Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 6 martie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.23/17-03-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 06-03-2003 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 6 martie 2003

9. Dezbaterea și adoptarea Raportului de activitate pe anul 2001 al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Stimați colegi,

Trecem la Raportul de activitate pe anul 2001 al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare și Raportul de audit intern și certificarea bilanțului contabil și a contului de execuție bugetară al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare pentru perioada 01.01.2001 - 31.12.2001.

Dau cuvântul doamnei președinte Anghelache pentru a susține acest raport.

Doamna Gabriela Anghelache (președinte CNVM):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Vă rog să-mi permiteți ca în puține cuvinte să sintetizez activitatea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, prezentată în raportul pe anul 2001.

Strategia pe termen mediu a Comisiei de Valori Mobiliare este aceea de a reuși transformarea pieței de capital într-o alternativă viabilă a economiei naționale. Obiectivul, în baza acestei strategii pe care ni l-am propus în anul 2001, a fost, pe de o parte, recâștigarea încrederii investitorilor în instituțiile și produsele pieței de capital, iar pe de altă parte, reașezarea pieței, astfel încât indicatorii pieței bursiere și ai celorlalte segmente ale pieței de capital să fie mai performanți decât în anul 2000.

Aceste obiective s-au îndeplinit, lucru care este prezentat în raport, tocmai prin informațiile statistice, care arată că toți indicatorii pieței bursiere au prezentat o creștere, cu excepția a doi indicatori, și anume, numărul societăților comerciale tranzacționate la bursă care s-a diminuat și randamentul în dividende care, de asemenea, s-a diminuat, dar care este datorat funcționalității și performanțelor economiei reale.

În ceea ce privește reducerea numărului societăților cotate, lucrul acesta este apreciat pozitiv, deoarece, la bursă, trebuie să fie cotate și tranzacționate numai cele mai performante societăți, iar această diminuare a vizat tocmai excluderea de la cota bursei a celor care nu îndeplineau criteriile de performanță.

Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și-a desfășurat activitatea urmărind, în principal, creșterea transparenței pe piață, asigurarea unor informații corecte, complexe și la timp pentru toți investitorii, realizarea unei supravegheri cât se poate de atente și în timp cât se poate de scurt a tuturor segmentelor pieței cu insistență asupra fondurilor deschise de investiții, precum și controlul activității desfășurate de toate entitățile supravegheate și reglementate.

Aș vrea să aduc în atenție faptul că raportul comisiilor de specialitate ale celor două Camere pun în evidență trei aspecte la care noi am reflectat și aș vrea să vă supun atenției faptul că, în ceea ce privește observația referitoare la nerespectarea condiției ca în structura portofoliilor fondurilor deschise de investiții, lichiditățile, respectiv numerarul și activele ușor mobilizabile să reprezinte cel puțin 30%, acest fapt doar aparent nu a fost respectat, ci, dimpotrivă, noi am inclus în activele ușor mobilizabile și titlurile de stat cu scadență de până la 90 de zile, datorită randamentului mare, riscului zero și faptului că ele, având o piață secundară, pot fi transformate oricând în lichidități.

O altă observație care s-a făcut în raport a constat în aceea că portofoliile fondurilor deschise de investiții nu au fost suficient de diversificate.

Considerăm că diversificarea s-a realizat pe toate produsele pieței românești la acea dată. Sigur, este de dorit o diversificare mult mai largă, când vom reuși să asigurăm și produse mai multe, iar în ceea ce privește această diversificare, este adevărat că orientarea a fost îndeosebi spre plasamente monetare, acestea fiind cele mai rentabile și în acest fel s-a asigurat performanța fondurilor.

Cea de-a treia observație din raport vizează faptul că autoritatea pieței nu a autorizat nici o bursă de mărfuri. Lucrul acesta nu a fost posibil, pentru că legislația era tocmai în transformare, iar condițiile care erau impuse prin noul proiect de lege erau altele decât în legea existentă, lege existentă care dădea dreptul burselor de mărfuri să ceară autorizarea la 24 de luni de la aprobarea legii, deci erau în termen.

În ceea ce privește bugetul de venituri și cheltuieli, el a fost analizat cu mare competență, noi am acordat o atenție deosebită execuției acestuia, astfel încât la cheltuieli am obținut economii, economii importante de 40%, care se referă îndeosebi la faptul că nu am cheltuit pentru investiții atât cât ne-am propus, pentru că nu a fost posibil să găsim la data aceea un sediu corespunzător, iar la partea de cheltuieli am depășit veniturile. Deci, am încheiat anul cu excedent, excedent care a fost reportat în bugetul pe anul 2002.

Activitatea Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare a avut și un alt element important, acela de a reglementa piața prin legislația secundară, lucru care a constat în modificarea unor regulamente existente și introducerea unora noi și cel mai important aspect este că în anul 2001 am lucrat intens la elaborarea proiectelor celor patru legi ale pieței de capital, care în anul următor, 2002, au fost și aprobate ca lege.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Vă rog, raportul celor două Comisii de buget, finanțe. Domnule deputat Grigoraș, aveți cuvântul.

Domnul Neculai Grigoraș:

Comisiile pentru buget, finanțe și bănci ale Senatului și Camerei Deputaților au analizat Raportul anual de activitate al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, Raportul anual de audit financiar și execuția bugetului de venituri și cheltuieli. În raportul comisiei sunt prezentate analize și constatări la detaliu. Reținem că activitatea desfășurată de CNVM în 2001 s-a desfășurat conform actelor normative în vigoare și am să dau citire și propunerilor, chiar dacă doamna președinte Anghelache s-a referit la modul în care comisia a fost preocupată de rezolvarea acestor probleme. Ele vizează câteva aspecte, și anume: crearea condițiilor necesare în vederea diversificării structurii de portofoliu a fondurilor, în special crearea cadrului normativ, intensificarea preocupării în vederea autorizării și supravegherii burselor de mărfuri, evitarea situațiilor de nelichiditate și de insolvabilitate printr-o colaborare permanentă cu Banca Națională și comisia pentru supravegherea asigurărilor, asigurând o informare cu privire la activitatea pieței financiare.

În aceste condiții, cele două comisii propun plenului Parlamentului supunerea spre dezbatere și adoptare a Raportului Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare, a Raportului anual de audit financiar și execuția bugetului de venituri și cheltuieli.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Vă rog. Dacă sunt luări de cuvânt? Înțeleg că nu sunt.

Stimați colegi,

În consecință, supun votului dumneavoastră Raportul de activitate pe 2001 al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare și Raportul de audit intern și certificarea bilanțului contabil și a contului de execuție bugetară al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare pe anul 2001.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Votat în unanimitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 aprilie 2021, 5:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro