Nicolae Popa
Nicolae Popa
Sittings of the Chamber of Deputies of March 10, 1998
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
28-07-2020
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1998 > 10-03-1998 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 10, 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.11 Neculai Popa - exprimarea nemulțumirii în legătură cu procesul privatizării;

Domnul Neculai Popa:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Revin astăzi la tribuna Camerei Deputaților, în fața dumneavoastră cu aceeași atitudine interogativă.

Domnilor, ce se întâmplă în această țară? Ce se ascunde în spatele acestor cuvinte declamate când vrei și unde nu vrei, de te miri cine, despre reformă, restructurare și privatizare?

Iată motivul care mă determină să-mi pun și să vă pun și dumneavoastră, din nou, aceste semne de întrebare.

Hemoragia de ordonanțe date cu rost și fără rost nu mai este o surpriză pentru nimeni. Nu mai miră pe nimeni instabilitatea și haosul legislativ care s-a abătut peste activitatea Parlamentului în anul 1997 și începutul anului 1998.

Ordonanța de urgență nr. 88/1998, cu modificarea Legii privatizării, pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea în fața Parlamentului, a stârnit nemulțumiri chiar și în rândul politicienilor de la putere, prin lacunele și imperfecțiunile ei, efectele dezastruoase pe care le produce această lege în procesul de privatizare, restructurare și modernizarea tehnologică.

Articolul 40 din Ordonanța nr. 88 demonstrează încă o dată incapacitatea și neputința Guvernului de a elabora și de a prezenta în mod documentat proiecte de legi care să rezolve rațional problemele abordate.

Bunăoară, prevederile acestui articol se referă la desființarea Agenției Naționale de Privatizare, iar personalul aferent este transferat la Consiliul pentru Reformă. În schimb, activitatea concretă de administrație și de finanțare a întreprinderilor mici și mijlocii a rămas suspendată în aer. Atunci când spuneam că ministrul reformei este de formă aveam perfectă dreptate. Tot la Consiliul Reformei s-a transferat și Direcția de coordonare a întreprinderilor mici și mijlocii și Secretariatul Centrului Balcanic pentru Cooperarea întreprinderilor mici și mijlocii.

Pentru că în momentul de față nu mai există un alt act normativ care să stabilească activitatea și direcționarea creditelor către I.M.M.-uri s-a generat o situație cel puțin bizară, cu repercusiuni foarte grave asupra susținerii capitalului autohton și sprijinirea acestor intreprinderi mici și mijlocii, cu linii de credite atât interne, cât și externe, pentru relansarea și dezvoltarea lor.

Prin Hotărârea de Guvern nr. 805/1994 s-au derulat credite cu dobândă subvenționată, care dispuneau de un fond permanent de 5 miliarde lei și care se acordau pentru IMM-uri, până la 50 de milioane, pentru fiecare întreprinzător. Odată cu apariția Ordonanței nr. 88 s-a sistat derularea acestor credite, iar mii de dosare au rămas blocate.

A doua situație nefericită este legată de sprijinul și creditările externe, de susținere financiară a întreprinderilor mici și mijlocii. Obținerea lor, prin intermediul Programului Phare și prin programele Băncii Mondiale au întârziat deoarece nu au fost abordate și discutate, pentru că organismele internaționale respective nu au avut cu cine discuta. Statul român, prin reprezentanții săi guvernamentali, în loc să răspundă rapid și cu solicitudine la aceste oferte, au lăsat documentațiile să zacă prin sertarele miniștrilor noștri, fără nici un răspuns.

Iată de ce am întârziat un sprijin pentru intreprinderile mici și mijlocii, prin Programul Phare, de 6 milioane de ECU, iată de ce am pierdut niște oportunități de finanțare, în condiții avantajoase din partea Băncii Mondiale, de zeci și sute de milioane de dolari.

Instabilitatea politică și lipsa de profesionalism a celor din Guvern lipsesc România de sume mari de bani, care ar putea relansa și ar putea consolida un sector important al economiei naționale, reprezentat de întreprinderile mici și mijlocii.

Cum ne putem permite așa ceva?

Stimați colegi,

Aș vrea să închei această declarație referindu-mă la interviul pe care ieri seară la BBC l-a acordat liderul sindical Matei Brătianu de la Blocul Național Sindical. Ce a spus, în esență, această persoană și la al cărui mesaj subscriu în întregime? Suntem pentru reformă? Da. Suntem pentru privatizare? Da. Dar ce fel de reformă și privatizare face Guvernul Ciorbea? Răspunsul este categoric "Nu"! Asistăm de aproape un an și jumătate la o uriașă bălmăjeală, pe spinarea poporului român. Nimeni nu mai înțelege nimic din ceea ce se întâmplă și nici Victor Ciorbea nu înțelege. V-am prezentat un exemplu din această situație de dramă națională. Toate trebuie să aibe un sfârșit! A venit momentul sfârșitului acestui Guvern!

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 12 august 2020, 13:03
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro