Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/31-10-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-07-2020
27-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 21-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 octombrie 2003

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 55/2003 privind unele măsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societății Naționale a Petrolului "Petrom" - S.A. București, precum și pentru modificarea și completarea cadrului legal în domeniul privatizării pentru societățile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei și Comerțului (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 484/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

La pct.14 este Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.55/2003 privind unele măsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societății Naționale Petrom.

Domnule ministru Mucha, aveți cuvântul pentru a prezenta acest proiect de lege.

Domnul Romulus Mucha (secretar de stat, Ministerul Economiei și Comerțului):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța Guvernului nr.55/2003 se referă la entități economice aflate în portofoliul Ministerului Economiei și Comerțului și are scopul de a accelera posibilitățile de privatizare, precum și de a clarifica o serie de aspecte din legislația actuală. Mă voi opri, cu permisiunea dumneavoastră, asupra a patru idei referitoare la Petrom, și anume:

Statutul Petrom prevede ca, la privatizarea societății, o cotă parte din acțiuni să poată fi transferată către salariați.

În formula actuală, acest lucru este neclar, fapt care este clarificat prin art.9 din această ordonanță.

A doua idee pe care o supun atenției dumneavoastră este aceea că Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare a acordat Petrom un credit de 140 de milioane de dolari pentru retehnologizarea sectorului de rafinare. Ca o condiție a acordării acestui împrumut, printr-un acord de sarcini semnat cu ocazia acordării împrumutului, s-a convenit ca un pachet de până la 5% din capitalul social al Petrom să poată să revină BERD, prin conversia acțiunilor respective din cota de împrumut.

A treia idee este aceea că, din perspectiva cadrului legislativ general aplicabil privatizării Petrom, majorarea de capital direct de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, fără a intra în competiție cu alți investitori, reprezintă o formă de diminuare a participațiilor statului și, astfel, este nevoie de o derogare de la dispozițiile Legii nr.137.

În fine, cea de-a patra idee este aceea că, ținând cont de neconcordanța unor prevederi ale statutului actual al Petrom, cu intenția Guvernului de a înstrăina un pachet de acțiuni de 51% din capitalul social al Petrom...

Domnul Valer Dorneanu:

Numai puțin, vă rog.

Stimate reporter de televiziune, probabil că sunteți nou în această calitate. Vă reamintesc că împreună cu colegii dumneavoastră am stabilit un loc al presei și un traseu de circulație în timpul ședințelor, pe care vă rog foarte mult să le respectați.

Mă refer la reporterul care circulă prin mijloc. Știu că sunteți nou. Împreună cu șefii dumneavoastră, am stabilit un loc de unde să filmați și un traseu. Am senzația că ne sfidați pur și simplu.

Domnul Nicolae Enescu (din bancă):

Acum filmează PRM-ul.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu are nici o legătură cu ceea ce spuneți, stimate coleg, și îmi pare rău.

Deci, vă reamintesc, pentru că văd că avem probleme cu comunicarea, că se filmează din acel loc, din lojile laterale, iar, atunci când vreți să filmați mai de aproape, veți circula pe culoarele laterale.

Vă mulțumesc.

Vă rog.

Domnul Romulus Mucha:

De asemenea, se introduc o serie de articole care se referă la societățile comerciale din domeniul utilităților aflate în portofoliul Ministerului Economiei și Comerțului.

Aș dori, ca o ultimă precizare, să spun că această ordonanță a fost discutată în Comisia pentru industrii și servicii, în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, având și avizul Consiliului Legislativ, iar în comisia de fond, în Comisia pentru privatizare și reformă economică, de asemenea a primit avizul pozitiv fără nici un fel de amendament.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule vicepreședinte Marin, vă rog să prezentați raportul comisiei.

Domnul Gheorghe Marin:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată, spre dezbatere și avizare în fond, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.55/2003 privind unele măsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societății Naționale Petrom S.A. București, precum și pentru modificarea și completarea cadrului legal în domeniul privatizării pentru societățile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei și Comerțului.

La întocmirea prezentul raport, comisia a avut în vedere avizul Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru industrii și servicii și al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Proiectul de lege are ca obiect aprobarea ordonanței, precum și modificarea și completarea cadrului legal în domeniul privatizării pentru societățile comerciale aflate în portofoliul Ministerului Economiei și Comerțului.

În urma dezbaterii, comisia a hotărât ca Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.55 să fie supus spre dezbatere și aprobare în forma prezentată.

(În continuare, ședința este condusă de domnul Viorel Hrebenciuc, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Costel Marian Ionescu:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Discutăm astăzi despre privatizarea celei mai importante unități economice a economiei românești, și anume despre privatizarea SNP Petrom.

Iată că Guvernul a ajuns la concluzia ca prin Ordonanța Guvernului nr.55 din 2003 să modifice o altă ordonanță, din 1997, prin care se prevedea ca această întreprindere să rămână în patrimoniul Guvernului.

Vreau să vă spun că, la ora actuală, așa cum se știe, SNP Petrom are un capital extraordinar de mare, fiind pe primul loc din punct de vedere al veniturilor care sunt aduse la bugetul de stat. Avem datele, dar nu este necesar să venim cu date concludente în fața dumneavoastră.

Făcând o paralelă cu altă unitate din Petrom, și anume cu Petromidia Năvodari, care a fost privatizată urgent la începutul mandatului dumneavoastră, vrem să vă atragem atenția că este posibil să picăm în același păcat, deoarece actualul patron de la SNP Petrom nu mai dorește să achite datoriile pe care și le-a asumat la începutul privatizării.

De asemenea, eu, și cred că și foarte mulți din această sală, doresc ca o parte din patrimoniul economiei naționale să rămână în subordinea statului, pentru că, iată, înseamnă că o parte din atribuțiile statului sunt pe cale de dispariție. Or, prin privatizarea acestei mari întreprinderi la lumina unor neconcordanțe, și anume printr-o inginerie financiară, iată, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare a acordat o sumă importantă pentru retehnologizare.

Nu înțelegem cum această întreprindere nu a putut să-și achite această sumă având în vedere, și încă odată accentuez, că este întreprinderea care aduce cel mai mare venit statului. Atunci, ne întrebăm: bugetul țării noastre, dacă va fi pe aceeași linie de privatizare cum a fost Petromidia Năvodari, cum poate fi alimentat în continuare? Pentru că, prin această inginerie financiară, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare a pus mâna efectiv pe această întreprindere - pe SNP Petrom - prin dreptul de preempțiune, alocând aceste sume și nedorind să le recupereze, printr-un capital de 5% din acțiuni.

În concluzie, eu pledez să dezvoltăm această temă.

Nu suntem împotriva privatizării, dar este vorba de modul cum se face această privatizare și de faptul că avem un exemplu concludent de acum circa trei ani de zile în urmă, când, de asemenea, o perlă, așa cum am amintit, Petromidia Năvodari, a fost privatizată așa cum a fost privatizată, și veniturile sunt foarte modeste la bugetul de stat.

Doresc să ni se aducă noi date, noi concluzii, deoarece, prin acest drept de preempțiune, nu este normal ca această Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare să pună mâna în acest fel, prin această inginerie economică.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnul Marin.

Domnul Gheorghe Marin:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ceea ce se efectuează prin această ordonanță de urgență face parte dintr-un plan care a fost adoptat prin Hotărârea Guvernului nr.562 din 2002 în care s-a acordat mandatul pentru realizarea strategiei de privatizare a unor societăți comerciale din Ministerul Industriei și Resurselor, printre care și Societatea Națională Petrom.

Așa cum se știe, acest proces de privatizare se află în derulare - s-a făcut licitație de oferte, și există mai multe solicitări pentru privatizare, deci se va realiza acest proces.

Eu vreau să comentez următoarele în legătură cu ceea ce a spus colegul mai înainte: nu cred că Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în condițiile în care ar putea să acceadă la 5% din capitalul social al SNP Petrom, va pune mâna pe această societate. Este cam exagerat spus. Deci a fost o înțelegere, și eu cred că s-a făcut foarte bine atunci când s-a realizat acest lucru.

Și nu putem să comparăm nici pe departe situația în care se găsește SNP Petrom acum cu situația în care se găsea Petromidia în momentul în care a fost privatizată, situația de la Petromidia fiind foarte grea - ea a fost o porțiune de timp chiar închisă, nefuncționând și având datorii foarte mari.

Astfel, eu propun să continuăm dezbaterea pentru aprobarea acestei ordonanțe de urgență, care vine să înlesnească procesul de privatizare a acestei importante societăți.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Mai dorește cineva să ia cuvântul?

Vă rog, domnule Vida.

Domnul Iuliu Vida:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Propunerea de modificare a cadrului legal privind privatizarea Petrom constituie o îmbunătățire, și prin această îmbunătățire se asigură o transparență totală pentru privatizarea acestei societăți naționale de o importanță deosebită pentru economia națională.

Eu nu înțeleg motivele și observațiile pe care le-a făcut colegul. Problemele pe care le-a ridicat dânsul nu au nici o tangență cu ordonanța supusă dezbaterii.

A folosit niște expresii pe care nu le înțeleg. "Petrom se află în proprietatea Guvernului" și alte expresii pe care, după părerea mea, nu ar trebui să le discutăm pentru că sunt expresii care în limbajul tehnic profesional nu sunt cuprinse.

Eu consider că această ordonanță trebuie aprobată. Prin privatizarea Petrom vor fi confirmate încă odată intențiile Guvernului pentru asigurarea funcționalității economiei de piață în România.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Costel Marian Ionescu:

Aș vrea să fac corectura de rigoare. Îmi cer scuze pentru că am spus "în patrimoniul Guvernului". Este vorba de patrimoniul statului, dar am făcut analogia. Întrucât Guvernul se identifică cu statul, din acest motiv am făcut această legătură.

Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumim, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul. Dacă nu, supun votului dumneavoastră titlul legii.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă? Vă mulțumesc.

Cu 84 de voturi pentru, 32 împotrivă, titlul legii a fost aprobat.

Supun votului dumneavoastră articolul unic al legii.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă? Vă mulțumesc.

Cu 84 de voturi pentru, 32 împotrivă, articolul unic al legii a fost aprobat.

Vă mulțumesc. Legea va merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 8 august 2020, 11:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro