Viorel Burlacu
Viorel Burlacu
Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-04-2021
20-04-2021
19-04-2021
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 17-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 17 martie 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.2 Viorel Burlacu - despre disfuncționalități ale sistemului legislativ în sectorul financiar-contabil;

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc.

Domnul Burlacu Viorel, se pregătește domnul Lazăr Lădariu. Este prezent domnul Lazăr? Este prezent, ca de obicei.

Domnul Viorel Burlacu:

Onorat auditoriu,

În sectorul financiar-contabil, ne confruntăm cu disfuncționalități ale sistemului legislativ, care blochează dezvoltarea.

Îmi permit să semnalez două situații, cu speranța, că actualul Executiv va găsi resurse de corijare. Exemplele sunt nenumărate. Voi prezenta doar două cazuri:

1. În precizările privind unele măsuri referitoare la închiderea exercițiului financiar al anului 1997, la Cap. 2/4, se prevede: "Ultima reevaluare s-a efectuat în anul 1994, pe baza H.G. 500/1994, privind reevaluarea imobilizărilor corporale și modificarea capitalului social, orice altă reevaluare urmând a avea la bază acte normative".

În consecință, evaluările efectuate de experții evaluatori, nu pot fi reflectate în contabilitate. Suportă lovitura întreprinzătorii mici și mijlocii, care sunt în curs de contractare de credite. În tratativele cu băncile lor, acestea au impus serviciilor de analiză și risc, să evalueze imobilizările corporale ale solicitanților, pentru a pune banca la adăpostul unor evaluări care pot deforma valoarea reală a ipotecilor. Odată cu întocmirea acestor rapoarte de evaluare, băncile pretind solicitanților să majoreze capitalul social, cu valoarea suplimentară, obținută prin diferența între vechea valoare și valoarea nou stabilită. Dar, conform precizărilor Ministerului Finanțelor, citate mai sus, nu se poate opera această majorare, deci nu se poate contracta creditul, urmând a se aștepta "actele normative". Că precizările citate sunt deficitare, din cauza unei incorecte motivări economice, se dovedește din dinamica indicelui de inflație. Când s-a întocmit H.G. 500/1994, valoarea unui dolar U.S.A. era de 1.700 lei, iar la sfârșitul anului 1997, valoarea dolarului, admisă de comunicatul Minsterului de Finanțe, era de 8.023 lei. Raportând cele două valori, adică 8.023 la 1.700 lei, rezultă un indice de inflație de 4,72. Componentele materiale ale capitalului social s-au majorat de 4,72 ori. Dar, nu se poate, nu ne dă voie funcționarul care a redactat precizările și șeful lui, care au băgat aceste precizări sub nasul ministrului, ca să le semneze.

Prezentele reglementări ale Camerei de Comerț și Industrie a României, au statuat regula, că majorarea de capital trebuie validată de judecătorul delegat. De ce? Dacă majorarea este temeinică, societatea având responsabilitatea operațiunilor executate, este suficientă o adresă, din partea societății, către Camera de Comerț, în care să-i aducă la cunoștință, majorarea de capital, atât. Societatea nu este subordonată Camerei de Comerț. Camera de Comerț este o unitate de evidență, a societății comerciale, și nu un organ de decizie multilaterală.

2. Al doilea caz în care instrucțiunile paralizează activitatea societăților mici și mijlocii, este constituit de operațiunea de finanțare a activității de către un asociat, finanțare care a fost necesară, pentru depășirea unui moment de cumpănă din activitatea acesteia. Această finanțare este evidențiată, corect, în creditul contului, contul întreprinzătorului individual. După o bună bucată de timp, în care inflația reduce valoarea reală a finanțării inițiale, asociatul care a efectuat vărsământul, are nevoie de bani și el vrea să și-i retragă, dar, bineînțeles, la noua valoare reală. Nu există, în normele metodologice de aplicare a conturilor contabile, o asemenea posibilitate. Singura posibilitate este, ca această compensare a devalorizării, să fie împărțită pe toți asociații. Cum aceștia nu au disponibile sumele necesare, trebuie să ia un avans din dividende. Nu se poate. Niște instrucțiuni "ad-hoc", ale Ministerului de Finanțe, interzic avansuri din dividende până la închiderea anului financiar. Sunt banii lor, le aparțin, dar dacă nu vrea funcționarul care a redactat instrucțiunea și ministrul a semnat-o, ce importanță mai are regimul juridic al profitului?

Pentru intrarea în normalitate există o singură soluție: operative să fie doar legile și ordonanțele. Cer ca instrucțiunile, precizările și normele să fie anulate, fiind promulgate prin lege și ordonanțe.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 23 aprilie 2021, 2:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro