Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 septembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.113/26-09-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 16-09-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 septembrie 2003

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 51/2003 pentru ratificarea Memorandumului de finanțare dintre Guvernul României și Comisia Europeană, referitor la Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontalieră dintre România și Ungaria, semnat la București la 11 decembrie 2002 (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 482/2003

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Următorul proiect, proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.51/2003 pentru ratificarea Memorandumului de finanțare dintre Guvernul României și Comisia Europeană referitor la Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontalieră dintre România și Ungaria, semnat la București la 11 decembrie 2002.

domnul ministru Andrei Popescu, vă rog să prezentați proiectul.

Domnul Andrei Popescu:

Îngăduiți-mi să prezint și acest proiect și proiectul următor, pentru că ambele au legătură indisolubilă. Această categorie de memorandumuri se referă la așa-numitele memorandumuri în oglindă, respectiv realizarea unor obiective generale la limita frontierelor dintre România și Ungaria, respectiv România și Bulgaria.

Obiectivele generale sunt promovarea unei bune vecinătăți și a stabilității în regiunile de graniță, promovarea cooperării între regiunile de graniță, promovarea creării și dezvoltării comunitare a unor rețele de cooperare. Dacă mă refer concret la Memorandumul dintre România și Ungaria, aș sublinia că este vorba de modernizarea tuturor tipurilor de rețele de infrastructură, este în principal coridorul Pan-European nr.4 Budapesta-București-Constanța.

Domnul Valer Dorneanu:

Numai puțin, domnule ministru.

Stimați reprezentanți ai presei, după cum știți, la cererea dumneavoastră nu am modificat Regulamentul cu privire la accesul presei. Vă rog să vă duceți să vă consultați cu colegii dumneavoastră din spate și să vă spună cum am convenit împreună cu dumnealor, inclusiv cu dumneavoastră, cu șefii dumneavoastră, modul de redare a lucrărilor plenului, chiar și pentru cei care insistă într-un mod ostentativ în pozițiile pe care le au. (Observația a fost făcută de domnul președinte, deoarece mai mulți cameramani filmau din diferite puncte ale sălii.)

vă reamintesc, am stabilit acele locuri împreună cu șefii dumneavoastră și am stabilit și modalitatea de a vă deplasa pentru a lua imagini din sală. Așa cum dumneavoastră aveți pretenția să vă respectăm, și o facem, tot așa și noi vă rugăm să nu perturbați bunul mers al lucrărilor.

Aveți cuvântul, domnule ministru.

Domnul Andrei Popescu:

Este vorba de Programul PHARE care conține, grupate pe priorități, 3 obiective specifice, respectiv dezvoltarea infrastructurii, îmbunătățirea trecerii frontierei România - Ungaria, prioritatea dezvoltarea economică, spuneam, proiect în oglindă, pentru România construcția Centrului Internațional de expoziții și târguri Arad, prioritatea nr.3 - fond pentru proiecte mici comune, finanțări, de asemenea, în oglindă.

Suma totală este de 5 milioane euro pentru fiecare țară, la care se adaugă sigur, cofinanțarea națională care înseamnă încă 5,25 milioane euro.

Termenul final pentru contractare este 30 noiembrie 2004, iar pentru efectuarea plăților, 30 noiembrie 2005. Aceeași structură are și Memorandumul de finanțare privind cooperarea transfrontalieră între România și Bulgaria, cu deosebirea că la Bulgaria sunt 4 obiective specifice, se adaugă alte priorități. Suma, din nou, este de această dată modificată, 8 milioane euro pentru fiecare țară la care se adaugă cofinanțarea națională, 2,93 milioane euro, cofinanțare națională.

Termenul final, 30 noiembrie 2004, pentru efectuarea plăților, 30 noiembrie 2005.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

La dezbateri generale se înscriu domnul Bolcaș și domnul Constantin Niculescu.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Înscrierea mea este formală pentru a reaminti aceeași neîncredere în titularizarea corespondentului, doamna ministru Puwak. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Niculescu Constantin.

Domnul Constantin Niculescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur că înscrierea mea nu este formală. Sigur că apreciem constatările presei, apreciem tot ce apare în mass-media, credem că va fi adevărat, dar nu putem vota că tot ce apare în mass-media este și adevărat. Este vorba de un membru al Cabinetului, este vorba de un ministru care a fost în acest Parlament validat, este vorba de o persoană care, la un moment dat, ocupă o funcție și noi ocupăm o funcție și nouă ni se poate ridica imunitatea parlamentară și numai atunci putem vorbi.

Atâta timp cât asupra unei persoane nu planează decât vorbe și nu o acuzație bine delimitată, eu cred că este penibil ca în Parlamentul României să nu funcționeze prezumția de nevinovăție. Deocamdată nimeni nu a afirmat cu certitudine că s-a întâmplat ceva ilegal. Un membru al Cabinetului Năstase poate fi acuzat și că nu a plătit biletul de intrare la un spectacol. Atunci înseamnă că trebuie, neapărat, imediat să luăm măsura ca acel ministru să fie demis. Bun. Sunt măsuri de a fi demis, dar dacă nu există nici un fel de act care să încrimineze o persoană, trebuie de la tribuna Parlamentului să ne uităm la tot ce scrie, un redactor, mai bun sau mai rău, mai bine informat sau mai puțin informat.

Domnul Marcu Tudor (din bancă):

Da, dar sunt mulți redactori...

Domnul Constantin Niculescu:

Deocamdată, în afară de a ști că s-au consumat niște bani, nu știm nimic.

În a doua ordine de idei, aș vrea să cred că, până la urmă, nu aș vrea să cred că sunt în situația aceasta, dar probabil că mulți alți dintre colegii noștri, dacă suntem parlamentari, dacă suntem demnitari ai statului român, nu înseamnă că familiile noastre trebuie să trăiască într-un dolce far niente și să stea să-și vadă de alte treburi decât existența lor. Fiecare face o activitate care crede că este rentabilă pentru el. Trăim într-o societate care vrem să se numească economie de piață, dar nu admitem economia de piață, nu admitem că fiecare trebuie să facă ceva.

Domnule președinte, eu refuz să cred că în Parlamentul României putem să încriminăm pe cineva atâta timp cât nu există dovezi. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc. Practic, am încălcat procedura, trebuia întâi să dau cuvântul președintelui Comisiei de buget pentru a prezenta raportul.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Un minut dacă îmi îngăduiți.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Am tot respectul pentru cuvântul colegului meu, dar sunt dator să fac câteva precizări. Eu nu am vorbit de acuze și în nici un caz nu m-am referit la informații de presă. Am vorbit despre suspiciuni care planează și m-am referit la declarațiile doamnei ministru Puwak care a recunoscut că parte din fondurile PHARE au trecut, au fost repartizate unor întreprinderi, unor firme aparținând familiei domniei sale. Nu am contestat și nu am căderea să contest legalitatea acestor operațiuni, dar moralitatea lor am dreptul să o contest și asta o fac în Parlamentul României.

Are dreptate colegul nostru, familiile noastre, membrii familiilor noastre trebuie să-și desfășoare o activitate normală în continuare, dar nimeni nu deține funcția de ministru ca să alimenteze din fonduri nerambursabile propria sa familie. Aceasta este problema de moralitate și de aici ideea de neîncredere. Evident că poziția ce am luat-o a fost un pas și un blam public pentru lipsa de moralitate a doamnei ministru Puwak cu consecințele care vor decurge în altă parte. De aceea, am și spus, nu vom vota împotrivă, într-adevăr, prematur domnul ministru a dat lămuririle corespunzătoare, dar ne vom abține de la vot, pentru că lucrurile sunt remediabile. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu v-am întrerupt, pentru a nu crede că nu-mi place ceea ce spuneți. Eu am crezut că după ce...

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

Eu cred că vă place.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu-mi place deloc. După ce domnul ministru Andrei Popescu v-a dat explicațiile necesare, dumneavoastră ați venit la tribună ca un jurist eminent ce sunteți și ați spus că înțelegeți să faceți delimitare într-o dezbatere politică, între un comentariu politic și dezbaterea unei legi. Am senzația că ați uitat ceea ce ați spus la tribună. Deci, dacă mai aveți acuze politice, intervenții politice, în dimineața fiecărei zile de marți, acolo puteți vorbi orice. Aici vorbim despre un proiect de lege care angajează România, care pune România în situația de a fi beneficiar a unui program de finanțare și haideți totuși să delimităm aceste lucruri.

Domnul Dan Brudașcu (din bancă):

La fel a fost și cu colegul dumneavoastră, tot declarație politică a făcut.

Domnul Valer Dorneanu:

Mai doriți să interveniți domnule Olteanu? Bine. Ați dorit să cereți sistarea discuțiilor.

Din partea comisiei, rog să prezentați raportul.

Domnul Victor Bercăroiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

În urma examinării proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.51/2003 pentru ratificarea Memorandumului de finanțare dintre Guvernul României și Comisia Europeană, referitor la Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontalieră între România și Ungaria, semnat la București la 11 decembrie 2002, în ședința din 10 septembrie 2003, comisia a hotărât cu unanimitate de voturi ca proiectul de lege să fie supus spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților în forma prezentată de Guvern.

Prezentul proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare. În aceleași condiții a fost aprobat tot cu unanimitate de voturi și Ordonanța Guvernului nr.52/2003 privind ratificarea Memorandumului PHARE dintre România și Bulgaria.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc. Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Dacă la titlul acestuia aveți obiecțiuni? Da, poftiți, domnule Dan Brudașcu.

Domnul Dan Brudașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am o rugăminte la domnul ministru Popescu și la colegii domniei sale să încerce să folosească limba română în definirea unor documente internaționale pe care le semnează Guvernul României.

Noi spunem în general că este vorba despre mișcarea memorandistă sau vorbim despre memorandiști, nu vorbim despre memorandumiști sau mișcarea memorandumistă. În limba română, pe care trebuie să o folosească și Guvernul, pentru că este al României, este de dorit să fie vorba despre ratificarea memorandului în toate cele trei ordonanțe pe care le-a supus ministerul spre dezbaterea Camerei Deputaților.

Deci, sper că aceasta nu modifică substanțial documentele ce ne sunt supuse dezbaterii, am rugămintea să se țină cont de forma corectă, precizată în dicționarul explicativ al limbii române, respectiv folosirea cuvântului "memorand", și nu "memorandum", forma latinească era probabil în vigoare mai mult pe timpul lui Timotei Cipariu.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, nu vreau să vă contrazic, nici să particip la dezbateri, dar domnule Brudașcu, acest memorandum, cred că este al nu știu câtelea... toate au fost așa, acum ați găsit... Aștept și alți colegi să se pronunțe. Domnul Ștefan Cazimir s-a simțit vizat de invitația mea, deși eu nu mă uitam la dânsul decât întrebător.

Domnul Ștefan Cazimir:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Așa cum deja domnul președinte a spus-o, există o tradiție, o cutumă în folosirea unui termen și el are statutul de termen tehnic. Dacă dicționarul nu-l înregistrează și sub această formă, este un lucru regretabil pentru dicționar, dar dicționarele niciodată nu epuizează domeniul, nici nu ar putea să o facă. Există, bunăoară, deja în două ediții un dicționar de cuvinte recente al doamnei Florica Dumitrescu și asemenea dicționare vor apărea mereu pentru a le completa pe cele de mai mari dimensiuni, care rămân, vrând-nevrând, în urmă, dar, așa cum s-a spus din capul locului, este un termen tehnic acreditat ca atare și nu putem pune semnul egalității între ceea ce a fost "memorandul" istoric al militanților transilvăneni și ceea ce este un "memorandum" în accepția în care îl folosim noi în contextul despre care este vorba.

Domnul Marcu Tudor (din bancă):

Și atunci cum este corect?

Domnul Ștefan Cazimir:

Corecte sunt amândouă, fiecare în contextele respective.

Domnul Valer Dorneanu:

De altfel, ca să glumim puțin, domnule Brudașcu, eu cred că dumneavoastră ați vrut prin aceasta să evocați importanța mișcării memorandistice.

Domnul Dan Brudașcu:

Nu, am folosit-o ca un suport pentru a explica de ce nu putem folosi "memorandum", ci "memorand", pentru că este mai în conformitate cu spiritul limbii române. Eu aș vrea să-i spun domnului profesor, cu toată prețuirea pe care o am față de dânsul, că "memorandum" în cazul de față provine din englezește, deci, din textele englezești care au preluat forma latină, se găsește în general formularea "memorandum", deci, o comoditate de traducere a celor care au semnat acest document a condus la menținerea formei latine în acest text.

Nu este un argument că este un termen tehnic uzitat în general, noi trebuie să adaptăm aceste forme la limbajul curent al limbii române, nu înnobilăm prin nimic acest document și legea în sine dacă folosim și în anul 2003 formule specifice perioadei latinizante.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Andrei Popescu. Poftiți.

Domnul Andrei Popescu:

Îmi cer scuze pentru această intervenție, însă aș vrea să fac o subliniere. Am tot respectul pentru domnii care au luat cuvântul la acest prezidiu, însă cred că în dreptul internațional, și avem specialiști în această sală, termenul de "memorandum" este un termen deja consacrat în dreptul internațional. Îmi pare foarte rău, dar pentru cine studiază dreptul internațional public "memorandum" este "memorandum" în dreptul internațional, cu sensul pe care îl are, care consemnează, care înregistrează o anume situație. Mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș (din bancă):

Este singura noțiune juridică, vă rog să spuneți.

Domnul Andrei Popescu:

Este o noțiune juridică.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Vă propun să încheiem aici discuția. Vă aduc aminte, totuși, în afară de interesul academic și științific, suntem în fața unui document internațional care are un regim separat tradus cu egală valoare și cu participarea celor două părți, să nu schimbăm noi niște cutume, acum, printr-o discuție științifică, cutume internaționale și reguli de fapt, internaționale.

La titlul legii, dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Votat în unanimitate.

Cuprinsul articolului unic care conține dispoziția de aprobare a ordonanței.

Dacă aveți obiecțiuni?

Votat în unanimitate.

Titlul ordonanței.

Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

Cuprinsul art.1 și art.2.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Votat în unanimitate.

Vom supune proiectul votului final astăzi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 20 octombrie 2019, 2:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro