Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 15-12-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 1998

5. Dezbaterea proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvenului nr.52/1998 privind planificarea apărării naționale a României și a propunerii legislative privind planificarea apărării naționale a României (Amânarea votului final.)

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

................................................

Continuăm cu proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.52/1992 privind planificarea apărării naționale a României.

Rog comisia să-și ocupe locurile.

Dacă, din partea inițiatorului, dorește cineva să ia cuvântul?

Vă rog frumos să poftiți la microfon.

Domnule general Cornel Codiță, vă rog să vă prezentați cu funcția din minister, din partea inițiatorului, ca să se treacă în stenogramă. Vă rog.

Domnul Cornel Codiță:

Domnule președinte,

Onorați deputați,

Sunt generalul de brigadă Cornel Codiță, consilier principal al ministrului apărării naționale.

În legătură cu Legea privind planificarea apărării naționale, câteva cuvinte, înainte de orice, despre imboldul care ne-a dus la inițierea acestei legi.

Unul dintre aspectele cele mai evidente ale activității de asigurare a securității și apărării naționale este previziunea. Majoritatea programelor care se desfășoară pentru realizarea efectivă a securității și apărării naționale, în programe bazate pe pregătire, înzestrare, toate aceste programe au o bătaie mai lungă decât instrumentul principal care a asigurat până acum alocarea resurselor, și anume bugetul, care are o structură anuală.

Datorită acestor lucruri și acestei situații, se impune o lege care să asigure atât realizarea efectivă a obiectivelor, cât și alocarea resurselor necesare într-un orizont de timp, pe care noi l-am considerat de nivel mediu sau lung.

Al doilea obiectiv fundamental al legii care vă este supus spre aprobare astăzi se referă la discriminarea clară între responsabilitățile politice ale insituțiilor care controlează insituția militară, în primul rând Parlamentul, Guvernul, și răspunderea efectivă a Ministerului Apărării, a celor care, tehnic, trebuie să asigure pregătirea, structurile și dotarea necesară pentru realizarea securității și apărării naționale.

În acest sens, față de sistemul existent anterior, legea propune un algoritm care începe cu declarația Președintelui României privind obiectivele de securitate, se continuă cu asumarea de către Guvern, pe baza unei carte albe a securității naționale și apărării, a programelor pe care le consideră esențiale în cursul mandatului și se concretizează efectiv la nivelul departamentelor, inclusiv a Ministerului Apărării, prin strategii de domeniu, capabile să realizeze efectiv aceste obiective.

Totul se transpune în programe detaliate care cuprind unitar programele de înzestrare, de dotare, de instruire și de formare a efectivelor.

În consecință, ceea ce vă propunem astăzi spre aprobare realizează o concordanță între obiectivele de securitate, respectiv mărirea, structura, misiunile și capacitatea operațională a forțelor.

De asemenea, se asigură desfășurarea procesului de planificare începând, așa cum este natural, cu obiectivele asumate politic și controlate de insituția Parlamentului, obiectivele apărării și abia ulterior, concretizând aceste obiective în buget, în sume; se asigură continuitatea în planificarea și realizarea obiectivelor apărării pe termen lung și mediu; se asigură transpunerea acestor obiective în pachete de programe integrate, respectiv misiuni, structuri, resurse și capabilități.

În sfârșit, se respectă principiul planificării multianuale a resurselor, fără de care compatibilitatea sistemului nostru cu sistemele tipice ale statelor NATO și în general ale statelor dezvoltate europene, nu se poate asigura.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Din partea comisiei?

Domnul Mihail Nică:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În urma examinării Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței nr.52 privind planificarea apărării naționale a României, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a constatat că obiectul de reglementare face parte din categoria legilor ordinare și a dat un aviz favorabil acestei ordonanțe, cu modificările prezentate în raportul la proiectul de lege.

Vă rog să votați aceste modificări, pentru că de fapt sunt niște clarificări privind textul.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă în cadrul dezbaterilor generale dorește cineva să ia cuvântul?

Da. Domnul deputat Acsinte Gaspar. Vă rog.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu nu vreau decât să se consemneze în stenogramă că dezbatem un proiect de lege cu nerespectarea prevederilor regulamentului.

Art.195, partea finală, spune următorul lucru: "Prezența deputaților, membri ai Guvernului, la lucrările în plen ale Camerei Deputaților este obligatorie la deschiderea închiderea sesiunilor, la dezbaterea și adoptarea proiectelor de legi și a propunerilor legislative în sfera lor de competență…"

Deci, ori ministrul, ori secretarul de stat care sunt membri ai Guvernului, unul dintre dânșii trebuia să participe la dezbaterea acestei legi, dat fiind faptul că această normă este imperativă.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Nu pot decât să iau act de această chestiune care este într-adevăr regulamentară. Și, ca atare, o să vă rog să transmiteți celor în drept să fie prezenți la dezbaterea proiectelor de legi și să le transmiteți că într-adevăr Regulamentul nostru are această prevedere imperativă. Nu există scutiri decât în cazul în care nu sunt în țară.

Și, ca atare, eu nu pot să trec mai departe la dezbaterea acestui proiect de lege, având în vedere că ministrul este deputat și secretarul de stat, în momentul de față, este tot deputat, sigur că da. Deci, trebuia să vină aici, la lucrări. Vă rog frumos să le transmiteți să vină la lucrări și, după ce vor veni la lucrări, putem să continuăm dezbaterea acestui proiect de lege.

Lucrul este valabil pentru toate celelalte legi care sunt în continuare, am impresia, legat și de proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.93/1998 privind înlocuirea și împrospătarea unor produse petroliere din rezervele de mobilizare ale armatei și proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.121/1998 privind răspunderea materială a militarilor.

Continuăm cu proiectul de Lege privind completarea art.3 din Legea nr.48/1992 a audiovizualului.

Doresc să știu dacă inițiatorul este aici?

Inițiatorul trebuie să fie de față. Nu putem să dezbatem o lege în lipsa inițiatorului și respectiv a Comisiei pentru sănătate și familie, sesizată în fond.

Deci, inițiatorul este domnul deputat George Șerban, de la PNȚCD.

Este, sau nu este aici? Da, nu este aici.

Domnul Acsinte Gaspar (din sală):

Să trecem la raportul de mediere care ne-a fost difuzat.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Sunteți de acord cu el? L-ați citit? Ați verificat raportul de mediere? Bun.

................................................
- După pauză -

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Doamnelor și domnilor deputați,

Reluăm lucrările.

Rog secretarii de ședință să vadă dacă avem cvorumul în sală.

Continuăm lucrările cu proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 52/1998 privind planificarea apărării naționale a României.

Din partea inițiatorului a luat cuvântul domnul general, din partea comisiei a luat cuvântul domnul deputat Nică. Dacă dorește cineva să ia cuvântul în cadrul dezbaterilor generale? Nu dorește nimeni.

Trecem la dezbaterea proiectului legii și o să începem cu titlul legii.

Domni deputați din partea Opoziției:

Nu avem cvorumul de lucru.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Nică, la titlul legii? Suntem în cvorumul de lucru. Da. Cvorumul de lucru astăzi este 95. Vreau să vă spun că, în mod paradoxal, acesta este. L-am verificat exact înainte să înceapă, însă i-am rugat pe liderii de grupuri, totuși să vină colegii care mai sunt pe la grupuri sau pe la comisii, pentru că am dori să și votăm niște legi.

Vă rog, domnule deputat Nică, titlul legii?

Domnul Mihail Nică:

Lege pentru aprobarea Ordonanța Guvernului nr. 52/1998 privina planificarea apărării naționale a României.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dumneavoastră propuneți să se cheme "Lege pentru..." și nu "Lege privind...", pentru că se repetă de două ori "privind".

Inițiatorul? De acord.

Titlul legii amendat cu înlocuirea primului "privind" cu "pentru".

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Titlul ordonanței, dacă sunt intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Titlul Cap.I. Intervenții nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Intervenții la art.1? Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Intervenții la art.2. Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Intervenții la art.3. Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cap.I, în ansamblul său.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Tilul Cap.II. Nu sunt intervenții.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.4. Nu sunt intervenții.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.5.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.6.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.7.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cap.II, în ansamblul său.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Titlul Cap.III.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.8.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.9.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.10.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.11.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.12.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.13.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.14.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.15.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cap.III, în ansamblu.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cap.IV. Titlul.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.16.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Ordonanța, în ansablul ei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Art.unic al legii, revenim...

Domnul Acsinte Gaspar:

Nu e bine, domnule președinte de ședință, ați sărit peste nr.crt.19?!

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Unde? Care 19?

Domnul Marțian Dan (din bancă):

Nu respectați dispozițiile art.98 din regulamentul nostru, domnule președinte?

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Vă rog să observați că în raportul comisiei...

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Da, mă scuzați, am ajuns pe raport...

Domnul Acsinte Gaspar:

Vă rog să supuneți la vot și cele două poziții pe care le-a propus comisia prin raport și după aceea supuneți la vot ordonanța.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Da, mă reîntorc la Cap.IV, deci art.16... am fost la poziția 19, titlul Cap.IV l-am votat, nr.crt.19 s-a votat, el mai are însă... Da, s-a votat și nr.crt.19. Poftim? Forma comisiei, da. Eu am mers pe raport, dar am neglijat ultima pagină. La nr.crt.20 Cap.V titlul.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Nr.crt.21.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Cap.V, în ansamblu.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Acum, putem să ne întoarcem la ordonanța în ansamblul ei, așa cum a fost aprobată cu textele din raport la fiecare articol.

Ordonanța, în ansabmlul ei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Acum ne întoarcem pe textul legii la art.unic al legii care...

Da, la articolul unic al legii dau cuvântul domnului deputat Nică.

Domnul Mihail Nică:

Art.unic: "Se aprobă Ordonanța Guvernului nr. 52 privind planificarea apărării naționale a României, adoptată în temeiul art.1 pct.15, lit.a) din Legea nr.148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe și se publică în Monitorul Oficial, partea I cu modificările cuprinse în raport...."

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Deci, ordonanța a fost o dată publicată și "...se aprobă Ordonanța Guvernului…, publicată cu următoarele completări și modificări", care sunt cele pe care le-am aprobat începând cu …

Vă rog.

Domnul Mihail Nică:

Deci "...privind abilitarea Guvernului…, cu următoarele modificări și completări".

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Rămâne textul inițiatorului, însă el se completează și cu această frază: "cu următoarele completări și modificări" și se reiau in extenso toate amendamentele aprobate în textul ordonanței prin votul nostru, de pe raportul comisiei, precum și cel de la titlu.

Articolul unic al legii, în această formă.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri? 2 abțineri.

Cu 2 abțineri, nici un vot împotrivă a fost adoptat articolul unic al legii.

Votul final urmează să-l stabilim în momentul în care vom avea mai multe voturi finale. Probabil săptămâna viitoare, marți.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 30 mai 2020, 15:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro