Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.136/10-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 30-09-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2002

9. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2002 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea Departamentului pentru comerț exterior și promovare economică din structura Ministerului Afacerilor Externe, precum și a aparatului de lucru al Guvernului (amânarea votului final)
 
consultă fișa PL nr. 419/2002

Domnul Ovidiu-Cameliu Petrescu:

................................................

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2002 pentru stabilirea unor măsuri privind reorganizarea Departamentului pentru comerț exterior și promovare economică din structura Ministerului Afacerilor Externe, precum și a aparatului de lucru al Guvernului.

Vă rog să propuneți timpii de dezbatere.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Raportul acestui proiect de lege a fost adoptat de către comisia de specialitate, sesizată în fond, Comisia de politică externă, de asemenea am primit un aviz favorabil pentru această dezbatere, în cadrul comisiei noastre, din partea Comisiei juridice, de disciplină și imunități și un aviz favorabil din partea Consiliului Legislativ. Raportul Legii pentru aprobarea ordonanței a fost adoptat în unanimitate de voturi și propunem să fie adoptat în forma prezentată. Dezbaterea să fie 10 minute, 2 minute pentru fiecare articol.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă mulțumesc.

Cine este pentru acești timpi de dezbatere? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Poftiți, ce problemă aveți?

Domnul Damian Brudașca:

La dezbateri generale aș vrea să iau cuvântul, domnule președinte.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Păi, nu avem dezbateri generale, e procedură de urgență.

Domnul Alexandru Sassu:

Procedură.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Bun, asta este cu totul altceva. De procedură, poftiți.

Domnul Alexandru Sassu:

Domnule președinte,

Știți foarte bine că atunci când am discutat regulamentul și am acceptat modificările care s-au făcut în regulament privind procedurile, să zic așa, accelerate de dezbatere a legilor în Parlament, am convenit, de asemenea, ca în cazul ordonanțelor de urgență, totuși grupurile parlamentare să se poate exprima într-un timp limitat la începutul dezbaterilor, eventual, la discuția care privește titlul legii sau titlul ordonanței. Era o cutumă pe care am acceptat-o cu toții și am și practicat-o până acum și, de aceea, vă rog ca și de data aceasta să facem la fel.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Bine. Poftiți, domnule Brudașca. Să vedem dacă ne mai înscriem în termenul votat de dumneavoastră pentru finalizarea dezbaterilor.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte, vă mulțumesc și mulțumesc și colegului de la PD, pentru că mi-a permis să iau cuvântul.

La votarea Guvernului Adrian Năstase, PRM s-a abținut, una dintre cauze constituind-o această structură destul de pestriță și de sacrificare a activității de comerț exterior. Iată că evoluția timpului a confirmat justețea punctului de vedere al PRM. Decizia pe care a luat-o recent primul ministru de a trece în subordine directă activitatea de comerț exterior înseamnă, evident, o recunoaștere a slăbiciunii Guvernului mamut pe care îl prezidează. Dar, în loc să acorde activității de comerț exterior importanța ce i se cuvine, domnul prim ministru, dovedindu-se, din păcate, ageamiu în probleme economice, a creat mai degrabă un minister al dezvoltării și prognozei cu nimic diferit de fostul comitet de stat al planificării, fără să acorde importanța acestui compartiment al activității de comerț exterior.

Rezultatele se văd atât în bugetul de stat, cât și în creșterea nestăvilită a datoriei externe a României, dar mai ales în ieșirea totală a produselor și serviciilor românești de pe foarte multe piețe externe, unele extrem de profitabile și de tradiție. Vrând să lovească în realitate în domnul ministru Mircea Geoană, premierul și-a arătat în realitate sieși cartonașul galben. Căci la aproape 2 ani de la preluarea puterii, domnul Adrian Năstase n-a găsit încă formula Cabinetului eficient și performant, capabil de gestionarea potrivită a problemelor țării. Aceasta așa zisă reorganizare constituie nu doar prilejul reglării de conturi la vârful PSD, ci și oportunitatea sporirii birocrației.

Concret, premierul va mai angaja în cadrul Secretariatului General al Guvernului încă 54 de persoane. În felul acesta se îndeplinește încă un punct din programul său de guvernare: reducerea personalului din administrația centrală și implicit a birocrației. Să mai spună cineva că domnul Adrian Năstase nu e un om de cuvânt.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Poftiți, celelalte grupuri.

Domnul Mircea Radu Berceanu:

Domnule președinte,

Noi o să respectăm într-adevăr cutuma și anume o declarație foarte scurtă care să nu pună probleme timpului deja adoptat și, de fapt, urgențelor chestiunii.

La începutul acestei guvernări, în acest domeniu s-a adoptat un model care există doar în câteva țări ale lumii și care s-a dovedit după doi ani că nu a funcționat, pentru că partea de comerț exterior a fost mult prea subordonată părții diplomatice, părții care se ocupă, în ambasadele României, de relațiile politice și așa mai departe.

Acum este un fapt bun că se încearcă îndreptarea lucrurilor, numai că se merge într-o direcție în care, de data asta, nu există nici un model în lume și anume ca primul ministru să fie și ministrul comerțului. De aceea, cred că ar fi trebuit ori să se înființeze ministerul comerțului, ceea ce era o formulă posibilă, sau să se revină la formula care există peste tot în lume sau în foarte, foarte multe țări ale lumii, Ministerul Industriei și Comerțului.

În calitate de ministru, m-am întâlnit cu vreo 60 de miniștri omologi care toți erau ministrul industriei și comerțului. Camerele se cheamă Camera de Comerț și Industrie etc. Deci, cred că asta era direcția corectă și nu aceasta care a fost adoptată.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Celelalte grupuri? Cine mai dorește? Bun. Din partea comisiei sesizate în fond?

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vorbesc în calitate de membru al PSD, exprimându-mi un punct de vedere în legătură cu aceste două opinii.

În primul rând, eu cred și toată lumea cred că este de acord că eficiența unei activități se vede după rezultat.

Guvernul Adrian Năstase duce o politică de rezultat. Dacă privim evoluția comerțului exterior în anul 2001 și în acest an, putem să constatăm că orice lucru se poate spune în legătură cu managementul acestei activități, cu atât mai puțin însă acela că nu ar fi o activitate eficientă. Sigur, există tot felul de motive pentru care se pot face aprecieri, păcat însă că ele nu se fac la obiect.

Necesitatea care a determinat această reașezare este dictată în mod clar, și cei care cunosc știu foarte bine, de evoluția rapidă a procesului de integrare a României în Uniunea Europeană. Și acest lucru a determinat o reașezare a ceea ce înseamnă gândirea economică, pentru că acest Guvern are o gândire economică predictibilă și, mai ales, o proiecție de viitor în legătură cu politicile economice care se realizează în vederea atingerii obiectivelor menționate.

Există la nivelul Guvernului un departament de politici economice care creează proiecția cu privire la modul în care trebuie să se dezvolte România în concordanță cu obiectivele pe care și le-a stabilit, în primul rând, în ceea ce privește aderarea la Uniunea Europeană, iar aducerea acestui departament în cadrul Guvernului, într-o formulă cu un secretar de stat care răspunde de departamentul respectiv, nu reprezintă altceva decât o accentuare a ceea ce înseamnă aspectul politicilor economice. Ceea ce a dus lipsă România până în prezent a fost lipsa unei concepții coerente și a unor politici consecvent aplicate. Dacă acest lucru încearcă să se facă de către Guvern, este, după părerea noastră și nu numai a noastră, ci și a comisiei de specialitate care a votat în unanimitate acest proiect, în realitate o perfecționare, dacă vreți și punere în concordanță a realității cu obiectivele strategice de perspectivă. Din aceste considerente, Grupul parlamentar al PSD a susținut acest proiect de lege ca fiind în măsură să satisfacă obiectivele pe care și le-a propus Guvernul în perioada următoare.

În ceea ce privește comisia, dacă vor fi solicitări, voi interveni.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Titlul ordonanței. Obiecții?

Poftiți, domnule Brudașca.

Domnul Damian Brudașca:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Noi avem, în realitate, de-a face cu schimbarea sau cu reorganizarea Ministerului Afacerilor Externe, dar trecem peste aspectul sesizat și de către domnul deputat din partea PD-ului. Eu aș propune ca această ordonanță și implicit titlul legii și art. unic al acesteia să aibă formularea următoare: "Ordonanța de urgență a Guvernului nr.75/2002 pentru reorganizarea Departamentului pentru comerț exterior și promovarea economică și trecerea sa din structura Ministerului Afacerilor Externe în aparatul de lucru al Guvernului".

Acest titlu este în concordanță cu ceea ce se intenționează în fapt.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Eu supun la vot întâi varianta comisiei.

Cine este pentru varianta comisiei? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? 40 de voturi contra.

Abțineri?

Domni deputați din sală:

Voturile pentru?

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vreți pentru? Da. Numărați, vă rog. Voturi pentru, 59. 40 voturi contra, nici o abținere.

Art.1. Sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.2. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.3. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.4. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Domnul Mircea Radu Berceanu: (din sală)

Luați în ordine întrebările, domnule președinte de ședință.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Nu. Nu se întreabă așa, după noul regulament. Asta e problema. Ce să facem. În legislaturile trecute, așa era. Și mie îmi plăcea, să știți mai mult așa, dar asta este situația. Bun.

Art.5. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.6. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.7. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.8. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.9. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Titlul legii. Dacă sunt obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Art.unic. Obiecții? Nu sunt. Adoptat.

Proiectul va fi supus votului final într-o ședință specială de vot.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 8 aprilie 2020, 18:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro