Acsinte Gaspar
Acsinte Gaspar
Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 22-06-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.10 Acsinte Gaspar - declarație în legătură cu "necesitatea unui dialog politic" între Majoritate și Opoziție;

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Da. Are cuvântul domnul deputat Acsinte Gaspar. Se pregătește domnul deputat Andrei Gheorghe de la PNȚCD. A sosit? Nu a sosit. Atunci, se pregătește domnul deputat independent Nicolae Popa.

Domnul Acsinte Gaspar:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

În legătură cu necesitatea unui dialog politic între Coaliția majoritară și Opoziție, țin să fac următoarea declarație.

Este un principiu clasic al democrației parlamentare ca majoritatea să aibă un dialog deschis cu partidele aflate în opoziție. În fond, pluralismul politic se întemeiază în primul rând pe acceptarea diversității de ideologii și programe politice, pe dialog, negocieri, respectul reciproc și exclude cu desăvârșire exclusivismul exprimat în afișarea forței majorității.

Într-o democrație parlamentară pluralistă, specifică statului de drept, forțele politice acced la guvernare în funcție de ponderea sprijinului electoral, dar odată ajunse la putere nu conduc discreționar, deși dețin majoritatea parlamentară.

După alegerile din 1996, PDSR a susținut foarte clar că în Parlament va milita, ca partid de opoziție, pentru transpunerea în textele de lege a unei părți cât mai mari din programul său electoral, pentru care a votat un segment semnificativ din populația țării. Totodată, partidul s-a angajat să acționeze astfel încât activitatea parlamentară să se desfășoare cu respectarea principiilor pluralismului, ale democrației parlamentare, ordinii constituționale, regulamentelor și cutumelor parlamentare.

Din păcate, constatăm că există un lung șir de inițiative, măsuri și acțiuni ale Guvernului, prin care acesta a căutat să se substituie autorității legislative și prin această să reducă Parlamentul la postura de simplă anexă a Guvernului sau a unui grup restrâns de persoane și de interese din cadrul coaliției majoritare.

În repetate rânduri, PDSR a atras atenția asupra comportamentului inacceptabil al Puterii care, abuzând tomai de ascendentul unei majorități numerice confortabile, obstrucționează sistematic posibilitățile democratice de exprimare a Opoziției în Parlament. Raporturile Putere-Opoziție nu reprezintă un domeniu al discuțiilor moralizatoare, ci al unor relații politice clare.

Încercările de a exclude Opoziția, prin epurări politice, din instituțiile publice centrale și locale, dar mai ales de la deciziile importante ale Parlamentului, reprezintă o problemă de gravă încălcare a drepturilor la liberă asociere și a dreptului la opinie. Continuarea actualei stări de lucruri reprezintă un mare pas înapoi, pe care România îl face tocmai într-un moment în care se așteaptă de la ea să facă dovada bunei funcționări a instituțiilor democratice. Acesta a fost și motivul pentru care grupurile parlamentare ale PDSR au promovat și susținut adoptarea unui cod parlamentar privind raporturile dintre Majoritate și Opoziție, conceput ca un ansamblu de reguli și practici parlamentare bazate pe următoarele principii. Raporturile între majoritate și grupurile parlamentare aflate în Opoziție se întemeiază pe concilierea pozițiilor divergente, prin negocieri și compromisuri în interesul rezolvării în cele mai bune condiții a problemelor țării și populației. Atât Majoritatea, cât și Opoziția trebuie să aibă în vedere că spiritul concilierii și al compromisului este de preferat atitudinilor autoritariste, bazate, exclusiv, pe forța-votului care, de regulă, asigură rezolvări forțate, superficiale și de scurtă durată.

Recurgerea la vot și realizarea pe această cale a argumentului voinței majoritare trebuie să fie ultima soluție luată în calcul în rezolvarea conflictelor între Majoritate și Opoziție. Prin felul în care acționează puterea se urmărește în mod deliberat slăbirea rolului Parlamentului și pe cale de consecință sporirea pozițiilor și puterilor președintelui și Guvernului țării.

În orice democrație parlamentară, partidele aflate la putere, inclusiv Guvernul, trebuie să discute deschis cu partidele aflate în Opoziție. Nici un partid politic, indiferent că se află sau nu la putere nu poate pretinde că deține monopolul soluționării oricăror probleme cu care se confruntă un for legislativ. Însăși esența reprezentativă a Parlamentului presupune configurarea sa politică în două forțe: Majoritate și Opoziție. Dacă Parlamentul este cu adevărat reprezentativ, soluționarea problemelor aflate pe agenda Parlamentului nu poate fi rezervată majorității, pentru că o asemenea abordare teoretică duce la eliminarea Opoziției din viața parlamentară și, pe un plan mai general, din viața politică. Dacă s-ar recurge la o asemenea strategie parlamentară, partidele aflate la putere ar guverna discreționar, în disprețul principiilor fundamentale ale statului de drept. Practica parlamentară din statele cu tradiții democratice dovedește că nu există probleme a căror soluționare este durabilă dacă la adoptarea soluției respective au contribuit exclusiv partidele aflate la putere, iar opiniile, soluțiile Opoziției au fost ignorate în m od fățiș.

Însăși elaborarea și adoptarea Constituției, în vigoare, au fost rezultatul conclucrării partidelor reprezentate în constituantă. Tot astfel, în procesul legislativ obișnuit, ar trebui să primeze dialogul politic și negocierile. Nu exisă probleme care să poată fi rezolvate exclusiv de partidele aflate la putere. Partidele din actuala coaliție parlamentară nu pot să nu țină seama și de Opoziție, mai ales dacă în Parlament se dezbat probleme de mare importanță pentru procesul de reformă, pentru consolidarea democrației instituționale sau care vizează aspecte sociale de mare cuprindere.

Viața a dovedit de nenumărate ori că abordarea unilaterală este nu numai nedemocratică, ci și insuficientă sub aspect practic și politic. Numai negocierile între Putere și Opoziție pot să asigure perspective și continuitate în procesul economic, social și legislativ al țării. Altfel, la fiecare ciclu electoral, partidul venit la putere poate să declare nule și neavenite toate măsurile și declarațiile adoptate în mod unilateral de fost putere, creînd, în acest fel, o stare de instabilitate la nivelul societății.

Vă mulțumesc.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 26 august 2019, 4:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro