Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 septembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.120/09-10-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 29-09-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 septembrie 2003

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Programului național de dezvoltare turistică "Super - schi" în Carpați (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 284/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Trecem, în continuare, la pct. 11. Proiectul de Lege pentru aprobarea Programului național de dezvoltare turistică Super-schi în Carpați.

Vă amintesc că au fost făcute dezbaterile generale.

Aveți cuvântul, domnule ministru, să îl prezentați.

Domnul Dan Banciu (consilier, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului):

Analiza potențialului turistic al României și în special al potențialului turistic montan ne-a dus la concluzia că există o posibilitate și o necesitate imediată de a dezvolta un program național privitor la sporturile de iarnă în zonele montane, program care a fost întărit printr-un amplu studiu făcut de institutul național de cercetare și dezvoltare în turism, în colaborare cu societăți de proiectare și consultanță în domeniu.

Acest proiect care s-a transformat în propunerea legislativă de față a căutat să determine, în primul rând, posibilități reale, concrete, de a îmbunătăți infrastructura generală a ofertei pentru sporturile de iarnă, a structurilor de primire turistică. Totodată, s-au decelat toate posibilitățile de finanțare existente, vizavi de aceste proiecte și se prevăd astfel toate formele de finanțare posibile, atât finanțare de la bugetul de stat, de la bugetele locale, finanțări particulare, parteneriat sau orice altă formă de finanțare internă sau externă.

Acest studiu și această lege a ținut cont de importanța care se asigură pe plan mondial în domeniul conceptului de siguranță a turismului. Deci, în acest proiect am ținut cont de importanța implementării și urmăririi respectării standardelor internaționale de siguranță în domeniu, atât pentru practicarea sporturilor, precum și a mijloacelor de transport cu cablu, instalațiilor de întreținere și exploatare a pârtiilor.

În concluzie, aplicarea acestei legi se va asigura cu încadrarea în bugetele aprobate, anuale, a instituțiilor implicate în derularea programului respectiv. El a fost etapizat pe mai multe perioade, iar în cursul discuțiilor care au avut loc în cadrul comisiilor proiectul a fost îmbunătățit cu observațiile venite de la comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc și eu.

Din partea comisiei, poftiți domnule deputat.

Domnul Ion Florentin Sandu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art. 89 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată în fond cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Programului național de dezvoltare turistică Super - schi în Carpați, transmis cu adresa nr. 284 din 22 aprilie 2003, înregistrată sub nr. 23/106/2003. Această lege a fost aprobată în Senat în ședința din 10 aprilie 2003.

Cu adresa nr. 448 din 24 martie Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

Cu adresa nr. 284 din 6 mai 2003 Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil proiectul de lege.

Cu adresa nr. 26/1.265 din 7 mai Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a avizat favorabil proiectul de lege.

Cu adresa nr. 243 din 7 mai 2003 Comisia pentru buget, finanțe, bănci a avizat favorabil proiectul de lege.

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare aprobarea Programului național de dezvoltare turistică Super - schi în Carpați, ca program de interes național, pentru dezvoltarea turismului montan, cu componenta principală: turism pentru practicarea schiului.

Sursele de finanțare pentru realizarea programului se constituie, după caz, din: sumele alocate de la bugetul de stat și bugetele locale, credite interne sau externe, ajutoare financiare interne sau externe nerambursabile, resurse ale sectorului privat, alte resurse atrase.

Potrivit prevederilor art. 60 din Regulamentul Camerei Deputaților membrii comisiei au dezbătut proiectul de lege în ședințele din 27 mai și 3 iunie și au întocmit raportul nr. 23/106 din 10 iunie 2003.

Camera Deputaților, în ședința din plen din 2 septembrie a hotărât, în conformitate cu prevederile art. 102 din Regulament, restituirea raportului la Comisia pentru industrii și servicii, în vederea reanalizării unor texte.

În ședința din 9 septembrie și 16 septembrie 2003, Comisia pentru industrii și servicii a luat în dezbatere și a analizat amendamentele depuse.

Principalul amendament admis de comisie se referă la introducerea unei anexe care explicitează situațiile, stațiunile și zonele turistice, prevăzute în fiecare etapă a programului.

La lucrările comisiei au participat, ca invitați, în conformitate cu prevederile art. 51 și 52 din Regulamentul Camerei Deputaților, din partea Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, domnul secretar de stat Nicu Rădulescu, domnul secretar general Anghel Penciu și domnul director Alexandru Stancu, de la Institutul Național de Cercetare și Dezvoltare în Turism.

În urma reanalizării textelor din proiectul de lege, concomitent cu examinarea amendamentelor propuse, membrii comisiei au hotărât, cu 18 voturi pentru și 4 împotrivă, ca proiectul de lege pentru aprobarea Programului național de dezvoltare turistică Super - schi în Carpați să fie supus spre dezbatere și aprobare în plenul Camerei Deputaților, cu amendamentele admise, prezentate în anexe.

La lucrările comisiei au fost prezenți 22 de deputați, din totalul celor 25 de membri ai comisiei.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă dorește cineva să intervină la dezbateri generale? Domnul deputat Raduly.

Domnul Ráduly Róbert-Kálmán:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Înainte de toate, permiteți-mi să mulțumesc inițiatorului și comisiei sesizate în fond, pentru soluția înțeleaptă pe care a găsit-o. Dacă vă aplecați în amănunt asupra formei adoptate de comisie și propuse dumneavoastră spre adoptare, o să vedeți că, în sfârșit, comisia a reușit să prezinte o formă, o variantă în care să fie cuprinse toate aspectele legate de potențialul turismului montan din România, cu incidență vizând practicarea schiului și altor sporturi de iarnă și astfel cred că în comisie s-a reușit ca marea majoritate a colegilor prezenți să fie mulțumiți și să susțină această formă a proiectului de lege.

Desigur că, dincolo de mulțumiri și dincolo de înțelepciunea soluției trebuie să vă spun că în ceea ce mă privește, dar aceasta vă spun exclusiv în nume personal, am rămas cu un singur gust amar, și anume, pentru că o dată cu lărgirea sferei de aplicare a acestui program legat de turismul montan și asupra altor sporturi de iarnă, deci inclusiv a sporturilor care, cel puțin teoretic se practică pe gheață și pe patinoare, aveau loc în etapa a doua a acestui program național acele orașe în care astăzi în România există patinoare artificiale acoperite și, din nefericire, în zona montană. Și, din nefericire, acestea sunt numai două, la Gheorgheni și la Miercurea Ciuc sunt asemenea patinoare dar, din păcate, aceste două localități au fost scăpate din anexă. Poate că vor fi soluționate la mediere.

În consecință, trebuie să vă spun că noi am susținut de la bun început ideea acestui Program Super - schi în Carpați, însă acum, o dată cu modificarea structurii și clarificarea etapelor acestui program susținem nu numai ideea programului național, ci și fondul, detaliile acestuia.

Nu ne rămâne decât să sperăm că acest program, o dată implementat va aduce acele beneficii la care am sperat și sperăm și, drept urmare, să contribuie la dezvoltarea echilibrată a zonei montane și la creșterea economică a țării noastre.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți, domnule deputat.

Domnul Doru Dumitru Palade:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Trebuie să explic, așa cum se arată și în raport, că cei patru deputați ai Comisiei de industrii din partea Partidului România Mare au votat contra acestui proiect și în primul rând motivația noastră se bazează pe faptul că, undeva la art. 4, este prevăzută trecerea unor terenuri, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, din proprietatea publică sau privată a statului și administrarea regiei naționale a pădurilor, în proprietatea publică a unităților administrativ teritoriale, respectiv și în administrarea consiliilor locale.

Noi aici vedem că se deschid porțile unor afaceri ilicite în viitor, pe de o parte, deci acesta a fost motivul. Pe de altă parte, în măsurile care sunt preconizate de această lege se prevede realizarea unui studiu integrat, de către institutul de cercetări de profil, cercetare-dezvoltare în turism și am considera mai util să fi făcut întâi acest studiu, ca să vedem ce implicații sunt în teritoriu și după aceea să elaborăm acest proiect de lege.

Suntem pentru dezvoltarea - încă o dată - a sporturilor de iarnă, unde noi stăm destul de prost, în general, și ca locuri de agrement, dar de aici să nu se creeze alte și alte posibilități de afaceri ilicite.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule profesor.

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Trecem la dezbaterea textului proiectului de lege.

La titlul legii, vă rog să urmăriți amendamentul 1, care sugerează o modificare a acestuia. Dacă aveți obiecțiuni? Adoptat amendamentul 1, modificat titlul legii.

La art. 1 urmăriți, vă rog, amendamentul 2. Nu aveți obiecțiuni. Adoptat amendamentul 2, modificat art. 1.

La art. 2, alin. 1 și 2, vă rog să urmăriți amendamentul 3 al comisiei.

Dacă aveți obiecțiuni? Admis amendamentul, modificat textul art. 2.

La art. 3, pentru lit. a) și b), vă rog să urmăriți amendamentul nr.4.

Dacă aveți obiecțiuni? Admis amendamentul, modificat lit. a) și b).

La lit. c) comisia nu are propuneri. Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni? Adoptat textul inițial din proiect.

La lit. d), e), f) și g), vă rog să urmăriți amendamentele corespunzătoare acestor litere, de la pct. 4, pagina 5 și 6.

Dacă aveți obiecțiuni la vreuna din aceste litere? Nu. Adoptate toate în formularea din amendament.

Articolul 4. Comisia nu are propuneri pentru alin. 1 și 2. Dacă aveți dumneavoastră obiecții? Votat formula din proiectul de lege.

La alin. 3 urmăriți, vă rog, amendamentul 5, cu privire la acest alineat, de la pagina 7.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Votat în unanimitate amendamentul, modificat alin. 3.

La art. 5, în formularea Senatului, 6 a Camerei Deputaților, vă rog să urmăriți amendamentul 6.

Dacă aveți obiecțiuni? Vă rog.

Domnul Dan Banciu:

Îmi permit să îndrept o eroare materială, la art. 5, respectiv noul articol 6. S-a sărit când s-a spus "implementarea programului pe etape va fi coordonată de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, în colaborare cu Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului" și trebuia introdusă aici "și Agenția Națională pentru Sport" care, de fapt, se regăsește - o vedeți în articolul următor. Deci, mai trebuia și completarea "și Agenția Națională pentru Sport". Este o eroare materială. În varianta proiectului exista.

Domnul Valer Dorneanu:

Este o omisiune. Comisia este de acord? Supun, totuși, textul articolului în formularea completată.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

La art. 6, vă rog să urmăriți amendamentul 7. Dacă aveți obiecțiuni? Amendamentul vizează toate trei alineatele. Nu sunt obiecțiuni. Adoptat textul în formularea din amendamentul 7, pentru art. 5.

Actualul art. 7. Comisia nu are propuneri. Dacă aveți dumneavoastră obiecții? Votat în unanimitate în formularea din textul proiectului.

La art. 8, urmăriți amendamentul 9. Nu sunt obiecțiuni. Admis amendamentul 9, modificat art. 8.

Pentru anexă, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt. Adoptat textul anexei în formularea inițiatorului. Cu aceasta, am parcurs textul proiectului de lege.

Vom supune acest proiect votului final la data stabilită de Biroul permanent și Comitetul ordinii de zi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 21:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro