Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-04-2021
13-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 09-03-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 1998

  1. Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru pentru perioada 9-13 martie 1998.

Ședința a început la ora 16,30.

Lucrările au fost conduse de domnul Andrei Ioan Chiliman, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii Kovacs Csaba Tiberiu și Miron Tudor Mitrea, secretar.

*

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Doamnelor și domnilor colegi,

Vă rog să vă ocupați locurile în sală!

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților, anunțându-vă că din totalul celor 343 de deputați și-au înregistrat prezența la lucrări 249; 94 sunt absenți și, din aceștia, 40 participă la alte acțiuni parlamentare. Cvorumul prevăzut de art. 128 din regulamentul nostru este întrunit.

Pentru început, vom trece la dezbaterea ordinii de zi și a programului de lucru ale Camerei Deputaților pentru această săptămână, difuzate.

Dacă la ordinea de zi sunt intervenții? Domnul deputat Mihai Popa.

Domnul Mihai Ioan Popa:

Domnule președinte,

La ordinea de zi, referindu-mă la proiectul de Lege privind retrocedarea bunurilor Bisericii Greco-Catolice, vă solicităm sprijinul dumneavoastră și al colegilor noștri, de amânare pentru săptămâna următoare. Întrucât noi am acordat o importanță deosebită acestui proiect de lege, am făcut o amplă dezbatere în teritoriu, inclusiv privind elementele patriomoniale și de soluționare pe cale amiabilă a acestei probleme, în câteva zile vom finaliza acest studiu și vom fi în măsură să fixăm și un punct de vedere al grupului nostru parlamentar.

Motiv pentru care vă rugăm să aveți amabilitatea să amânați pentru săptămâna viitoare acest proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Glăvan. Vă rog.

Domnul Ștefan Glăvan:

Domnule președinte,

În ședința din 25 februarie a.c., Comisia pentru politică externă a luat în discuție proiectul menționat la poz. 9, care se referă la acordarea de sprijin comunităților românești de pretutindeni. Având în vedere faptul că proiectul de lege este prezentat într-o formă insuficient elaborată, că inițiatorii nu au fost prezenți pentru a argumenta prevederile acestuia, precum și precaritatea justificărilor privind controlul financiar (a se vedea experiența nefericită a fondului Moldova); ținând cont de faptul că Comisia pentru politică externă a solicitat în repetate rânduri Guvernului instituirea unei agenții care să gestioneze ansamblul relațiilor cu diaspora, agenție care să fie sub controlul parlamentar (există la nivelul Comisiilor pentru politică externă ale Camerei Deputaților și Senatului câte o astfel de subcomisie) și întrucât dimensiunea parlamentară lipsește cu desăvârșire din proiectul de lege prezentat; susținând, în același timp, necesitatea existenței unei legi care să reglementeze problematica prezentă, Comisia pentru politică externă solicită Biroului Permanent amânarea discutării proiectului de lege menționat și returnarea sa inițiatorului, în vederea unei elaborări mai consistente, precedată de consultări cu toate organismele parlamentare și guvernamentale implicate.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Un proiect de lege odată intrat pe ordinea de zi nu mai poate fi scos de pe aceasta. Se poate amâna dezbaterea lui în plen, în cel mai bun caz, prin retrimiterea la comisie, pentru un raport suplimentar. Deci, un proiect de lege nu poate fi retrimis inițiatorului, este rolul comisiilor de aici să-l facă mai bun. În momentul în care vom ajunge la el, trebuie să ceară comisia să-i fie retrimis, se supune la vot și plenul va decide în această chestiune.

Domnul deputat Țurlea.

Domnul Petre Țurlea:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Constat, nu e prima dată, de altfel, că se întâmplă lucruri ciudate cu ordinea aceasta de zi! De vreo 2 săptămâni, un proiect de lege privitor la reînființarea unei comune în județul Covasna se afla în jurul locului 10. Astăzi, constat că este aruncat pe locul 32!

Doamnelor și domnilor colegi,

Dumneavoastră știți foarte bine că, în Covasna, românii sunt pe cale de dispariție. Acesta este un sat care mai are încă foarte mulți români în interiorul său. Acești puțini români, dacă tot aruncăm la spate acest proiect de lege, care i-ar favoriza, ar putea trage concluzia că Parlamentul României nu vrea să ia în dezbatere și doleanțele lor și că așteaptă să dispară, efectiv!

De aceea, vă rog, domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi, acesta fiind un proiect de lege care a mai trecut o dată prin Cameră și a fost aprobat de dumneavoastră, în toamna trecută, să-l aduceți pe un loc care ar putea să intre în discuție mâine. Eventual, dacă iese din discuție pentru mâine sau se amână pct. 2, aduceți-l pe locul 2, pentru că mai mult de 5 minute nici nu îi trebuie, întrucât, v-am spus, a mai fost o dată aprobat de Camera Deputaților.

Mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Vă mulțumesc și eu.

Alte intervenții, dacă mai sunt, la ordinea de zi? Domnul deputat Bejinariu. Vă rog.

Domnul Petru Bejinariu:

Domnule președinte,

Susțin propunerea domnului deputat Popa și vin și eu cu propunerea ca la poz.II/2 să fie adus proiectul de Lege privind facilitățile pentru dezvoltarea turismului rural, din trei motive: 1. Pentru zona noastră, mai ales pentru județul Suceava, această lege este foarte așteptată. 2. Dacă nu îl discutăm mai repede, riscă să meargă după buget și, deci, să întârzie foarte mult. 3. Dacă se pune în valoare, va aduce fonduri la bugetul oamenilor și la bugetul statului.

Deci, cu repetare, propun ca poz. II/8 să se mute la poz. II/2, unde domnul Mihai Popa a propus o amânare, cu care am fost de acord.

Mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Raduli.

Domnul Raduly Robert-Kalaman:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,,

Mă bucur că și alți colegi au aceleași preocupări ca și mine. Și eu susțin ca proiectul de Lege privind dezvoltarea turismului rural să fie translat mai în față, cu deosebire că aș dori, dat fiind faptul că argumentele sunt aproape identice, să fie primul punct de pe ordinea de zi, respectiv, marți dimineață să începem cu acest proiect. Nu aș vrea să mai trag de timp și să invoc importanța turismului, în general, pentru țara noastră, importanța particulară a turismului rural, problemele sociale cu care se confruntă oamenii din mediul rural, mai ales din mediul montan, și importanța creării unei alternative pentru dânșii în încercarea de a subzista din punct de vedere economic.

Toate acestea cred că sunt argumente foarte importante și, repet, aș dori să începem cu acest proiect de lege marți, de la ora la care ne începem dezbaterea.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții la ordinea de zi? Nu mai sunt.

Le luăm pe rând. Domnul deputat Popa a propus ca proiectul de lege aflat la II/2 privind utilizarea unor lăcașuri de cult de către Biserica Română Unită cu Roma-Greco-Catolică să treacă pe o poziție mai mare, în așa fel încât să intre în dezbatere abia săptămâna viitoare. Pe ce poziție doriți să treacă, domnule deputat Popa?

Domnul Mihai Ioan Popa (din sală):

Pe ultima poziție.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Cap.I/41. Vă supun spre aprobare propunerea de mutare a poz. II/2 pe II/41.

Voturi pentru? Vă rog să numărați! 70 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 53 de voturi împotrivă.

Abțineri? 8 abțineri.

Cu majoritate de voturi, s-a admis ca acest proiect să devină ultimul de la pct. II, urmând ca săptămâna viitoare să revină pe o poziție, din nou, avansată.

A doua propunere a fost făcută de domnul deputat Glăvan, ca proiectul de Lege pentru acordarea de sprijin comunităților românești de pretutindeni, aflată la I/9, să fie dezbătută ulterior și să treacă pe ultima poziție, I/17.

Voturi pentru? Vă rog să țineți mâinile sus, ca să se poată număra corect! 22 de voturi pentru, propunerea domnului deputat Glăvan a căzut.

Domnul deputat Țurlea a propus ca poziția II/32 privind reorganizarea comunei Barcani și înființarea comunei Valea Mare, care a fost respinsă de Senat, dar adoptată de noi în mandatul precedent de 6 luni, să treacă pe poz. 2.

Voturi pentru? 84 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 65 de voturi împotrivă.

Abțineri? 7 abțineri.

Cu 84 de voturi la 72, această propunere a trecut.

În continuare, de fapt, au fost două propuneri privind același proiect de lege, făcute de domnii deputați Bejinariu și Raduly, ca proiectul de Lege privind dezvoltarea turismului rural să treacă de pe poz. II/8 pe II/2. Acum, pe II/2 a trecut cealaltă, așa că nu pot decât să vă fac propunerea să treacă pe II/1.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Deci, trecerea de pe II/8 pe II/1 a fost adoptată cu un număr de 20 de voturi împotrivă și 7 abțineri.

Cu aceasta, vă supun spre aprobare ordinea de zi în ansamblul ei, cu aceste amendamente votate.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

A fost adoptată în unanimitate.

Programul de lucru. Intervenții? Nu sunt.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

A fost adoptat în unanimitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 aprilie 2021, 16:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro