Domnul Mihai Tănăsescu: Mulțumesc, domnule președinte. Din analiza indicatorilor macroeconomici estimați pentru anul 2002, care au la bază o reducere a inflației cu două puncte procentuale față de prognoza inițială, precum și ca urmare a execuției veniturilor și cheltuielilor bugetului general consolidat pe primele nouă luni ale anului, a rezultat necesitatea unei noi rectificări bugetare în toamna anului trecut. Prin această nouă rectificare bugetară, veniturile bugetului de stat pe sold au avut o scădere de 835 de miliarde de lei ca urmare a creșterii sumelor defalcate din impozitul pe venit și taxa pe valoarea adăugată către bugetele locale. În al doilea rând, cheltuielile bugetului de stat pe sold s-au diminuat cu 662 de miliarde de lei prin reducerea cheltuielilor cu dobânzile la datoria publică cu 1300 miliarde lei, diminuarea cheltuielilor privind cofinanțarea fondurilor europene nerambursabile cu 2400 de miliarde de lei și creșterea prin echilibrarea bugetului asigurărilor sociale de stat, prin transferuri de la bugetul de stat, în sumă de 2528 miliarde de lei. În cadrul cheltuielilor bugetului de stat, ca urmare a execuției pe primele nouă luni ale anului trecut, s-a estimat că se pot realiza economii de 555 miliarde de lei la o serie de ordonatori principali de credite. Astfel, sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat și pentru bugetele locale s-au suplimentat în felul următor: sumele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale, un plus de 468 de miliarde de lei; sumele defalcate din impozitul pe venit pentru subvenționarea energiei termice, un plus de 630,8 miliarde lei; sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată, 700,4 miliarde lei. Concomitent cu propunerea de rectificare a veniturilor și cheltuielilor bugetului de stat, pe anul 2002, s-a prevăzut și modificarea bugetelor fondurilor speciale anexe la bugetul de stat pe anul respectiv, și anume, la bugetul Fondului asigurărilor sociale de sănătate printr-o majorare atât a veniturilor, cât și a cheltuielilor cu 300 de miliarde de lei, la bugetul Fondului special pentru dezvoltarea sistemului energetic, majorându-se veniturile cu 100 miliarde de lei, iar la cheltuieli cu 200 de miliarde de lei, cu o diminuare a excedentului cu 100 miliarde de lei, precum și la bugetul Fondului special al drumurilor publice, unde s-au diminuat venituri în sumă de 3000 de miliarde de lei și la cheltuieli cu 2000 de miliarde de lei, cu o diminuare a excedentului de 1000 miliarde de lei. În condițiile menționate mai sus, deficitul bugetului general consolidat s-a menținut ca pondere în produsul intern brut, așa cum a fost aprobat de către Parlament. Vă mulțumesc.
|