Ioan Bivolaru
Ioan Bivolaru
Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 15-12-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 decembrie 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
    1.1 Ioan Bivolaru - o analiză a carențelor noului regulament al Romsilva;

Domnul Ioan Andrei Chiliman:

................................................

În prima parte a ședinței noastre, dedicată intervențiilor deputaților, voi începe cu domnul deputat Ioan Bivolaru, se pregătește domnul deputat Viorel Burlacu. este aici? Bun.

Vă rog.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Până în octombrie 1998, operațiunile de vânzare-cumpărare a masei lemnoase s-au realizat conform prevederilor regulamentului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 342/1995, regulament care, dovedindu-se incomplet, depășit și nerespectat în multe cazuri, a constituit o sursă principală de afaceri de tip mafiot în zona relațiilor Romsilva, agenți economici interesați.

Noul regulament privind vânzarea de către Regia națională a pădurilor a masei lemnoase, nu este decât o perfecționare a escrocheriei, denumită vânzarea masei lemnoase pe picior, în care se dovedește că regia, în simbioză cu interesele formațiunii politice care conduce algoritmic Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului, rămâne capul hidrei mafiote în domeniul forestier și care blochează toate inițiativele menite să spargă monopolul consolidat, asupra administrării, exploatării și valorificării pădurilor.

Practica mondială demonstrează că principalele probleme ale economiei forestiere, respectiv administrarea, exploatarea și valorificarea pădurilor, trebuie tratate într-un concept unitar, care este posibil doar prin trecerea la sistemul vinderii masei lemnoase pe sortimente, din depozite stabilite la marginea pădurii.

Noul regulament consacră, însă, pe termen lung, vânzarea masei lemnoase pe picior către agenții economici interesați.

Acest mod de vânzare include și acoperă mult mai facil afacerile ilicite, precum și costurile imputabile, realizate de Romsilva, cu exploatarea și vânzarea masei lemnoase pe picior.

Refuzul de a oferi masa lemnoasă spre vânzare prin licitare, în depozitele de la marginea pădurii, este menținută în continuare, ceea ce contribuie la creșterea artificială a prețului acestei mase, industrializarea lemnului realizându-se în multe cazuri neeconomic, conducând la falimentarea unor societăți comerciale pe profil.

Nu se dorește ca masa lemnoasă recoltată, sortată și depozitată să fie supusă tranzacționării prin sistem bursier, pentru a nu fi respectat principiul accesului egal al ofertantului la masa lemnoasă recoltată și a fluctuației limitate a prețului pentru lemnul recoltat din partizi echivalente, aceste disfuncționalități majore constituind principalele criterii de negociere a comisioanelor de către organizatorii de licitații ai Romsilva și care, se vede treaba, că nu trebuie ratate.

Regulamentul introduce o nouă măsură care aparent pare benefică sistemului, dar în realitate nu face decât să perfecționeze procedura de a obține avantaje ilicite suplimentare. Se introduce o nouă categorie de intermediari între Romsilva și beneficiarii finali ai masei lemnoase. Acești noi intermediari sunt agenți economici atestați, pentru exploatarea și transportul tehnologic, care vor constitui clientela cu drept consacrat de a participa la licitații. Acești intermediari devin adevărații vânzători ai lemnului recoltat de ei înșiși.

Prin acest nou regulament, Regia națională a pădurilor cedează piața lemnului brut intermediarilor, în general, și mai puțin agenților economici din industrializare, care sunt supuși discriminării față de primii, în acest caz.

S-a găsit, astfel, o nouă soluție de transfer a beneficiului statului în proprietate privată a unor intermediari, al căror singur merit este acela că realizează eficient și convingător redistribuirea profitului.

Aici își rezolvă problemele financiare și formațiunea politică care are în custodie pădurea românească.

Practica mondială arată că procedura de vânzare este compusă din două licitații realizate de administratorul pădurii: una ca agent de exploatare care scoate masa lemnoasă din pădure și a doua cu agenții care au oferte pentru această masă lemnoasă depozitată.

Prin sistemul actual, Romsilva își menține monopolul asupra vânzării masei lemnoase prin licitații care limitează excesiv accesul ofertanților reali la informațiile necesare și blochează intenționat transparența tranzacțiilor.

Sistemul se bazează pe licitații succesive pe partizi, ceea ce dezavantajează, dar și descurajează ofertanții, prin fluctuația mare a prețurilor realizate de la partidă la alta.

Substratul acestui mod de licitare asigură avantajarea selectivă a unor ofertanți după criterii clientelare.

Prin acest sistem se menține intenționat anonimatul informațiilor privind tranzacțiile ce vor avea loc, informațiile nefiind transmise unitar, transparent și centralizat, către toți agenții comerciali potențiali, ofertanți la nivel național.

Regulamentul respectiv menține cu strictețe întregul sistem de valorificare a masei lemnoase departe de piața bursieră, ceea ce reprezintă o dovadă în plus a intențiilor mafiote ale acelora care sunt implicați în economia de piață a silviculturii românești. Mai sunt și alte reglementări referitoare la partizi neadjudecate sau negociere directă, care în cazul licitării masei lemnoase pe picior completează tabloul posibilităților ilicite în raport cu licitul.

Prin prevederile art. 27 alin. 1 din acest regulament, lucrările de înființare, întreținere sau reparare a drumurilor forestiere, realizate de către agenții economici, de exploatare și transport, se stipulează că se plătesc, prin compensare, cu masă lemnoasă, ocolindu-se, astfel, prevederile legale cu privire la realizarea investițiilor, ocolindu-se și regulile ținând de cheltuiala sumelor dedicate bugetului de stat.

Este și aceasta o formă de deturnare a fondurilor obținute din vânzarea masei lemnoase pe lucrări de investiții, cu statut discutabil, insuficient de clar reglementate.

Dreptul de contestație al cumpărătorilor nedreptățiți de către unitatea silvică, este formal asigurat, deoarece, conform acestui regulament, aceste contestații vor fi adresate tot conducerii Romsilva. Deci, acest regulament este un cadru perfecționat de realizare a unor surse de venituri ilicite.

Ca un corolar, ultimul articol al regulamentului stabilește că: "Unitățile silvice pot organiza licitații și pentru alți deținători de masă lemnoasă". Nici o prevedere legală care să dirijeze licitațiile spre piața bursieră.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 30 mai 2020, 15:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro