Napoleon Pop
Napoleon Pop
Sittings of the Chamber of Deputies of May 21, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.86/31-05-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
11-09-2019
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 21-05-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 21, 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.15 Napoleon Pop - referire la relațiile cu organismele internaționale în preajma summitului de la Praga;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit pe domnul deputat Napoleon Pop, se pregătește domnul Mihai Baciu.

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarațiile unor distinși miniștri ai Guvernului, relatări și reluări în presă, aduc în centrul opiniei naționale, și nu numai, disfuncționalități în relațiile României cu FMI și Banca Mondială "

Anul 2002 fiind un an special pentru România, indiferent de natura și profunzimea noilor înțelegeri apărute cu cele două organizații financiare internaționale, exact când noi tranșe de credit, care trebuiau eliberate, sunt amânate, ceea ce se întâmplă devine deja sistemic. Acest lucru ar trebui să îngrijoreze nu numai pe politicieni și întreaga societate românească, întrucât, pentru a nu știu câta oară, România, în fața unor promisiuni finalizate cu semnături în regulă, își manifestă neputința de a trece prin constrângeri negociate și asumate.

Această boală este caracteristică tuturor Guvernelor din perioada de tranziție și este o dovadă că pe guvernanții ajunși la putere prin promisiuni populiste îi interesează mai puțin destinele acestei țări pe termen mediu și lung, cât interesele personale imediate, de a nu-și pierde pozițiile ministeriale.

Atât timp cât opțiunea euro-atlantică plutea în aer, fără șanse clare de materializare, o astfel de atitudine, poate explicabilă, nu a făcut decât să pună după fiecare eșec al finalizării acordului cu FMI și Banca Mondială câte un bolovan la temelia lipsei de credibilitate externă a României. Dar acum, în preajma unei posibile decizii favorabile pentru aderarea la NATO a României, doar în cîteva luni, cum mai poate fi înțeleasă lipsa de coerență și finalitate în derularea condiționalităților asumate pentru macrostabilizare și restructurarea economiei naționale.

Să nu uităm că însuși Guvernul s-a lăudat cu fermitatea negocierilor purtate, cu rezultatul bun al acestora pentru România și, atunci, întrebarea este ce scârțâie și la cine, când este vorba de obligații asumate? Mai mult, ceea ce deranjează este că și acel puțin asumat în cunoștință de cauză trezește în discursul guvernanților o lozincă extrem de periculoasă, cu care FDSN a ajuns la putere în 1992, - deci cu 10 ani înainte, respectiv că reforma se face numai în măsura în care ea poate fi asimilată de populație.

Și s-a făcut reformă, de 10 ani încoace, sub umbrela acestei lozinci, cu următoarele efecte menționate în versiunea pentru consultări a planului național anti-sărăcie: sărăcirea majorității populației, extinderea sărăciei severe, excluziunea socială, creșterea ratei sărăciei în rândul salariaților, erodarea mai rapidă a beneficiilor sociale decât a veniturilor salariale "ș.a.m.d.

Ne putem întrebarea in numele cui și cui servește reactivarea acestui slogan atât de periculos, în anul 2002, când în însăși cel mai important document aprobat de Parlamentul României în decembrie 2001 - Strategia de Securitate Națională a României - la Cap. 3.5., se subliza că "Principalele probleme de securitate a României sunt cele de natură economică. Dificultățile tranziției economice prelungite, scăderea calității vieții, inegalitățile sociale, creșterea numărului celor care trăiesc sub pragul sărăciei, toate acestea pot produce intoleranță, afectează solidaritatea socială, favorizează populismul, pot alimenta manifestările radicale și extremiste, având efecte dintre cele mai grave asupra instituțiilor și mecanismului de funcționare a statului".

Aceste lucruri nu le-am spus eu, ci le-am votat cu încrederea că ceea ce s-a scris în documentul citat este literă de lege pentru noi toți și actualul Guvern. După un astfel de document cred că nu mai este loc de politicianism, de o viziune și o interpretare personală în ceea ce privește reforma economică și, în consecință, se impunea respectarea cu bună-credință a angajamentelor asumate de către Guvernul României în relațiile cu FMI și Banca Mondială. Astfel, zestrea reală de securitate cu care încercăm să intrăm în NATO va fi formată exact din consecințele exacte ale lipsei de reforme economice și instituționale prevăzute în Strategia de Securitate Națională a României.

Țin să avertizez asupra acestui lucru, întrucât noi, clasa politică în totalitate, suntem responsabili - prin continua neonorare a promisiunilor, în special în angajamentele noastre internaționale de interes major pentru viitorul națiunii noastre - de lipsa de credibilitate externă a României și de lipsa de credibilitate internă a noastră față de 23 de milioane de cetățeni. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania monday, 16 september 2019, 5:38
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro