Sever Meșca
Sever Meșca
Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 01-06-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 1999

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.19 Sever Meșca - analiza unor prevederi fundamentale din proiectul pentru noua lege electorală;

Domnul Sever Meșca:

Doamna președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am asistat cu toții ieri, în acestă sală, la cea mai pură demonstrație de imoralitate politică, de ipocrizie și demagogie. Era în discuție un proiect pentru o nouă lege electorală, în care, pe lângă multe aspecte formale, se cuprindeau și două prevederi fundamentale: pragul de intrare în Parlament și calcularea acestui prag în cazul alianțelor.

Ar trebui să fie clar pentru oricine că însăși constituirea unui prag electoral, oricare ar fi el, este o măsură nedemocratică, întrucât orice prag îndepărtează o parte din electorat de la procesul de decizie. Cu cât pragul este mai mare, cu atât mai mulți cetățeni nu vor mai fi reprezentați în Parlament. Este aceasta o măsură conformă cu exigențele democratice? Cum sunt apărate printr-o astfel de lege drepturile celor mulți de a se exprima, esența democrației? Orice altă abordare, care se voiește apărătoare a pragmatismului funcțional este, evident, demagogică.

La noi în țară, nu lipsa legilor a adus cele mai mari prejudicii (ceea ce înseamnă că Parlamentul a funcționat, totuși, cu sincopele sale, vizibile și la alte parlamente), cele mai mari prejudicii le-a adus călcarea în picioare a legilor și furtul nerușinat devenit politică de stat.

Ne spunea ieri, de la această tribună, un distins coleg de la P.D.S.R., cu un cinism rar întâlnit chiar în mediul politicii, cum că această lege ar avea în mod evident scopul de a "favoriza partidele mari". Vă întreb, și-l întreb, domnilor colegi, ce înseamnă "partide mari" în accepția domniei sale? Unde-și găsește aici locul discursul despre democrație? Cine hotărăște ce înseamnă partide mari? Cine are dreptul să decidă ca 1, 2 sau 3 milioane de alegători să nu fie reprezentați în Parlament?

În al doilea rând, mă voi referi la modul de calcul al baremului pe care trebuie să-l îndeplinească o coaliție pentru a accede în Parlament. În loc să se accepte singura soluție logică și democratică, aceea de a se face un multiplu al procentajului care reprezintă pragul pentru un partid – două, tot trebuie să avem un prag, s-a hotărât ca partidele și formațiuni mici să fie păsuite, ele trebuind să aducă, în cazul în care intră într-o coaliție gen "Convenția democratică" cu două procente mai puțin decât primul partid politic al coaliției?! Unde este logică și care este rațiunea acestei mișcări, atunci când afirmăm că ridicăm pragul de la 3 la 5% pentru a favoriza partidele mari și pentru a ușura procesul legislativ, dar acceptăm ca prin măsura pe care eu o incriminez, să supraviețuiască partide de buzunar, fără bază electorală, sau asociații care încap într-un lift?!

Pentru a clarifica lucrurile, noi, Partidul România Mare, afirmăm cu tărie că nu ne temem de pragul de 5%, sau chiar de 7% sau de 10%. Noi acuzăm însă imoralitatea măsurii și iraționalitatea felului în care se calculează pragul pentru coaliții. În același timp, semnalăm apariția unei noi coalții contra-naturii, C.D.R. – P.D.S.R., pe care electoratul ambelor conglomerate politice nu va întârzia să o sancționeze la alegeri. Ne rezervăm dreptul de a lămuri electoratul, prin toate posibilitățile noastre, despre cât valorează principiile pentru aceste construcții politice artificiale. E un exemplu despre cum se poate ajunge la o înțelegere care nu este nici morală, nici logică, nici în folosul țării. Noi sutnem înduioșați de grija pe care o are P.D.S.R. pentru ca "marele adversar politic" CDR să nu dispară! Ce vor zice însă cei mulți, care și-au făcut anumite iluzii?! Vom vedea în curând!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 18 august 2019, 22:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro