Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 decembrie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 28-12-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 decembrie 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:

 

Ședința a început la ora 9,00.

Lucrările au fost conduse de domnii Andrei Ioan Chiliman și Vasile Lupu, vicepreședinți ai Camerei Deputaților, asistați de domnii Alexandru Hamar Konya și Vasile Miclăuș, secretari.

 
 

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Doamnelor și domnilor deputați,

Declar deschisă ședința de astăzi, marți, 28 decembrie 1999, a Camerei Deputaților, cu partea dedicat intervențiilor. Îmi cer scuze de întârziere.

 
Marian Ianculescu - readucerea în actualitate a recentei crize politice, declanșate de revocarea ilegală din funcție a domnului Radu Vasile;

Dau cuvântul domnului deputat Marian Ianculescu.

Se pregătește domnul deputat Nicolae Leonăchescu.

 

Domnul Marian Ianculescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi deputați,

Declarația mea de astăzi readuce în actualitate recenta criză politică prin care nu s-a ajuns la schimbarea Guvernului Vasile, ci numai a premierului Radu Vasile, devenit peste noapte indezirabil pentru președintele Constantinescu și pentru un grup de politicieni din principalul partid de guvernământ, P.N.Ț.C.D.

Revocarea ilegală din funcția de prim-ministru a domnului Radu Vasile a fost invocată de imposibilitatea premierului de a-și exercita mandatul, rămânând fără obiect al muncii prin demisiile miniștrilor țărăniști și liberali din cabinetul "Vasile". Provocarea situației, în stil original, anticonstituțional, specific politicii dâmbovițene a actualei puteri, de imposibilitate a premierului de a-și exercita mandatul face parte dintr-o acțiune de roman de tip "science fiction" intitulat "Miniștrii țărăniști și liberali, mercenari politici".

Cum altfel ar putea fi calificat gestul imoral al miniștrilor țărăniști și liberali din Guvernul Vasile de a-și depune demisiile peședintelui Constantinescu, în loc să le depună, așa cum ar fi fost normal și legal, șefului lor direct, premierul Radu Vasile.

Toate referirile din Constituantă la cazurile de imposibilitate de exercitare a atribuțiilor au fost la situații de boală. S-a vorbit atunci, cu prilejul Constituantei, de operații de inimă, de ficat sau de alte organe, s-a calculat care este perioada de recuperare pentru a se înscrie într-un termen onorabil după care să se treacă la declanșarea procedurii numirii unui nou prim-ministru. În realitate, lucrurile nu s-au desfășurat conform Constituției, recurgându-se la o stratagemă nedemnă pentru niște adevărați oameni politici.

Pentru a-și atinge scopul, echipa anti Vasile, a recurs la o cascadă de lovituri antidemocratice la vedere, într-un dispreț total pentru opinia publică. Mă refer în special aici la ignorarea Parlamentului, la presiuni imense din culise, la șantaj și trocuri politice, la articole din Constituție forțate cu cleștele. S-a creat astfel un precedent extrem de periculos. Orice prim-ministru de acum încolo va trăi sub teroarea propriilor săi miniștri. Și cum miniștrii demisionari au rămas aceeași și în Guvernul Isărescu, ne putem aștepta la orice. Este suficientă o notă de comandă din partea unei persoane trecător influentă, ca aceiași mercenari politici să-și ducă cu brio la îndeplinire misiunea încredințată.

Atenție mare la acești mercenari politici, stimate domnule prim-ministru Mugur Isărescu! Oare populația ce vină are să i se ofere numai circ pe pâine sau numai circ, pentru că pâine s-ar putea să nu mai avem.

Vă mulțumesc.

 
Nicolae Leonăchescu - relatare despre o anchetă segregaționistă maghiară în rândul ceangăilor din județul Bacău;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Nicolae Leonăchescu.

Se pregătește domnul deputat Lazăr Lădariu.

 

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Mulțumesc, domnule președinte,

Onorat auditoriu,

Cotidianul "Deșteptarea", care apare la Bacău, ne-a informat la 22 iulie 1999 că în județul respectiv activitatea separatiștilor unguri a devenit de o obrăznicie ieșită din comun. O dubioasă asociație a maghiarilor ceangăi din Moldova, prescurtat A.M.C.M., nereprezentativă pentru ceangăi, a anchetat când și cum a vrut în unele sate ale județului spre a convinge pe cine dorește și este plătit ca să fie convins că în unele școli trebuie introdusă limba maghiară. Atenție, nu limba ceangăilor, ci o limbă străină, pe care aceștia nu o cunosc!

Ancheta segregaționistă maghiară a fost dirijată de Anton Ciceu și Andrei Duma, activiști A.M.C.M., impulsionați de Zsolt Szilágyi, deputat U.D.M.R., și Joseph Kolmossy, care au adus cu ei și o "turistă" de la Consiliul Europei, finlandeza Tytti Isohookava - Asunmaa.

Ascultând câteva persoane interesate din Cleja și refuzând dialogul cu preoții catolici ceangăi din zonă, această echipă diversionistă a făcut o bizară anchetă ale cărei soluții extremiste au fost dictate din exterior. Suntem, deci, în fața unei agresiuni murdare pe care extremiștii reprezentanți ai hungarismului, această stafie blestemată și condamnată de istorie pentru crimele în serie pe care le produce și minciunile aberante pe care-și clădește himerele medievale, au organizat-o într-un spațiu românesc unde nu au ce căuta.

Este un fapt cunoscut că ceangăii sunt români într-o anumită fază a maghiarizării prin religie, proces pe care hungarismul nu l-a putut termina. Oamenii și-au păstrat caracteristicile etno-culturale românești definitorii, iar cei circa 260.000 ceangăi vorbesc limba română și se consideră români. Asta nu pentru că remarcabilul și regretatul cercetător Dumitru Mărtinaș a spus-o, ci pentru că așa simt și știu acești oameni. Cei câțiva ceangăi care mai vorbesc idiomul ceangău n-au cerut și nu cer introducerea limbii maghiare în școli, biserici și administrație și nici inscripții bilingve.

Monseniorul Ștefan Erdeș, decanul romano-catolic al Decanatului Bacău, a protestat față de agresivitatea numitei delegații ca unul care din 1963 se preocupă de enoriașii din zonă și le cunoaște problemele. De altfel, eșecul acțiunii U.D.M.R. de a politiza slujba religioasă a ceangăilor a fost demonstrată cu ocazia organizării pelerinajului acestor oameni la Miercurea-Ciuc în cinstea Maicii Domnului, în ajunul Rusaliilor. Ceangăii aduși gratuit din Moldova au fost obligați să asiste la o slujbă politică pe care nu au înțeles-o și pentru că au protestat, au fost lăsați pe drumuri, ca la înapoiere să se descurce cum vor putea.

De ce, domnilor extremiști maghiari, nu militați pentru introducerea limbii ceangăilor în instituțiile care-i reprezintă, dacă vă animă idealuri europene, dacă aveți o pasiune specială pentru drepturile omului, pasiune pe care eu nu o regăsesc în nici-o acțiune a domniilor voastre?

Dincolo de dimensiunile politice aberante ale acestei anchete care dovedesc, dacă mai este nevoie, că minoritarii extremiști maghiari și reprezentanții lor trăiesc numai în trecut și, funciar, nu pot participa la construcția zilei de mâine alături de noi, ceilalți, rămâne în suspensie întrebarea pe care fenomenul în sine o ridică: aflată la putere acum în România, coaliția urmărește realizarea segregării și în județul Bacău după modelul inuman Har-Cov?

Eu cred că a venit timpul să spunem lucrurilor pe nume: dușmanii poporului român să ia aminte; și-au făcut prea mult jocul segregaționist, depășind limitele firescului în relațiile de bună conviețuire și au dus minciuna în zona care-i acuză de trădare a intereselor propriilor lor alegători.

Vă mulțumesc.

 
Lazăr Lădariu - apel la reconciliere și credință cu ocazia marelui praznic al creștinătății - nașterea Domnului Isus Hristos;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Lazăr Lădariu.

Se pregătește domnul deputat Vasile Mândroviceanu.

 

Domnul Lazăr Lădariu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sub aripa îngerului venind pe cerul strălucitor, înfățișat păstorilor pentru vestea cea minunată, la ferești cu flori domnești, am întâmpinat și am petrecut, un întreg popor românesc, marele praznic al creștinătății – nașterea Domnului nostru Iisus Hristos.

Lumina Bethleemului sufletelor, ca de fiecare dată, la sfârșit de decembrie, ne-a adus vestea bucuriei mari a celui care, cum din bătrâni se povestește, "niciodată n-a lipsit".

Peste trei zile și trei nopți, între hotarele românești ale bimilenarei existențe, vom întoarce ultima filă din calendarul anului 1999 și vom păși pragul celui cu numărul 2000. Dacă într-adevăr dorim triumful adevărului privind în urmă pentru a avea curajul necesar să pășim înainte, pe răbojul împlinirii vremii unui an, cu gândul dus la sfârșitul viitor de secol și de mileniu, vom vedea poate mai mult ca oricând omenirea așezată prin versetul lui Isaia "în latura și umbra morții".

Printre noi s-au aflat și Toma necredinciosul și Iuda Iscarioteanul și mitul lui Sisif și lăcomia și ura și înstrăinarea și robia păcatului și patimile lumești și violența și crima și dezbinarea românilor. Ochiul trist al țării a plâns și din vina noastră care uneori am pus biliardul politic mai presus de interesele țării. Prinși în gâlceava neînțeleaptă cu lumea, s-a uitat de multe ori de sufletul pârjolit al confraților de suferință și răbdare și ne-am trezit unii nici mai frumoși, nici mai înțelepți, nici mai bogați. Sub semnul timpului, ne dorim o lume înnoită și transfigurată de redescoperirea virtuților neamului, de dragostea față de glia străbună, de valorile moralei creștine și tradiționale.

Printre copacii înfloriți de albul zăpezilor, acolo în râvnita nirvană românească, cu tremur de brazi înalți, sub pleoapa văzduhului, în dangăt de clopot și în urările colindătorilor, din Bucovina până în Banat, din Dobrogea până în Maramureș, în realitatea ieșirii țării la liman, uniți în credință și în nădejde, cu inimile credincioase să așezăm smerenia, soarele speranței, demnitatea și libertatea umană, gândul cel bun spre binele țării, una înainte de toate, pe care niciodată n-o dorim s-o vedem sub forma unei lacrimi.

Fie ca aici, la poarta de răsărit, anul care vine să fie bogat în bucurii și în satisfacții, să fie pe pământ pace, între oameni bunăvoire, să ne îndreptăm gândul la cei mai triști ca noi, la bolnavi, la copiii străzii, la cei în suferință, lipsiți de nădejde și de căldură sufletească. Și "sănătate, că-i mai bună decât toate", spune românul. "Cele rele să se spele, cele bune să se adune", sub tradiționala urare strămoșească, inspirat îmbunătățită la cifra atât de rotundă de un coleg gazetar: "De 2000 de ori "La mulți ani!"

Vă mulțumesc.

 
Vasile Mândroviceanu - despre necesitatea unui model social viabil și eficace;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Vasile Mândroviceanu.

Se pregătește domnul deputat Neculai Popa.

 

Domnul Vasile Mândroviceanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Într-o societate săracă, indivizii nu pot fi îndeobște prosperi. Într-o atmosferă dominată de necinste, nu putem fi pe deplin cinstiți, iar într-un mediu marcat de îngrijorare și debusolare morală, nu putem fi împăcați cu noi înșine și între noi înșine.

Deoarece sorții existenței sunt schimbători iar situațiile care azi par să nu ne atingă pot să ne lovească mai târziu cu brutalitate, societatea își caută un model și un cadru de relativă stabilitate care să conțină elemente de structură și funcționale bine precizate.

În ultimii zece ani, românii au încercat să-și definească o nouă identitate în plan social, politic și economic. Cele mai tentante păreau a fi modelul social și cadrul general oferite de lumea occidentală cu valorile lor verificate și eficiente. În realitate însă, vreme de șapte ani, România a refuzat aproape în totalitate direcția occidentală, atât modelul social ignorat aproape total până astăzi, cât și modelul economic pe care guvernele postdecembriste l-au mimat doar de ochii lumii, fără a-l urma. Funcțiile și cadrele fostului stat comunist au fost menținute aproape intacte cu scopul vădit de a privatiza economia națională în beneficiul celor asociați în trecut cu regimul comunist, ajungându-se în anul 1996 la punctul în care jaful luase proporții catastrofale.

România are nevoie în prezent mai mult ca oricând de un model social viabil și eficace, pe baza căruia să se realizeze educația tinerilor și reeducarea adulților în conformitate cu exigențele impuse de trecerea la societatea capitalistă funcțională și încununată de un succes de invidiat în Occident. Acest model înțeles nu ca ceva rigid, nu se formează automat, nu cade din cer, ci se impune prin structuri instituționalizate, prin înființarea unor organizații și instituții libere, fără amestecul direct al statului, care să preia îndatoririle formării și dezvoltării unui spirit și a unei conștiințe civice.

Societatea românească trebuie să-și preia propriul destin și să hotărască dacă va continua să-i lase numai pe alții, pe cei plătiți să facă ordine în propria-i ogradă, sau își va impune cu energie punctul de vedere în toate chestiunile care-i privesc existența.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Nicolae Popa - creionarea bilanțului politic al anului 1999 și exprimarea speranțelor pentru anul 2000;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Nicolae Popa.

Se pregătește domnul deputat Garda Dezideriu.

 

Domnul Nicolae Popa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Profit de acest moment al sfârșitului de an 1999 și consider că toți cei care avem o responsabilitate publică, dar în special clasa politică, ar fi bine să-și facă bilanțul activității desfășurate pe durata unui an de zile.

Din păcate, pentru români și România, în general, acest an este similar cu unul din anii trecuți, despre care un fruntaș al P.N.Ț.C.D.-ului și, în același timp, ministru de finanțe pe atunci, sigur, demis pentru incompetență, este vorba de domnul Ciumara, acum din nou intrat în pâinea ministerială mai mare peste ministerele economice, spunea la vremea respectivă: "Am chinuit degeaba un întreg popor!". Într-adevăr, și în acest an, românii au fost chinuiți degeaba. Urmare a politicii duse de actuala putere, țara este bântuită de mizerie și disperare. Nu am văzut nici un ministru făcându-și proces de conștiință pentru că s-a ajuns aici. Nici nu avea cine, cunoscând tupeul, egoismul celor aflați la guvernare, chiar dacă am schimbat Guvernul, un fel de-a spune, pentru că miniștrii au rămas aceiași pentru a împinge ce-a mai rămas la marginea catastrofei.

Și dacă e să nominalizăm, primul pe listă apare, evident, ministrul agriculturii, Avram Mureșan, bun la toate, specializat în ultima vreme în cultura ciulinilor.

Un alt campion al fotoliilor ministeriale, este domnul Ciumara, care a îndrăznit să spună, fără a clipi, că reforma în România este în linii mari încheiată. Ne întrebăm, care reformă? Îl urmează cu succes Traian Băsescu, unde singura rezultantă a reformei impuse în domeniul transporturilor a fost aceea că a făcut curățenie în Gara de Nord. Singura noutate o reprezintă apariția fostului președinte al Senatului, astăzi ministru de externe, nimeni altul decât Petre Roman, cel care în 1990 declara plin de emfază: "Industria românească este un morman de fiare vechi".

Sigur, în treacăt fie spus, nici n-a jurat pe Constituție domnia sa și domnul ministru al sănătății Hajdu Gabor. Este clar, doar cu 4% P.D.-ul conduce Guvernul astăzi și treburile țării umilindu-i pe țărăniști cu concursul celorlalte partide. Tot ceea ce s-a făcut rău, și tot ceea ce s-a făcut, s-a făcut rău și împotriva oamenilor. Vremea experimentelor și a populațiilor cobai are forme goale de conținut, ineficiente și neperformante a trecut. În România nu se vorbește azi decât despre șomaj, foame, disperare, grija zilei de mâine, grija pentru pâinea cea de toate zilele.

Ce-o fi în sufletul unui defavorizat sau disponibilizat sau chiar pensionar aflat în cea mai neagră mizerie când aude că un director general de regie sau un președinte de companie națională primește lunar 150 milioane de lei salariu acordat cu atâta dărnicie de Guvern?

Acesta este adevăratul bilanț al românilor pe anul care se va încheia în curând.

Cât privește așa-zisele succese diplomatice, ele sunt bune, dar din păcate nu țin de foame și nici de frig. Trebuie să precizăm că în ultima vreme hotărârile politice prezente în instituțiile fundamentale ale statului au afectat extrem de grav imaginea României în lume. Speranța noastră este ca în anul următor, an electoral, să se producă o adevărată și radicală schimbare de destin pentru poporul român. După 10 ani de experiențe dramatice, vrem să credem că românii nu vor mai trăi nici duminica orbilor, nici duminica marii cacialmale. Vrem să credem într-o zi când oamenii vor exprima dorința lor, siguri pe ceea ce doresc, cu mintea limpede, și hotărârâți să termine...

 
 

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Ați depășit timpul!

 
 

Domnul Nicolae Popa:

Imediat, domnule președinte.

...și hotărâți să termine odată pentru totdeauna cu jocurile politice murdare care aduc profitorilor avere iar milioanelor de alegători doar mizerie și iluzii mereu pierdute.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Da. Repetați de obicei cronometrându-vă aceste intervenții și în felul acesta veți ajunge să le mai simplificați și să ajungeți la cele trei minute normale, regulamentare și cred că e cel mai bun lucru.

 
Becsek-Garda Dezideriu Coloman - declarație în sprijinul Asociației pentru protecția cumpărătorilor de autoturisme;

Domnul deputat Garda Dezideriu.

Se pregătește domnul deputat Mihail Nica.

 

Domnul Becsek-Garda Dezideriu Coloman:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În anul al treilea al legislaturii actuale, am reușit să promovăm unele din legile proprietății, legi prin care s-a prevăzut reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și a celor forestiere, precum și a unor imobile preluate în mod abuziv de către puterea comunistă. Am uitat însă de un abuz al guvernelor comuniste, neocomuniste, prin care au fost deposedați de banii lor cetățenii care au depus înaintea schimbărilor din 1989 prețul autoturismului Dacia 1300 la filialele CEC din întreaga țară. Aceste sume vărsate zilnic la Banca Națională Română erau direcționate în circuitul economico-financiar al țării.

Asociația pentru protecția cumpărătorilor de autoturisme, prin numeroase scrisori și memorii, s-a adresat Guvernului României, miniștrilor de finanțe, președintelui F.P.S., dar ceea ce este mai jenant, și la Comisia pentru drepturile omului de la Strasbourg. În perioada anilor 1997-1998, atât domnul Mircea Ciumara, fost ministru de finanțe, cât și urmașul său, domnul Daniel Dăianu, au recunoscut temeinicia memoriilor amintite și au promis găsirea unor soluții favorabile. Promisiuni în acest sens au primit chiar și din partea fostului prim-ministru, Victor Ciorbea.

Reprezentanții pentru protecția cumpărătorilor de autoturisme au contactat prin memoriile lor atât pe președintele F.P.S.-ului, cât și pe domnul Diaconescu, președintele Camerei Deputaților. Atât domnul Sorin Dimitriu cât și domnul Diaconescu le-au promis sprijin concret în realizarea obiectivului cerut. Mai mult chiar, fostul premier, domnul Radu Vasile, la 30 aprilie 1998 a declarat prin mass-media că a dat dispoziții ca trei ministere, al privatizării, al finanțelor și al industriei și comerțului, să găsească soluții pentru despăgubirea celor 12.000 de cetățeni.

În urma discuțiilor din 1 iulie 1998, conducerea Asociației pentru protecția cumpărătorilor de autoturisme a cerut elaborarea unei hotărâri de Guvern prin care să se acorde certificate guvernamentale de depozit corespunzătoare sumelor depuse de fiecare membru A.P.C.A., indexate cu coeficientul de inflație la zi, cu dobânda aferentă datei eliberării certificatului. Propunerea lor, însă, nu a fost acceptată cu toate că temeinicia acestuia nu a fost pus la îndoială.

Calvarul celor de la Asociația pentru protecția cumpărătorilor de autoturisme a continuat și în anul 1999, fără să se rezolve. Situația financiară a țării, lipsa de bani nu permite satisfacerea unei cereri îndreptățite. O cale totuși ar exista. Dacă organele abilitate ale statului și-ar face datoria față de cei care au prejudiciat statul român prin afaceri necurate s-ar găsi resurse pentru satisfacerea acestei cerințe, dacă s-ar renunța la protejarea mafiei lemnului iar dacă reprezentanții poliției de la Secția criminalistică, organele procuraturii și parchetele n-ar căuta mușamalizarea cazurilor descoperite de Comisia parlamentară privind situația economiei forestiere din România, confirmate de către Departamentul de control al Guvernului, atunci, s-ar putea găsi resurse pentru despăgubirea acestor cetățeni.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
Mihail Nică - formularea unei propuneri pentru îmbunătățirea procesului legislativ în relația Parlament - aparatul tehnic;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Mihail Nică.

Se pregătește domnul deputat Petru Bejinariu.

 

Domnul Mihail Nică:

Domnule președinte de ședință,

Domnilor colegi,

Publicarea în Monitorul Oficial nr.619/17 decembrie 1999, a eratei la Legea privind accesul la propriul dosar și deconspirarea securității ca poliție politică, a dat curs intervențiilor unor deputați privind neconcordanțele dintre textul publicat și cel votat de Parlament. Astfel, legea a devenit mai bogată cu o jumătate de pagină, dar și în acord cu voința Parlamentului.

Cred că este necesar ca Biroul permanent al Camerei Deputaților să informeze deputații de rezultatul anchetei administrative asupra acestui incident. Se pare că firul incidentului este întortochiat ca un nod gordian. Materialul pus la dispoziția comisiei de mediere a conținut erori grosolane. Erorile au fost remediate la vremea respectivă de comisie prin elaborarea unor texte comune. Textul trimis spre semnare președinților de ședință ale celor două Camere de către aparatul tehnic conține, de asemenea, greșeli. Vicepreședintele Senatului, domnul Ulm Spineanu, a refuzat semnarea textului, trimițându-l spre verificare aparatului tehnic. Cu această ocazie a fost făcută o singură corectură, cea semnalată de domnul senator Ulm Spineanu.

Legea transmisă de Parlament spre promulgare Președintelui României conține abateri de la textul votat de cele două Camere. De asemenea, textul publicat în Monitorul Oficial nr.603 din 9 decembrie 1999 nu coincide întru totul cu textul promulgat de Președintele României.

În concluzie, pentru a elimina astfel de evenimente nedorite în activitatea Camerei, consider că este necesar ca un exemplar din textele de legi, hotărâri, moțiuni, mesaje, declarații, rezoluții ori alte acte politice ale Camerei care se transmit Senatului, se trimit președintelui României spre promulgare, ori sunt destinate direct publicării, să fie puse de îndată la dispoziția grupurilor parlamentare pentru depistarea eventualelor manipulări ale textelor și corectarea lor în timp util.

Vă mulțumesc.

 
Petru Bejinariu - intervenție intitulată Statul național unitar și globalizarea;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Petru Bejinariu.

Se pregătește domnul deputat Ilie Neacșu.

Domnul deputat Ilie Neacșu este? Nu este. Domnul deputat Miron Chichișan.

 

Domnul Petru Bejinariu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Intitulez intervenția mea de astăzi "Statul național unitar și globalizarea".

Dacă la început globalizarea avea dept obiectiv schimbarea în bine a lumii, îmbunătățirea condițiilor de viață și mai multă comunicare și egalitate între oameni, etnii, popoare, civilizații și state, acum se văd alte urmări. Contradicția fundamentală a acestui proces poate căpăta dimensiunea "globalizarea amenință statul național și cultura națională". Dacă distrugerea economiei naționale, dacă ignorarea sau falsificarea istoriei românilor și dacă renunțarea la elementele fundamentale ale specificului național fac parte din etapele pregătitoare, înseamnă că guvernarea de azi ne-a integrat în procesul globalizării. Ce să însemne aducerea în școli a unor manuale de istorie și de limbă și literatură română alternative europenizate, ce să însemne creșterea petelor pe radiografia culturii române sau finanțarea și slaba pregătire a sărbătorilor și aniversărilor, decât demersuri din afară și din interior pentru pierderea identității naționale?

Astăzi sunt mulți analiști care vorbesc de constituirea unui guvern european sau un guvern mondial, primele forme fiind în funcțiune. Programele FMI și Băncii Mondiale, programele speciale ASAL și FESAL s-au axat pe falimentări și lichidări de unități economice, complexe agroindustriale și întreprinderi viabile sau posibil viabile, cu disponibilizarea a sute de mii de oameni. Prin eliminarea subvențiilor din agricultură și industria autohtonă, la cererea unor organisme supranaționale, guvernanții români, prin politica cedărilor și renunțărilor, au căzut în plasa globalizării, globalizare care acum și credem că și în viitor, servește doar intereselor marilor puteri. Pe această cale, se lichidează tot ce poate fi concurențial pentru ei la noi și se extinde piața de desfacere pentru alții.

Iată ce scriu mari publicații occidentale: "Procesul globalizării nu respectă promisiunea unei vieți mai bune pentru oamenii obișnuiți", sau "Globalizarea este un atentat la adresa democrației", sau "Globalizarea sau mondializarea e pusă în slujba marilor grupuri transnaționale", recunoaște Pascal Lemi, comisarul Uniunii Europene pentru comerțul exterior.

Analiștii mai spun că paralel cu înălțarea acestui guvern european, sau înainte, va avea loc separarea unor state cu formarea de regiuni autonome inclusiv în România. Astfel de urmări au făcut ca numărul adversarilor globalizării să crească chiar în statele care au promovat acest concept. Recentul summit al Organizației Mondiale a Comerțului din Statele Unite a fost refuzat prin violențe de sute de demonstranți care resping globalizarea și în plan teoretic cresc opozanții acestui proces. Și acesta este doar începutul.

Domnilor guvernanți,

Luați seama la ceea ce înseamnă statul național unitar, cultura și istoria națională pentru viitorul României din mileniul trei.

Vă mulțumesc.

 
Miron Chichișan - atenționare în privința eminentei crize a grâului;

Domnul Andrei-Ioan Chiliman:

Domnul deputat Miron Chichișan.

Se pregătește domnul deputat Valentin Iliescu. Este aici? Nu. Domnul deputat Ilie Neacșu a venit? Nu. Domnul deputat Petre Țurlea o să urmeze.

Aveți cuvântul.

 

Domnul Miron Chichișan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Într-o perioadă scurtă de timp, prețul grâului s-a dublat, cu tendințe de creștere în continuare.

Partidul Unității Naționale Române a atras atenția de nenumărate ori de la această tribună despre o eminentă criză a grâului și, deci, a pâinii, ceea ce va afecta nivelul de trai și așa scăzut al populației. Ce măsuri ați întreprins, domnule ministru, pentru evitarea acestei situații? S-a urmărit cumva intenționat ajungerea aici spre a importa grâu din SUA și din alte țări capitaliste dezvoltate cărora le lipsește piața de desfacere? De ce ați lichidat rezervele de stat, cu rol bine stabilit în toate țările ce se respectă?

De ce Ordonanța de Guvern nr. 149/1999 privind acordarea primei producătorilor agricoli nu s-a pus în practică și încalcă principiile elementare ale concurenței?

Ați declarat, domnule ministru, că în anul 2000, nu numai lucrările agricole, arat și semănat, vor beneficia de așa-zisa subvenție prin cupoane, ci și sectorul zootehnic, viticultura și pomicultura.

Pe ce v-ați bazat când ați făcut asemenea promisiuni, o țară întreagă știind că lucrările agricole din această toamnă nu au beneficiat de mult trâmbițata subvenție prin cupoane sau bonuri valorice?

Ce analize economice au stat la baza acestor promisiuni, cunoscând situația precară a veniturilor încasate la buget acum și în perspectivă? Nu cumva este o promisiune electorală fără acoperire, regăsită și în faimosul contract cu România?

Cum motivați în fața țării că nici până azi banii promiși pentru arăturile de toamnă, cei 100.000 de lei pe hectar la arat și încă 100.000 de lei la semănat nu au ajuns la cei în drept?

Din surse demne de încredere am aflat că direcțiile județe pentru agricultură au primit dispoziții de la Ministerul agriculturii și alimentației să interzică fermelor pomicole, începând cu această iarnă, efectuarea lucrărilor specifice, stropiri, tăieri de coroane, în livezile societăților comerciale cu capital de stat sau majoritar de stat. Ne puteți informa despre existența acestui ordin? Și dacă știți, v-ați gândit ce consecință nefastă va avea această măsură asupra populației, în special asupra copiilor?!

Se urmărește cumva lichidarea în totalitate a livezilor, spre a favoriza importurile de fructe din alte țări?

Este cumva o condiție impusă României, ca atâtea altele în ultimii ani, de către organismele internaționale, cu scopul paralizării și acestui segment economic? Dacă lucrurile se prezintă așa, măcar să cunoască și populația României!

Vă mulțumesc.

 
Petre Țurlea - un gând de recunoștință față de două mari personalități ale secolului XX: Nicolae Iorga și Ion Antonescu.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Petre Țurlea. Și să vedem dacă au venit domnii deputați care lipseau; domnul deputat Valentin Iliescu a apărut? Nu. Domnul deputat Ilie Neacșu? Nici dânsul.

Sunteți ultimul înscris. Vă rog, aveți cuvântul.

 

Domnul Petre Țurlea:

De multe ori sunt ultimul.

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Câți suntem... M-am gândit astăzi că fiind ultima intervenție din secolul acesta al XX-lea, pe care îl fac de la tribuna Camerei Deputaților și că Parlamentul este cea mai importantă instituție a României, m-am gândit să aduc un gând de recunoștință față de cele mai mari personalități ale României, ale românilor în secolul al XX-lea.

Primul este cel mai mare om de cultură, care a fost Nicolae Iorga, al doilea cel mai mare om politic și militar, care a fost mareșalul Ion Antonescu.

Amândoi, după cum știți, au fost asasinați. Nicolae Iorga a fost asasinat de legionari în 1940. Ion Antonescu a fost asasinat în 1946, la ordinul Uniunii Sovietice de către comuniști și cu vinovata neintervenție a Regelui Mihai.

Istoria le-a făcut dreptate, însă, la amândoi, chiar dacă recursul în anulare pentru mareșalul Ion Antonescu nu a fost încă declarat.

Istoria le-a făcut dreptate pentru că amândoi au intrat definitiv în conștiința și în inima poporului român. De acolo, nimeni n-o să poată să-i scoată vreodat.

La încheierea acestui secol al XX-lea, doresc ca poporul român, în secolul următor, al XXI-lea, să aibă parte de mai multe personalități ca Nicolae Iorga și mareșalul Ion Antonescu. Și ca în secolul XXI, românii să aibă înțelepciunea să nu-și mai sacrifice marile personalități.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Vă mulțumesc.

Aritmetic, secolul XXI începe la sfârșitul anului viitor, acum se schimbă doar prefixul.

 
 

Ca atare, constatăm că prima parte a ședinței noastre, cea destinată intervențiilor deputaților, s-a încheiat, pentru că domnii deputați Ilie Neacșu și Valentin Iliescu, care mai erau înscriși, nu sun prezenți.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 26 august 2019, 4:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro