Petru Șerban Mihăilescu
Petru Șerban Mihăilescu
Ședința Camerei Deputaților din 23 noiembrie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 23-11-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 noiembrie 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.9 Șerban Petru Mihăilescu - revenire asupra problemei copiilor instituționalizați;

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Șerban Mihăilescu, se pregătește doamna deputată Leonida Lari.

Domnul Șerban Petru Mihăilescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Mă simt obligat să reiau din nou situația copiilor instituționalizați, deoarece constat cu insatisfacție că problemele ridicate de noi în Camera Deputaților sunt ignorate de Executiv (care, în general, desconsideră punctele de vedere ale opoziției). Deteriorarea climatului educațional și a vieții copiilor instituționalizați s-a produs în mod accentuat după aplicarea ordonanțelor nr. 25 și 26/1998, care au modificat nejustificat și nefericit structurile fostelor case de copii.

Astfel, acestea au fost scoase de sub egida și controlul Ministerului Educației Naționale și trecute în subordinea unui, mă rog, fost nou-creat departament al Guvernului, care a centralizat forțat, atât fondurile bugetare, cât și sponsorizările din țară și străinătate. Prin această nouă organizare a dispărut orice obligație privind instruirea și educarea copiilor în aceste centre, rămânând doar sarcina întreținerii lor fizice.

Începând de săptămâna trecută, întregul sistem mass-media a propagat cu mare insistență, în termeni elogioși, proiectul unei noi ordonanțe de urgență, care anulează unele prevederi ale fostelor ordonanțe citate mai sus, prin înființarea unei alte noi agenții, de data aceasta în subordinea Ministerului Muncii și Protecției Sociale, minister care, de altfel, este recunoscut pentru neadevărurile pe care le scoate pe bandă rulantă.

Proiectul de ordonanță de urgență citat, discutat deja în Guvern, dovedește însă o rea credință stăruitoare, deoarece textul cuprinde tot felul de vorbe privind: "programe", "implementare", monitorizare", "restructurare" ș.a., în timp ce, concret, toate instituțiile care realizează activități de protecție a copilului se transferă în subordinea consiliilor locale și județene. Tot ce s-a spus prin mass-media legat de rezolvarea, prin această ordonanță, a problemelor copilului instituționalizat, este o minciună, deoarece principala chestiune rămâne fondurile bănești neceare, iar despre acest lucru ordonanța nu amintește mare lucru, în afară de concentrarea lor forțată la București.

Având în vedere că nu sunt fonduri pentru copii, că pensiile pentru persoanele cu handicap, în multe localități, nu s-au plătit din septembrie, este aberant să transferi sarcini financiare din ce în ce mai mari la consiliile locale și județene, când s-a dovedit clar că acestea nu au forța necesară pentru a susține activități de acest gen. Este evident că aplicarea unei asemenea ordonanțe, cel puțin conform textului emis de la Secretariatul Guvernului, va face ca aceste unități să fie pasate în continuare de colo colo, între o agenție care se ocupă cu tot felul de programe, monitorizări și strategii, și consiliile județene, care nici până acum nu puteau să suporte centrele cheltuielilor de plasament, și nicidecum și ale copiilor cu handicap, care se adaugă, probabil, în zilele următoare.

De asemenea, nici nu se ia în considerare propunerea ca actualele unități specializate în protecția copilului să recapete statutul de personalitate juridică, ceea ce ar permite un acces mai simplu al eventualilor sponsori din străinătate sau din țară.

Mai mult, o serie de prevederi sunt neconstituționale. De exemplu, așa cum se prevede prin acest proiect, la art. 21 se afirmă: "Sumele pentru activitatea de protecție a copilului vor fi considerate prioritare, iar consiliile locale sau județene nu vor acoperi alte tipuri de cheltuieli până când contribuția pentru acest tip de activitate nu este pe deplin acoperită."

Asemenea prevederi dovedesc totala necunoaștere a realității din teritoriu și dorința perpetuă a actualului Guvern de a muta sărăcia dintr-un buzunar în altul. Are cineva, din acest Executiv, habar de situația, să zicem, de la Ionășeni, Vadu, Pomârla și mai putem înșira zeci de localități în care sunt instalate asemenea centre de plasament?

Din lectura acestui proiect de ordonanță se poate trage următoarea concluzie evidentă: proiectul nu face altceva decât să desființeze Secretariatul pentru handicapați și să arunce unitățile din teritoriu în sarcina consiliilor locale județene, Guvernul debarasându-se astfel și de această problemă, așa cum procedează cu orice caz care privește bunul mers al țării.

Prin promovarea unui asemenea act, nu se speră altceva decât înșelarea celor de la Comunitatea Europeană care au întocmit raportul privind România și tergiversarea până la infinit a acestei situații extrem de tensionate și păgubitoare pentru țară. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 23 august 2019, 10:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro