Plen
Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 01-06-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 1999

5. Adoptarea raportului Comisiei de mediere la proiectul de Lege pentru modificarea unor prevederi ale Anexei nr.VI la Legea nr.154/1998 privind sistemul de stabilire al salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

................................................

Urmează raportul Comisiei de mediere la proiectul de Lege pentru modificarea unor prevederi ale Anexei nr.4 Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru persoane care ocupă funcții de demnitate publică.

La nr. crt. 1. Domnul deputat Ion Olteanu.

Domnul Ion Olteanu:

Doamnă președintă,

Stimați colegi,

Inițiativa legislativă care a avut în vedere modificarea Legii nr. 154/1998, mai exact a Anexei nr. 6, a avut în vedere două obiective. Unul, înlăturarea contradicției existente între Legea nr. 69/1991 și Legea nr. 154, prin care secretarii erau subordonați primarului. Și al doilea obiectiv, stabilirea unui raport echitabil între importanța muncii prestate de către secretari și prețul acestei munci.

La vremea respectivă, s-a arătat că în baza Legii nr. 69/1991 secretarii consiliilor județene, secretarii consiliilor locale nu sunt subordonați primarului, nici consiliului local; iar că prin Legea nr. 154, stabilindu-se că primarul este autoritatea care fixează salariul secretarului, în mod indirect, acesta este subordonat primarului. Determinând în felul acesta ca munca pe care el o prestează să nu aibă calitatea și obiectivitatea pe care legiuitorul o dorește.

De asemenea, avându-se în vedere că prin Legea nr. 40/1991 s-a stabilit un raport echitabil între munca pe care o prestează secretarul, care este funcționarul cu cel mai înalt rang la nivelul consiliilor locale, în ce privește salariul primarului, vicepremarului și, evident, al secretarului, raport care nu mai este menținut prin Legea nr. 154.

Acestea au fost argumentele principale pe care inițiatorul le-a avut în vedere la prezentarea inițiativei în fața Camerei Deputaților, motivații care au fost însușite de către comisia de specialitate și de către plenul Camerei. Drept dovadă, inițiativa respectivă a trecut aproape nemodificată prin Camera Deputaților.

Ulterior, Senatul, în baza unor argumente nepertinente, a modificat substanțial această inițiativă legislativă, menținând în continuare secretarul ca fiind subordonat primarului, prin menținerea acestui atribut al primarului, de a stabili salariul secretarului. Și, evident, indicatorii, coeficienții variabili pe care i-au stabilit nu ridică salariul la o valoare compatibilă cu importanța prestanței pe care secretarul trebuie să o facă și, mai ales, cu independența activității acestuia, în raport cu activitatea primarului și a consiliului local.

Este surpinzător pentru mine cu câtă ușurință membrii comisiilor de mediere și, în special, ai Camerei Deputaților, și-au însușit punctul de vedere al Senatului, renunțând la punctul de vedere al Camerei Deputaților.

Stimați colegi,

V-aș ruga să aveți în vedere argumentele care au fost luate în discuție la prezentarea inițiativei în fața dumneavoastră și, astăzi, să menținem punctul de vedere al Camerei Deputaților în această privință, și nu pe cel al Senatului, pentru că, apreciez eu, acesta este cel care răspunde necesităților pe care legiuitorul le-a avut în vedere atunci când a inițiat acest proiect de lege.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Domnul deputat Vasile Stan.

Domnul Vasile Stan:

Mulțumesc, doamnă președintă.

O chestiune de procedură. V-aș ruga să-i invitați pe membrii comisiei de mediere sau pe o parte din comisie, să ne aducă justificările de rigoare.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

De obicei, membrii dintr-o Cameră trebuie să voteze soluțiile adoptate de aceasta.

Domnul deputat stanca.

Domnul Teodor Stanca:

Mulțumesc, doamnă președintă.

Doamnelor și domnilor,

Am făcut parte din comisia de mediere. Acești secretari de prefecturi sau de primării, conform Statutului funcționarului public, care este în dezbatere în momentul de față în Camera Deputaților, vor deveni funcționari publici. Prin urmare, în baza Legii nr. 154, pentru funcționarii publici sau funcționarii în general, care sunt în anexele la această lege, se stabilesc anumite grile de salarizare, iar încadrarea în cadrul grilei este în funcție de performanțele persoanei respective.

Or, în Camera Deputaților, când s-au stabilit niște coeficienți de multiplicare ficși, s-a considerat că aceastăt încadrare trebuie să fie de la bun început, indiferent de performanțe, de vechime, de experiență, la un anumit nivel. Acest lucru ar fi fost valabil dacă secretarii – de prefecturi, de primării – ar fi considerați ca funcții de demnitate publică, pentru că numai la acestea coeficienții sunt ficși și nu mai beneficiază decât de indemnizații și nu beneficiază de alte sporuri.

Or, Senatul a apreciat că ei trebuie să se încadreze în prevederile Legii nr. 154, cu posibilitatea încadrării între anumite limite. Și a venit totuși, considerăm noi, în ajutorul acestor funcționari publici, mărind mult grila de salarizare, pornind de la un coeficient de multiplicare minim, care, în Legea nr. 154, era de fapt maximum de încadrare. Și a venit cu o creștere, care, de exemplu, să luăm prima poziție de aici: secretar general al prefecturii, de la 6,4, cât era maximum în prevederile Legii nr. 154, a crescut până la 8. Care, dacă i se aplică vechimea de 25% plus alte sporuri, de care funcționarul public poate să beneficieze, îl ridică, ca și nivel de salarizare, foarte aproape de viceprefect – în cazul prefecturii sau de viceprimar – în cazul secretarului de primărie.

Deci, acesta a fost motivul pentru care comisia de mediere și-a însușit punctul de vedere al Senatului. Sigur că, acum, poate să fie, să zicem, o diferență de apreciere între Legea nr. 69 și Legea nr. 154, dacă acești secretari sunt sau nu sunt subordonați primarului. Aceasta este o chestiune care nu știu dacă face obiectul discuției noastre de acum, dar, oricum, li se creează acestora posibilitatea de a avea o încadrare mult superioară față de ce a prevăzut Legea nr. 154.

Sigur că dumneavoastră veți hotărî, prin votul pe care îl veți da, dacă comisia a apreciat corect, adoptând punctul de vedere al Senatului. Vă mulțumesc.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Doamnelor și domnilor,

Vă rog să-mi permiteți să am și eu o intervenție.

(Coboară la tribună.)

Doamnelor și domnilor colegi,

Este foarte bine să ne obișnuim, când luăm o hotărâre, să nu ne bazăm pe niște legi care încă nu sunt adoptate. Legea funcționarului public vedeți că nu este adoptată, nu se știe când se va termina, și în Cameră, și în Senat, și este foarte bine să ne gândim că secretarii – aceștia, la care s-a gândit corect Camera Deputaților – îndeplinesc aceleași sarcini de serviciu, indiferent că sunt în primăria din Cocorăștii din Deal sau în primăria dintr-un municipiu sau oraș.

Cred că soluția Camerei Deputaților este cea corectă, pentru acest moment, și, când Legea funcționarului public va fi adoptată și promulgată și aplicată, situația va fi atunci cu totul alta. Deci, noi analizăm o situație pe realitatea de acum și vă rog să votați varianta Camerei Deputaților și nu varianta adoptată de comisia de mediere.

Și, ca să nu mai întârziem, are cuvântul domnul deputat Avramescu. (Revine la prezidiul ședinței.)

Domnul Constantin Gheorghe Avramescu:

Doamnelor și domnilor,

Principiul de la care trebuie să se plece este că în timp ce primarii, viceprimarii, prefecții sunt funcții politice, ei se schimbă în funcție de criterii politice, secretarii sunt cei care asigură continuitate, în consecință, sunt meseriașii, specialiștii pe post. Și, din acest punct de vedere, ei trebuie să aibă o retribuție corespunzătoare, pentru a asigura o corectă administrație și, mai ales, o continuitate în activitate. Și, oricum, în treburile respective, sigur că ei sunt specialistul numărul unu al instituției: primărie sau prefectură.

Dacă ne uităm – și noi nu avem încotro, decât să alegem între cele două variante – vreau să remarc aici că coeficientul de multiplicare maxim stabilit pentru diferite categorii este în general sub coeficientul de multiplicare adoptat de Cameră. Aceasta a produs în teritoriu multe nemulțumiri, am fost și eu întrebat, mai ales la nivel de comune, de secretari, ce se întâmplă, dacă să mai rămână în funcție, dacă să plece... Se gândesc să plece și, repet, sunt oamenii de bază într-o primărie sau într-o prefectură.

Și, în aceste condiții, având în vedere că coeficientul de multiplicare propus de Senat este sub coeficientul de multiplicare adoptat de Cameră, chiar dacă la Senat există avantajul că e un minim și un maxim, în această situație, în care nu avem decât de ales propun să votăm coeficientul de multiplicare din textul adoptat de Camera Deputaților. Mulțumesc.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Are cuvântul domnul deputat Kovacs, secretarul Biroului Permanent al Camerei Deputaților.

Doamnelor și domnilor colegi, haideți să limităm timpul de discuții, ca să putem termina până la 10,30 cele ce ne-am propus!

Domnul Kovacs Csaba Tiberiu:

Mulțumesc, doamnă președintă.

Stimați colegi,

Eu cred că am revenit pe făgașul normal, pentru că a fost o intervenție care a pledat împotriva variantei Camerei Deputaților; în rest, intervențiile, în marea lor majoritate și cu multe argumente, au fost pentru varianta adoptată de Camera Deputaților. Eu aș vrea să aduc doar niște argumente în plus, nu mai vreau să repet ceea ce s-a spus, respectiv, trei lucruri.

E o chestiune de mentalitate, că decenii de-a rândul administrația a fost ținută, pe undeva, pe poziție de Cenușăreasă, la nivelul de salarizare, și se pare că unii nu doresc să scape de această mentalitate. Și este o mentalitate profund greșită! Vreau să vă spun că în administrație, ca să avem secretari buni, de calitate, trebuie să le dăm salarii corespunzătoare. Eu, cel puțin în Brașov, știu foarte mulți secretari, care, demult, sunt avocați, sunt judecători. De ce? Pentru că acolo se câștigă mult mai bine decât în administrație. Haideți să-i facem și pe cei puțini care au mai rămas să plece din administrație, că de aceea stă administrația pe picioare atât de slabe, așa cum există situația la ora actuală.

Și al doilea argument. Vreau să vă spun că în Statele Unite, unde un judecător câștigă enorm de mult, are un venit anual de 90-100 de mii de dolari (este foarte mult!), un secretar – deci, funcția corespondent㠖 câștigă cam cu 50% mai mult decât un judecător! De ce? Pentru că are pe umeri sarcina unui întreg district, a unui întreg municipiu, a unui întreg oraș! Și noi ne ferim, la un coeficient de multipplicare (maximum la Senat este 8, la secretar general al prefecturii, iar noi am dat 9,920)... Este o diferență infimă, ar trebui să fie suma mult mai mare! Eu nu zic că cei care sunt aleși pe criterii politice trebuie să aibă venit mai mic, trebuie să aibă venit mai mare, dar în ierarahia funcțiilor administrative această funcție se află la top și de calitatea acestui om depinde în mare măsură cum va funcționa acea prefectură, acel consiliu județean sau acea primărie.

Și haideți să mergem pe varianta noastră, că este mult mai judicioasă. Dacă, prin legi ulterioare, se va schimba situația, aceasta va depinde tot de noi. Vă mulțumesc pentru atenție.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Și noi vă mulțumim.

Domnul deputat Stan, ultimul vorbitor. Să sperăm...

Domnul Vasile Stan:

Mulțumesc, doamnă președintă.

Când am analizat în comisie această propunere legislativă, noi am avut grijă (dar, așa, fără s-o spunem...) ca secretarii, în viitor, să devină funcționari publici. Dar am avut grijă, de asemenea, ca salariile propuse, având în vedere că cei care sunt în această anexă beneficiază și de sporul de vechime (un lucru foarte important, deci, se face diferențierea între secretari prin procentul de spor de vechime), cu sporul de vechime maxim, să nu depășească salariile viceprimarului, subprefectului ș.a.m.d.

Deci, având în vedere cele ce vi le-am spus până acum, ocnsider că varianta Camerei Deputaților este mai bună și vă rog să o aprobați în consecință.

Doamna Paula Maria Ivănescu:

Vă mulțumim.

În acest moment, cred că ne-am pus de acord, toată lumea care a intervenit susține, de fapt, adoptarea variantei Camerei Deputaților, și nu varianta propusă de comisia de mediere.

Am să vă rog, pentru votul acestui raport al comisiei de mediere, care conține un singur număr curent – nr. 1, să fiți atenți! O să vă supun la vot, întâi, propunerea făcută de comisia de mediere, cu care am înțeles că lumea, majoritatea, din toate grupurile parlamentare, nu este de acord, și apoi, dacă această variantă nu este adoptată, vă supun varianta Camerei Deputaților.

Cine este pentru varianta propusă de comisia de mediere? 3 voturi pentru, insuficiente pentru a fi adoptată.

Supun votului dumneavoastră varianta Camerei Deputaților.

Cine este pentru? Evident, marea majoritate, vă mulțumesc.

Este cineva împotrivă, totuși, ca să ne lămurim? Nu este nimeni împotrivă.

Deci, în unanimitate, pct. 1, inclusiv raportul pe ansamblu, care conține numai un singur punct, a fost adoptat în condițiile de prezență anunțate la începutul ședinței, având un caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 20 octombrie 2019, 6:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro