Constantin Eremia Cotrutz
Constantin Eremia Cotrutz
Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 22-06-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
    1.1 Constantin Eremia Cotrutz - referire la "perioada grea" prin care trece învățământul românesc;

Doamna Paula Maria Ivănescu:

................................................

Dau cuvântul domnului deputat Cotrutz Constantin Eremia, Grupul parlamentar al PDSR.

Domnul Constantin Eremia Cotrutz:

Doamna președinte de ședință,

Stimați colegi,

Sărăcia și umilințele îndurate i-au scos din nou pe profesori în stradă. Dascălii, sătui de promisiuni nerespectate, au cerut Guvernului să le permită să-și practice profesia în postura de ființă umană, și nu de animal de povară.

Cei aflați la Putere îndeamnă mereu societatea civilă la răbdare și calm, în așteptarea unor vremuri mai bune, în așteptarea paradisului promis în campania electorală. Răbdarea care, de altfel este o virtute, în momentul actual, nu denotă altceva decât obediență, renunțare necondiționată la drepturile câștigate în 1989.

Cei 15 mii de specialiști, dacă aceștia există în realitate, și nu doar în imaginația înfierbântată a unor farisei dornici de putere cu orice preț, au eșuat lamentabil. Nu mai este nimic de așteptat. Schimbarea promisă de către actualii conducători în campania electorală nu se referă de fapt decât la modificarea propriului lor statut economic și social.

Totuși, în peisajul jalnic al actualului Guvern există și o personalitate, părerea mea personală, în adevăratul sens al cuvântului, ancorată în realitățile sociale și economice ale României. Este vorba despre ministrul educației naționale, Andrei Marga, care a devenit incomod datorită vederilor sale democratice și încercării domniei sale de a face o reformă reală în învățământ.

Lupta asiduă a domnului ministru pentru finanțarea decentă de către stat a instituțiilor de învățământ îl aduce în postura de persona non grata. Se dorește ca ministrul Marga să fie scos țap ispășitor pentru gravele probleme cu care se confruntă învățământul românesc. Mergând după principiul divide et impera, s-a încercat desolidarizarea sindicaliștilor de ministru prin proferarea de acuzații infame.

Premierul Radu Vasile, în documentul intitulat "Blocajul financiar din învățământ, cauză și măsuri de surmontare", îl atacă dur pe ministrul Marga, impunându-i, printre altele, și faptul că cere bani de la stat în loc să dezvolte învățământul particular. Această acuzație este stupefiantă, învățământul fiind o prioritate națională ce trebuie susținută financiar de către stat.

Ideea de creștere a ponderii școlilor particulare și a copiilor instituționalizați în acestea este o aberație, ținând cont de situația financiară deplorabilă a majorității românilor. În condițiile în care mulți copii români suferă de foame, ideea de a-i priva și de posibilitatea unei educații corespunzătoare, ar fi o crimă săvârșită împotriva electoratului român, care a fost păcălit de persoane care provin din rândul dascălilor. O țară care dorește să se afle în Europa, nu doar din punct de vedere geografic, nu scoate educația națională la mezat.

Nutresc speranța că nimeni nu dorește întoarcerea în întunecatul ev mediu, în care doar familiile înstărite își trimiteau copiii la școală. Sau, poate, se scontează pe faptul că un popor ignorant este mult mai ușor de condus cu minciuni ridicole și promisiuni irealizabile.

Vreau să reamintesc că învățământul este un domeniu în care nu apare un profit imediat. Dar beneficiile pe termen lung ce pot fi aduse de un sistem educațional bine pus la punct sunt enorme.

Criza materială în care se află învățământul este parte integrantă a colapsului financiar general, în care se zbate România, datorită unei proaste administrări economice globale.

Ministrul Marga se face vinovat, dacă putem spune așa, de dorința de a revigora, prin măsuri lucide și inteligente, un domeniu de care nici o națiune democratică sănătoase nu îndrăznește să-și bată joc.

Totuși, din noiembrie 1996, învățământul românesc traversează cea mai neagră perioadă din istoria postdecembristă.

Vă mulțumesc.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Și noi vă mulțumim.

Doamnelor și domnilor colegi,

Nutresc speranța să ne încadrăm în timpul de 3 minute, pentru că sunt înscriși foarte mulți colegi și n-o să apuce să vorbească toți până la terminarea timpului dedicat acestor intervenții.

Deci, haideți să ne respectăm între noi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 24 octombrie 2019, 2:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro