Napoleon Pop
Napoleon Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of June 18, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.107/28-06-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
15-10-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 18-06-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 18, 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.9 Napoleon Pop - referire la măsurile din învățământul preuniversitar aprobate prin Ordinul 3342/11.03.2002;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit pe domnul deputat Napoleon Pop.

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea să mă refer la câteva măsuri în învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2002 - 2003 aprobate printr-un recent Ordin al ministrului, nr.3342/11 martie a.c.

Metodologia privind încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar în anul școlar 2002 - 2003, aprobată prin Ordinul MEC menționat mai sus, prevede la art.17 organizarea cu clasă întreagă a activităților de laborator tehnic și de instruire practică comasată, ceea ce înseamnă că numărul de elevi la clasă va crește la 25, la numărul maxim admis de Legea nr.84/1995, adică 28 de elevi pentru clasele de liceu și 30 de elevi pentru clasele de școală profesională.

Este de menționat că, până în prezent, aceste activități s-au desfășurat zeci de ani cu clasa împărțită în două grupe de maximum 10 elevi.

O consecință negativă imediată a acestei măsuri o constituie problemele de spații și de dotare, întrucât:

    1. marea majoritate a laboratoarelor și atelierelor de instruire practică existente în școli sunt dimensionate, dotate și organizate pentru 15 - 18 locuri de instruire practică;

    2. spațiul existent permite cu greu organizarea altor locuri de instruire, în detrimentul respectării normelor de protecția muncii, activitățile practice fiind desfășurate de minori necalificați;

    3. în foarte puține situații se dispune și de resursele materiale necesare pentru echiparea a noi locuri de instruire: mobilier, scule, mașini, aparate, ș.a.m.d.;

    4. într-un număr extrem de redus de situații există contracte de colaborare cu agenții economici pentru perioade de timp compacte, care, însă, nu asigură parcurgerea corectă a programelor școlare.

Măsura este discriminatorie, în primul rând, pentru cadrele didactice care desfășoară activități practice, întrucât, la același salariu, efortul de supraveghere și de instruire este dublu, iar eficiența muncii este redusă, conducând la aprecieri nefavorabile ale activității cadrelor didactice, cu consecințe negative privind acordarea salariului de merit, a gradației de merit, prioritate la detașare, transferare, susținerea de grade didactice, disponibilizări.

Măsura este discriminatorie, de asemenea, și pentru elevii de liceu, filiera tehnologică și școli profesionale, deoarece prin măsurile de organizare a activității elevii sunt discriminați în ceea ce privește șansa unei bune pregătiri. Astfel:

    1. toate normele pedagogice și de muncă demonstrează că un singur cadru didactic nu poate simultan supraveghea și îndruma 28 - 30 de minori pentru a le forma deprinderi practice specifice la nivelul practicării unei meserii;

    2. condițiile de pregătire practică oferă absolvenților de liceu șanse reduse de promovare a examenului pentru obținerea certificatului de competențe profesionale;

    3. programele de pregătire practică la școala profesională sunt concepute conform Programului de reformă în învățământul profesional și tehnic PHARE-VETRO 9405 și au ca obiectiv principal formarea profesională la nivelul pregătirii elevilor din țările Uniunii Europene;

    4. șansa integrării absolvenților pe piața forței de muncă va fi diminuată și din cauza pregătirii slabe în domeniul de calificare, ratându-se o formă de protecție socială a tinerilor conferită tocmai de calitatea pregătirii.

Organizarea activității practice cu clase de 28 - 30 de elevi este contrară tuturor programelor școlare în vigoare restructurate în anii 1999, 2000 și 2001, în cadrul programului de reformă a învățământului care precizează că activitatea practică în ateliere și laboratoare se desfășoară cu clasa împărțită în două grupe de câte 10 elevi.

Nu în ultimul rând, menționez faptul că imposibilitatea supravegherii normale a unui număr mare de minori care desfășoară activități practice specifice (de exemplu, lucrări în domeniul electric, cu mașini unelte, în construcții etc.) poate conduce la accidente de muncă, cu toate consecințele medicale și legale cunoscute.

Este de neînțeles această modificare a metodologiei angajării personalului didactic din învățământul preuniversitar, care transferă dificultățile de finanțare a salariilor din învățământ tot pe spinarea elevilor, fiindu-le compromisă pregătirea profesională și viitorul lor imediat într-o piață a muncii și așa precară din punct de vedere al capacității de absorbție, al organizării și competiției.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 19 october 2019, 18:05
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro