Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 26 mai 1997
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-07-2020
06-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1997 > 26-05-1997 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 26 mai 1997

3. Adoptarea textelor în divergență la proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.30/1996 privind reglementarea participațiilor statului la Fondul Monetar Internațional și modul de reglementare a influențelor financiare rezultate din tranzacțiile cu Fondul Monetar Internațional.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

................................................

În timp ce se numără voturile, noi continuăm dezbaterea asupra punctelor din ordinea de zi...

Domnul Nicolae Leonăchescu (din bancă):

Vine forfetara!

Domnul Toma Năstase (din bancă):

La Ploiești!

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Nu știu ce se întâmplă, dar se pare că nu doriți să începem ședința.

(Un grup de deputați și senatori discută la masa Prezidiului cu domnul Mircea Ionescu-Quintus)

Da. Sunt câțiva dintre colegii noștri care au întârziat la o întâlnire și doresc să-și exprime votul. Va hotărî comisia.

Luăm în dezbatere textele rămase în divergență între cele două Camere, la proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței nr.30 privind reglementarea participațiilor la Statutul la Fondul Monetar Internațional și modul de reglementare a influențelor financiare rezultate din tranzacțiile cu Fondul Monetar Internațional.

Dintre participanții la cele două comisii de mediere, doresc să-și ocupe locurile?

Membrii Comisiei de mediere nu se află în sală?

Este domnul senator Marin Stelian.

Vă rog să luați loc.

Sper că ... Vă rog frumos să acordați atenție ședinței și, dacă se poate, să întrerupem celelalte discuțiuni.

Problemele FPS-ului cred că nu se rezolvă aici.

(Se referă la cei care discută în picioare cu domnul ministru Sorin Dumitrescu)

Sper să aveți toți aceste texte și eu am să mă refer numai la ele.

La pct.1, aveți art.1, alin.2, un text inițial propus de Senat, adoptat și de Comisia de mediere și textul adoptat de Camera Deputaților.

Dacă doriți să faceți dezbaterea asupra acestui prim articol, art.1, alin.2?

Comisia, vă rog.

Domnul Stelian Dan Marin:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

O problemă similară a fost reglementată prin Legea de aprobare a Ordonanței Guvernului nr.7/1997.

Am prevăzut, în legea care a fost trimisă la promulgare, că aceste diferențe nefavorabile la cota de participare a României la Banca Mondială se înregistrează în rezultatele Băncii Naționale, pentru că așa prevăd normele Băncii Naționale, pentru toate persoanele juridice din România, pentru că așa este normal să se înregistreze. Întrucât veniturile realizate din valorificarea acestor resurse financiare au fost înregistrate în rezultatele financiare ale Băncii Naționale. Costul acestor resurse este dat numai de diferența de curs a leului față de drepturile speciale de tragere, sau a leului, în cazul Băncii Mondiale, față de dolarul SUA.

Noi am zis, când a trecut legea prin Senat, că aceste diferențe nefavorabile din reevaluarea cotei de participare a României la Banca Mondială și la Fondul Monetar provin dintr-o perioadă de 5 ani. Și de comun acord am căzut ca acestea să fie resorbite din profitul Băncii Naționale în 5 ani.

În mod normal, trebuiau înregistrate în anul 1996 și să se reflecte în rezultatele Băncii Naționale, respectiv, în loc de profit, să se realizeze pierderi, așa cum realizează toate societățile din aceste diferențe.

Camera Deputaților a propus reeșalonarea pe 15 ani. Gândiți-vă că menținem în bilanțul Băncii Naționale - Banca centrală a României, bilanț după care se determină masa monetară - un gunoi, timp de 15 ani, mi se pare cam mult.

De aceea, și comisia de mediere a propus varianta Senatului, respectiv reeșalonarea pe 5 ani.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai dorește cineva? Domnul deputat Constantinescu.

Domnul Dan Constantinescu:

Domnilor președinți.

Doamnelor și domnilor,

Sunt nevoit să reiau în câteva cuvinte argumentația care a condus în Cameră la respingerea textului comisiei de mediere, făcând câteva precizări.

Așa cum spuneam și atunci, în linii mari este vorba în primul rând de o problemă de imagine a unei instituții care nu este o societate comercială oarecare, nu este nici măcar o bancă oarecare, deși am toată stima pentru aceste instituții, ci e vorba de Banca Națională a României.

Sigur că, teoretic, și această instituție ar putea prezenta un bilanț negativ. Deci, există posibilitatea să prevedem un risc al unui deficit, al unor pierderi ale Băncii Naționale.

Apreciem însă că pentru caracterul emblematic al bilanțului Băncii Naționale, nu ne putem asuma un asemenea risc, cu atât mai mult cu cât Banca Națională participă alături de Ministerul Finanțelor, chiar și în această perioadă, la emisiuni pe piața internațională. Ca să nu mai vorbim de faptul că asemenea influențe nu se datorează activității Băncii Naționale a României, ci ele sunt legate de evoluția cursului valutar.

Același spirit despre care vorbeam, al eșalonării pe o durată mai lungă, se regăsește și în proiectul de Lege privind Statutul Băncii Naționale a României, după informațiile mele, care a fost supus dezbaterii în Guvern.

De aceea, susțin încă o dată că, pentru a păstra imaginea acestei instituții de importanță națională, în termenii ei reali, pentru a permite acestei instituții să participe în condiții optime la emisiunile pe piața de capital internațională, să rămânem la textul adoptat de Camera Deputaților, așa cum a fost el votat și revotat atunci când s-a discutat raportul de mediere.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Atunci, am să vă supun aprobării, sau dezaprobării prin vot, textul care ne-a fost propus de către comisia de mediere, care se găsește în partea stângă a textului pe care-l aveți în față.

Vă rog să vă exprimați opțiunile dumneavoastră cu privire la acest text; textul comisiei de mediere.

Cine este pentru? Bun.

Să înțeleg că sunteți de altă părere, sau că încă nu vreți să vă exprimați votul? Bun.

Cine este împotrivă? Vă mulțumesc.

Acum, vă supun aprobării dumneavoastră textul adoptat de Camera Deputaților, în partea dreaptă a foii.

Cine este pentru? Se pare, din cât se vede de aici, că majoritatea este pentru adoptare.

Împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Prin urmare, cu o majoritate substanțială și cu 5 voturi împotrivă, a fost adoptat textul Camerei Deputaților.

La nr.crt. 2 este vorba de art.4.

Comisia de mediere a propus textul din partea stângă.

Are cuvântul reprezentantul comisiei de mediere, domnul senator Marin Stelian.

Domnul Dan Stelian Marin:

Domnule președinte, repet încă o dată: noi avem un proiect de lege de aprobare a Ordonanței nr.6/1997. Ceea ce votăm noi acum este în totală contradicție cu această lege care va fi promulgată în câteva zile.

La pct.2 se propune ca diferențele nefavorabile să se reflecte în cheltuielile Băncii Naționale, în limita diferențelor de curs favorabile. Și restul, zice că la anul următor.

Înseamnă că în nici un an, aceste diferențe nu pot să fie absorbite. Mie îmi pare rău de colegul care a făcut apel la imaginea internațională a Băncii Naționale a României. Păi, ele nu pot să fie ascunse din bilanțul Băncii Naționale a României! Nu poate să fie ascunsă această emisiune, care are în spate un putregai. Și Banca Națională a României, prin statutul ei, aprobat prin Legea nr.34 din 1991, zice că are obligația să mențină stabilitatea monedei naționale. Adică e singurul organism din România care răspunde de stabilitatea monedei naționale. Și acum zice, vedeți că acest curs, care circulă ca un om beat, n-are nici o legătură cu activitatea Băncii Naționale. Nu, ne înșelăm. Să știți, cursul leului, care e bătut de vânt precum un fulg, să nu se uite că acel fulg... este economia României.

Vă mulțumesc.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Domnul deputat Constantinescu.

Domnul Dan Constantinescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi.

N-am să mai repet nimic din ceea ce am spus mai devreme, dar tocmai că acest curs trebuie să fie un curs liber, tocmai pentru că el trebuie să reflecte realitățile economiei românești, el nu poate fi, prin implicațiile lui, imputat sau imputabil Băncii Naționale la modul la care se prevede în textul inițial propus de Senat.

Motiv pentru care, și de această dată, vă propun, din partea comisiei din Cameră, să adoptați textul de Camera Deputaților, așa cum a fost prezentat și la dezbaterea raportului de mediere.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Vă mulțumesc.

Dacă se mai cere vreo intervenție? Dacă nu, sunt dator să vă supun aprobării dumneavoastră textul propus de comisie, care este textul Senatului.

Cine este pentru?

Împotrivă? Vă rog să vă lăsați mâinile mai jos.

Supun aprobării dumneavoastră textul adoptat de Camera Deputaților.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă? Vă rog să numărați. 9 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritatea de voturi, a fost adoptat textul Camerei Deputaților.

Vă rog acum să vă exprimați opțiunea prin vot cu privire la cele două texte, adică la raportul de mediere în întregime, așa cum ați aprobat cele două texte ale Camerei Deputaților. Este mai bine să facem și această operație.

Cine este pentru textele Camerei Deputaților? Vă mulțumesc.

Împotrivă? 6 voturi împotrivă.

Cu majoritate de voturi, plenul celor două Camere a adoptat textele acestea ale comisiei de mediere privind Ordonanța nr.30/1996, texte de mediere.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 7 iulie 2020, 22:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro