Doamna Gabriela Anghelache (președinte CNVM): Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor parlamentari, Vă rog să-mi permiteți ca în puține cuvinte să sintetizez activitatea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, prezentată în raportul pe anul 2001. Strategia pe termen mediu a Comisiei de Valori Mobiliare este aceea de a reuși transformarea pieței de capital într-o alternativă viabilă a economiei naționale. Obiectivul, în baza acestei strategii pe care ni l-am propus în anul 2001, a fost, pe de o parte, recâștigarea încrederii investitorilor în instituțiile și produsele pieței de capital, iar pe de altă parte, reașezarea pieței, astfel încât indicatorii pieței bursiere și ai celorlalte segmente ale pieței de capital să fie mai performanți decât în anul 2000. Aceste obiective s-au îndeplinit, lucru care este prezentat în raport, tocmai prin informațiile statistice, care arată că toți indicatorii pieței bursiere au prezentat o creștere, cu excepția a doi indicatori, și anume, numărul societăților comerciale tranzacționate la bursă care s-a diminuat și randamentul în dividende care, de asemenea, s-a diminuat, dar care este datorat funcționalității și performanțelor economiei reale. În ceea ce privește reducerea numărului societăților cotate, lucrul acesta este apreciat pozitiv, deoarece, la bursă, trebuie să fie cotate și tranzacționate numai cele mai performante societăți, iar această diminuare a vizat tocmai excluderea de la cota bursei a celor care nu îndeplineau criteriile de performanță. Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și-a desfășurat activitatea urmărind, în principal, creșterea transparenței pe piață, asigurarea unor informații corecte, complexe și la timp pentru toți investitorii, realizarea unei supravegheri cât se poate de atente și în timp cât se poate de scurt a tuturor segmentelor pieței cu insistență asupra fondurilor deschise de investiții, precum și controlul activității desfășurate de toate entitățile supravegheate și reglementate. Aș vrea să aduc în atenție faptul că raportul comisiilor de specialitate ale celor două Camere pun în evidență trei aspecte la care noi am reflectat și aș vrea să vă supun atenției faptul că, în ceea ce privește observația referitoare la nerespectarea condiției ca în structura portofoliilor fondurilor deschise de investiții, lichiditățile, respectiv numerarul și activele ușor mobilizabile să reprezinte cel puțin 30%, acest fapt doar aparent nu a fost respectat, ci, dimpotrivă, noi am inclus în activele ușor mobilizabile și titlurile de stat cu scadență de până la 90 de zile, datorită randamentului mare, riscului zero și faptului că ele, având o piață secundară, pot fi transformate oricând în lichidități. O altă observație care s-a făcut în raport a constat în aceea că portofoliile fondurilor deschise de investiții nu au fost suficient de diversificate. Considerăm că diversificarea s-a realizat pe toate produsele pieței românești la acea dată. Sigur, este de dorit o diversificare mult mai largă, când vom reuși să asigurăm și produse mai multe, iar în ceea ce privește această diversificare, este adevărat că orientarea a fost îndeosebi spre plasamente monetare, acestea fiind cele mai rentabile și în acest fel s-a asigurat performanța fondurilor. Cea de-a treia observație din raport vizează faptul că autoritatea pieței nu a autorizat nici o bursă de mărfuri. Lucrul acesta nu a fost posibil, pentru că legislația era tocmai în transformare, iar condițiile care erau impuse prin noul proiect de lege erau altele decât în legea existentă, lege existentă care dădea dreptul burselor de mărfuri să ceară autorizarea la 24 de luni de la aprobarea legii, deci erau în termen. În ceea ce privește bugetul de venituri și cheltuieli, el a fost analizat cu mare competență, noi am acordat o atenție deosebită execuției acestuia, astfel încât la cheltuieli am obținut economii, economii importante de 40%, care se referă îndeosebi la faptul că nu am cheltuit pentru investiții atât cât ne-am propus, pentru că nu a fost posibil să găsim la data aceea un sediu corespunzător, iar la partea de cheltuieli am depășit veniturile. Deci, am încheiat anul cu excedent, excedent care a fost reportat în bugetul pe anul 2002. Activitatea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare a avut și un alt element important, acela de a reglementa piața prin legislația secundară, lucru care a constat în modificarea unor regulamente existente și introducerea unora noi și cel mai important aspect este că în anul 2001 am lucrat intens la elaborarea proiectelor celor patru legi ale pieței de capital, care în anul următor, 2002, au fost și aprobate ca lege. Vă mulțumesc pentru atenție.
|