Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 10-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 1998

14. Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.26/1993 privind tariful vamal de import al României (Amânarea dezbaterilor.)

Domnul Vasile Lupu:

................................................

Trecem la următoarele proiecte de pe ordinea de zi.

Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 26/1993 privind tariful vamal de import al României. Guvernul ne solicită dezbaterea acestui proiect de lege cu prioritate, întrucât domnul ministru este convocat la Guvern.

Stimați colegi,

Să dăm cuvântul inițiatorului.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 26/1993 privind tariful vamal de import al României, sunt scutite de taxe vamale bunurile provenite din import sub formă de ajutoare, donații cu caracter social, umanitar, cultural, sportiv, didactic, primite de organizații sau asociații non-profit cu caracter umanitar-cultural din România. Ca urmare a acestui regim vamal, art. 5 din ordonanța de mai sus, și a modului facil de înființare și organizare al fundațiilor și organizațiilor non-profit, în cursul anilor 1995-1996, au fost introduse în țară de către numeroasele asociații și fundații cu caracter non-profit, în regim de urgență, scutite de taxe vamale, circa 14 mii de autoturisme, din care 90% au o vechime de peste 8 ani de zile.

Practic, introducerea în țară sub formă de donații a autoturismelor din import de către unitățile non-profit a avut ca efect, pe de o parte, neîncasarea la bugetul statului a circa 150 de miliarde de lei, reprezentând taxe vamale și taxe pe valoarea adăugată, iar pe de altă parte, sporirea numărului de autoturisme cu o vechime și un grad de uzură avansate, cu consecințe pe plan ecologic. Deci, numai prin această metodă se pot introduce în țară autoturisme cu o vechime de peste 8 ani de zile, lucru interzis prin legile în vigoare.

Subliniem, de asemenea, faptul că legislația europeană exclude de la acordarea facilităților vamale ajutoarele și donațiile care, prin natura lor, nu pot servi unor scopuri umanitare, sociale și culturale, respectiv: alcool, produse alcoolice, autovehicule, tutun și produse din tutun și cafea.

Ar trebui să mai prezentăm aici câteva date privind proliferarea extraordinară, în ultima perioadă de timp, a acestor așa-zise organizații non-profit cu scopuri umanitare, formate din 1-2-3 membri, și care, fiecare din cei 3 membri ai asociației, își aduc într-o perioadă foarte scurtă de timp un autoturism scutit de taxe vamale, scutit de TVA. Cred că și dumneavoastră cunoașteți la fel de bine ca și mine exemplul dat de către mass-media, al unei comune din județul Suceava care avea mai multe organizații non-profit decât locuitori existau în comuna respectivă.

V-aș ruga foarte mult, având în vedere impactul ecologic și nu în ultimul rând impactul asupra bugetului, să aprobați modificarea ordonanței.

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Lupu:

Comisia? Domnul președinte Traian Decebal Remeș.

Domnul Traian Decebal Remeș:

Comisia cere să fie trecut proiectul de lege, cu amendamentele care au fost votate în comisie.

Domnul Vasile Lupu:

Domnul Mitrea.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule președinte,

Constat că suntem la pct. 12 de pe ordinea de zi, iar despre pct. 10 și 11 nu am hotărât nimic! Și eu cred că regulamentul nostru este foarte clar. De aceea, nu înțeleg de ce sărim și cum sărim. Care sunt motivațiile pentru care unele puncte le lăsăm, și trecem direct la altele. Și cer explicații în această direcție.

Domnul Vasile Lupu:

Domnule secretar,

Am informat Camera despre acest aspect. Guvernul a insistat să acceptăm prioritatea acestei ordonanțe. Le vom lua apoi în discuție și pe celelalte.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule președinte,

Dumneavoastră știți mai bine decât mine că Guvernul poate să solicite, și numai plenul poate să dispună asupra ordinii de zi. Și dacă țin bine minte, ordinea de zi poate fi schimbată doar luni, la cererea unui grup parlamentar. Suntem deja în ziua de marți, nu mai poate să intre în discuție așa ceva!

Putem doar să trimitem, la cererea comisiei sau a unui grup parlamentar, aceste proiecte de lege la comisie, dacă există motive. Înșeleg că nu există.

Deci, noi nu putem inventa proceduri, chiar dacă ne roagă Guvernul.

Domnul Vasile Lupu:

Domnul secretar de stat Rușanu cere cuvântul.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă cer scuze pentru faptul că am intervenit peste rând cu acest proiect de lege, însă, la această oră, este o problemă în Valea Jiului, din banii care există acolo pentru salarii nu se poate plăti CAS și este un blocaj asupra salariilor minerilor. Când am fost chemat aici, eram în discușie cu domnul Makarovschi, de la Regia sindicatelor miniere de acolo, în legătură cu deblocarea fondurilor.

Având în vedere stringența acestei situații, am rugat să fim ascultați peste rând. Vă mulțumesc pentru înșelegere.

Domnul Vasile Lupu:

Stimați colegi,

În practica noastră parlamentară am mai avut asemenea situații și în legislatura trecută, când au condus liderii dumneavoastră, membri în Biroul permanent, care acum sunt în opoziție. Cred că nu putem bloca acum dezbaterea, cu puțină înțelegere.

Domnul Anghel Stanciu.

Domnul Anghel Stanciu:

Stimate domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar PRM este de acord cu această chestiune, dacă și dumneavoastră, când noi vom propune să sărim unele puncte de pe ordinea de zi, veți fi de acord! Deoarece eu cred că nu putem introduce arbitrarii acolo unde este lege, iar înscrierea pe ordinea de zi se face ordinea în care au fost primite la Parlament, iar eventuala modificare se face luni, prin propuneri și prin aprobarea votului dumneavoastră, cu toată stima și respectul pe care le port colegului meu de la Iași, nu putem face slalom, în funcție de cum bate vântul, printre fanioanele Opoziției sau Puterii!

De aceea, domnule președinte de ședință, să respectăm cutuma! Pentru că, altfel, ajungem într-o zonă greu de controlat! Și să luăm în ordine legile care sunt pe ordinea de zi!

Vă mulțumesc și sper că înțelepciunea dumneavoastră moldavă va da ceea ce trebuie Parlamentului: ordine și disciplină!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 27 mai 2020, 10:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro