Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.131/30-10-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 20-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 octombrie 2003

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45/2003 privind finanțele publice locale (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 386/2003

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Urmează Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.45/2003 privind finanțele publice locale.

Suntem în procedură de urgență. Vă rog să precizați timpii de dezbatere.

Domnul Neculai Grigoraș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Pentru dezbaterea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.45/2003 privind finanțele publice locale, Comisia pentru buget, finanțe și bănci propune în total 30 de minute, 2 minute pentru fiecare intervenție.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Cine este pentru acești timpi? Mulțumesc.

Voturi contra? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Titlul ordonanței. Dacă sunt obiecții la titlu. Nu sunt. Adoptat.

Art.1. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.2. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.3. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.4. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.5. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.6. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Titlul Cap. II. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Secțiunea I. Titlu. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.7. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.8. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.9. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.10. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.11. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.12. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.13. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.14. Dacă sunt obiecții. Sunt obiecții la art.14? Nu. Adoptat.

Titlul Secțiunii a II-a. Dacă sunt obiecții la titlu. Nu sunt. Adoptat.

Art.15. Poftiți, vă rog!

Domnul Gheorghe Dinu:

Domnule președinte,

La art.15 am avut următorul amendament: în lege sau în ordonanță se prevede că "...bugetele locale, bugetele împrumuturilor externe și interne și bugetele fondurilor externe nerambursabile de către..." și textul curge, "fac parte din bugetul local". Or, la definirea bugetului local, bugetele împrumuturilor externe și interne, precum și fondurile externe nerambursabile nu sunt definite.

Drept urmare, am cerut eliminarea bugetelor împrumuturilor interne și externe din bugetul local pentru că ele nu sunt definite în prima parte, unde se definesc toate noțiunile legate de buget.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Asta este litera a) de la 15 alin.1, nu?

Domnul Gheorghe Dinu:

Art.15 alin.1 lit. a.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Din partea inițiatorului, dacă doriți să dați explicații, și pe urmă din partea comisiei.

Domnul Marin Cojoc (director general adjunct în Ministerul Finanțelor Publice):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Dacă-mi permiteți, referitor la intervenția domnului deputat Dinu Gheorghe, mai întâi, vă rog să mă scuzați, să mă prezint: mă numesc Cojoc Marin și sunt director general adjunct în Ministerul Finanțelor Publice.

Intervenția domnului deputat Dinu, de eliminare a sintagmei "bugetul împrumuturilor externe și interne", considerăm noi că nu se justifică, deoarece aceste bugete nu fac parte din bugetele locale, și fac parte din bugetul consolidat la nivelul unității administrativ-teritoriale, așa cum se prevede la art.3 din Ordonanța de urgență nr.45.

Și, de asemenea, în față, la art.1, se precizează "Dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență se aplică în domeniul elaborării, aprobării, executării și raportării..." și se enumără toate bugetele: bugetele locale, bugetele instituțiilor, bugetele finanțate integral sau parțial din bugetele locale, bugetele instituțiilor finanțate integral din venituri proprii, bugetele împrumuturilor externe și interne și bugetele fondurilor externe nerambursabile.

Deci, toate aceste bugete formează bugetul consolidat la nivelul unității administrativ-teritoriale și, de aceea, e necesar să rămână și ele precizate în ordonanța de urgență și în legea care se va aproba de către dumneavoastră.

Mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comisia.

Domnul Neculai Grigoraș:

Amendamentul domnului deputat Dinu a fost dezbătut în comisie, a fost respins, cu motivația care tocmai a fost prezentată de reprezentantul Executivului. Ne menținem punctul de vedere.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Am înțeles. Deci, nici reprezentantul inițiatorului, nici comisia nu agreează practic acest amendament. Este un amendament care presupune niște eliminări, nu-i așa? Fiind de eliminare a unor sintagme din textul acestui alineat, îl supun cu prioritate votului.

Cine este pentru amendamentul domnului Dinu Gheorghe, care nu a fost acceptat de comisie și inițiator?

Vă rog să numărați. 15 voturi pentru.

Contra? Cine este contra acestui amendament? Vă rog să numărați. 52 contra.

Abțineri? O abținere.

Amendamentul nu a fost adoptat. Rămâne această formă din proiect la preambulul art. 15 și litera a).

Dacă la lit. b) sunt probleme. Nu sunt obiecții la lit.b). Adoptată.

La art. 15, lit. c). Dacă sunt obiecții. Nu sunt obiecții.

Alin.2, dacă sunt obiecții. Nu sunt.

Art.15, în integralitate. Adoptat.

La art.16 vă rog să priviți în raport, la pct.2 se propune o anumită modificare. Dacă față de această modificare sunt obiecții. Nu.

Art.16 a fost adoptat așa cum a fost modificat de comisie.

Art.17. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.18. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.19. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.20. Vă rog să priviți în raport la pct.3. Se propune o anumită modificare. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat, cu această modificare propusă de către comisie.

Titlul Cap. III. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Secțiunea I. Titlu. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.21. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.22. Aveți o obiecție la art.22. Poftiți!

Domnul Gheorghe Dinu:

Domnilor deputați,

La art.22 alin.4 se prevede în textul ordonanței că "Numărul de salariați permanenți și temporari și salariului de bază se aprobă distinct prin anexă la bugetul fiecărei instituții publice".

Eu am cerut eliminarea acestui alin.4 pentru că legea prevede în ce condiții se aprobă să se suplimenteze numărul de salariați. Or, eu dacă spun prin această lege a finanțelor publice că nu poate fi depășit numărul de salariați care a fost aprobat prin bugetul local, înseamnă că pe parcursul anului, în măsura în care apar sarcini noi pentru administrația locală și este nevoie să suplimentăm numărul de salariați, asta n-o mai pot face. De ce, când în alte legi și în Legea administrației publice locale și în Legea de constituire a bugetului local se prevede clar că se fundamentează cheltuielile cu munca vie, respectiv cu salariile, de ce trebuie să adaug aici că nu se poate depăși numărul de salariați și trebuie să-i mai fac și o anexă la sfârșitul bugetului. N-am putut înțelege și, drept urmare, am cerut eliminarea.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comisia vă rog.

Domnul Neculai Grigoraș:

Comisia a respins acest amendament. Atât numărul de salariați, cât și fondul de salarii este necesar să fie prevăzute în anexele la buget. De fapt, este și o practică și nu suntem de acord cu acceptarea acestui amendament. Iar dacă pe parcursul execuției bugetare apar sarcini noi și ele sunt motivate, la perioadele corespunzătoare se pot produce, prin rectificare, corecțiile respective.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă mulțumesc.

La art.22 alin.4., se propune, de către domnul deputat Dinu, eliminarea. Fiind o propunere de eliminare, o supun cu prioritate votului. Ați auzit, comisia, și inițiatorul, de asemenea, își mențin punctul de vedere.

Cine este pentru eliminarea pct.4 de la art.22? Vă rog să numărați. 16 voturi.

Contra acestui amendament? Vă rog să numărați. 52 contra.

Abțineri? O abținere.

Rămâne varianta aceasta.

Pct.5. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Pct.6. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Pct.7. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Pct.8. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.22 în integralitate a fost adoptat.

Art.23. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.24. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.25. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.26. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.27. Da. Poftiți!

Domnul Gheorghe Dinu:

Domnule președinte,

La art.27 alin.2 care suna așa: "Sumele reprezentând amortizarea calculată pentru aceste mijloace fixe colectează într-un cont distinct deschis la unitățile trezoreriei statului, în afara bugetului, și se utilizează pentru realizarea de investiții..." și așa mai departe.

Treaba aceasta "în afara bugetului", deci să fie în, ce știu eu, într-o anexă, undeva, poate să complice inutil datele bugetului local. Eu am cerut eliminarea sintagmei "în afara bugetului" pentru că și amortizarea reprezintă un venit care poate fi utilizat ulterior pentru cheltuielile de investiții și trebuie băgat acolo, la capitolul "Venituri", nu trecut undeva separat, pentru că la un anumit moment poate fi și scăpat din vedere.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comisia.

Domnul Neculai Grigoraș:

Dacă observăm, acest amendament figurează în lista cu amendamentele admise. Este adevărat că propunerea colegului a fost să eliminăm "în afara", însă am găsit o formulă care trebuie să acopere absolut toate cerințele, și formularea este în loc de sintagma "în afara bugetului", va fi "se utilizează exclusiv pentru realizarea de investiții", și asta este formula convenită și cu reprezentanții Executivului, și cu reprezentanții Partidului România Mare, respectiv domnul Daniel Ionescu, care a fost prezent în comisie.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă mulțumesc.

Totuși, e vorba tot de o eliminare. Supun votului propunerea domnului Dinu. Cine este pentru ea?

Domnul Gheorghe Dinu (din bancă):

Spune același lucru.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Și-o retrage. Bun. Dacă și-o retrage, atunci rămâne varianta comisiei.

Deci, art.27, așa cum a fost modificat de comisie. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.28. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art. 29. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art. 30. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.31. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.32. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Titlul Secțiunii a II-a. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.33. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art. 34. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.35. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.36. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Titlul Secțiunii a III-a. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.37. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art. 38. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.39. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.40. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.41. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.42. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.43. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.44. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Titlul Secțiunii a IV-a. Dacă sunt obiecții la titlu. Nu sunt. Adoptat.

Art.45. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.46. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.47. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.48. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.49. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.50. Dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.51. Dacă sunt obiecții. Sunt la 51 obiecții. Poftiți!

Domnul Gheorghe Dinu:

La art.51 alin.3 care suna așa în ordonanță: "La ordonatorii principali de credite și instituții și servicii publice din subordinea acestora la care salariile se plătesc de două ori pe lună, aplicarea prevederilor din alin. 1 și 2 se face începând cu luna ianuarie din 2005."

Eu am cerut aplicarea din luna ianuarie a anului 2004, pentru că este mult mai costisitor să dau salariile în două tranșe, listare de două ori, hârtie de două ori. Nu înțeleg de ce nu se poate aplica această prevedere începând cu 2005, așa cum se produc, sau se execută sau se face și la personalul bugetar din învățământ, din...și din Parlament, dacă vreți. O dată pe lună se primește salariul.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comisia.

Domnul Neculai Grigoraș:

Una din motivațiile apariției acestei ordonanțe cu privire la finanțele locale este Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, iar această prevedere este strict corelată cu prevederile din Legea 500/2002, acolo unde sunt stabilite niște etape cu privire la aplicarea acestor măsuri, deci suntem pentru respingerea acestui amendament.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă mulțumesc.

Supun votului propunerea de eliminare a pct.3 de la art.51, cu care comisia nu este de acord și nici inițiatorul.

Cine este pentru propunerea domnului Dinu? Vă rog să numărați. 14.

Cine este contra? Vă rog să numărați. 51.

Abțineri? O abținere.

Propunerea nu a trecut, rămâne art. 51 în formularea inițială.

Art.52. Dacă sunt obiecții la art. 52. Nu sunt. Adoptat.

Art.53. Dacă sunt obiecții. Poftiți!

Domnul Gheorghe Dinu:

Textul ordonanței suna, la art.53 alin.1 "Coordonatorii principali de credite trebuie să întocmească execuția și să prezinte în fața forurilor care le aprobă până la 31 mai a anului următor."

Termenul de "31 mai a anului următor" este foarte mare, dacă vrem să discutăm că începând de vreo doi ani de zile, bugetul statului sau al țării se prezintă în anul anterior celui în care urmează să se desfășoare exercițiul bugetar.

Cu alte cuvinte, termenul de "31 mai" înseamnă că poate crea niște perturbări periculoase practic pentru exercițiul bugetar al anului următor. Am propus termenul de "31 martie". De la 1 ianuarie sau 31 decembrie, când se încheie exercițiul bugetar, și până la 31 martie, se pot face toate calculele, în așa fel încât consiliul local, primăria sau ce știu eu, ordonatorul principal de credite poate să decidă pentru anul în curs. Mi s-a părut termenul foarte lung până la 31 mai să prezinte exercițiul bugetar.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comisia vă rog.

Domnul Neculai Grigoraș:

S-a analizat cu foarte mare atenție și acest amendament, ținând cont de termenele și de operațiunile care trebuie executate cu privire la conturile de execuție a bugetelor și toate operațiunile legate de închiderea exercițiilor financiare. Termenul de 31 mai este cel mai rezonabil, 31 martie fiind insuficient. Deci, practic, nu se pot realiza până la 31 martie lucrările care sunt prevăzute la acest alineat 1 al art.53 și din acest motiv ne menținem punctul de vedere, respectiv, respingem amendamentul.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Ați auzit argumentația făcută de către comisie. Vă supun votului varianta comisiei.

Cine este pentru varianta comisiei? Vă rog să numărați!

53 voturi pentru.

Contra. Numărați!12 voturi contra.

Abțineri? 2 abțineri.

A trecut art.53 în varianta comisiei.

Art.54. Dacă sunt obiecții la art.54. Nu sunt. Adoptat.

Art.55. La art.55 dacă sunt obiecții. Nu sunt. Adoptat.

Art.56. Dacă sunt obiecții. Aveți obiecții la art.56? Da. Poftiți!

Domnul Gheorghe Dinu:

Ordonanța prevede că acele credite bugetare neutilizate până la închiderea anului sunt anulate de drept. Or, este extrem de periculos ca, de exemplu, la o lucrare începută într-un exercițiu financiar și neterminată din varii motive, fie datorită vremii nefavorabile, să se oprească finanțarea ei. Am cerut eliminarea acestui alineat 3.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Comisia.

Dar nu-l regăsesc la amendamente respinse, domnul Dinu!

Bine, comisia, spuneți-vă un punct de vedere, chiar dacă nu-l regăsim acolo.

Domnul Neculai Grigoraș:

Cu privire la acest amendament, comisia nu este de acord. Există niște reguli în ceea ce privește derularea acestor fonduri și, ca atare, noi ne menținem punctul de vedere, varianta inițială. Deci, nu suntem de acord cu acest amendament.

(În continuare,, conducerea ședinței este preluată de domnul Valer Dorneanu, președintele Camerei Deputaților)

Domnul Valer Dorneanu:

Supun votului dumneavoastră alin.3 de la art.55. Ați reținut explicațiile la obiecții.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă.

53 voturi pentru, 16 împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în unanimitate alin.3 de la art.55.

Pentru a nu exista nici un fel de discuții, supun și întreg articolul 55 votului.

Cine este pentru? Mulțumesc. Tot 53 de voturi.

Împotrivă? Nici un vot împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. Și multe voturi neexprimate.

La art.56 dacă sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Cap. IV. Titlul. Adoptat în unanimitate.

Art.57, 58. Nu sunt obiecțiuni. Votate în unanimitate.

Art.59, 60. Nu sunt obiecțiuni. Votate în unanimitate.

Art.61, 62. Nu sunt obiecțiuni. Votate în unanimitate.

Titlul Cap. V. Votat în unanimitate.

Art.63, 64. Votate în unanimitate.

Art.65, 66. Votate în unanimitate.

Art.67, 68, 69. Votate în unanimitate.

Titlul Cap. VI. Votat în unanimitate.

Art.70, 71. Votate în unanimitate.

Art.72. Votat în unanimitate.

Titlul Cap. VII. Votat în unanimitate.

Art.73, 74, 75. Votate în unanimitate.

Art.76, 77, 78. Votate în unanimitate.

Art.79, care este și ultimul. Votat în unanimitate.

Anexa I. Nu sunt obiecțiuni. Votată în unanimitate.

Anexa II. Votată în unanimitate.

Am parcurs textele acestei legi. O vom supune votului final mâine.

La pct.11 bugetul Camerei îl luăm mâine, la prima oră, potrivit celor decise în Biroul permanent și în Comitetul ordinii de zi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 18 aprilie 2021, 9:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro