Nicolae Popa
Nicolae Popa
Ședința Camerei Deputaților din 20 octombrie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 20-10-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 octombrie 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.4 Neculai Popa - câteva propuneri și sugestii privind statutul funcționarului public;

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Domnul Nicolae Popa are cuvântul. Se pregătește domnul domnul Eugen Nicolicea, Grupul parlamentar PDSR.

Domnul Neculai Popa:

Din declarațiile de presă ale inițiatorilor proiectului de Lege a funcționarului public, rezultă că una din rațiunile esențiale ale acestui act normativ constă în preocuparea de depolitizare a structurilor autorităților publice atât la nivel național, cât și la nivel local.

În ceea ce mă privește, dar nu numai pe mine, se ridică un mare semn de întrebare, și anume care este termenul de referință pentru această asanare. Eu consider că termenul de referință trebuie să fie întreaga perioadă postrevoluționară și până în prezent. Este inacceptabilă ideea ca procesul eventual de depolitizare să ia în considerare actuala stare de lucruri ca o premisă obiectivă. Se știe că, din 1990 și până în prezent, structurile autorităților publice au fost supuse unor suite succesive de asalturi politizatoare. Întâi a fost desființarea structurilor de tip comunist totalitar, apoi a urmat fesenizarea, după aceea, după alegerile din 1996, se desfășoară, cu o deosebită tenacitate, cederizarea, plus pederizarea, plus penelizarea.

Este inadmisibil ca funcționarul public să rămână la cheremul șefului ierarhic care, după bunul plac, poate da calificative care ar putea avea urmări grave asupra pregătirii profesionale și a calității unui om, marginalizându-l complet pentru toată viața.

În momentul actual, structurile autorităților de stat sunt infestate de multiple influențe: partizanate și eșaloane ale clientelei politice de toate culorile, dar cu preponderență deosebită aparținând actualei puteri.

Se impune, de urgență, depolitizarea funcționarului public, pentru că partidele politice vin și pleacă de la putere, guvernanții la fel, dar acești specialiști care acumulează experiență, printr-o muncă susținută, trebuie să rămână obiectivi și echidistanți, în fața rezolvării problemelor cetățenilor. A accepta ca premisă a depolitizării, situația de astăzi, după infiltrările masive ale unor vedenii, membri de partid, clientele ale forțelor politice care dețin și exercită puterea, ar însemna să cauționăm, pe termen nedefinit, culoarea politică a funcționarilor publici care, așa cum este dată astăzi, în urma rezultatului alegerilor generale și prezidențiale din toamna anului 1996, de fapt, ar consacra conservarea acestora, fenomenul politizării rămânând intact și acut, problema rămânând deschisă, nesoluționată.

Câteva dintre principiile pe care această lege trebuie să le respecte, în mod obligatoriu, ar fi următoarele: statutul de funcționar public trebuie să fie un statut distinct de al altor funcționari, definit printr-un număr de atribuții și obligații clare; în selectarea și numirea funcționarilor publici, indiferent de treapta ierarhică sau structură, criteriile privind profesionalismul și calitățile morale și cetățenești trebuie să fie determinante; legea trebuie să prevadă expres că locurile de muncă ale funcționarilor publici nu trebuie să fie afectate de schimbările de Guvern sau de majoritățile parlamentare și să conceapă mecanismele necesare împiedicării unor astfel de abuzuri; legea trebuie să prevadă niveluri salariale și de pensii minim garantate funcționarului public, care să-l plaseze constant peste nivelurile de salarizare sau pensii ale altor categorii socio-profesionale, echivalente care activează în alte sectoare ale societății, indiferent de natura, de stat sau privată, a sectorului.

Ținând cont că, la noi, administrația publică este încă o știință necunoscută și lucrăm, de fapt, după modele și într-o concepție care nu mai au nici o legătură cu întregul proces de restructurare, pe care îl parcurgem, prin Legea funcționarului public vom promova și înființa acele instituții speciale, cu caracter postliceal și universitar, care să asigure o pregătire corespunzătoare viitoarelor cadre care pot accede în administrația publică.

În ceea ce privește depolitizarea structurilor autorităților publice, propunem următoarele măsuri: scoaterea la concurs a tuturor funcțiilor care intră în categoria funcționarilor publici; reconfirmarea individuală pe funcție, anual, în fața unei comisii autorizate, examinarea presupunând un interviu și probă practică de îndeplinire a atribuțiilor postului, de la caz la caz, potrivit specificului activității; stabilirea unor termene-limită pentru ocuparea și exercitarea funcțiilor de conducere maximum 3 ani de zile; angajarea prin concurs, în fața unei comisii profesionale autorizate; eliminarea imediată din funcțiile de conducere a celor care sunt sau devin membri de partid; interdicția, sub riscul destituirii, de a fi membru de partid ori de a participa la activități politice, a unor categorii de funcționari publici: Parlament, Guvern, Președinție ș.a.m.d.; modificarea Codului penal și a Codului de procedură penală, în sensul unei prevederi referitoare la hărțuirea politică, în scop de șantaj și a utilizării procedurii de urgență, pentru astfel de cazuri, probate la locul de muncă în structurile puterii politice; instituirea, prin lege, a unui control civic asupra structurilor publice, prin reprezentanți ai presei, asociații profesionale etc. De la adoptarea legii, toate măsurile de depolitizare se vor aplica într-un interval de maximum un an de zile.

Am prezentat doar o parte din propunerile și sugestiile privind respectarea Statutului funcționarului public, menite să înlăture aprecierile subiective pe criterii clientelare și, totodată, hărțuiala politică la care sunt supuși funcționarii publici în momentul de față.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 26 mai 2020, 20:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro