Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Activitate parlamentară
2016-prezent (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
2000-2004 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Gheorghe-Eugen Nicolăescu > Discursuri, declaratii si mesaje Versiunea pentru printare

Gravele probleme cu care se confruntă sistemul educațional, cauză ce determină efecte devastatoare asupra viitorului tinerilor, resursa umană importantă a acestei țări, reprezintă prioritatea parlamentarilor liberali.
Au fost mesaje explicite, inclusiv de la președintele țării privind soarta absolvenților de liceu fără bacalaureat, dar degeaba!
Domnule prim-ministru,
Nu ne-am așteptat ca un guvern cu un mandat de un singur an să ne propună transformarea României peste noapte, nici nu ar fi realist, dar în acest moment, în societate avem în domeniul educației două mari și grave probleme, probleme specifice unui sistem neperformant.
Prima problemă o reprezintă cei peste 700 000 absolvenți de liceu fără bacalaureat și uitați de societate, fără nicio șansă, oameni care numai Dumnezeu știe cum se descurcă, forță de muncă foarte tânără necalificată, neutilizată, blocată, suspendată.
O a doua problemă gravă este prefigurarea a alte sute de mii de absolvenți care vor intra în aceeași indiferență a autorităților și vor îngroșa rândurile celor care nu au calificare și prin urmare nu vor avea viitor dacă nu se întreprinde nimic!
Ce societate normală își bate joc de proprii tineri?
O primă mare vulnerabilitate o reprezintă dezastrul care se prefigurează a fi examenul de bacalaureat din acest an. Acest aspect a fost subliniat chiar de ministrul educației, care a declarat că ”examenul de bacalaureat de anul acesta nu poate fi ceva spectaculos”. Din păcate, realitatea vine și confirmă pesimismul ministerial, dacă luăm în considerare rezultatele care s-au înregistrat la simularea examenului de bacalaureat din acest an, unde doar 38% dintre elevii de clasa a XII-a au obținut notă de trecere și circa 25 la sută din cei de clasa a XI-a.
Până astăzi n-am văzut nicio acțiune clară, fermă din partea ministrului, care să caute depășirea unei situații dramatice pentru sute de mii de familii. Un ministru al Educației care își asumă doar rolul de comentator al unor realități care depind în mod direct de managementul său, reprezintă un aspect nepermis și nejustificabil în exercitarea demnității publice.
De aceea, vă propunem noi, domnule prim-ministru, câteva direcții de măsuri care se pot lua imediat, dacă există dorință și profesionalism.
Este necesară urgent o optimizare a modului de organizare a bacalaureatului, astfel încât să îi putem asigura o transparență prin publicarea, din timp, pe site-urile Ministerului Educației, inspectoratelor școlare și liceelor a subiectelor pentru examenul de bacalaureat cu răspunsurile aferente.
De ce subiectele trebuie să fie secrete, de ce să fie interpretabile, de ce să fie ocultate de unii interesați?
Doar prin transparență se poate pregăti un examen de bacalaureat la care elevii să fie evaluați corect, iar rata de promovabilitate să fie una cu adevărat satisfăcătoare, care să reprezinte, totodată, și reflexia unui sistem educațional așa cum este astăzi.
Ministerul Educației, prin profesioniștii adevărați, trebuie să stabilească un număr de subiecte pentru fiecare disciplină de bacalaureat, atât cât se va aprecia că trebuie, în așa fel încât cine știe aceste răspunsuri să poată avea capacitatea de a fi absolvent cu bacalaureat.
S-a pierdut deja prea mult timp, avem ani la rând perpetuate rezultate rușinoase ale examenului de maturitate, de aceea Guvernul pe care îl conduceți, domnule Cioloș, trebuie să pună capăt multor experimente nereușite ale miniștrilor responsabili de domeniul educației.
Apreciem, de asemenea, că s-ar impune o analiză serioasă în ceea ce privește introducerea unui examen de bacalaureat diferențiat care să țină cont de profilul de studiu urmat de elevi în ciclul liceal. În anul 2017 ne dorim să asistăm la implementarea unui altfel de sistem, construit pe baze solide și care să țină cont de aptitudinile fiecărui elev în parte, în concordanță atât cu ceea ce a studiat, cât și cu proiecția sa profesională.
Dar trebuie acum pregătită schimbarea pentru că altfel vom invoca lipsa de timp și nerespectarea legii!!
Nu în ultimul rând, un aspect deloc de neglijat în legătură cu discuția privind organizarea examenului de bacalaureat vizează luarea acelor măsuri de asigurare a securității examenelor, cu accent pe recunoașterea importanței statutului profesorului în acest mecanism al evaluărilor naționale. Responsabilizarea profesorului în mod direct, în cadrul acestui proces, constituie elementul cheie de care ministerul trebuie să țină cont în conturarea strategiei viitoare care să răspundă exigențelor de securitate pe care le presupun astfel de examene.
Domnule prim-ministru,
Mă refer acum la a doua mare problemă: nu putem vorbi cu încredere și puțin optimism despre viitor dacă nu ne preocupăm cu adevărat de soarta celor peste 700.000 de absolvenți de liceu, dar care nu au promovat examenul de bacalaureat în ultimii ani, nu neapărat din vina lor, acești tineri care au fost aruncați în societate fără șanse reale de a reuși în viață.
Nu întâmplător v-am propus o modificare a examenului de bacalaureat, prin creșterea transparenței și renunțarea la subiectivismul unor formulări de subiecte care-i încurcă chiar și pe profesori, în condițiile în care nu avem standardizată predarea și evaluarea.
Soluții există, dar până acum nu a existat voință guvernamentală, de aceea implicarea dumneavoastră este decisivă.
Reglementarea din 2014 referitoare la învățământul terțiar, OUG 49, trebuie să devină funcționabilă real, nu pe hârtie, ci prin emiterea unor noi norme metodologice aplicabile, care să încurajeze universitățile, să le provoace să demareze organizarea colegiilor terțiare, non-universitare.
Să nu mai sacrificăm generații întregi de tineri care, fără nicio perspectivă pe piața muncii, riscă să fie transformați într-o povară pentru societate!
Șansa acestor tineri constă în operaționalizarea acestui sistem terțiar de învățământ, astfel încât să își poată continua formarea profesională și să devină cetățeni activi la construcția unui stat cu adevărat european.
Mulți absolvenți de liceu vor fi atrași de o altă formă de calificare!
Ministrul avea baza legală pentru o hotărâre de Guvern care să asigure condiții favorabile pentru includerea unui număr cât mai mare de foști absolvenți în colegiile postliceale organizate și de universități, spărgând monopolul unora asupra învățământului postliceal. Putea să inițieze de câteva luni bune cursurile de pregătire pentru foștii absolvenți, așa numitele meditații.
Poate că unii din cei peste 700.000 de tineri au renunțat, dar este datoria noastră să-i readucem la școală și să-i calificăm!
Ministrul Educației ori nu vrea, ori nu înțelege!
Domnule prim-ministru,
Dezbaterea generată de către Președinția României - România educată - este semnalul că societatea românească în ansamblul său trebuie să poarte un dialog onest și constructiv care să conducă la elaborarea unei legislații stabile și unitare în domeniul educațional.
Dar acesta este un proces de lungă durată, iar societatea are probleme curente, care trebuie soluționate!
Este important să conștientizăm cu toții, la nivelul întregii societăți, că declinul demografic și lipsa perspectivelor pe termen lung reprezintă un atentat la securitatea națională, precum și o fragilizare a societății românești în ansamblu.
Cea mai sigură investiție pentru viitorul unei națiuni este în educație! Educația trebuie să fie și să rămână prioritatea oricărei guvernări responsabile!”
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 26 septembrie 2020, 21:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro