobrescu, vă rog să vă susțineți propunerea de respingere.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia de muncă vă propune respingerea acestei propuneri legislative, întrucât cele mai multe din prevederile acesteia contravin dispozițiilor Legii nr.53/2003, adică Codul Muncii, precum și ale unor Legi speciale, cum ar fi Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale și Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale. De asemenea, multe prevederi nu reprezintă altceva decât duplicarea unora deja existente în legislația actuală. Și, din acest considerent, proiectul contravine prevederilor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pe elaborarea actelor normative. Mai mult, punctul de vedere al Guvernului este bazat și pe punctul de vedere al Ministerului Transporturilor, punctul de vedere al Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei și toate aceste puncte de vedere de care dispune comisia sunt negative și în consonanță cu motivele respingerii, pe care membrii comisiei le-au acordat.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat.

Domnul Gheorghe Dinu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu vreau decât să comentez faptul că era, din nou, o lege apolitică, încerca să rezolve statutul unui personal special, pentru că așa este personalul feroviar.

Am scos Legea polițistului, Statutul personalului care lucrează în poliție, am scos Statutul personalului vamal, am scos tot felul de statute, iar acest personal care are, într-adevăr, iese puțin dintr-un general, personalul feroviar, personalul feroviar care era, armata feroviară era socotită armata a doua, dar, iată, nu i se cere un statut. De altminteri, fac precizarea că, în 1994, a avut loc o grevă a ceferiștilor care a paralizat tot sistemul de circulație românesc, urmare a faptului că lipsea acest statut al personalului feroviar. Mecanicii de locomotivă s-au supărat că nu erau ei trecuți mai sus decât, să zicem, impiegații de mișcare. Era Guvernul Văcăroiu. Abia s-a descurajat acea grevă, la limită, fără să se producă nenorociri. Și am încercat, am lucrat foarte mult la acest Statut al personalului feroviar, îmbinând legislație străină cu ceea ce am avut noi ca experiență. Dovadă este faptul că, în calea ferată, în fiecare zi, se emit cel puțin 1.000 de sancțiuni la personalul feroviar. Aici nu te poți juca, orice încălcare de regulă poate reprezenta o catastrofă, un accident feroviar. Și, atunci, personalul trebuie tratat după o regulă. Iată, legea generală, legea Codului muncii, un fel de Constituție a muncii, reglementează problemele la modul general, dar există și elemente specifice segmentului de cale ferată care trebuiau reglementate undeva și această reglementare era în Statutul personalului feroviar.

Personalul acesta feroviar vă spun că are niște reguli diabolice, zicem, pentru cei care sunt în afara sistemului. Adică, de exemplu, nu poți măcar introduce băuturi alcoolice într-o incintă de serviciu, nici pe departe să consumi, în timpul serviciului sau să te prezinți la serviciu sub influența băuturilor alcoolice. Iată de ce era necesar.

Din păcate, Comisia de muncă și protecție socială, în virtutea faptului că votul ar trebui dat politic, l-a respins și pe acesta. Eu cred că, până la urmă, acest statut va trebui să fie, într-adevăr, aprobat și votat, pentru că este un lucru necesar, nu neapărat politic, am spus, ci din punct de vedere al pragmatismului, al vieții de zi cu zi a acestei administrații a căilor ferate.

Mă surprinde și mă îngrijorează faptul că absolut toate regulile, toate inițiativele legislative ale personalului, ale deputaților, ale parlamentarilor provenind din opoziție sunt respinse cu nonșalanță, invocându-se motive care mai de care mai puerile.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamnă președinte Smaranda Dobrescu, doriți să răspundeți acestor opinii?

Poftiți.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Printre câteva din argumentele pe care Ministerul Transporturilor și Guvernul ni le-a expus, sunt și acelea că nu putem reglementa o profesiune care, mai devreme sau mai târziu, dar se pare că mai devreme, va deveni profesiunea specifică unor societăți comerciale la care vor trebui, relația de muncă, Regulamentul intern va trebui discutat strict acolo, și nu legiferat printr-un act normativ cu rang de lege.

Mai mult, avem o listă pe care am extras-o parcurgând-și extrăgând această propunere legislativă de 32 de încălcări de prevederi din Codul muncii, generale, tip general încălcate. Nu am fi avut nimic împotrivă ca problemele specifice, problemele de detaliere și ceea ce reprezintă caracterul persoanelor din Căile ferate să fie detaliate, dar nu trecând peste prevederile generale din Codul muncii.

Având în vedere toate acestea, noi nu susținem, în continuare, adoptarea acestei propuneri legislative.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Vom supune votului final această propunere, în ședința de luni.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 1 octombrie 2020, 4:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro