Róbert Kálmán Ráduly
Róbert Kálmán Ráduly
Ședința Camerei Deputaților din 2 septembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/12-09-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 02-09-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 septembrie 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.14 Raduly Robert Kalman - comentariu pe marginea Ordonanței Guvernului nr. 18/2003 și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2003;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Și îi dau cuvântul domnului Raduly Robert. Domnul Eugen Pleșa va depune la secretariat.

Domnul Raduly Robert Kalman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Permiteți-mi ca, înainte de toate, să vă urez o sesiune parlamentară eficientă și cu satisfacții, mai eficientă și mai plină de satisfacții decât au fost cele anterioare!

Suntem după o vară fierbinte, suntem după o odihnă mai mult sau mai puțin binemeritată, dar, din nefericire, unele dintre temele majore pe care le-am dezbătut în Parlamentul României, în Camera Deputaților, în sesiunea parlamentară anterioară, încă sunt, și ele, departe de a fi încheiate, sunt încă fierbinți și trebuie să fie dezbătute.

Într-o intervenție din sesiunea parlamentară trecută, m-am referit la Ordonanței Guvernului nr. 18/2003, cea care este de acum de notorietate, privind acele taxe de radio și televiziune antieconomice și imorale care au fost instituite la vremea respectivă de actualul Guvern.

Spuneam atunci că în ceea ce mă privește, dacă venea cineva cu o asemenea soluție la Academia de Studii Economice din București, la examenul de finanțe, cu siguranță, domnul Florin Georgescu sau colegii lui l-ar fi trimis să mai studieze până la sesiunea următoare. Iată că, din fericire, s-a întâmplat același lucru, am avut dreptate, Curtea Constituțională a examinat această soluție a Guvernului Năstase și a trimis ca să mai studieze Guvernul, să găsească o altă soluție.

Unde este, însă, diabolismul întâmplării? Curtea Constituțională a constatat, prin Decizia nr. 300/2003, două lucruri: că Ordonanța nr. 18/2003 a fost emisă cu încălcarea interdicției constituționale referitoare la domeniile rezervate legilor organice, pe de o parte, iar, pe de altă parte, că această edictare a ordonanței s-a făcut cu nerespectarea condiției prevăzute în art. 114 alin. 1 din Constituție referitoare la abilitarea Guvernului printr-o lege specială cu indicarea domeniilor ce pot fi reglementate, deci, Guvernul a încălcat Constituția, fără doar și poate, astăzi, la reexaminare (deci, în august), Guvernul Năstase, pe 26 august, susține cum că Ordonanța nr. 18 ar fi fost în vigoare până la această dată, punând în art. 2 al Ordonanței de urgență nr. 71/2003 că s-ar abroga Ordonanța nr. 18/2003.

Care este însă problema? Că o serie de cetățeni onorabili, persoane fizice, dar și o serie de firme, au plătit cu bunăcredință, pe baza unei ordonanțe neconstituționale (deci, fără un fundament legal), timp de mai multe luni, zeci, sute de miliarde de lei care nu erau datorați.

Întrebarea este, așadar, cine restituie acestor cetățeni banii care au fost confiscați ilegal de statul român? Pentru că există totuși un principiu de drept fundamental, și anume că plata nedatorată este supusă "..

Eu cred că noi trebuie să ne oprim foarte serios când vom dezbate Legea de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 71/2003 asupra acestui subiect și să găsim o soluție în a restitui, în mod firesc, cetățenilor ceea ce au plătit fără bază legală. Într-un stat de drept, moral și legal ar fi ca Guvernul care a emis neconstituțional Ordonanța nr. 18/2003, solidar, să restituie cetățenilor banii care le-au fost luați. Nu cred că se va întâmpla acest lucru, dar, totuși, cred că de la bugetul de stat trebuie să restituim persoanelor fizice și juridice, care au plătit taxa tv și radio în această perioadă, pentru că așa este firesc și normal.

În încheiere, trebuie să vă spun că soluția care a fost dată pe 26 august de actualul Guvern mă nemulțumește în continuare. Guvernul și-a revizuit atitudinea în ceea ce privește taxa plătită de persoanele fizice și s-a oprit, așa cum era normal, doar la cei care aveau aparate radio și televizoare, însă, la societățile comerciale, la persoanele juridice a optat în continuare pentru o formulare globală, așa cum era și înainte de '89, în care toți eram, nu-i așa, "proprietari, producători și beneficiari". Eu cred că, deopotrivă, când dezbatem ordonanța în Parlament, ar trebui ca și societăților comerciale, persoanelor juridice să le aplicăm același regim, care, în sfârșit, a fost aplicat persoanelor fizice. Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 10 aprilie 2021, 18:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro