Ludovic Mardari
Ludovic Mardari
Ședința Camerei Deputaților din 2 septembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.103/12-09-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 02-09-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 septembrie 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.2 Ludovic Mardari - declarație politică cu titlul "Disponibilizarea ceferiștilor- o nouă confirmare a falimentului guvernelor postdecembriste";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul Ludovic Mardari. Urmează domnul Mircea Costache.

Domnul Ludovic Mardari:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi are titlul "Disponibilizarea ceferiștilor - o nouă confirmare a falimentului guvernelor postdecembriste".

În calitate de parlamentar cu domiciliul în municipiul Timișoara unde se află sediul celei mai mari regionale CFR din țară cu cea mai densă și mai veche rețea feroviară, nu pot rămâne indiferent față de problemele grave cu care se confruntă ceferiștii în prezent. De mai bine de 13 ani, restructurarea anunțată de guvernele care s-au perindat la conducerea țării a însemnat doar disponibilizarea de personal, autoritățile fiind incapabile să adopte alte măsuri tehnico-economice și organizatorice în vederea rentabilizării activității și, implicit, a creșterii numărului de locuri de muncă, nu a reducerii drastice a acestora. PSD nu se abate de la această regulă, în ciuda faptului că în campania electorală din anul 2000 a promis un milion de noi locuri de muncă. Nimeni nu contestă necesitatea restructurării activității din CFR, în situația în care arieratele au ajuns la aproximativ 8 mii de miliarde de lei, din care 5 mii la bugetul de stat.

Se impunea însă ca PSD să acorde o atenție corespunzătoare și responsabilă acestui sector încă din decembrie 2000 când a preluat puterea. O verificare continuă pe criterii de performanță economică ar fi fost binevenită pentru a evita supradimensionarea situațiilor de lucrări de reparații în cazul efectuării lor de către terți, pentru a preveni suspendarea cu rea credință a activității pe unele linii locale în favoarea transportului rutier, pentru a stopa aprovizionarea haotică de materiale la prețuri nejustificat de mari. Este adevărat că s-ar fi dat o grea lovitură clientelei politice și intereselor pecuniare ale celor care asigurau managementul, dar arieratele menționate anterior s-ar fi diminuat semnificativ.

În altă ordine de idei, era ușor de prevăzut că vor trece mulți ani până când transportul de călători și de marfă pe calea ferată va ajunge iar la nivelul de dinaintea lui 1989. Economia continuă să fie inferioară acelei perioade. Navetiștii proveniți din mediul rural, nemaiavând de lucru în orașe au rămas pe la casele lor reprofilându-se forțat pe agricultura de subzistență. Chiar și în condițiile în care redresarea economică se lasă așteptată, cei aproape 11 mii de km de rețea feroviară aflați în patrimoniul statului nu pot fi abandonați la cheremul hoților, capabili să fure până și bucățile de șină pentru a le vinde la fier vechi. Dimpotrivă, administrarea lor corespunzătoare este imperios necesară.

Așa cum s-au utilizat de la bugetul de stat sume uriașe pentru modernizarea Romtelecomului și a băncilor, care ulterior au fost privatizate pe nimic datorită șpăgii dovedite că a fost primită de negociatori, nu văd de ce nu se puteau aloca sumele necesare pentru repararea, respectiv automatizarea infrastructurii feroviare. Astfel s-ar fi pregătit desfășurarea activității pe calea ferată în condiții de siguranță cu un număr mai redus de personal. Oricum, România se află pe un codaș loc 15 în Europa în privința subvenției acordate transportului feroviar, deși volumul de activitate este mai mare decât în multe dintre țările superior clasate.

În paralel, ar fi trebuit să se lucreze la fundamentarea unor programe privind înființarea de noi locuri de muncă, în vederea preluării salariaților disponibilizați. Astfel de măsuri nu au fost abordate de actualul minister al transporturilor cu seriozitatea și responsabilitatea necesare.

În momentul în care FMI-ul a dat un ultimatum referitor la CFR, Guvernul Năstase a forțat neinspirat și păgubos ca întotdeauna soluția disponibilizării de personal, fără pregătirea prealabilă corespunzătoare, necesară diminuării impactului social ce se va produce în viitorul apropiat. Nu-i pasă nimănui din Guvernul PSD-PUR-UDMR de ceea ce se va întâmpla cu miile de salariați de la CFR și cu familiile lor peste un an sau doi când se vor termina sumele compensatorii.

De menționat că dacă până în prezent nu au fost evenimente deosebite la CFR, nu este exclus ca în anii imediat următori să avem parte de ele în condițiile unui transport feroviar cu personal insuficient, raportat la o infrastructură degradată datorită neexecutării lucrărilor necesare. Se pune întrebarea: cine va răspunde în cazul pierderilor de vieți omenești. Situația ceferiștilor condamnați să rămână fără locuri de muncă, fără alternativă privind obținerea unui venit care să asigure traiul de zi cu zi pentru ei și familiile lor, sentința aparținându-i, culmea cinismului, fostului lider de sindicat Miron Mitrea, este de-a dreptul tragică. Asistăm la o nouă politică a curbelor de sacrificiu, ca în anii '30 ai secolului trecut, datorită incompetenței și indiferenței inadmisibile a celor aflați la conducerea țării.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 8 aprilie 2020, 3:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro