Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 16-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 martie 1998

8. Dezbateri asupra proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr.3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

................................................

Urmează pct.13, dar nu găseam materialul respectiv aici între hîrtii. Da, luăm în dezbatere proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere.

Din partea Comisiei de buget, finanțe-bănci, vă rog să poftească aici cei în cauză. Din partea Guvernului, domnul Rușanu. Bun.

Domnul Decebal Traian Remeș, președintele Comisiei de buget, finanțe-bănci.

Domnul Decebal Traian Remeș:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Problema, deși e în procedură de urgență, mi se pare foarte importantă și propun 15 minute pe intervenție și 3 ore total, timp de dezbatere.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Da. Supun votului dumneavoastră propunerea domnului președinte. E procedură de urgență și a propus timpii.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Dacă este cineva împotrivă? 15 voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere.

Cu majoritatea de voturi s-a aprobat ca timpii să fie 3 ore în total - 15 minute de intervenție.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul și președintele comisiei sesizate în fond. Nu, sunt dezbatere generale, dar asta nu înseamnă că nu ia inițiatorul cuvântul. Art.105 spune că nu sunt dezbatere generale și nici nu facem dezbateri generale. Guvernul are dreptul să ia cuvântul. Vă rog, dacă doriți. Comisia nu dorește nici ea.

Da, vă rog.

Domnul Dan Radu Rușanu (Ministerul Finanțelor):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vin acum, în fața dumneavoastră, să susțin o ordonanță de guvern privind majorarea accizelor la carburanți, care evident determină o scumpire a acestora. Da, într-adevăr, este foarte greu, recunosc și eu acest lucru, este greu să susții, întotdeauna este greu să susții din partea inițiatorului o majorare de preț. Dar dumneavoastră trebuie să înțelegeți un fapt, că realizarea unei anumite cerințe de echilibru pentru deficitul bugetar care există, niște limite prestabilite creează întotdeauna o serie de dificultăți generate de faptul că cerințele de resurse bugetare sunt mai mari decât posibilitatea de asigurare a acestora.

În cele două părți ale bugetului trebuie creat un echilibru: partea de venituri și partea de cheltuili. Întotdeauna inițaitorul, în speță Ministerul de Finanțe, tebuie să realizeze în primul rând partea de venituri, pentru că partea de cheltuieli este întotdeauna asigurată. Este asigurată ca cerință, dar niciodată nu poate fi acoperită ca venituri.

În această situație eram puși să alegem între asigurarea veniturilor bugetare pentru acest an prin majorarea unor impozite și taxe care să lovească întreg spectrul economiei, întreaga populație, așa cum a fost acea majorare a TVA-ului, sau să luăm o măsură punctuală care să se aplice numai la un anumit segment al populației, la un anumit segment al economiei. Astfel, Ministerul de Finanțe a optat pentru alegerea acestei variante punctuale de a defavoriza un anumit segment și am luat această hotărâre de majorare a prețului, a accizelor, dar care se reflectă în majorarea prețului carburanților. Bineînțeles că în acțiunea declanșată în scopul asigurării de noi resurse bugetare, s-a propus aceată majorare a accizelor datorate bugetului de stat pe carburanții auto. Nu vreau să mă refer acum la faptul că și carburanții la această dată în România sunt cei mai ieftini din Europa. Nu vreau să mă refer acum la faptul că la această dată prin România se scurgeau importante cantități de combustibili pe granița de vest a țării și că tot tranzitul care trecea prin țara noastră își făcea aprovizionarea pe granița de vest a țării. Este un lucru normal că aprovizionarea cu carburanți să ți-o faci în acea țară în care prețul este cel mai scăzut. Acest fapt se reflecta într-un efort valutar deosebit pe care îl suporta bugetul de stat.

Aș vrea ca atunci când veți lua hotărârea de a vota pentru sau contra aprobării acestui proiect de ordonanță să vă gândiți dacă ea poate fi înlocuită cu o altă resursă bugetară care poate să echilibreze bugetul pentru partea de cheltuieli.

Vă mulțumesc și vă rog să vă gândiți la acest mod când votați.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul președinte al comisiei nu dorește să ia cuvântul.

Nu există dezbateri generale, pentru că e procedură de urgență.

Începem cu titlul legii. Dacă, referitor la titlu, dorește cineva să ia cuvântul? Nu dorește nimeni.

Supun votului dumneavoastră titlul legii, care este "Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr.3/1998 privind modificarea accizelor la produsele petroliere".

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Dacă este cineva împotrivă? Vă rog să numărați. 68 de voturi împotrivă.

Cine este pentru? Vă rog să numărați și voturile pentru. 98 de voturi pentru.

Abțineri? O abținere. Sunt 39 de deputați în misiuni ale Parlamentului, deci din 172 minus 39, cvorumul de lucru este întrunit.

Titlul legii a fost adoptat.

Referitor la ordonanță, titlul ordonanței. Supun votului dumneavoastră titlul ordonanței.

Domnule Zoner, aveți ceva, acela a fost titlul legii. Acum discutăm interiorul, ce să facem!

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Dacă este cineva împotrivă? Înțeleg că este același echilibru.

Abțineri? Au mai intrat câțiva, oricum n-au intrat 31 de oameni.

Referitor la art.unic, vi-l citesc. "Accizele pentru produsele petroliere prevăzute la poz.9,10 și 11 din lista Anexa nr.1 la Ordonanța de urgență nr.82/1997 privind regimul accizelor și al altor taxe indirecte, așa cum au fost modificate prin Ordonanța nr.35/1998 - se stabilesc după cum urmează...". Referitor la acest text dacă dorește cineva să ia cuvântul.

Domnul Ruse.

Domnul Corneliu Constantin Ruse:

Domnule președinte,

Aici, domnul secretar de stat ne-a făcut o invitație la a explora și alte posibilități de a aduce bani la buget, chiar pe acest segment al produselor petroliere. După cum bine se știe, în România se extrag anual 16,5 milioane de tone de țiței care este introdus în procesul de rafinare la un preț mult mai mare decât prețul practicat pe piața mondială - aprox. cu 40-50 de dolari mai sus decât prețul practicat pe piața mondială, preț stabilit la bursele internaționale ale acestui produs care se numește țiței.

Pornind de la acest lucru, considerăm că nu ar mai fi nevoie să majorăm prețurile la produsele petroliere, anume, benzină și motorină, dacă la intrarea în rafinării prețul țițeiului românesc ar fi acela care este stabilit pe piața internațională, la bursă. În această situație, s-ar face o economie la bugetul statului de 250-300 de milioane de dolari anual, nu ar mai exista o escaladare a prețurilor de după lanțul de prelucrare și nici costurile plătite de populație nu ar mai fi atât de mari, nici nu ar trebui să se dovedească a fi inutile.

Din acest punct de vedere, noi știm și am observat, se spune de către toți producătorii de produse petroliere că după punerea în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, nu numai că prețurile au crescut, dar consumurile și apetitul populației spre produse petroliere a scăzut fantastic. Am vrea să știm dacă această sursă de venituri la bugetul statului este o sursă prezumtivă, iluzorie. În situația în care consumurile vor scădea în continuare, în mod cert, veniturile scontate nu vor fi aduse la buget.

Din acest punct de vedere, Partidul Democrat solicită să fie prezentate datele reale și să se ia în calcul varianta în care, la intrarea în rafinării, țițeiul românesc să fie introdus la prețul cotat de bursa mondială, astfel încât, cred că această sursă importantă de venit la buget va fi destul de mare.

O să ne spuneți că costurile la extracție în România sunt mai mari, dar cred că dacă vom impune această măsură printr-o comandă de stat, cu prețul țițeiului la prețul bursei mondiale, atunci în mod cert nu veți mai avea nevoie să faceți dumneavoastră restructurarea, în mod birocratic, să închideți și să lichidați unități, această restructurare va fi făcută de însuși sistemul respectiv, prin alinierea la prețul pieței mondiale.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul Munteanu, domnul Anghel Stanciu și apoi domnul Dan Ioan Popescu, după care o să închidem discuțiile aici, pentru că la ora 18,00 avem transmisie la radio, cu întrebări și interpelări, așa cum este programul aprobat de dumneavoastră.

Aveți cuvântul, domnule Munteanu.

Domnul Mircea Mihai Munteanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sugestia pe care a făcut-o domnul deputat Ruse, ca deputat prahovean, mai aproape de problemele prelucrării țițeiului, este interesantă, numai că ea reprezintă o sugestie bazată pe informații pe care le obținem noi, ca deputați dintr-o zonă unde prelucrarea țițeiului este esențială pentru viața economică și socială a comunității județului, numai că aceste date trebuie fundamentate și susținute cu responsabilitatea pe care numai Executivul o poate avea. Încât, apropo de sugestia făcută de domnul deputat Corneliu Ruse, cred că este neapărat necesar ca ea să fie analizată, comentată și concluziile expuse în fața noastră, atât de reprezentantul Ministerului Finanțelor, care este aici, de față, dar neapărat și de reprezentantul Ministerului Industriilor și Comerțului, cel care, de fapt, are în gestitune această activitate economică. Cred că este absolut logic să avem punctul de vedere al acestui minister.

Vă mulțumesc.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul Anghel Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați secretari de stat,

Stimați colegi,

Cred că sunteți de acord cu părerea Grupului parlamentar România Mare, că nu-ți trebuie prea multe studii, prea multe cercetări ca să ridici prețul la benzină, la motorină. Pur și simplu, anunți că de mâine crește! De aceea, noi credem pe cuvânt Guvernul, pentru că, indiferent dacă nu l-am votat și nici nu am avut motive să-l votăm, este totuși Guvernul nostru.

Dar, dincolo de a-l crede pe cuvânt, grupul nostru parlamentar vrea să aibă în vedere, atunci când votează, niște raționamente, dincolo de necesitatea de a aduce bani. Pentru că bani poți aduce și punând accize pe fumul care iese pe coș!

Prin urmare, am ruga atât Ministerul Industriilor și Comerțului, cât și Ministerul Finanțelor să ne prezinte, vizavi de prețul care se cere acum, și corelația dintre prețul din România și prețul din celelalte țări vecine, respectiv și cu puterea de cumpărare, deoarece aceste prețuri se propagă în mod indirect în prețul tuturor produselor și se suprapune peste taxa pe valoarea adăugată, pe care tot ministerul a adus-o. Or, nu credem și nici nu vrem să credem că atât ordonanța de mărire a TVA-ului cât și această ordonanță de mărire a accizelor reprezintă expresia practică a falimentului politicii economice a actualului Guvern.

Prin urmare, rugăm pe distinșii noștri colegi care sunt în banca ministerială să ne prezinte aceste date, spre a putea lua o decizie în cunoștință de cauză. În raport cu aceasta, grupul nostru parlamentar va vota favorabil sau nefavorabil.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul Dan Ioan Popescu, după care o să trecem la celălalt punct al ordinii de zi.

Domnul Dan Ioan Popescu:

Domnule președinte,

Sitmați colegi,

Nu pot decât să susțin punctul de vedere al colegului, domnul deputat Ruse, un cunoscător al problematicii petrolului românesc. Domnia sa a propus ca o soluție, nu ca singura soluție de înlocuire a acestor creșteri aberante ale accizelor produselor petroliere: se găsesc și alte soluții.

De altfel, modul în care Guvernul acceptă acest dialog cu reprezentanții Parlamentului se vede chiar din faptul că domnul secretar de stat Rușanu, pe care noi l-am ascultat cu mare atenție, nu ascultă nici un punct de vedere al colegilor din Parlament.

În al doilea rând, aș vrea să precizez faptul că politica falimentară a Guvernului este demonstrată de aceste accize aberante pe care doresc să le introducă. Ceea ce a afirmat domnul Rușanu este total lipsit de adevăr, nu este justificată majorarea pentru că, a spus domnia sa, "vor fi afectate numai anumite categorii ale populației". Prin creșterea accizelor se măresc toate prețurile, pentru că implicația combustibilului în preț se cunoaște foarte bine. Deci, ar fi fost normal ca Ministerul Finanțelor să ne spună și care este urmare acestor creșteri de 50% în prețul produsele petroliere, cât vor crește toate prețurile produselor din economia românească și cât va mai putea fi întinsă această coardă a suportabilității electoratului românesc.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 3 iunie 2020, 22:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro