Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 10-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 1998

3. Adoptarea propunerii legislative privind organizarea comunei Barcani și înființarea comunei Valea Mare.

Domnul Vasile Lupu:

Nu în timpul sesiunii parlamentare!

Doamnelor și domnilor,

Trecem la pct. 2 de pe ordinea de zi. Avem propunerea legislativă privind organizarea comunei Barcani și înființarea comunei Valea Mare.

Există raport de respingere. Senatul a respins această inițiativă legislativă și, potrivit procedurilor constituționale, regulamentare, s-a întors la Cameră.

Domnul președinte al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului are cuvântul.

Domnul Ion Cârstoiu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Acest proiect de lege a fost dezbătut de noi și aprobat. Deși comisia noastră, încă de atunci, a solicitat respingerea, respingere care, în urma analizei efectuate de noi, se menține și pentru această dezbatere. Precizez că acest motiv de respingere îl constituie totuși ceea ce noi am discutat și discutăm de mult timp. Pentru reîmpărțirea teritorial-administrativă a țării avem nevoie de o serie de documente, conform Constituției, și unul dintre acestea este acea Lege a Referendumului care se află în momentul de față în Parlament.

Aș relua toate acele discuții de data trecută. Nu contest oportunitatea acestei înființări de localitate, însă v-aș supune atenției dumneavoastră o serie de lucruri, și anume mandatul primarului care este ...

Domnul Vasile Lupu:

Domnule deputat,

Vă întrerupt pentru o clipă.

Stimați colegi, la orele 11,00 avem a ne pronunța prin vot asupra a 4 legi. Nu părăsiți sala!

Aveți cuvântul.

Domnul Ion Cârstoiu:

Deci, în final, comisia propune respingerea proiectului de lege.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumesc.

Domnul deputat Munteanu, vicepreședinte al Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și mediu.

Domnul Mircea Mihai Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem în fața unei situații, să zicem, paradoxale, pentru că pornind de la dorința locuitorilor acestui sat - Valea Mare - care face parte din comuna Barcani, noi, în toamna anului precedent, am fost de acord cu această propunere legislativă. Este foarte adevărat însă că se încălca o prevedere expresă din Legea 69, a administrației publice locale, care, pe bună dreptate, solicită ca atunci când e vorba de reorganizara teritoriului unei localități, aceasta să se facă numai cu acceptul formal al locuitorilor, prin referendum.

Suntem lipsiți de acest instrument juridic care, în sfârșit, este în dezbaterea Parlamentului, a trecut prin Comisia pentru administrație publică unde a fost solicitat numai aviz și se găsește la Comisia juridică a Camerei noastre. Sigur, de aici decurge necesitatea ca să se grăbească Parlamentul pentru a putea fi promulgat acest act legislativ.

Din informațiile primite însă de la locuitorii acestui sat, rezultă că ei ar fi de acord ca să se despartă de Barcani, dar nu putem să trecem peste acest impediment al prevederilor legale. Sigur, aici mai intervine și o informare pe care Guvernul ne-a transmis-o și prin care suntem înștiințați că în vederile Guvernului se află un proiect de lege mai amplu, care pornind de la diverse sugestii făcute de autoritățile administrației publice locale are în vedere reînființarea mai multor comune, trecerea unor localități de la un rang la altul și așa mai departe.

Rezultă a doua necesitate, să solicităm Guvernului ca să înainteze cât mai repede Parlamentului acest proiect de lege pentru ca, în acest fel, într-o manieră unitară, cu prevederea mijloacelor financiare absolut necesare pentru funcționarea unor noi autorități ale administrației publice locale, să se poată face de o manieră cuprinzătoare această reorganizarea administrativ-teritorială.

Am ținut să vă aduc la cunoștință aceste date, amintindu-vă mai ales faptul că, cu câteva luni în urmă, Camera noastră a fost de acord cu această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare la dezbaterile generale solicită cuvântul domnul deputat Țurlea - din partea Grupului parlamentar PUNR.

Am zis bine, domnule deputat?

Domnul Petre Țurlea:

Domnule președinte,

Dumneavoastră mereu ziceți bine, mai trebuie adăugat ceva: sunt chiar inițiatorul acestui proiect de lege. Așa s-a întâmplat, să fiu singurul deputat român din județul Covasna. De aceea prezint eu acest proiect.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

S-au adus aici, de către reprezentanții comisiei, mai multe elemente de opoziție la acest proiect de lege, printre care inexistența Legii referendumului. Ea nu există, deși a fost prevăzută de mult, încă din 1991. S-ar putea, tot amânând așa niște legi cum este aceasta a referendumului, să nu mai ajungem la reorganizarea normală administrativ-teritorială nici în anul 2010. Ce facem? Așteptăm până când se va realiza acest proiect de lege?

Apoi, proiectul de lege al Guvernului privind reînființarea unor comune, a fost anunțat încă de prin 1996. Eu am aflat întrebând, informându-mă de la Guvern, că în următorii 2 ani cel mai probabil nu va fi înaintat acest proiect de lege Parlamentului.

În legătură cu acoperirea acelei legi privitoare la referendum. Consultarea populației din Valea Mare s-a făcut și sută la sută au fost pentru reînființarea acestei comune.

Iată, doamnelor și domnilor colegi, câteva elemente pe care vă rog să le aveți în seamă atunci când veți vota pentru sau contra acestui proiect de lege:

1. Localitatea Valea Mare este o foarte veche localitate românească din Covasna, documentele atestând-o din secolul XVII. Vă dați seama pentru o localitate de munte, atestarea din secolul XVII și biserică din piatră de la începutul secolului XVIII este o realizare cu totul deosebită. Deci, comunitatea a fost stabilă și numeroasă încă de foarte mult timp.

2. Până în 1968 a fost comună, deci a avut statutul de comună, și a făcut parte din acele comune abuziv desființate de fostul regim comunist. Parlamentul României, care își propune să înlăture aceste acțiuni samavolnice ale fostului regim comunist, nu cred că nu va fi de acord cu înlăturarea și acestei măsuri luate împotriva fostei comune Valea Mare.

3. Are un număr mare de locuitori, oamenii sunt extrem de harnici, niște munteni foarte harnici și sunt foarte buni patrioți. Proporția românilor este de 96%. Este o raritate, este una dintre foarte puținele localități din Covasna și Harghita în care sunt 96% români. Are o economie agrară dezvoltată.

5. Din Valea Mare, deci din această localitate, până în centul actualei comune Barcani, de care ea aparține, sunt 16 km. În zona de munte, vă dați seama că aproape 3 luni pe an acei locuitori din Valea Mare sunt pe deplin izolați de centrul administrativ al comunei. Imposibil să se ajungă 16 km peste munți până în centrul comunei.

6. Revenirea la statutul de comună nu este îndreptată împotriva nimănui. Aveți în documentarul pe care vi l-am înaintat accepțiunea nu numai a locuitorilor din Valea Mare, dar și a celor din comuna Barcani și a primarului comunei Barcani.

7. Toate partidele românești din acest județ - și cele din arcul guvernamental și cele din opoziție - susțin acest proiect de lege. Îl aveți aici pe domnul secretar de stat Clinciu, care este președintele Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat din județul Covasna și care poate să vă confirme acest lucru, faptul că toate partidele românești de acolo, trecând peste diferendele lor de partid, susțin acest lucru pentru că este în beneficiul populației de acolo. Și, într-o paranteză, trebuie să vă spun că, din fericire, în județul Covasna majoritatea partidelor românești de acolo au înțeles că românii fiind așa de puțini, între noi, acolo, între aceste partide de acolo nu trebuie să existe diferende politice, ci trebuie să luptăm cu toții pentru rezolvarea unor probleme vizând îmbunătățirea situației acestui mic grup de români care mai există în Covasna.

Este un exemplu care ar trebui urmat de partidele românești la nivelul întregii țări.

8. Aprobarea proiectului ar confirma - așa cum vi s-a spus, deja, aici - o aprobare a Camerei Deputaților dată în octombrie 1997. Este imposibil, cred eu, de motivat cum aceeași Cameră și-a schimbat radical părerea în decurs doar de câteva luni. Deci, chiar domniile voastre, cu mărinimie și înțelegând situația reală ați aprobat în octombrie 1997 acest proiect de lege.

În sfârșit, vreau să vă spun, doamnelor și domnilor colegi, că aprobarea proiectului ar salva o comunitate românească, una din foarte puținele comunități românești din județul Covasna.

Trebuie să vă gândiți și să începeți judecata domniilor voastre cu acest lucru: românii din Covasna și Harghita sunt pe cale de dispariție. Dacă nu facem niște fapte concrete pentru a-i salva, printre aceste fapte concrete fiind și acceptarea acestui proiect de lege, nu vom merita să fim recunoscuți în istoria acestei țări.

Mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Da. Vă mulțumim. Alte intervenții? Nu sunt.

Doamnelor și domnilor,

Potrivit procedurii regulamentare supunem votului dumneavoastră raportul comisiei, raport de repingere.

Cine este pentru? Deci, vă rog exprimați-vă clar votul.

Voturi împotrivă? Numărați! 36 de voturi pentru.

Împotrivă? 103 voturi împotrivă.

Abțineri? 18 abțineri.

Deci, stimați colegi, trecem la dezbaterea proiectului de Lege încă o dată.

Vă reamintesc că, în Camera Deputaților, acest text a mai fost votat odată.

Deci, la art. 1, sunt obiecțiuni? Nu.

Cine este pentru?

Împotrivă? 10 voturi împotrivă.

Abțineri? 4 abțineri.

Text adoptat.

Art. 2. Comentarii? Nu sunt.

Voturi pentru? Mulțumesc.

Împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Abțineri? 3 abțineri.

Text adoptat.

Art. 3.

Voturi pentru?

Împotrivă? 6 voturi împotrivă.

Abțineri? 4 abțineri.

Text adoptat.

Stimați colegi,

Legea în ansamblu.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă? 11 voturi împotrivă.

Abțineri? 11 abțineri.

Deci, fiind prezenți 175 în sală, cu 153 de voturi pentru, 11 împotrivă și 11 abțineri, textul a fost readoptat. (Aplauze).

Domnul deputat Márton Árpad, o declarație.

Domnul Márton Árpád Francisc:

Da, în legătură cu acest vot.

Domnul Vasile Lupu:

Vă rog liniște!

Domnul Márton Árpád Francisc:

Mă bucură foarte mult că acest plen a votat ca dorința unei comunități locale să devină aevea.

Eu doresc, însă, și sper că acest plen cunoaște prevederile constituționale de nediscriminare, ca de acum încolo, orice comunitate va veni cu aceeași dorință va primi votul favorabil al dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 10:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro