Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of January 28, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.1/07-02-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
03-04-2020
02-04-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 28-01-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of January 28, 2002

  1. Discuții procedurale pe marginea ordinii de zi a sesiunii extraordinare.

Ședința a început la ora16,35.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul Valer Dorneanu, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii Constantin Niță și Nicolae Leonăchescu, secretari.

Domnul Valer Dorneanu:

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rog să-mi permiteți să declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților, din cadrul sesiunii extraordinare.

Sesiunea a fost convocată în temeiul art.63 alin.2 și 3 și al art.114 alin.4 din Constituția României, precum și al art.78 alin.2 și 4 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Vă anunț că din cei 344 de deputați și-au înregistrat prezența un număr de 281, 63 fiind absenți.

Fiind prima ședință când ne întâlnim în acest an, vă rog să-mi permiteți să vă urez un an bun să vă spun "La mulți ani" și să aveți parte de sănătate, bucurii, realizări profesionale și personale și, dați-mi voie, fără a rosti vreun discurs la acest început de sesiune, să ne dorim reciproc succes. Să sperăm că în acest an, când se întrevede o accelerare și o accentuare a disputei politice, aceasta să se desfășoare totuși într-un climat colegial, de decență politică, de spirit de fair play și să sperăm că vom putea să realizăm o solidarizare, cel puțin după dezideratele noastre, asupra cărora cu toții convenim, integrarea în structurile euroatlantice, și din acest punct de vedere să dăm prioritate și să ne solidarizăm pe tema armonizării legislației. Cu aceste gânduri declar ședința deschisă și vă urez succes.

Vreau să vă spun că în afara ordinii de zi, ca să-i spun așa, de drept, respectiv ordonanța pe care Guvernul a depus-o la Camera Deputaților, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2002 pentru completarea art.6 din Legea nr.268/2001 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinația agricolă și înființarea Agenției Domeniului Statului, Biroul permanent vă propune ca pe ordinea de zi a acestei sesiuni extraordinare să mai figureze alte 13 puncte pe care le aveți în proiectul ordinii de zi difuzat.

Stimați colegi, vă rog să-mi permiteți un mic moment comemorativ. A decedat deputatul Zeno Andrei și v-aș ruga să păstrăm un moment de reculegere în memoria lui. (Se păstrează un moment de reculegere.)

Vă mulțumesc.

Cu privire la ordinea de zi, dacă sunt obiecții?

Domnul deputat Alexandru Sassu.

Domnul Alexandru Sassu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

De la bun început trebuie să spunem că Grupul parlamentar al PD este de acord cu convocarea unei sesiuni extraordinare. Sigur că apanajul nu este al grupurilor parlamentare, dar trebuie să spunem că suntem de acord, însă ceea ce avem de spus este faptul că această ordine de zi este foarte subțirică și nu arată, în marea ei majoritate, nici un fel de urgență.

Din punctul nostru de vedere, erau lucruri importante care se puteau discuta și care ar fi putut intra pe ordinea de zi și care, din păcate, nu se regăsesc și toate aceste lucruri ne duc cu gândul că, de fapt, sesiunea parlamentară extraordinară este convocată doar ca o chestiune de imagine și de acoperire a unor chestiuni întâmplate în perioada vacanței. Mă refer la cazurile foarte cunoscute: Sorin Ovidiu Vântu, Armagedon 1, 2, 3, 4..., lucruri care au stârnit interesul opiniei publice.

Având în vedere însă că, în ceea ce privește această perioadă, s-au întîmplat câteva lucruri extraordinar de grave, credem că acestea, ar fi fost cazul, să fie discutate în timpul acestei sesiuni parlamentare. Și mă refer, în primul rând, la atitudinea organelor abilitate de a face anchete la poliție, la parchet, ale căror abuzuri au fost relevate de presă, ale căror abuzuri împotriva drepturilor omului au făcut deja înconjurul lumii și credem că Parlamentul României nu poate rămâne indiferent la o astfel de chestiune. S-au făcut arestări de pe stradă, s-au făcut interogări timp de 70 de ore, s-au transmis imagini fără acordul persoanelor etc. Sunt lucruri care încalcă flagrant drepturile omului și credem că Parlamentul României nu poate rămâne indiferent într-o astfel de situație.

Propunerea noastră este ca Parlamentul României să constituie o comisie de anchetă asupra acestor abuzuri întâmplate în perioada aceasta și care s-au făcut, așa cum s-a spus, peste tot, din ordin politic și pentru a închide gura celor care au altceva de spus decât Puterea actuală.

De aceea, vă rugăm să puneți în discuție constituirea unei comisii de anchetă asupra acestor probleme grave de încălcare a drepturilor omului și asupra abuzurilor întâmplate în această perioadă.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Stoica din partea Grupului parlamentar al PNL.

Domnul Valeriu Stoica:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Convocarea unei sesiuni extraordinare a Camerei Deputaților ar trebui să aibă un motiv extraordinar. Am consultat ordinea de zi propusă pentru această sesiune extraordinară și nu pot contesta importanța actelor normative care sunt supuse dezbaterii. Dar este același lucru un act normativ important cu un motiv extraordinar care să justifice convocarea unei sesiuni extraordinare? Și constatăm că deși actele normative de pe ordinea de zi sunt importante, ele puteau fi dezbătute în mod liniștit în sesiunea ordinară. Dar, oare, nu există în România, astăzi o împrejurare extraordinară care să determine convocarea unei sesiuni extraordinare? În această privință constat că avem tendința să închidem ochii la ceea ce se întâmplă cu adevărat extraordinar în România astăzi și să ne facem că această sesiune este ca o sesiune. Ce se întâmplă extraordinar astăzi în România știm cu toții. Campania anticorupție declanșată de Guvern este lăudabilă dacă ea, într-adevăr, ar avea la bază voința politică reală de a lupta împotriva corupției. Și Guvernul și majoritatea parlamentară au avut acum prilejul, convocând o sesiune extraordinară a Parlamentului, să facă dovada acestei voințe politice.

Din păcate, nici o chestiune care ține de problemele grave cu care se confruntă România astăzi, nu se află pe ordinea de zi a acestei sesiuni extraordinare. Mă așteptam ca proiectul de lege pe care PNL l-a formulat în legătură cu modalitatea de finanțare a partidelor politice și a campaniilor electorale să fie pe ordinea de zi a unei asemenea sesiuni extraordinare. Constatăm că nu se află. Cred că este momentul ca întreaga clasă politică românească să tragă linie și să înțeleagă că avem nevoie de noi reguli ale jocului politic. Altfel, reforma sistemului politic, reforma clasei politice rămân vorbe goale. Mă așteptam să se propună un proiect de lege privind conflictul de interese. Erau chestiuni, într-adevăr, care aveau de-a face cu o sesiune extraordinară a Camerei Deputaților.

Iată de ce nu pot decât să mă asociez propunerii pe care a făcut-o domnul Sassu, în legătură cu înființarea unei comisii de anchetă, pentru că noi am constatat cu stupoare că în loc să avem o substanță reală a luptei anticorupție, am avut de fapt o încercare foarte gravă de lichidare a statului de drept în România. Nu pun în discuție valoarea unor informații care au circulat în ultimele săptămâni în România. Pun în discuție cu totul altceva. Pun în discuție modul în care a reacționat Guvernul față de anumiți cetățeni ai României și modul în care au înțeles să respecte libertățile fundamentale înscrise în Constituție și în tratatele internaționale privind drepturile omului. Am văzut cu toții că, din păcate, într-un mod suspect de grăbit, organele de poliție și de parchet au acționat la comandă, nerespectând aceste garanții fundamentale pe care orice cetățean al României ar trebui să le aibă. Spun orice cetățean, nu contează cine este el și ce funcție are. Dacă astăzi se întâmplă așa ceva cu o anumită persoană, nimeni nu ne poate garanta de azi înainte că mâine nu se întâmplă același lucru cu fiecare dintre noi.

Iată de ce propunerea făcută de domnul Alexandru Sassu este susținută de liberali, de Grupul parlamentar al PNL, și dorim ca această chestiune să fie, într-adevăr, discutată, o comisie de anchetă care să analizeze modul în care au fost respectate drepturile omului în legătură cu aceste incidente care au avut loc în ultimele zile. Și atunci, într-adevăr, vom putea justifica în fața opiniei publice naționale că această sesiune a Parlamentului are caracter extraordinar. Altfel, vom rămâne cu ordinea de zi pe care ați propus-o, o ordine de zi care putea fi discutată liniștit, într-o sesiune ordinară a Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Bolcaș, din partea Grupului parlamentar al PRM și apoi domnul deputat Ionel Olteanu din partea Partidului Social-Democrat.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Eu nu voi aduce o obiecțiune procedurală, ci una morală, care ne privește pe noi toți.

Categoric că această convocare a sesiunii extraordinare are un pretext constituțional, prin depunerea unei ordonanțe de urgență ce trebuia aprobată printr-o lege, dar nu are nici o justificare morală și mai ales nu are nici un fel de justificare într-o normalitate democratică și de respect al relațiilor între Guvern și Parlament. Fac acest reproș direct și de la această înaltă tribună Guvernului României, care prin această depunere a unei legi de aprobare a unei ordonanțe de urgență, care nu este ordonanță de urgență în parametrii constituționali, care nu reprezintă nici un fel de urgență, a silit după bunul său plac și după buna sa voie a jocului de imagine convocarea Camerei Deputaților într-o sesiune extraordinară. Am trăit în cadrul sesiunii trecute dezastrul zilei în care am votat aproape 170 de proiecte de legi și nu ne-am dat seama și nu ne-am revenit cât de cutremurătoare poate să fie această descalificare intelectuală chiar la nivel parlamentar. O spun cu toată amărăciunea omului care a fost în sală și ridica când mâna stângă pentru, când mâna dreaptă contra. În asemenea stil nu se poate lucra. Dacă executivul a încercat și de data aceasta să demonstreze disprețul față de activitatea Camerei Deputaților, să-și demonstreze cu aroganță faptul că atunci când vrea convoacă Camera Deputaților după bunul său plac sub un aspect legal, evident, și constituțional, noi trebuie, cred, să ne păstrăm demnitatea noastră de deputați. Și, de aceea adresez un protest simplu și moral.

Domnilor, ca să fim respectați trebuie să ne respectăm și, în orice caz, vreau să se ia act, în modul cel mai formal, că eu mă consider deputat și nu pompier. Aceasta cu privire la convocarea sesiunii extraordinare.

În ceea ce privește propunerea privind constituirea unei comisii de anchetă, probabil propunere de înscriere pe ordinea de zi a acestei problematici, vreau să spun că, într-adevăr, lucrurile sunt destul de complicate și foarte acute, dar nu cred că o anchetă făcută numai cu ceea ce se întâmplă acum ar viza această problemă. Nu există justiție cu două viteze, nu există democrație cu două viteze, nu suntem unii mai democrați decât alții, dacă ne păstrăm statutul și demnitatea de parlamentari. Nu există o Opoziție democratică, astfel cum nu există o Opoziție antidemocratică. Există oameni care se supun acelorași legi. Și, din acest punct de vedere, și țin să subliniez, autorul unor procese, urmăriri penale și hărțuieli judiciare în această țară este domnul ministru Stoica, care nu are autoritatea morală să ceară nimic aici. (Vociferări, aplauze.)

Considerentele pentru care fac aceste calificative i le țin la dispoziția și domniei sale și în primul rând a domniilor voastre. Dacă se face o anchetă și noi nu fugim de această idee, pentru că o dată pentru totdeauna trebuie să se știe că lupta politică nu se rezolvă în pretoriul instanțelor de judecată decât de către cei lași, atunci trebuie să se facă o anchetă completă, pornind de la guvernarea anterioară.

Vă mulțumesc. (Aplauze, vociferări.)

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bolcaș i-a oferit colegului său jurist, Valeriu Stoica, dreptul la replică.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Intenționat i-am rostit numele, ca să-i dau dreptul la replică, domnule președinte.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog să răspundeți și dumneavoastră intenționat, domnule Stoica.

Domnul Valeriu Stoica:

Domnule președinte,

Distinși colegi,

În mod intenționat nu am să pronunț numele nici unuia dintre dumneavoastră, nu pentru că nu v-aș prețui, ci pentru că aici este o chestiune ce nu ține de numele unuia sau altuia dintre noi, este o chestiune care ține de principiu.

S-a vorbit de autoritate morală. Eu vreau să vorbesc despre autoritatea legii. S-a vorbit despre pretoriul instanțelor, eu am vorbit despre abuzurile făcute de organele de urmărire penală. Eu cred că nici unul dintre noi nu trebuie să se teamă de judecată, nici unul dintre noi nu trebuie să se teamă de verdictul instanțelor. Dreptul la apărare este garantat în pretoriul instanțelor. Ceea ce acuzăm noi nu este faptul că anumiți oameni sunt judecați de către instanțe, acuzăm faptul că, înainte de orice judecată, oamenii sunt considerați vinovați, sunt arestați, sunt terfeliți, sunt arătați la televizor ca și cum ar fi vinovați.

Așadar, autoritatea morală poate fi o chestiune care se poate discuta în legătură cu oricare dintre noi și nu știu dacă unul dintre noi este mai avizat decât altul să vorbească de autoritatea morală a altuia. Când este vorba însă de autoritatea legii, ea este una pentru toți și ceea ce propunem noi prin această comisie de anchetă este să restabilim autoritatea legii în România. Autoritatea legii nu înseamnă abuzuri săvârșite în faza de urmărire penală. Autoritatea legii înseamnă să ai acces la instanță în condiții normale, civilizate și cred că atât timp cât am fost ministru al justiției m-am luptat pentru această autoritate a legii și pentru ca instanțele de judecată să fie deasupra organelor de urmărire penală. (Vociferări în sală, aplauze.)

Domnul Lucian Augustin Bolcaș: (Din bancă.)

Am luat act de gluma domnului deputat Stoica.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog să vă păstrați calmul, stimați colegi.

Domnul deputat Ionel Olteanu.

Domnul Ionel Olteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem astăzi în sesiune extraordinară, ale cărei baze legale nu le contestă nimeni.

Prima constatare. În condițiile în care mandatul parlamentar obligă, ne obligă să facem mai întâi legi, cred că este moral să muncim mai mult și să stăm mai puțin în vacanță. După două luni aproape de vacanță parlamentară, în condițiile în care nu doar proiectul de lege cu care Guvernul a sesizat Parlamentul prin ordonanță este urgent, ci și multe alte proiecte de lege rămase restante la Parlament, cred că nu trebuie pusă problema moralității faptului de a lucra în sesiune extraordinară. Nefiind nici o contestare în legătură cu validitatea, cu legalitatea prezenței noastre în sesiune extraordinară, am să mă refer la moralitatea prezenței noastre aici. N-am să intru într-o plemică pe care nu o doresc nicicum, nicicând. Nu pot să fac decât câteva observații, și anume faptul că cel mai mare judecător este propria-ți conștiință. Cu condiția să o ai!

De asemenea, aș mai observa și faptul că nimeni n-a împiedicat guvernarea anterioară să constituie comisii de anchetă și să sesizeze, mai ales, câți oameni veneau în cătușe la televizor, acuzați înainte de orice condamnare definitivă.

Prin urmare, dacă înțeleg dorința unei părți a Opoziției de vizibilitate, nu mai înțeleg, în schimb, lipsa încrederii acesteia în magistrat, în judecătorul statului de drept. Lăsați justiția să lucreze, lăsați justiția să-și corecteze propriile erori, dacă acestea au fost. Se cunoaște, fără îndoială, că justiția este independentă și, ca atare, poate să-și regleze prin mecanismele de recurs judiciar propriile erori, atunci când acestea sunt constatate în fața instanțelor. Cred că treaba noastră, ca parlamentari, este să muncim, să facem corecturile de rigoare în ceea ce privește procesul parlamentar. Și, din această perspectivă, cred că sub aspectul urgenței activității noastre, întrunirii noastre aici în legătură cu examinarea unor proiecte de lege, nu cred că trebuie pusă nici o întrebare. Pentru că, sigur, este foarte urgent și proiectul de lege sesizat prin ordonanța de urgență, pentru că accelerarea privatizării este urgentă, de asemenea, este urgent să examinăm și Proiectul de Lege privind informațiile clasificate, cu atât mai mult cu cât v-aș ruga să vă amintiți că acest proiect este din iunie, anul trecut.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat Gaspar, doriți să mai interveniți?

Vă rog.

Domnul Acsinte Gaspar:

Stimați colegi,

Sesiunea extraordinară văd că a debutat, de altfel, cum mi se pare și firesc, prin această dispută între Majoritatea parlamentară și Opoziție. Vreau să reamintesc celor care au fost în această aulă și în legislatura anterioară, că la acea vreme noi, care ne găseam în Opoziție, am propus un proeict de cod al raporturilor parlamentare dintre Majoritate și Opoziție. Din păcate, acel cod nu a putut să fie adoptat datorită diverselor intervenții pe care majoritatea le-a făcut, a blocat. Codul avea menirea să dea posibilitatea de exprimare Opoziției, bineînțeles, exprimare care să se facă în cadrul limitelor Constituției, ale regulamentelor și ale cutumelor parlamentare.

În momentul însă în care intervențiile sunt pe lângă Constituție, pe lângă regulamente, pe lângă cutumele parlamentare, dați-mi voie să-mi exprim serioase rezerve în legătură cu modul în care sunt abordate discuțiile în această după amiază.

Stimați colegi,

Sesiunea extraordinară are două temeiuri de convocare. Un prim temei de convocare a sesiunii extraordinare derivă din art.114 alin. 4 din Constituție care spune foarte clar în momentul în care Parlamentul nu se află în sesiune, iar Guvernul adoptă în cadrul delegării legislative o ordonanță de urgență, Parlamentul se convoacă obligatoriu, se convoacă de drept.

A doua modalitate de convocare în această sesiune extraordinară a fost determinată de Biroul permanent al Camerei Deputaților, care a apreciat că ordinea de zi, dacă tot vin parlametnarii în cadrul acestei sesiuni, să fie completată cu unele proiecte de legi care prezintă urgență în cadrul procesului de aderare la NATO, în cadrul procesului de aderare la Uniunea Europeană.

Și, am să vă citez din ordinea de zi 3 proiecte deosebit de importante: este vorba de Propunerea legislativă privind protecția informațiilor clasificate și care, știți foarte bine, de cât timp este solicitată, după aceea, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Codului penal, a Codului de procedură penală și a unor legi speciale, și în fine, Proiectul de Lege privind egalitatea de șanse între femei și bărbați. În cadrul obligațiilor pe care România și le-a asumat, aceste proiecte de legi trebuie adoptate cât mai repede posibil.

În legătură cu propunerea care s-a făcut aici, de completare a ordinii de zi de către domnul deputat Sassu, și care a fost susținută de către domnul deputat Bolcaș, domnul deputat Stoica, cred că dânșii au pierdut din vedere și, de aceea, spun că unele intervenții care s-au făcut, s-au făcut pe lângă regulament, au pierdut din vedere dispozițiile regulamentului.

Ce spune regulamentul la art.70, cum se constituie comisiile de anchetă? "La cererea unei treimi din numărul membrilor săi, Camera Deputaților va putea hotărî înființarea unei comisii de anchetă, prevederile art.35-54 și ale art.69 alin.2 - 5 fiind aplicabile".

Stimați colegi,

Deci, dumneavoastră, dacă voiați să completați ordinea de zi, trebuia să veniți să depuneți ori la Biroul permanent, ori la președintele de ședință o petiție cu semnăturile din partea unei treimi din numărul membrilor care compun Camera Deputaților, să arătați obiectul pe care ar urma să-l realizeze această comisie de anchetă.

Din acest punct de vedere, domnule președinte, vă rog să constatați că nu este îndeplinită această cerință regulamentară și că sesiunea extraordinară de astăzi, indiferent de ceea ce multă vorbărie s-a făcut aici, este constituțională, regulametnară și, ca atare, vă rog să supuneți votului plenului Camerei aprobarea ordinii de zi, așa cum a fost depusă de către Biroul permanent.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Sassu.

V-aș ruga ca, după domnul deputat Sassu, să încercăm să încheiem dezbaterile pentru că timpul pentru ședința în plen a expirat.

Aveți cuvântul, domnule Sassu.

Domnul Alexandru Sassu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

De la bun început trebuie să spun că n-am contestat nici unul dintre noi faptul că această ședință nu ar fi convocată în mod constituțional sau în afara regulamentului. Este evident acest lucru că, din acest punct de vedere, procedurile au fost respectate.

Ceea ce am spus este că, în conținut, ordinea de zi nu aduce nimic extraordinar sau ceva care să merite o discuție și că sunt subiecte importante în acest timp la ordinea zilei, în opinia publică și care merită foarte multă atenție.

În aceste condiții, am și propus înființarea unei astfel de comisii având în vedere că ceea ce spuneam mai devreme, organele respective de anchetă au încălcat drepturile omului și nimeni din Parlamentul României nu-și poate permite, în opinia noastră, să susțină că trebuie să închidă ochii și să aștepte nu știu ce rezultate atunci când în mod flagrant și repetat se încalcă drepturile omului.

În condițiile acestea și ținând cont de faptul că ceea ce a spus domnul ministru mai devreme este absolut corect, grupul nostru parlamentar vă cere să aibă loc acum o întâlnire a grupurilor parlamentare și a Biroului permanent, pentru a discuta modalitatea de înființare a acestei comisii și pentru a rezolva problemele regulamentare.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi, văd că mai sunt doritori de a interveni. Eu v-aș ruga, în condițiile în care se mai fac intervenții, să fiți de acord să prelungim ședința în plen până când adoptăm ordinea de zi și până când vă prezint informarea cu privire la propunerile legislative pe care le trimitem în comisii.

Poftiți, domnule deputat!

Domnul Tudor Marcu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea măcar cei vechi dacă nu cei care sunt în noua legislatură să depășim puțin stadiul acesta de fariseism. Să vă spun de ce: eu țin minte că de șase ani încoace, de când sunt eu parlamentar, și am întrebat pe ceilalți de dinaintea mea, deci de zece ani încoace, nimeni, niciodată n-a păstrat o vacanță parlamentară, nici de iarnă, nici de vară, integrală, așa cum e prevăzută în Constituție. Atât vechea guvernare din 1992-1996, din care mulți fac parte și acum în Parlament, cât și aceasta, probabil și cea viitoare, au găsit justificat să mai micșoreze puțin vacanța parlamentară pentru a mai micșora din noianul de proiecte legislative pe care le avem în față.

Problema e alta: merită totuși subiectele puse în discuție o asemenea dezbatere și atâtea sute și sute de milioane de lei cheltuială? Adică numai un mod de a mări imaginea publică și în presă a unui partid de guvernământ, probabil și a altora care votează împreună, cum a fost și în vechea legislatură, merită această cheltuială pe care o face statul ? Putem foarte bine, dacă există aceste legi care însumează vreo zece ore, să prelungim unele din zilele din următoarea perioadă fără să mai chemăm în perioada asta de vacanță pe cheltuială pe cazare și pe benzină, lumină, toate minunile, care duc la sume foarte mari, nejustificate, între noi fie vorba, de către nici unul.

Sfatul meu ar fi următorul, măcar de acum încolo, și mă mir că nu s-a găsit nici până acum, pentru că același sfat l-am dat și data trecută. Găsiți subiecte mai juste, mai corecte, mai demne de a fi luate în considerare într-o astfel de uriașă cheltuială inutilă și să nu dați ocazia unora ca mine, bârfitor de profesie, să spună că nu este justificat textul proiectelor de legi care sunt propuse pentru Cameră. Cred că și pentru Senat. Suntem mult prea inteligenți să nu ne dăm seama că se puteau găsi și altele mai bune.

Până una-alta, cu sfatul pe care vi-l dau, rămâne de analizat dacă această cheltuială foarte mare, inutilă, nu putea fi evitată prin prelungirea ulterioară a primei și a doua săptămâni care urmează, a orelor, cu aceleași cheltuieli.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat. Vă mulțumesc pentru punctul dumneavoastră constructiv, dar v-aș ruga pentru viitor, apropo de apelul meu la fair-play și la civilitate, să găsiți alte cuvinte decât acelea de fariseu, că unii dintre dumneavoastră s-ar putea să...

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Nu, am spus fariseism.

Domnul Valer Dorneanu:

Tot acolo ajungem. Să ne respectăm mai mult că tot s-a spus aici.

Stimați colegi,

Din intervențiile dumneavoastră, eu n-am dedus obiecții de natura de a înlătura de pe ordinea de zi vreunul din proiecte. Au fost păreri în sensul că ordinea de zi trebuia completată și cu alte proiecte la fel de importante. Deci cât privește proiectele înscrise pe ordinea de zi, le vom supune votului dumneavoastră. În ce privește completarea cu constituirea unei comisii de anchetă, din păcate, eu nu pot să dau curs acestei propuneri pentru că, potrivit regulamentului, aceasta nu se constituie nici la cererea Biroului permanent, nici la cererea grupurilor parlamentare, ci doar dacă se vor aduna o treime din semnăturile Camerei Deputaților.

Stimați colegi, în timpul time-out-ului nu se pot strânge o treime din semnăturile deputaților. Eu v-aș sugera să lăsăm această chestiune să se deruleze regulamentar în cadrul sesiunii ordinare și vom putea atunci să discutăm chiar la începutul sesiunii.

Domnul Alexandru Sassu (din sală):

Dar am cerut o pauză.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Sassu, ați cerut. Dacă cereați să ne întâlnim pentru altceva, eram de acord, dar ați cerut să ne întâlnim pentru o problemă care nu se încadrează în regulament. Deci, noi chiar dacă ne întâlnim, nu putem decide, nici șefii grupurilor parlamentare și nici Biroul permanent, constituirea unei comisii de anchetă.

Suntem în prima ședință și la dezbateri generale.

Domnul Alexandru Sassu:

Începem aceeași veche poveste, nu mai dați cuvântul, nu mai vorbiți. Suntem în aula Parlamentului și atâta vreme cât domnul președinte dă cuvântul, cred că este cazul să ne respectăm și să ne ascultăm.

Nu am pus în discuție o problemă banală și nici dacă unul sau altul bârfește altceva, ci am pus o problemă importantă în discuție, în numele grupului nostru parlamentar, o chestiune de încălcare a drepturilor omului și cred că este una din prioritățile Parlamentului României.

Domnule președinte,

În numele grupului parlamentar, v-am cerut ca să existe o întâlnire a liderilor grupurilor parlamentare cu Biroul permanent al Camerei. Ce rezultă în urma acestei întâlniri, este o altă chestiune. S-ar putea, așa cum spuneți dumneavoastră, să nu se întâmple, să nu rezulte nimic, s-ar putea, așa cum sperăm noi, ca grupurile parlamentare să achieseze la cererea noastră și să existe o formă legală de a discuta acest lucru în actuala sesiune extraordinară.

De aceea, repet, în numele grupului parlamentar, vă rog să facem o întrerupere de un sfert de oră, nu mai mult, ne lămurim foarte repede asupra acestor lucruri și putem merge mai departe.

Vă mulțumesc.

Doamna Viorica Afrăsinei (din sală):

Procedură!

Domnul Valer Dorneanu:

Vă rog, doamna deputat Afrăsinei.

Doamna deputat Afrăsinei, din partea Grupului parlamentar al P.S.D.

Doamna Viorica Afrăsinei:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Ne aflăm în acest moment încă în dezbatere dacă sau nu să se supună votului Camerei această sesiune extraordinară. Este singurul element asupra căruia noi trebuie să ne aplecăm în acest moment și nicidecum asupra completării sau întreruperii ședinței pentru o consultare a unui grup parlamentar, întrucât prevederile regulamentului nu permite acest lucru.

Aflându-ne în sesiune extraordinară, aceasta a fost convocată în temeiul Constituției și a prevederile art.78 din Regulament care spune că sesiunea extraordinară se convoacă cu un program și o ordine de zi prestabilită, aceasta se supune Camerei și, în cazul în care ea se aprobă de către Cameră, sesiunea extraordinară are loc. Ea nu se completează și nici nu decurge această ședință cu alte propuneri și alte întreruperi.

Așadar, propunerea colegilor noștri de la P.D. este, evident, destul de bună, noi o putem lua în seamă și în dezbatere în sesiunea ordinară care va fi săptămâna viitoare. Pînă atunci, este timp suficient să se strângă și semnăturile pentru comisia respectivă.

Domnule președinte, ca urmare, vă rugăm să supuneți la vot ordinea de zi și programul pentru sesiunea extraordinară.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Tăriceanu.

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În numele Grupul parlamentar al P.N.L., susținem propunerea făcută de domnul deputat Sassu și insistăm ca această chestiune extrem de gravă și de serioasă să fie luată în dezbatere. Dacă vrem într-adevăr să-i dăm acestei sesiuni extraordinare caracterul pe care-l are, atunci fiți de acord, având în vedere gravitatea problemelor care au fost menționate, și care necesită constituirea unei astfel de comisii, și care, suntem convinși, vă preocupă în egală măsură și pe dumneavoastră, partidul majoritar, nu numai opoziția, fiți de acord să procedăm la această consultare pentru că, în felul acesta, vom da un semnal politic extrem de important, un semnal politic care va dovedi că Parlamentul este racordat la problemele actualității din România și nu intră într-o dezbatere legislativă pe câteva proiecte care nu au nimic de urgență.

Sigur că pe ordinea de zi sunt cîteva proiecte, așa cum a spus domnul deputat Gaspar, care poate ar trebui să fie luate într-o dezbatere ceva mai urgentă decât, poate, cele din sesiunea ordinară, dar, alături de acestea, sunt și o serie de proiecte care ar fi suportat foarte bine dezbaterea peste o săptămână. Dar în fața actualității și conjucturii care s-a creat în urma acestor grave încălcări ale drepturilor fundamentale ale cetățeanului în România, cred că noi nu putem să rămânem insensibili.

Fiți, ca atare, de acord să luăm în dezbatere această gravă problemă și să procedăm la constituirea unei comisii de anchetă care să sperăm că va duce la un rezultat și va da semnalul necesar.

Vă mulțumim. (Vociferări)

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bivolaru, din partea Grupului parlamentar al P.S.D.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că o cerere a unui grup parlamentar de întrerupere a lucrărilor este firească și noi totdeauna am încercat să respectăm acest lucru. Dar acest lucru nu se poate petrece decât în interiorul unei sesiuni, fie ea ordinară sau extraordinară. Deocamdată, noi nu suntem nici măcar în sesiunea extraordinară.

În consecință, domnule președinte, trebuie supus la vot dacă această sesiune are loc sau nu. Vă rog să supuneți la vot acest lucru.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat Duvăz, poftiți!

Domnul Bogdan Niculescu Duvăz:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Nu aveam deloc intenția să intervin în această dezbatere, dar am impresia că începem să învățăm și regulamentul și Constituția. Această sesiune este convocată. Nu s-a votat ordinea de zi în plen, ceea ce este cu totul altceva. Ea se convoacă de către președinte sau Birou, după caz. Ne aflăm în plină sesiune extraordinară și discuția nu este dacă această sesiune extraordinară să se țină sau nu, cred că eu am înțeles foarte bine și dumneavoastră toți, să avem această sesiune extraordinară, cu condiția să completăm și ordinea de zi pe care dorim s-o facem cu adevărat extraordinară.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Dați-mi voie să concluzionez plecând de la intervenția domnului președinte Valeriu Stoica, cel care, în replică la ordinea morală, se referea la ordinea legii. Eu, ca președinte, trebuie să asigur dezbateri democratice, dar în cadrul regulamentului. Potrivit regulamentului, când mi se solicită pauză de consultări pentru o problemă supusă dezbaterii, trebuie să o dau.

De această dată, însă, motivul pentru care se solicită o consultare nu este regulamentar. Dacă Grupul parlamentar al P.D. și Grupul parlamentar al P.N.L. o să strângă o treime din semnături, atunci va fi îndeplinită condiția pentru a pune în discuția Camerei constituirea unei comisii de anchetă. Până când aceste semnături nu se strâng, nici Biroul permanent nu poate decide acest lucru, nici Comitetul ordinii de zi, nici șefii grupurilor parlamentare.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 4 april 2020, 0:20
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro