Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of December 16, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.180/26-12-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 16-12-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of December 16, 2002

24. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Trecem la secvența de întrebări și interpelări.

Da, ministerele sunt prezente? Nu prea sunt prezente.

Pentru domnul Damian Brudașca, răspuns din partea Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor

Poftiți.

Domnul Cezar Armeanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Numele meu este Cezar Armeanu, sunt secretar de stat la Ministerul Comunicațiilor.

Referitor la întrebarea domnului deputat, înregistrată cu nr.836 din 26.11.2002 - "Deservirea localităților mai sus menționate, respectiv Negreni, Ciucea și Poieni cu programul public de TV România 1 este asigurată de translatorul TV Poieni. Descărcarea electrică la care se face referire în întrebare a avut loc la începutul lunii aprilie 2002, în urma acesteia trebuind să fie refăcută instalația electrică interioară în totalitate. S-a înlocuit cablul subteran de alimentare cu energie electrică, s-au înlocuit toate modulele componente ale translatorului, echipamentul nefuncționând o perioadă de aproximativ 2 săptămâni.

În perioada 28.07 - 01.11. 2002 s-au înregistrat 5 cazuri de funcționare cu indici slabi datorită vechimii echipamentelor. După cum știți, acestea sunt din 1977 și rețelele de alimentare cu energie electrică.

În 05.12.2002 au fost efectuate măsurători în zona de serviciu pentru verificarea sesizării, rezultatele acestora indicând buna funcționare a echipamentelor. Ținând cont de faptul că aceste deranjamente la translatorul TV Poieni au avut drept cauze principale descărcările electrice, atmosferice și fluctuațiile pe rețeaua de alimentare cu energie electrică, considerăm că numărul acestora se încadrează în limitele normale. Localitățile Negreni, Ciucea și Poieni nu sunt deservite de programul public TVR-2, neaflându-se în zona de serviciu a unui emițător sau translator care imită acest program. Pentru deservirea cu programul TVR-2 s-a primit solicitare din partea primăriei Poieni. Deoarce în condițiile bugetare actuale SNR-ul nu poate suporta din fonduri proprii întregul cost pe care îl presupune o astfel de investiție s-a încheiat un protocol de intenție și un angajament prin Direcția de radio comunicații Cluj cu primăria Poieni, prin care aceasta contribuie la realizarea unor obiective din proiect.

Până în prezent, primăria Poieni, din păcate, nu a realizat nici unul din obiectivele pentru care s-a angajat Direcția regională, având, în mare, pregătite deja echipamentele necesare punerii în funcțiune a acestui proiect.

Asigurându-vă de înalta mea considerație, ministrul Dan Nica."

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Domnul Damian Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Mulțumesc domnului ministru pentru răspunsul dat. Vreau să-l informez că eu am fost ieri după masă în zonă, am urmărit programul transmis pe București 1 și vreau să-l informez cu tot respectul și cu toată obiectivitatea că nici la data de față, din păcate, nu s-a făcut remedierea de care se vorbește în răspuns. Vreau să-l informez că, în continuare, imaginea este neclară, joacă, și nu cred că cei care au întocmit răspunsul au făcut și după data respectivă verificări în acest sens.

Pe de altă parte, domnule ministru, ministerul pe care dumneavoastră îl conduceți mi se pare unul dintre cele mai dinamice ministere ale actualului Guvern. Toată admirația pentru tot ce încercați să faceți, de racordare la situațiile de tehnologii înalte din alte țări dar, domnule ministru, aș vrea să nu se uite la ministerul dumneavoastră că și cetățenii din această zonă plătesc abonamentul TV către statul român și, prin urmare, statul român ar trebui să se gândească pe lângă atâtea alte dotări foarte importante pentru economia națională și viața de zi cu zi, să urgenteze extinderea sau generalizarea în zona Apusenilor și a recepționării Programului II. Aceasta pentru ca, într-adevăr, ca să corespundeți sloganului electoral: "Alături de oameni, împreună cu ei". Nu puteți fi alături de oameni, atâta vreme cât le reduceți posibilitatea de a viziona programul II pentru care ei plătesc ca toți cetățenii României abonamentul lunar.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Ei, noi venim mai aproape și fizic, nu numai la televizor.

Domnul secretar de stat, dacă mai are vreun comentariu de făcut?

Domnul Cezar Armeanu:

Domnule deputat, vă garantez că până la sfârșitul acestei săptămâni vor fi revăzute toate instalațiile. 2. V-am spus că SNR-ul nu are posibilități materiale pentru a face această investiție. Dacă administrația publică din localitatea Poieni este dispusă să inițieze acest proiect, este totul în ordine.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Pentru domnul deputat Emil Crișan răspunde domnul general Abraham.

Poftiți, vă rog, să dați un răspuns referitor la întrebarea adresată de domnul Emil Crișan. Situația unei familii cu 13 copii din orașul Abrud înșelată de un salariat al Serviciului Evidența populației. Și, pentru că sunteți la microfon răspundeți și domnului Brudașca.

Domnul Pavel Abraham:

În urma verificării aspectelor semnalate în stenograma ședinței din 5 noiembrie 2002, au rezultat următoarele constatări.

La data de 7 decembrie 2001, doamna Voicu Lucica l-a contactat la domiciliu pe domnul Narița Grigore, socrul agentului principal, Felea Sorin, în vederea achiziționării unui imobil situat în orașul Abrud, al cărui proprietar este fiica acestuia, Felea Amalia Monica. În ziua următoare, respectiv la 8 decembrie 2001, Voicu Lucica, împreună cu fiica acesteia de 28 de ani, s-au deplasat la domiciliul numitei Felea Amalia Monica, soția agentului principal de poliție, Felea Sorin, unde au încheiat un contract de vânzare-cumpărare, sub semnătură privată, având ca părți pe Felea Amalia Monica și pe Voicu Lucica, în calitate de cumpărător, ce a avut ca obiect transmiterea întregului drept de proprietate al acesteia asupra imobilului constând în terenul construibil și curtea aferentă în suprafață de 94 mp, precum și o casă de locuit cu două camere și un hol, situate în orașul Abrud, str.Piața Petru Dobra nr.5, jud.Alba. Prețul de vânzare a fost stabilit de numita Voica Lucica și Felea Amalia, și nu de către polițiști, la suma de 70 de milioane de lei, din care cumpărătorii au achitat la data semnării actului suma de 20 de milioane de lei, urmând ca restul echivalați de părțile contractante, de comun acord, la suma de 1612 dolari SUA, să fie plătită în întregime până la 08.03.2002.

Redactarea precontractului a fost făcută de Felea Sorin care împreună cu fiica numitei Voicu Lucica au fost menționați ca martori ai tranzacției. După întocmirea actului, familia Voicu împreună cu 7 copii minori s-a mutat în imobil. Dat fiind faptul că aceștia nu au putut achita la timp diferența de preț, adică suma de 1612 dolari SUA, părțile contractante au convenit de comun acord prelungirea termenului de plată până la 8 mai 2002, printr-o declarație autentificată, sub nr.398 din martie 2002 la Notariatul public Câmpeni. Atât în precontract, cât și în declarația autentificată, părțile contractante au stabilit că dacă nu se achită diferența de preț menționată la datele stabilite, contractul de vânzare-cumpărare va fi reziliat, vânzătorul nu mai avea nici o obligație față de cumpărător, iar cumpărătorii vor pierde definitiv suma de bani plătită din preț cu titlul de daune. Nu se confirmă afirmația că Voicu Lucica și Voicu Ticu sunt neștiutori de carte și că nu au știut de clauzele contractuale.

Cu ocazia prezentelor verificări, s-a stabilit că la primul act întocmit au participat și fiica acesteia, ambele semnând de luare la cunoștință, iar declarația autentificată prin notarul public i-a fost citită, după care a semnat-o.

Acest fapt a fost confirmat și prin declarația holografă dată în fața colectivului de control de către Voicu Lucica. Cu toate că acest litigiu este de natură civilă, familia Felea a dat dovadă de înțelegere, iar la data efectuării verificărilor a convenit restituirea sumei de 15 milioane de lei din avansul perceput, până la 15 ianuarie 2003. Diferența de 5 milioane reprezintă despăgubirile pentru degradările produse imobilului și alte cheltuieli neachitate, energie electrică, apă, canalizare și nu chirie pentru cele 6 luni, cât familia Voicu a locuit în imobil. Față de această situație, familia Voicu se declară mulțumită, neavând alte pretenții și obiecțiuni pentru viitor.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comentarii? Poftiți, domnule deputat.

Domnul Emil Crișan:

În primul rând, vreau să mulțumesc pentru că v-ați sensibilizat la această declarație politică

După câte știu, comisia de verificare, de cercetare a acestor fapte consemnate de către mine, a stabilit de comun acord împreună cu familia Felea și familia Voicu că, până la data de 15 decembrie, vor primi suma de 5 milioane, urmând ca până în 15 ianuarie 2003 să primească diferența de până la 15 milioane.

Mă bucur că am reușit să fac ceva pentru această familie oropsită, ca să-i zic așa, dar, după știința mea, până la data de ieri, 15 decembrie, nu se primise nici un ban, astfel că, dacă până la data de 15 ianuarie nu vor primi cele 15 milioane care li s-au promis, eu voi continua cu interpelări la adresa dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Vă mulțumim.

Domnule general Abraham vă rog să-i răspundeți și domnului Damian Brudașca.

Domnul Pavel Abraham:

În legătură cu întrebarea domnului deputat referitoare la modul în care Ministerul de Interne intenționează să rezolve problema dotării cu tehnică modernă a Arhivelor Naționale, am onoarea să vă comunic următoarele:

În urma analizei efectuate la nivelul colegiului de conducerea al Ministerului de Interne, instituția noastră a supus spre adoptare Guvernului, în ședința din 9.V.2002, documentul intitulat "Probleme actuale și de perspectivă privind asigurarea cu resurse tehnico-materiale a Arhivelor Naționale." În acest document este prevăzut, printre altele, și modul de repartizare și eșalonare în perioada 2003-2009 a fondurilor necesare a arhivelor naționale pentru investiții privind construcții și reparații capitale, asigurarea mijloacelor de protecție și conservarea documentelor, a mijloacelor în domeniul comunicațiilor și informaticii precum și a echipamentelor aferente.

Astfel, potrivit documentului anterior menționat, pentru perioada 2003-2005, se intenționează achiziționarea de mijloace de resortul comunicațiilor și informaticii, în valoare de aproximativ 500.000 de dolari, mijloace de resortul cazarmării, în valoare de aproximativ 800.000 de dolari și mijloace de resortul echipamentelor, în valoare de 200.000 de dolari.

De asemenea, problema clădirilor necesare pentru depozitarea arhivelor a fost prezentată de către conducerea Ministerului de Interne în Consiliul Suprem de Apărare a Țării. În executarea Hotărârii 22 din 12.II.2001, C.S.A.T., la nivelul conducerii ministerului, se analizează posibilitatea preluării unor imobile de la Ministerul Apărării Naționale, imobile disponibilizate ca urmare a restructurării acestei instituții.

Totodată, conducerea ministerului analizează posibilitatea realizării unor extinderi ale clădirilor direcțiilor județene ale arhivelor naționale, cu sprijinul reprezentanților administrațiilor publice locale, precum și utilizarea unor spații folosite în prezent de alte unități ale Ministerului de Interne.

Cu deosebită stimă, semnează domnul ministru de interne, Ioan Rus.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comentarii, domnule Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

O să fie surprins domnul chestor. N-am comentarii și, mai ales, n-am observații negative. Mă bucură foarte mult. Pentru prima dată de când primesc răspunsul de la Ministerul de Interne că, într-adevăr, o chestiune foarte importantă este abordată cu toată seriozitatea și competența de către conducerea ministerului.

Permiteți-mi, cu acest prilej, să le transmit celor din conducerea ministerului, sincerele mele mulțumiri și urări de un an mai fructuos în 2003.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Servim patria.

Domnul general Abraham va răspunde domnului Metin Cerchez.

Domnul Pavel Abraham:

În legătură cu interpelarea domnului deputat Metin Cerchez, am onoarea să prezint următoarele aspecte:

Potrivit reglementărilor interne privind accesul în unitățile Ministerului de Interne, stabilite prin Ordinul M.I.0175 din 1.II.2000, la intrarea în unitățile Ministerului de Interne, toate persoanele, cu excepția președintelui României, primului-ministru, ministrului de interne, secretarilor de stat, secretarul-general al ministerului, precum și comandanților, șefilor, locțiitorilor acestora, pentru structurile pe care le conduc, sunt obligate să prezinte necondiționat personalului de serviciu pe punctul de control "acces" documentele de acces.

Potrivit acelorași reguli, în situația prezentării la punctele de control "acces" al persoanelor care solicită intrarea în unitate și nu au drept de acces, personalul de serviciu este obligat să legitimeze persoanele respective. Dacă persoana care solicită accesul este un demnitar care se prezintă la sediul unității fără a se anunța, se înștiințează imediat ofițerul de serviciu principal.

Întrucât documentul prezentat de dumneavoastră pentru legitimare, datorită modului fugitiv de afișare, nu a putut fi vizualizat de către personalul de serviciu, agentul șef adjunct de poliție, Anghel Gheorghe, v-a invitat la ghișeul de informații de unde aveați posibilitatea să-l contactați telefonic pe domnul comisar de poliție Nicolae Cornel, care vă invitase la sediul unității în conformitate cu atribuțiile lui de serviciu.

În legătură cu tonul nepoliticos și comportamentul necorespunzător al personalului de serviciu, cercetările continuă, urmând ca la definitivarea acestora, să se aplice măsurile prevăzute de lege.

Cu deosebit respect, semnează domnul ministru de interne, Ioan Rus.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comentarii din partea domnului deputat. Nu sunt.

Pentru domnul Damian Brudașca are două răspunsuri domnul secretar Petre Ciotloș de la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Domnul Petre Ciotloș (secretar de stat în Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ca răspuns la întrebarea adresată domnului Marian Sârbu, ministrul muncii și solidarității sociale, de către domnul deputat Damian Brudașca, cu privire la Fundația "Excelsior", Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a formulat următorul răspuns:

Referitor la obiectul întrebării domnului deputat Damian Brudașca privind Fundația "Excelsior" din Cluj-Napoca, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale își menține punctul de vedere exprimat cu ocazia interpelării prezentate în luna noiembrie 2002.

Față de acest punct de vedere se impun ca răspuns la observațiile domnului deputat, următoarele precizări:

Fundația "Excelsior" poate fi inclusă conform prevederilor legale în vigoare, în categoria acelor fundații care pot fi finanțate din bugetul de stat pentru lucrările de reparații și modernizarea unității de asistență socială Casa "Excelsior" în care urmează a fi realizată reinserția socio-profesională a tinerilor peste 18 ani proveniți din casele de copii.

În baza documentației depuse de către fundație, în anul 2000, la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale a fost aprobată, prin Hotărârea Guvernului nr.925/2000, finanțarea cu 1 miliard de lei a lucrărilor de reparații și modernizarea imobilului în care urma să funcționeze Casa "Excelsior".

Așa cum am menționat anterior, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și-au onorat în întregime obligațiile financiare ce decurgeau în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr.925/2000.

În situația în care Fundația "Excelsior" dorește continuarea lucrărilor la acest obiectiv prin cofinanțare, în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.118/1999, aprobată prin Legea nr.366 din 2001, este necesară o nouă solicitare de alocare de fonduri de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale în conformitate cu metodologia aprobată prin Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale nr.173/2001.

Documentația depusă la Ministerul Muncii și Solidarității Sociale în anul 2000 care a stat la baza finanțării aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.925/2000 nu mai este valabilă pentru o nouă solicitare.

Menționăm că, până în prezent, din verificările efectuate de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, fundația nu a depus la Direcția generală de muncă și solidaritate socială a județului Cluj nici o documentația în vederea obținerii unei finanțări în conformitate cu prevederile legale.

În acest context, menționăm că problema poate fi rezolvată la nivelul autorităților publice locale, respectiv al Direcției generale de muncă și solidaritate socială a județului Cluj, care are datoria de a analiza oportunitatea înființării unor unități de asistență socială în teritoriu și de a propune Ministerului Muncii și Solidarității Sociale inițierea unei Hotârâri de Guvern pentru aprobarea finanțării.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Comentarii,vă rog.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Eu țin să-i mulțumesc domnului ministru că, în sfârșit, am primit un răspuns de care mă pot lega în demersurile ulterioare.

Ceea ce mă surprinde însă, este că ministerul este pe cale să abandoneze o investiție pe care a făcut-o, investiție pentru care propusese inițial alocarea unei sume, domnule ministru, de 5 miliarde de lei, din care, prin Hotărârea de Guvern pe care dumneavoastră ați menționat-o, s-a alocat un miliard, urmând ca, ulterior, să se completeze suma.

Eu vă informez cu tot respectul că o asemenea unitate este foarte utilă activității specifice ministerului din care faceți parte.

Personal, în ultima perioadă, am contribuit prin importante sume de bani de la fundații și asociații din străinătate, prin care să împingem mai departe lucrările pentru realizarea acestei case destinate celor care ies din orfelinat. Vom face și demersurile pe care ni le-ați sugerat. Însă, am rugămintea să nu ne dăm cu stângul în dreptul, pentru că este în interesul comunității în ansamblu și a ministerului dumneavoastră în mod special să existe asemenea unități care să dea o șansă copiilor ieșiți la vârsta majoratului din orfelinat.

Știu că sunt dificultăți de ordin financiar, însă mai multă deschidere și receptivitate se recomandă pentru că este vorba de un caz social important care să înzestreze Transilvania cu asemenea unitate de asistență socială cu care, ulterior, și ministerul dumneavoastră și Guvernul în ansamblu își poate face și poze, se fotografiază, face declarații la radio și televiziune. Țineți cont că este vorba de o necesitate și nu este vorba doar de un moft, așa cum s-ar putea crede datorită insistențelor pe care le-am depus în materie.

Mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Continuați, domnule ministru!

Domnul Petre Ciotloș:

Ca răspuns la întrebarea adresată domnului Marian Sârbu de către domnul deputat Damian Brudașca, privind cazul numitului Vasile Nilcă domiciliat în Cluj-Napoca în ceea ce privește încadrarea în prevederile Decretului-Lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, formulăm următorul răspuns:

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale nu a fost inițiatorul Decretului-Lege 118/1990, republicat, acesta fiind inițiativă parlamentară. Rolul instituției noastre este acela prevăzut de art.11 din actul normativ susmenționat, respectiv de stabilire și plata drepturilor prin intermediul direcțiilor generale de muncă și solidaritate socială teritorială, respectiv prin casa de pensii.

Conform prevederilor Decretului-Lege 118/1990, perioada pentru care se acordă drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată în România, este constituită cu începere de la 6 martie 1945. Singurele excepții în care se iau în calcul și perioade anterioare acestei date fiind situațiile în care persoana a fost deportată în străinătate după 23 august 1944 sau a fost constituită în prizonieri de către partea sovietică după data de 23 august 1944, sau, fiind constituită ca atare înainte de 6 martie 1945, a fost reținută în captivitate și după încheierea armistițiului.

Așa cum am răspuns și la o altă interpelare privind cazul domnului Vasile Nilcă, adresată de domnul deputat Damian Brudașca, din Decizia nr.1970 emisă în data de 12 august 2002 de către Direcția generală de muncă și solidaritate socială Cluj, rezultă faptul că domnul Vasile Nilcă solicită să-i fie recunoscută calitatea de persoană persecutată din motive politice, invocând faptul că, în toamna anului 1944, a fost arestat de către jandarmi și reținut timp de două luni de zile la sediul Jandarmeriei din Sighișoara, această afirmație fiind susținută și de declarație cu martori.

Întrucât perioada invocată este anterioară datei de 6 martie 1945, dată la care a fost instaurat regimul comunist în România și de la care legiuitorul a statuat că au început persecuțiile politice, susnumitul nu poate beneficia de prevederile Decretului-Lege nr.118/1990.

De asemenea, petentul susține că, în perioada 1957-1975, a fost persecutat politic, în sensul că a fost îndepărtat din funcții de conducere de mai multe ori pe parcursul activității sale și trecut în funcții de execuție. Această situație de modificare a raportului de muncă nu se regăsește între situațiile expres și limitativ prevăzute de art.1 al Decretului-Lege nr.118/1990.

În ceea ce privește solicitarea domnului Vasile Nilcă de recunoaștere a statutului de deținut politic fără acordarea drepturilor, precizăm că, dacă s-ar fi încadrat în prevederile exprese ale Decretului-Lege nr.118/1990, calitatea de persoană persecutată politic i-ar fi fost recunoscută implicit prin Hotărârea emisă de comisia constituită la nivelul Direcției generale de muncă și solidaritate socială Cluj.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Domnul Brudașca. Poftiți!

Domnul Damian Brudașca:

Eu mă văd, domnule președinte, obligat să fac următoarele precizări:

Persoana pentru care am intervenit este profesor universitar în vârstă de 85 de ani, dacă nu mă înșeală memoria. Este un om aflat la zenitul existenței sale. Este un om care cere măcar o reparație morală pentru că a avut foarte mult de suferit. El a fost arestat de către reprezentanții rămași în teritoriul Transilvaniei din vechea guvernare hortystă. Culmea cinismului este că tocmai cei care l-au arestat ulterior au devenit șefi de cadre la Universitatea agricolă din Cluj și apoi i-au distrus destinul prin această rapacitate de care au dat dovadă.

Dar văd că pentru noi, românii, nu găsim înțelegere să ne rezolvăm măcar aceste chestiuni de reparare morală a unui om care a avut de suferit și care poate că nu se încadrează exact, milimetric în ceea ce spun aceste documente.

Dar eu aș dori ca cei care fac asemenea răspunsuri să se aplece cu toată seriozitatea asupra realității istorice a Transilvaniei și să nu tragă linii dintr-o parte în alta și să spună ce este deasupra sau ce este în afară, nu intră în categoria noastră. Pentru că este vorba de o chestiune istorică pe care legea la care faceți trimitere, domnule ministru, constituie o încălcare a realității transilvane. Dacă pe dumneavoastră nu vă impresionează, totuși, soarta acestui om care a fost marcat și înainte de 1944 și după 1944, pentru că el a fost închis că era țărănist și, ulterior, a fost dat afară din servicii pentru că a fost închis de către autoritățile hortyste și acum era sancționat tocmai de reprezentanții fostelor autorități hortyste. Este regretabil că Guvernul României întoarce spatele istoriei și unora dintre victimele sale.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Dacă aveți ceva de adăugat, domnule secretar de stat.

Domnul Petre Ciotloș:

Numai două cuvinte, domnule președinte.

Aș vrea să menționez că nu Guvernul României întoarce spatele, că întâmplător cunosc...mai mult sau mai puțin întâmplător, cunosc foarte bine acest caz. Vreau să spun că nu este în nici un caz vorba de a întoarce spatele unei astfel de situații, numai că este vorba de o lege care are inclusă foarte clar termenele calendaristice ,dacă aș putea să le spun, în conținutul ei. Or, a încălca prevederile unei legi care n-a fost inițiată nici de Guvernul actual, nici de alte guverne anterioare, ci este o inițiativă legislativă parlamentară care, nu văd de ce, dacă se găsesc suficiente adeziuni ar putea să facă obiectul unei corecturi dacă este vorba de o reparație morală. Dar vreau să remarc încă un lucru: Guvernul este în imposibilitate și nu va face niciodată așa ceva, să încalce prevederile unei legi foarte clare când este vorba de a statua drepturi între o anumită perioadă. În nici un caz, Casa Națională de Pensii și, cu atât mai mult, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale nu este în măsură să aprecieze sau să facă derogări de la o anumită lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Din partea Ministerului Sănătății, doamna secretar de stat Luminița Gheorghiu. Răspunsuri pentru doamna deputat Böndi Gyöngyike.

Doamna Luminița Gheorghiu:

Domnule președinte,

Referitor la întrebarea formulată de doamna deputat Böndi, vă comunicăm următorul răspuns:

Tarifele pe zi de spitalizare sunt stabilite, la nivel național, pe cost mediu realizat, luându-se în calcul și indicele de inflație prognozat pentru anul respectiv.

Pentru anul 2003, normele de aplicare la Contractul-cadru sunt în lucru, ele vor fi adoptate în ședința de Guvern din această săptămână, printr-o hotârâre de Guvern.

Pentru plata datoriilor, în Hotărârea Guvernului pentru aprobarea Contractului-cadru pentru anul 2003, s-a prevăzut ca tarifele pe zi de spitalizare să facă obiectul unui act adițional distinct, plata tarifelor pe zi de spitalizare efectuându-se în raport de indicatorii realizați de spitale în anul 2002, peste cei contractați cu casele de asigurări de sănătate.

De asemenea, știm cu toții, că Ministerul Sănătății și Familiei a prezentat în strategia de reformă modul de organizare al unităților sanitare, lucru care s-a efectuat în cursul anului 2002. Încă procesul este în curs de derulare, aceasta necesitând eforturi materiale, umane, consultarea factorilor de răspundere punctuali din teritoriu.

În acest context, s-a acordat o atenție deosebită tratamentului la domiciliu, tratamentului ambulatoriu și aceasta prin medicii de familie și medicii din ambulatoriu de specialitate.

Conform Ordonanței de urgență a Guvernului 150/2002 privind noua lege privind sistemul asigurărilor sociale de sănătate, există un fond național unic prin care se constituie fondul din contribuția, deci CAS-ul, despre care se vorbea și era cunoscut în Legea 145/1997, cu precizarea că acum nu mai există fond de redistribuire.

Vă mulțumim.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Doamna deputat, aveți cuvântul.

Doamna Böndi Gyöngyike:

Domnule președinte,

Doamna ministru,

Mulțumesc foarte frumos pentru răspuns și, într-adevăr, ați încercat să cuprindeți răspunsurile la toate întrebările puse de mine. Eu o singură problemă am...Și eu am citit în Ordonanța 150 că n-o să mai fie fond de redistribuire. Ce se va întâmpla cu județele...eu vorbesc de Maramureș, unde mult mai mulți sunt consumatorii actului medical decât cei care contribuie. Asta eu nu mai doresc să citesc preambulul întrebării mele, că știți foarte bine că în urma minelor care au fost închise în urma marilor unități economice, foarte mulți au rămas fără loc de muncă și oameni bolnavi, deci, minerii sunt cu silicoză și așa mai departe, nu trebuie eu să vă explic dumneavoastră.

Dacă n-o să mai fie nici un fel de redistruibuire cum se va descurca Casa de asigurări din Maramureș? Pe mine asta mă interesează. Mulțumesc frumos.

Doamna Luminița Gheorghiu:

Am să vă dau răspunsul: legiuitorul s-a gândit la această situație și, dacă ne vom uita atent la fondul național unic, din ce este constituit, acolo pe lângă sursele inițiale care au fost până acum, apare și contribuția în situații speciale, din fondul special al Guvernului.

Deci, plus donații, sponsorizări; s-au pus niște situații de...peste. S-a venit cu un plus. Se va găsi tot timpul rezolvarea.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. La celelalte întrebări am înțeles că s-a răspuns în scris iar la altele s-a solicitat amânarea răspunsului în scris. Dacă aveți ceva de comunicat față de răspunsurile primite în scris. Da. Poftiți!

Domnul Ion Bozgă:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Am adresat ministrului agriculturii Ilie Sârbu următoarea întrebare: măsurile luate de Ministerul Agriculturii pentru prevenirea pestei porcine în România.

Voi face următorul scurt comentariu la materialul trimis scris.

În România, pesta porcină evoluează de zeci de ani, afectând toate categoriile de vârstă. Atunci când apare, omoară fără milă totul. Ministerul Agriculturii, în anul 2002, a dispus ca în toate județele țării vaccinarea să fie efectuată de două ori pe an. Contravaloarea manoperii și vaccinului, într-adevăr, a fost gratuită, fiind suportată de Ministerul Agriculturii, deci, de stat. Totuși, șase județe aflate în vestul țării au avut un regim special. Acolo, s-a dispus să nu se efectueze vaccinarea contra pestei porcine.

În alte șase județe lilmitrofe vestului țării, s-a efectuat un alt tip de vaccinare antipestoasă porcină cu un vaccin numit delectat care face o trecere de la zona de vaccinare la cea de nevaccinare.

În răspunsul dat de Ministerul Agriculturii, dânșii fac comentariul că numărul animalelor moarte în acești ani în zona nevaccinată a fost neînsemnat. Dacă lucrurile stau așa, atunci este bine.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 17 october 2019, 9:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro