Anghel Stanciu
Anghel Stanciu
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 17-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.9 Anghel Stanciu - scrisoare deschisă adresată domnului Daniel Dăianu, ministrul finanțelor, privind necesitatea alocării unui buget mai mare în domeniul educației;

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc. Domnul Anghel Stanciu, se pregătește domnul Petre Țurlea.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă rog să-mi permiteți ca, de la înaltă tribună a Parlamentului României, să adresez o scrisoare deschisă domnului Daniel Dăianu, ministrul finanțelor.

Excelență,

În fiecare an, în preajma elaborării proiectului de Lege privind bugetul de stat, se poartă nenumărate discuții, atât de către reprezentanții sindicatelor, societatea civilă, cât și de parlamentari interesați să susțină diferite sectoare bugetare.

Dezbaterile asupra bugetului învățământului au fost și în anii trecuți și sunt și în prezent potențate de un strigăt dureros al oamenilor responsabili de instrucția și educația copiilor și tinerilor țării.

În Legea învățământului nr.84/1995, lege organică, la art.169 se menționează că: finanțarea învățământului de stat se face de la bugetul de stat, în limitele a cel puțin 4% din produsul intern brut (PIB), iar la alin.3 din același articol, se precizează că: "instituțiile și unitățile de învățământ pot beneficia și de alte surse de venituri, dobândite în condițiile legii; venituri proprii, subvenții, donații, sponsorizări și taxe, de la persoane fizice sau juridice". Veniturile obținute din aceste surse se gestionează și se utilizează integral la nivelul instituției, fără vărsăminte la bugetul de stat și fără afectarea alocațiilor de la bugetul de stat.

Din informațiile din presă și din declarațiile unor membri ai Guvernului rezultă că învățământului urmează să i se acorde 3,56% din PIB, sumă cu totul nesatisfăcătoare pentru cerințele unui învățământ modern.

Ridicăm astăzi în fața dumneavoastră și a Guvernului problema alocării sistemului de învățământ național a cel puțin 5% din PIB, conștienți fiind, pe de o parte, de greutățile prin care trece acum România, dar, pe de altă parte, și de importanța educației în împrejurările actuale ca factor esențial de depășire a stadiului de sărăcie în care ne aflăm.

Faptul că structurile școlare devin în mod accelerat derizorii față de nivelul cerințelor care cresc fără încetare, lipsa semnificativă a dascălilor calificați, datorită statutului social impropriu prin salariile mici, o bază materială precară, impune o implicare deosebită a statului din punct de vedere financiar.

Efortul financiar al statului trebuie făcut măcar acum în cel de al 12-lea ceas. Clasa noastră politică, în ansamblul său, este necesar să perceapă această situație la adevărata ei gravitate și împreună să găsim resursele pentru alocarea fondurilor funcționării normale a sistemului de învățământ. Datoria noastră constă în a asigura ameliorarea, cu prioritate, a acestui sector, fără a renunța, din cauza greutăților, la un învățământ modern, flexibil și eficient, care să asigure însușirea de către tineri a celor mai sofisticate cunoștințe, în special în domeniul științei și al tehnologiei.

Educația trebuie să aibă în vedere aspirațiile populației, nevoile ei reale, să nu fie considerată ca o asistență socială. Rezultatul educației se va regăsi treptat într-o evoluție normală a societății spre democrație și respectarea regulilor economiei de piață. Această ofertă educațională va conduce la formarea de individualități caracterizate de competență, spirit critic, capacitate de a rezolva problemele, disponibilitate la dialog argumentativ. În asemenea situații, educația va deveni mijlocul esențial în decolarea economică a României, va asigura bunăstarea, ca o condiție necesară a unei vieți sociale normale, va crea condițiile interiorizării de către individ a acelor cerințe ca un dat propriu, care-l vor mobiliza fizic și intelectual la activitate rodnică în folos personal și comunitar.

Statele care au investit în învățământ sunt astăzi departe de noi, cu o economie prosperă și un nivel de viață ridicat. A se vedea în acest sens eforturile făcute în investiția educațională de Germania, Franța, Austria, Ungaria, Belgia, Japonia, Coreea de Sud ș.a.

Desigur, pot fi invocate o mulțime de motive care să justifice alocarea în buget a unui procent mai mic decât cel solicitat, dar imperativul momentului cere să investim în acest domeniu poate mai mult decât am solicitat, pentru că acest tip de investiție este singurul drum care va asigura scoaterea țării din dezastrul în care se află, va asigura prosperitatea tuturor cetățenilor.

Trebuie să fim conștienți, domnilor, că apăsând mai departe pe pedala sărăciei, vom comite o greșeală majoră, adâncind criza politică și economică care poate determina mari mișcări sociale cu urmări nebănuite. Problema sărăciei trebuie să o abordăm frontal prin educație, singura de care depinde o dezvoltare economico-socială adecvată. Viitorul țării, folosirea cu discernământ a resurselor ne impun nouă, celor de azi, să investim în tot ceea ce influențează calitatea învățământului.

Actuala Putere, noi toți cei care avem răspundere în fața istoriei pentru destinele acestei țări, trebuie să găsim mijloacele prin care învățământul să răspundă la un nivel corespunzător nevoilor românilor, pentru a le insufla capacitatea de a rezolva problemele cele mai urgente: să combată sărăcia, să îmbunătățească productivitatea, condițiile de trai, protecția mediului, pentru a le îngădui să joace un rol legitim în cadrul edificării unei societăți democratice și să-și îmbunătățească moștenirea culturală.

Iată motivele foarte întemeiate pentru care parlamentarii Partidului România Mare vă vor acționa în justiție, excelență, pentru încălcarea conștientă a art.169 din Legea învățământului, respectiv nealocarea a 4% din PIB pentru acest sector bugetar.

Cu cele mai bune urări de viitor,

Prof.univ.dr. Anghel Stanciu, deputat PRM de Iași,

Președintele Comisiei de învățământ.

Vă mulțumim.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 25 mai 2020, 21:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro