Nicolae Octavian Dărămuș
Nicolae Octavian Dărămuș
Ședința Camerei Deputaților din 24 februarie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 24-02-1998 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 februarie 1998

  1. Intervenții ale domnilor deputați:  
  1.16 Nicolae Dărămuș - semnalarea situațiilor critice din industria lemnului și posibila lor remediere;

Domnul Vasile Lupu:

Vă mulțumim.

Domnul Dărămuș Nicolae. Se pregătește domnul Márton Árpád.

Domnul Nicolae Octavian Dărămuș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Industria mobilei era unul - și momentan, chiar mai este - dintre sectoarele industriei românești bine dezvoltat, România ocupând locul 5 în Europa la exportul de mobilă, rezultând din acest export pentru țară un aport valutar de aproximativ o jumătate de miliard de dolari pe an.

Tot acest export se realiza și se mai realizează în aproximativ 2 mii de unități de profil aflate în funcțiune.

Influența demolatoare a Guvernului Ciorbea, materializată în special în acțiunea de închidere de întreprinderi fără nici o analiză prealabilă a activității acestora, a ocolit până nu demult acest sector industrial, fiind unul dintre puținele sectoare ale economiei românești care funcționa cât de cât acceptabil, bazat în special pe relații contractuale de export, consolidate și păstrate de-a lungul anilor.

Iată că, prin ultimele măsuri ale Guvernului, respectiv Ordonanța nr.36/1997, cea care liberalizează comerțul cu materie primă lemnoasă, în special exportul de bușteni, și Ordonanța de urgență nr.69/1997, care liberalizează prețul materiei prime, respectiv al masei lemnoase de pe picior, aplicabilă începând cu acest an, a făcut ca accesul producătorilor de mobilă la materia primă se devină aproape imposibil.

Această din ultimă măsură a schimbat regimul comercial al masei lemnoase, ceea ce a condus la o explozie în lanț a prețurilor materiei prime, masă lemnoasă pe picior și, deci, implicit la bușteni, ceea ce va duce ca mobila românească să fie necompetitivă, iar România riscă să iasă complet de pe piața mondială a mobilei.

Această perspectivă dezastruoasă, cu implicații directe și în balanța comercială a țării, trebuie pusă alături și cu aproape sigurele disponibilizări de personal de la acest sector. Asta le mai lipsea salariaților din industria lemnului, posibila pierdere a locurilor de muncă, deoarece și așa aceștia aveau cele mai mici salarii în comparație cu salariații din toate celelalte ramuri productive de la noi din țară.

Se pune, firesc, întrebarea: ce este de făcut? Ce cer sindicatele, care sunt gata să iasă în stradă?

Din informațiile pe care le am, acumulate în urma contactelor cu numeroși specialiști din domeniu, dar și cu sindicaliști, ar fi necesar un set de măsuri ce trebuie fundamentate prin acte normative, în special de la nivelul Guvernului, dar și al ministerelor de resort și care după aceea trebuie respectate în litera lor.

Aceste măsuri le putem structura astfel.

1. În domeniul materiilor prime lemnoase:

a) fundamentarea obiectivă a prețurilor de pornire a licitațiilor de masă lemnoasă, urmărind realismul acestor prețuri și cumpărarea lor cu prețurile practicate până în prezent; respectarea Regulamentului de comercializare a materiilor prime lemnoase, prin punerea în aplicarea a celor două licitații principale, prima la începutul anului forestier, 15 august-15 septembrie, iar a doua, la începutul primăverii, 1 martie-15 mai, scopul fiind pregătirea producției din timp, cât și continuitatea proceselor de producție în industriile care utilizează lemnul. Pentru anul 1998, Hotărârea Guvernului nr.796 din 2.XII.1997, prin care se stabilea nivelul volumului de masă lemnoasă exportabilă a fost emis excesiv de târziu.

Cer renunțarea la obligații financiare aberante și în avans ale agenților economici către furnizorii de materie primă, respectiv Regia Națională a Pădurilor.

b) renunțarea de către Regia Națională a Pădurilor la sistemul exploatărilor forestiere în regie proprie, această metodă promovând concurența neloială, datorită costurilor de producție diferite de la agenți economici la regie, regia reținând preferențial proiecte mai bune, în condiții de teren mai ușoare.

2. În domeniul exportului:

a) contingentarea exportului de bușteni, în special de fag și stejar;

b) promovarea unui sistem fiscal penalizator pentru exportul de materii prime inferior prelucrate, inclusiv aplicarea acestuia la cherestea;

c) găsirea unor forme de stimulare a exportului la produsele finite, ca mobila, de exemplu, forme ce ar putea consta în bonificații de dobândă la creditele pentru producția de export, sau accesul exportatorilor la credite în valută pentru finanțarea producției de export.

Stimați colegi,

Am ridicat această problemă din industria lemnului acum, când încă nu e prea târziu și când noi, dar și Guvernul investit de noi mai putem face ceva pentru că acest sector să nu alunece pe toboganul pe care au alunecat alte sectoare de la noi - minerit, industria metalurgică, industria de apărare, industria de prelucrare a bumbacului și așa mai departe.

Sigur, am ridicat aceste probleme și în calitate de deputat de Alba, județ care, momentan, mai are o puternică industrie de exploatare și prelucrare a lemnului și pe care nu o vrem pusă la pământ, asa după cum se prevede pentru etapa imediat următoare.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 25 mai 2020, 21:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro